PDA

View Full Version : Esp/ltd



AgileGhost
2 april 2007, 10:13
Na het zien van een advertentie van LTD-signatures die allemaal 1000+ kostten, leek het me tijd voor een discussie over deze dingen. Ook al zijn de materialen goed, wat vinden jullie ervan dat de "goedkope" esp-lijn uit korea zo duur is, en dat de "echte" esp-lijn bijna onbetaalbaar wordt? Zijn ze dat wel waard?

Braindead
2 april 2007, 13:45
Tja, ik vind het ook een beetje een vreemde ontwikkeling. De LTD's zijn onderhand net zo duur als de ESP's vroeger. Op zich lijken me de ltd's wel goede gitaren, maar voor een budget line zijn de prijzen wel erg hoog. Zo zitten er ook geen oriignele emg elemten in dacht ik maar imitatie...
Of de echte ESP's het waard zijn daar kan ik niets over zeggen aangezien ik daar geen ervaring mee heb.

GuitarRocker
2 april 2007, 13:57
Ikzelf heb reeds enkele jaren een LTD EC-400.

Voor deze te kopen heb ik verscheidene modellen uitgeprobeerd.
En als ik heel eerlijk moet zijn is er weinig tot geen verschil hoorbaar tussen een duurder LTD model en een ESP.

Mijn EC-400 kwam wel degelijk met originele active EMG's.

Ik ben zeer tevreden met deze gitaar, heeft een soepel bespeelbare hals en is zéér degelijk gebouwd en afgewerkt.

De mini-Grovers zorgen ervoor dat hij in stemming blijft...

Al bij al...schitterende gitaar.

Tin
2 april 2007, 14:22
In de 400 series zitten wel echte actieve emg's.

En de prijs valt ook wel mee vindt ik dan.

Soulflyhigh
2 april 2007, 14:56
Tja, ik vind het ook een beetje een vreemde ontwikkeling. De LTD's zijn onderhand net zo duur als de ESP's vroeger. Op zich lijken me de ltd's wel goede gitaren, maar voor een budget line zijn de prijzen wel erg hoog. Zo zitten er ook geen oriignele emg elemten in dacht ik maar imitatie...
Of de echte ESP's het waard zijn daar kan ik niets over zeggen aangezien ik daar geen ervaring mee heb.
de 50 100 en de 250 zijn eigenlijk de budget series. Vanaf de 400 series wordt het echt intressant. Orignele emg of sd elementen en goede hardware. De 400 series zijn eht het meest bang for buck

cardinal
2 april 2007, 19:45
ik vind dit ook. Het is een trendmerk en daar betaal je op dit moment flink voor. Hetzelfde met Prs een paar jaar terug en nu koop je die voor een redelijk bedrag occasie. Even een jaar of wat wachten en je kan ze bij bosjes opkopen voor een redelijk prijsje, want dan willen ze toch een gibson of iets dergelijks.

Gitaro
2 april 2007, 20:03
Ze zijn misschien wat prijzig maar vanaf 400 is het wat mij betreft de moeite waard. De feel is gewoon heerlijk, elke keer als ik op iets anders heb gespeeld en vervolgens mijn EX pak denk ik weer "yeah, dit is pas een gitaar"... hetzelfde heb ik als ik op de USA strat of gibson van een kennis speel. Als een gitaar dát heeft ben ik meer dan tevreden. Op de afwerking is ook niets aan te merken, de hardware is goed, en als leuke toevoeging hebben ze ook nog de Earvana nut. Prima

AgileGhost
3 april 2007, 11:20
Ik geloof best dat ze goed zijn. De vraag blijft, 1100 euro voor een koreaan?

Braindead
3 april 2007, 11:27
Precies, 1100 voor een Koreaan, dat vind ik toch wel belachelijk. Dan kan hij nog zo goed zijn, maar voor dat geld wil je toch wel the real deal lijkt mij. Een ESP dus en geen B-merk van ESP.

Maar goed, ieder zijn ding. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het er wel voor over hebben. En bovendien als het de beste gitaar voor jou is, wat boeit het dan waar hij gemaakt is, toch? Dan wil je gewoon persee die gitaar, ook al is ie overpriced.
En het is inderdaad een "hot" merk. Een heleboel bekende endorsers. Goed Marketing verhaal, tja en dat ie dan uit Korea komt dat ben je dan zo vergeten...blijkbaar.

AgileGhost
3 april 2007, 11:34
Natuurlijk, niets tegen koreaanse gitaren, zijn vaak supergoed, maar de productiekosten liggen daar natuurlijk lager.

Tho
3 april 2007, 17:24
Natuurlijk, niets tegen koreaanse gitaren, zijn vaak supergoed, maar de productiekosten liggen daar natuurlijk lager.

Inderdaad! Ik heb bij Kees Dee 2 washburn bespeeld. De Face Eraser (USA, 2000 euro) en de Brutus Prototype (Korea, 1700 euro), en die Koreaan blies de USA in alle opzichten weg!

Meadow
3 april 2007, 17:30
Die 1000 + gitaren van LTD zijn echt vet en ze zijn heel goed, ze zijn echt de moeite waard, en er zitten wel echte EMG's in. en die 400 serie was toch onder de 1000? die Deluxe series die waren 1000 + maar die zijn dan ook wel weer enorm mooi afgewerkt, vind ik dan.

Soulflyhigh
3 april 2007, 18:13
Precies, 1100 voor een Koreaan, dat vind ik toch wel belachelijk. Dan kan hij nog zo goed zijn, maar voor dat geld wil je toch wel the real deal lijkt mij. Een ESP dus en geen B-merk van ESP.

Maar goed, ieder zijn ding. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het er wel voor over hebben. En bovendien als het de beste gitaar voor jou is, wat boeit het dan waar hij gemaakt is, toch? Dan wil je gewoon persee die gitaar, ook al is ie overpriced.
En het is inderdaad een "hot" merk. Een heleboel bekende endorsers. Goed Marketing verhaal, tja en dat ie dan uit Korea komt dat ben je dan zo vergeten...blijkbaar.
Eigenlijk zitten alle 1000 series onder de 1000 euri. Alleen de M(irage) is duurder. Ook zijn de sig's van Ltd duurder. Ik geef toe dit is iets aan de hoge kant. Aan de andere kant als je er zoveel bezwaar tegen hebt dan spaar je toch even door voor een ESP

Gitaro
4 april 2007, 04:40
Ik hoor vaak verhalen over Koreaanse LTD, de speciale fabrieken, magische werknemers, je kent het wel - gitaristenpraat. Maar ik vraag het me af. Tja, het kost wat meer dan een Epi (de mijne is trouwens technisch gezien 2ehands, de nieuwprijs heb ik weinig verstand van want ik zie ze nooit in Nederland), maar de vraag is hoog, het product is goed, en ik verwijt het ze niet dat ze er lekker winst op willen maken. Het maakt me dan niet uit dat de loonkosten laag zijn of waar het vandaan komt. Ik ervaar mijn gitaar als beter dan een middenmoter en net zo goed als een USA, maar misschien heb ik wel geluk. Hoe dan ook, er zijn ongetwijfeld LTDs die het echt niet halen bij USAs, maar dan nog heb je als het goed is een product wat de middenmoot overstijgt, en zo zijn ze volgens mij ook geprijdsd. En hey, het zijn nou ook weer geen Gibson of PRS prijzen.

Bins
4 april 2007, 08:55
Van mij part komt ie uit Timboektoe... Alsof een Koreaan geen CNC Machine kan besturen.

Toevallig kwam er maandag 1 of andere gozer onze oefenruimte binnenlopen toen de andere gitarist uit mijn band in zn eentje zat te jammen. Die gast vond het zo goed klinken dat ie benieuwd was naar de gitaar (viper400), en of ie misschien even mocht spelen. Hij kon niet geloven dat de gitaar 695,- was. "Hij voelt niet goedkoop aan" waren zijn woorden (hij speelt zelf gibson sg).

Goeie hardware, goeie pickups... Wat maakt de nationaliteit van de gast die op de "maak gitaar" knop drukt en een paar schroefjes vastdraait nou uit?

Johannes
4 april 2007, 09:30
Precies, 1100 voor een Koreaan, dat vind ik toch wel belachelijk. Dan kan hij nog zo goed zijn, maar voor dat geld wil je toch wel the real deal lijkt mij. Een ESP dus en geen B-merk van ESP.

Maar goed, ieder zijn ding. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het er wel voor over hebben. En bovendien als het de beste gitaar voor jou is, wat boeit het dan waar hij gemaakt is, toch? Dan wil je gewoon persee die gitaar, ook al is ie overpriced.
En het is inderdaad een "hot" merk. Een heleboel bekende endorsers. Goed Marketing verhaal, tja en dat ie dan uit Korea komt dat ben je dan zo vergeten...blijkbaar.

Wanneer een zelfde (<--let goed op dat woord, is belangrijk) gitaar in de USA of een ander "duur" land gemaakt zou worden, zou jij het wel de moeite waard vinden? Vreemd dat de plaats waar de gitaar vandaan komt bijdraagd aan het oordeel over die gitaar. Als je dus niet weet waar een gitaar vandaan komt, of de onderdelen komen van verschillende continenten, dan raakt je "real-deal mojo meter" flink van slag :)

Kim Wilson
4 april 2007, 09:36
Wanneer een zelfde (<--let goed op dat woord, is belangrijk) gitaar in de USA of een ander "duur" land gemaakt zou worden, zou jij het wel de moeite waard vinden? Vreemd dat de plaats waar de gitaar vandaan komt bijdraagd aan het oordeel over die gitaar. Als je dus niet weet waar een gitaar vandaan komt, of de onderdelen komen van verschillende continenten, dan raakt je "real-deal mojo meter" flink van slag :)
Vreemd idd, maar zo werkt het nu eenmaal. Als je er later weer vanaf wilt, krijg je voor een USA meer terug dan voor een Koreaan.

Komt denk ik ook gedeeltelijk door de geschiedenis van de USA gitaren. Die hebben zich menig maal bewezen, dus loop je minder risico dan met een Koreaan, die nog niet zo'n sterke historie heeft. Hoe minder risico, hoe duurder. Dit is misschien niet meer het reële beeld van de bouwkwaliteit van nu, maar toch houdt men zich eraan vast.

Braindead
4 april 2007, 12:37
Precies, zoals in de vorige post al wordt gezegd; je gitaar is 2de hands meer waard als hij in de usa is gemaakt, dan als hij in Korea is gemaakt.
En het werkt natuurlijk ook zo dat als je een gitaar in de USA maakt en je deze voor een hoge(re) prijs verkoopt onder een bepaalde merknaam je dan ook een naam hebt hoog te houden. De medewerkers worden beter betaald, maar daar staat tegenover dat ze ook perfect werk moeten leveren. Dat zie je als het goed is terug in de gitaar. Waar ze dus meer tijd kunnen nemen voor hun werk en meer ervaring hebben in het maken van gitaren zullen ze dus ook naar alle waarschijnlijkheid ook een beter product afleveren.
Anders gezegd, van een gitaar met een minder hoge prijs en gemaakt in een lage loonland onder een b-merk zullende verwachtingen veel minder hoog liggen. Lijkt me logisch.

En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van het hout.



Wanneer een zelfde (<--let goed op dat woord, is belangrijk) gitaar in de USA of een ander "duur" land gemaakt zou worden, zou jij het wel de moeite waard vinden? Vreemd dat de plaats waar de gitaar vandaan komt bijdraagd aan het oordeel over die gitaar. Als je dus niet weet waar een gitaar vandaan komt, of de onderdelen komen van verschillende continenten, dan raakt je "real-deal mojo meter" flink van slag :)

Jan-Willem
4 april 2007, 14:15
Het verschil tussen ESP en LTD is eigenlijk dat LTD lopende band gitaren zijn en ESP handgemaakte Japanners zijn.

Als je een perfecte gitaar wilt kan je beter voor een fabrieksgitaar gaan omdat deze veel beter zijn afgewerkt en mooier zijn gelakt. Bovendien zijn de verschillen tussen LTD 1000 serie en een ESP zeer klein (afgezien van 1000 euro meer).

Ik persoonlijk heb een LTD MH-1000 met actieve EMG elementen en deze komt uit Korea en dat vind ik prima :)