PDA

View Full Version : Mijn nieuwe ac30



Grooveyard21
2 april 2007, 09:18
Afgelopen zaterdag heb ik een vox ac30 gekocht, een cc2 volgens de verkoper 2 maanden oud. Voor een mooi prijsje meegekregen. Zit verder geen schrammetje op en klinkt als een klokje.

http://hdnauta.250free.com/voxhilbrand.jpg

vulvasonic
2 april 2007, 09:31
Leer mij ze kennen!
Gefeliciteerd!!! :)

JeroenSchaaf
2 april 2007, 10:07
have fun with it!

Mooie bak ik heb de 1x12 versie! die vond ik persoonlijk iets lekkerder klinken!

Rinze
2 april 2007, 10:20
Mooi ding, hoe zwaar is zo'n geval eigenlijk?

jonesd
2 april 2007, 10:25
Gefeliciteerd, hier ga je nog (heel) veel plezier aan beleven!!

Dweezman
2 april 2007, 12:15
Ey! Zwaar gefeliciteerd! Ik heb de laatste twee gigs ook met een mijn AC30 gedaan, en ik begin me af te vragen waarom niet iedereen een VOX gebruikt...

werkt geniaal samen met pedalen en rockt als een beer.

beess
2 april 2007, 15:38
Mooi ding, hoe zwaar is zo'n geval eigenlijk?
Dikke 30 kg. Zalige versterker, alleen vind onze geluidstechnieker dat die veel te hard gaan... ;-)

Rinze
2 april 2007, 15:46
Holy shit, niks voor mijn arme herniaruggetje dus. Tja, technici vinden altijd dat het te hard gaat, vaak hebben ze trouwens wel gelijk.

peppie
2 april 2007, 16:09
Holy shit, niks voor mijn arme herniaruggetje dus. Tja, technici vinden altijd dat het te hard gaat, vaak hebben ze trouwens wel gelijk.

daarom heb ik de cc1;)

Lexvandoef
2 april 2007, 16:12
Ach die 30 kg valt eigenlijk nog wel mee in vergelijking met die 40 kg en veels te lompe vorm van mijn JMP 2203 Combo 2x12 :D

guitarguru
2 april 2007, 16:19
daarom heb ik de cc1


Wat weegt die dan? Toch ook wel richting 30 kilo?! :mad:

peppie
2 april 2007, 16:57
Wat weegt die dan? Toch ook wel richting 30 kilo?! :mad:

van de vox site:

AC30CC1 60.94 lbs. 24" (W) x 10.4" (D) x 21.25" (H)
AC30CC2 76.21 lbs. 27.75" (W) x 10.4" (D) x 21.25" (H)

in kg's
cc1 = 27.624 kg
cc2= 34.568 kg

best een wezelijk verschil dus.

Grooveyard21
3 april 2007, 09:15
Ik vond nog een interessant artikel over de ac30 cc, hij wordt daarin goed ontleed met foto's van diverse interne onderdelen. Ik moet zeggen het ziet er erg degelijk uit.

http://www.guitaramplifiermagazine.com/pub/2005/april/vox/vox-custom-classic6.htm

Nellyrocks
3 april 2007, 09:17
van de vox site:

AC30CC1 60.94 lbs. 24" (W) x 10.4" (D) x 21.25" (H)
AC30CC2 76.21 lbs. 27.75" (W) x 10.4" (D) x 21.25" (H)

in kg's
cc1 = 27.624 kg
cc2= 34.568 kg

best een wezelijk verschil dus.

Maar alsnog zwaar. Dik 27 kilo wil toch ook niet op mijn tenen krijgen.

peppie
3 april 2007, 10:21
Maar alsnog zwaar. Dik 27 kilo wil toch ook niet op mijn tenen krijgen.

maar niet in vergelijking met andere buizen bakken;) van30 watt

je moet alles natuurlijk wel relatief zien

Nellyrocks
3 april 2007, 10:34
je moet alles natuurlijk wel relatief zien

Ik zie alles zo relatief, heb je geen idee van.

Ik weet alleen dat mijn eigen ac30 zwaar is en ook dat is maar relatief. Een olifant is zwaarder.

DaveItUp
3 april 2007, 10:42
Interessant artikel. Ik weet wel wat hier komt als het vakantiegeld er is muhahahaha.

peppie
3 april 2007, 10:45
Ik zie alles zo relatief, heb je geen idee van.

Ik weet alleen dat mijn eigen ac30 zwaar is en ook dat is maar relatief. Een olifant is zwaarder.

welke heb je dan ? de cc1?

die vind ik persoonlijk wel OK te tillen nee ik zou er niet mee rond willen lopen voor de grap maar studio in tillen enzo is goed te doen.

zelfs hier bij mij in huis de trap op en af.

jozum
3 april 2007, 17:23
kan iemand mij de voornaamste klankverschillen uitleggen tussen de 30cc2, 30cc1 en de AC15CC? Behalve de druk, de spreiding e.d., zijn er grote verschillen?

Nellyrocks
3 april 2007, 18:43
welke heb je dan ? de cc1?

die vind ik persoonlijk wel OK te tillen nee ik zou er niet mee rond willen lopen voor de grap maar studio in tillen enzo is goed te doen.

zelfs hier bij mij in huis de trap op en af.

Ik heb een CC2. De 34 kilo zeg maar.

Die is ook iets groter natuurlijk en je moet hem net boven je macht tillen. De trap af ik ook leuk met dat ding.

beess
3 april 2007, 19:24
kan iemand mij de voornaamste klankverschillen uitleggen tussen de 30cc2, 30cc1 en de AC15CC? Behalve de druk, de spreiding e.d., zijn er grote verschillen?
Over de versterkers die je daar opnoemt kan ik enkel praten over de cc2. Ik ben die gaan vergelijken met de cc2x van mezelf in een winkel hier in de buurt. En dit was de uitslag (uit een ander forum, maar wel door mezelf geschreven) :


De bedoeling was om te zien of het prijsverschil dat vox oplegt ook gerechtvaardigd zou worden in een A/B-vergelijking van beide versterkers, die volgens mij op de speakers na volledig identiek zijn. Veel tijd had ik helaas niet, omdat vrouwlief thuis wachtte tot ik terug was om sinterklaas-inkopen te gaan doen... Dus we hebben ons beperkt tot het vergelijken van beide versterkers zelf en niet hoe ze reageren op pedalen of zo. Ik ben zelfs totaal vergeten de vox bulldog te testen...

Gitaar was een Mexicaanse tele die @iro had hangen, en die ondertussen mijn favorietje is geworden om vanalles uit te proberen. Het signaal ging door mijn pedalboard (ik wou ook zien of mijn wah inderdaad minder ruiste in de winkel dan thuis - and it did), dan in een passieve A/B/Y-box van radial, dan naar beide versterkers. Alvast opmerken dat toen we de gitaarplug uit de cc2 trokken, de cc2x begon te brommen zoals bij een kabel die in de versterker zit, maar niet in de gitaar. Raar... Heeft wellicht te maken met het passief zijn van het boxje...

We zijn begonnen met het "normal"-kanaal, alle chickenheads wezen dezelfde kant op, de switches achteraan stonden allen hetzelfde (modern - warm).

Het normale kanaal dus : weinig verschil te merken. Iets wel : de cc2x was iets warmer, had een vollediger frequentiebereik lijkt het. De cc2 had meer geprononceerde mids, minder bas en minder treble. Het verschil sloeg wat tegen, ik had er meer van verwacht. Ook bij een hogere volume-instelling, waardoor je crunch-geluiden krijgt, bleef het verschil klein. Niet onbestaand, wel klein.

Dan het top-boost-kanaal : gans andere koek : het verschil was echt veel duidelijker, ook voor mindere klankpuristen. Wim - een bandlid van me - was mee, en die koopt gitaren meer met zijn ogen dan zijn oren, zodus... En zelfs hij vond het een duidelijk verschil. Dezelfde opmerkingen als bij het normale kanaal, maar veeeeeeel duidelijker. De cc2x klonk warmer, doorleefder, de cc2 klonk vlakker, oppervlakkiger. Of hoe je dat moet proberen te omschrijven... De cc2x had precies een groter frequentiebereik, was dynamischer, reageerde duidelijker op verschil in spel, ... En hoe meer gain je gaf, hoe groter het verschil.

Is het verschil dan echt zo duidelijk ? Wel, als ik thuis mijn versterker eerst zou getest hebben, en dan naar Itegem zou gereden zijn om de cc2 te horen (een 15 minuten rijden) denk ik niet dat er nog veel van het verschil zou overblijven. Iets wellicht, maar toch niet zo opvallen dan in deze A/B-test. Wellicht dat het dan in een band-situatie, met nog herrie van andere gitaren, bas, keyboard en drum helemaal in het niets zou verdwijnen. Enkel het geoefende oor zou dan nog kunnen zeggen welke versterker nu precies op het podium staat.

Ik beweer dus niet dat het verschil klein is, het is duidelijk merkbaar, maar wellicht alleen in een echte AB-vergelijking.

Rechtvaardigt dit verschil de meerprijs van 50% ? Neen. Nieuw zou ik nooit dat extra geld op tafel willen leggen voor het verschil in klank. Ik ben gewoon one very lucky (and happy) bastard dat ik een ac30cc2X van 1 maand oud voor de prijs van een cc2 nieuw kon kopen. That's it. Het is iets voor echte klankpuristen om (ongeveer) 500 euro meer uit te geven omwille van dit verschil.

Nog opmerken dat ik die passieve ABY-box meegenomen heb, en thuis mee aan het experimenteren ben geweest om te switchen tussen kanalen. Werkt dus perfect, alleen kan je niet bijvoorbeeld het normal-kanaal clean instellen, en het top-boost-kanaal crunchy, want je blijft met het volume-verschil zitten. Mogelijke oplossing is wellicht een volumepedaal (of clean booster) in de loop...
Hopelijk heb je hier iets aan...

jonesd
3 april 2007, 19:41
Het begint hier de laatste tijd meer en meer op een voxforum te lijken... :rockon:

Bâh
3 april 2007, 20:15
Ach die 30 kg valt eigenlijk nog wel mee in vergelijking met die 40 kg en veels te lompe vorm van mijn JMP 2203 Combo 2x12 :D

Ja, maar das logisch.
Daar zit 10 kg contragewicht in om niet weg te blazen als je hem opendraait.

Dweezman
4 april 2007, 09:23
Ik zie alles zo relatief, heb je geen idee van.

Ik weet alleen dat mijn eigen ac30 zwaar is en ook dat is maar relatief. Een olifant is zwaarder.

+1, toen ik de Vox voor het eerst op tilde dacht ik: 'Gelukkig is 'ie niet zo zwaar als de Twin Reverb'...

Michael AE
4 april 2007, 10:49
Ik vond de klankverschillen ook best groot tussen de diverse cc's. Op de meeting in Almere heb ik de drie combo's naast elkaar gehad. De cc2x was inderdaad warmer en meer gedefinieerd dan de cc2. Mijn voorkeur ging echter uit naar de cc1, omdat die het meest gebalanceerd leek. Niet te veel laag en hoog, maar precies goed, zullen we maar zeggen. Bovendien is hij ook heel zo duur niet.

DaveItUp
4 april 2007, 11:11
Wat is een cc2x? De "handwired" versie?

Iemand ervaring met de CC head? Wat voor speakers/cab? Hoe issie met greenbacks?

beess
4 april 2007, 11:24
Wat is een cc2x? De "handwired" versie?
Neen, de cc2x is de versie met de blue alnico speakers ipv de warfdales in de cc2. Da's het enige verschil tussen die 2.

Mitch
4 april 2007, 12:32
Iemand ervaring met de CC head? Wat voor speakers/cab? Hoe issie met greenbacks?

Meerdere ervaringen mee. We hebben een '90er jaren AC30TBX met de Vox gelabelde greenbacks in het gebruikelijke half open combo. Die speakers kleuren enorm sterk, ik durf ze zelfs niet helemaal te generaliseren naar 'alle' greenbacks. Je mist wat diepte als je in je eentje speelt, maar zodra je in bandverband speelt valt op hoe geweldig het door de mix snijdt en hoe mooi hij gecontroleerd kan feedbacken.
De CC head heb ik over verschillende cabs gehoord en ik vond closed back 2x12 met V30's verrassend goed. Heel compact, mooie druk. Vraag me alleen wel af hoe lekker de spreiding is met zo'n ding.
Eigenlijk zou ik de AC30 nog eens moeten testen met mijn eigen closed back 2x12 met Heritage M's :)

Dweezman
4 april 2007, 20:20
We hebben een '90er jaren AC30TBX met de Vox gelabelde greenbacks in het gebruikelijke half open combo. Die speakers kleuren enorm sterk, ik durf ze zelfs niet helemaal te generaliseren naar 'alle' greenbacks. Je mist wat diepte als je in je eentje speelt, maar zodra je in bandverband speelt valt op hoe geweldig het door de mix snijdt en hoe mooi hij gecontroleerd kan feedbacken.


Die heb ik ook. Korg-made. Klinkt fe-no-me-naal, blue alnico's zijn vast prachtig, maar ik mis voor nu echt niets.

ff wat anders: heeft iemand de juiste maten van een AC30 voor een flightcase?

Grooveyard21
5 april 2007, 09:01
vanmiddag haal ik een case voor een ac30 op, kan er eentje lenen van n maat van mij. Das een case die is gebouwd voor een ac30 korg 90's ri, wil hem wel ff voor je opmeten.

Dweezman
5 april 2007, 10:05
Dank, maar niet meer nodig: ik heb een case in de maak. Zonder case ziet mijn bijna maagdelijke Vox in no-time uit als m'n Fender-bakken. ;-)

Grooveyard21
5 april 2007, 10:10
jij kan snel ;-)

Gebruik je nu de twin en de vox tegelijkertijd op podium of wissel je dat af?

Dweezman
5 april 2007, 10:21
jij kan snel ;-)

Gebruik je nu de twin en de vox tegelijkertijd op podium of wissel je dat af?

Nu wissel ik het live af. Onze zanger gebruikt een Music Man HD210, die qua sound sterk op de Twin lijkt, dus voor het onderscheid gebruik ik momenteel de Vox, die ik ook waanzinnig vind klinken.
Ik overweeg om op grotere podia beide mee te nemen, en alle fx via de AC30 te laten lopen. De Twin dan continue clean mee laten blazen.

Grooveyard21
5 april 2007, 10:58
hoe heb je de vox momenteel ongeveer afgesteld? kwa eq, doorlussen etc?

ik gebruik op dit moment normal en top boost doorgelust, dan wb volume normal kanaal iets luider dan top boost kanaal.
bass op 13.00, treble op 11.00 en cut op 15.00.

ik speel dan met een tele

Dweezman
5 april 2007, 14:26
hoe heb je de vox momenteel ongeveer afgesteld? kwa eq, doorlussen etc?

ik gebruik op dit moment normal en top boost doorgelust, dan wb volume normal kanaal iets luider dan top boost kanaal.
bass op 13.00, treble op 11.00 en cut op 15.00.

ik speel dan met een tele

Ik gebruik de high output van de brilliance channel. Tone knoppen weet ik zo niet, ik draai altijd maar totdat het goed klinkt. Vanavond spelen we in Hengelo, ik zal het dan even voor je checken.

(oja: maten 70,5 x 26,5 x 55)

Dweezman
8 april 2007, 11:42
Grooveyard: tone: alles op 12 uur (als je áchter de Vox staat ;-) ), high input van het brilliance kanaal, geen doorlussen. Daar moet ik nog mee experimenteren.

Waarom lus jij door?

Grooveyard21
8 april 2007, 21:18
als je doorlust krijg je een vetter (voller) geluid, dat is de reden dat ik dat doe.

Axelll
8 april 2007, 21:34
Ik snap dat hele doorlus gebeuren niet? Kun je dat eens uitleggen a.u.b? Misschien kan ik t op mijn vox ook wel toepassen!

Grooveyard21
8 april 2007, 22:02
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86462&highlight=ac30

Hier staat het doorlussen uitgelegd.

Mijn ac30 is een cc2 uitvoeren waarop het "doorlussen" schakelbaar is. Dit is gedaan om dat veel ac30 gebruikers standaard de doorlus mogelijkheid gebruiken.

Axelll
8 april 2007, 22:05
Ik heb ook een cc2 maar hoezo schakelbaar doorlussen?

Grooveyard21
8 april 2007, 22:08
het schakelaartje bij "input link" die schakelt de doorlus mogelijkheid in.

gitaarkabel in briliance kanaal en dan schakelaartje richting normal kanaal, voila.

Beide volume knoppen werken dan ook.

Axelll
8 april 2007, 22:15
Ja oke maar ík had dus met doorlus gebeuren het idee dat je de 2 kanalen schakelbaar kan maken maar dat gaat dus niet?

Grooveyard21
8 april 2007, 22:15
nee niet op die manier die jij bedoeld denk ik.

Tupelo
8 april 2007, 22:31
Ik heb me door iemand hier laten vertellen dat een A/B switch voldoende moet zijn.
Ben echt n00b op dat gebied, maar wat mij wijs gemaakt is, is dat als ik mijn gitaar op een A/B box inplug en van daaruit zowel op kanaal A als op B inplug ik zou moeten kunnen switchen tussen kanalen.

Weet alleen niet hoe mijn speakers daarop gaan reageren, of het dan ook links / rechts wordt.
Zo ja, dan heb je eigenlijk 3 opties. :D

Oh, tone mid hier, op mijn contour & reverb & briljance aan.
Verder Low-input, dus ik omzeil de toonregeling.
Heb een schurfthekel aan knoppen, ben blij dat ik ze kan omzeilen.

Axelll
8 april 2007, 22:38
Hm weet iemand dus hoe ik mn vox ac30cc2 schakelbaar kan maken?

Tupelo
8 april 2007, 23:06
Probeer het A/B switch idee.
Plug 2 gitaren in en kijk hoe dat werkt. :???:

Kun je daarna eventueel zo een ding aanschaffen.

beess
9 april 2007, 00:00
Ik heb zo'n aby-box liggen hier, en inderdaad, je kan beide "kanalen" gebruiken op de vox op die manier. Maar als je dan denkt dat je een volwaardige tweekanaals-versterker hebt, kom je bedrogen uit hoor. De vox is een éénkanaals-versterker.
Feit is : met de aby-box :
- je kan switchen tussen kanalen. Maar je kan niet de ene meer gain geven dan de andere, want dan zit je met een volumeverschil. Dat moet je dan gaan opvangen met een volumepedaal of een booster in de loop van je versterker.
- beide kanalen samen gebruiken geeft natuurlijk meer volume dan eentje alleen.

Voorlopig heb ik dus ook beide "kanalen" doorgelusd voor het mooiste clean dat je kan dromen, en daarover leg ik overstuurde geluiden met pedalen. En soms draai ik tijdens het optreden wel eens de gain wat meer open... Maar sssst, niet zeggen tegen de geluidsman... ;-)

Dweezman
9 april 2007, 00:01
als je doorlust krijg je een vetter (voller) geluid, dat is de reden dat ik dat doe.

Hmm. Bij mij klinkt het wel anders, als ik de kanalen meng, maar niet echt vetter ofzo. Toch nog ff mee prutsen.

(en m'n footswitch voor de vibrato is stuk...)