PDA

View Full Version : Mesa/boogie Dual Rectifier zelfbouw !



Phizer
6 januari 2003, 17:18
Ok, schrik niet, het is maar een idee...
Ik heb een paar kennissen die verstand hebben van buizenversterkers, maar niet van gitaar... anywayz, ik heb laatst bouwschema's voor een dual recto gevonden, en we denken dat het wel mogelijk is om hem na te maken...

1. Als we hem na maken met redelijk goede componenten, klinkt de amp dan ook (ongeveer) hetzelfde?

2. Ben ik niet (te)veel geld kwijt? (iemand een idee hoeveel alles bijelkaar ongev. gaat kosten?)

3. Speakerkabinet ook zelf maken of? (goedkoper uit?)

bedenk wel, ik wil niet meer dan 1000 euro uitgeven, en ik wil de versterker ook zelf kunnen gebruiken (als het risico op een slechte amp erg groot is koop ik liever een nieuwe/2de hands koch/engl of iets dergelijks)

bvd, phiz

PeArLjAm
6 januari 2003, 17:25
Ik heb niet zoveel verstand van het zelfbouwen van buizenamps maar met 1000 euro kom je niet echt ver als je het chassis ook zelf wilt bouwen, er komt echt veel bij kijken. En 1000 euro met speakerkast is al helemaal niet genoeg, dan kan je beter voor iets 2e hands kijken. Zon versterker bouwen doe je voor je lol en niet echt om geld te besparen, er gaat heel veel tijd en waarschijnlijk ook geld in zitten. Ik denk dat je dan beter een scheurbak 2ehands kan kopen..

FragDaddy
6 januari 2003, 17:52
ik heb laatst hetzelfde plan gehad met een marshall plex.. zelfbouw doen.. de plexi is een stukkie simpeler gelukkig.

maar ik ben voorlopig even gestopt. ik kwam na wat rondvragen erachter dat alleen de twee trafo's (hoogspanningstrafo en uitgangstrafo) samen al meer dan 300 euro kosten.. slik..

EdJ
6 januari 2003, 21:10
als je er de tijd voor neemt is het heel goed
mogelijk!het kan er zelfs van komen dat hij
beter klinkt als de amp van mesa.
ga niet te erg beknibbellen op componenten.
gebruik turret lugs of eyelets!
ga ook niet achterlijk veel uitgeven voor
mojo dingetjes.gebruik alleen metaalfilm
weerstanden minimaal half watt.
koop je transformatoren in schagen bij aes)?)
dit zijn alleen tips hoor;je moet natuurlijk
niks:)maar doe jezelf een lol en begin niet
met zo`n moeilijke amp als eerste!
kijk eens op http://www.ax84.com
en luister eens naar wat daar allemaal is.
voor in de oefenruimte is zo`n 5 watter echt
genoeg.ik heb de high octane;herrie:)
en de renegade(achterlijk hard)vraag ze vooral daar je te helpen.
vergeet ook niet ff bij http://www.hoffmanamps.com
te kijken;de layouts liggen voor het uitprinten.
voor turrets en boards adviseer ik
http://www.rubyamplfication.com
daar vind je volgens mij de beste prijzen.
succes en vooral veel plezier!!
o ja ;de aluminium bak heb ik gewoon bij het
dichtsbijzijnde rvs bedrijf laten maken;
gelast 3mm aluminium,build like a tank!

Phizer
6 januari 2003, 21:36
Hey, hartstikke bedankt (iedereen :smile:) voor jullie visie/tips/info...
een aantal vragen voor EdJ:

1. Wat zijn turret lugs of eyelets?
2. Wat zijn mojo dingetjes?
3. Waarom metaalfilm weerstanden (voordeel?)
4. "Koop je transformatoren in schagen bij aes)?)" --> waarom juist daar (gewoon benieuwd)
5. Met 5 watt bedoel je 50 watt neem ik aan?? lijkt me wel erg weinig voor een oefenruimte... (hele band he!)
6. Wat bedoel je met de aluminium bak? gewoon het geheel erom heen?

ps: het is idd verstandiger om met iets simpelers te beginnen maar ik wil dan niet veel geld uit geven (dus daarom d8 ik laat ik maar meteen een grote na maken)

het is dat ik nog een leek ben op dit gebied dat ik het vraag... mn kennissen zullen er geheid meer van weten (over transformator en weerstandjes enzo al die vragen die ik nu stel) maar ik hoop toch dat je ze beantwoord :smile:

bvd, phiz

FragDaddy
6 januari 2003, 21:42
5. Met 5 watt bedoel je 50 watt neem ik aan?? lijkt me wel erg weinig voor een oefenruimte... (hele band he!)


ik DENK dat ie 5 watt bedoelt.

een standaard celestion 12" gitaarspeaker heeft maar 1Watt nodig om 100db aan geluid te produceren... 100db zegt jou misschien niet zoveel.. maar dat is al zo hard dat je niet meer met die versterker in dezelfde ruimte wilt staan.

Phizer
6 januari 2003, 21:52
omg ik weet maar al te goed hoe hard dat is (natuurkunde)... maaruh waarom zie je dan zoveel 50 en 100 watters???

Phizer
6 januari 2003, 22:01
maaruh die 100dB is zeker als je met je oor tegen de speaker zit??? tis namelijk wel relatief...

EdJ
6 januari 2003, 22:05
poepoe:)
turrets;kijk even bij hoffman,staat uileg
aluminium bak;waar je buizen,caps en transf.
op moeten knoppen van voor rest er in
metaalfilm;geven minder ruis
aes zijn goedkoop,goed en snel
5 watt je leest het goed met hele band ja
rest ben ik vergeten;moet even opnieuw lezen

Phizer
6 januari 2003, 22:30
ik ben van gedachten verandert, ik denk dat ik toch maar een goedkope amp ga maken eerst, is zonde om een dure te verkloten... hoeveel heb je ongev. aan onderdelen uitgegeven aan de High Octane? (met wat er precies bij?)

EdJ
6 januari 2003, 22:54
ik denk dat dat een verstandige beslissing is
het is een beest van een versterker ook al
denk je 5 watt is niks,ik heb er toch aardig wat mee opgetreden en voor de oefenruimte voldoet `ie prima,je moet het eigelijk zien als een opgevoerde jcm800.
het mooiste is wel de oversturing van de
eindbuis;dat hoor je volgens mij echt niet
op een 50 of 100(!)watter of je moet op een
kilometer afstand staan.
er is trouwens ook een 10 watt versie
met 1 el34.
je bent ongeveer 300 gulden kwijt maar je
moet dan wel beseffen dat alles nieuw is en
als je een 2e hands koopt moet je maar
afwachten wanneer `ie `t begeeft.
plus je kunt `m zelf repareren(je weet immers
hoe die in mekaar zit)
ik heb `m trouwens in het kastje van een
fender sidekick gebouwd dat scheelt een
hoop werk dus als je nog eeen of ander
wrakkig transistor(he bah)ding hebt zou je
kunnen overwegen dit ook te doen.
veel plezier!

FireBlade
7 januari 2003, 14:48
Succes Phiz!!

ps, als je die grote klaar hebt, wil ik GEEN geluidsoverlast :wink:

Phizer
7 januari 2003, 20:03
300 gulden is nog best goedkoop... maar ik denk toch dat ik voor de Mesa ga (na wat overleg met kennissen)...
fire: als ie werkt hoor jij mij elke dag :razz:

EdJ
7 januari 2003, 22:52
als jouw kennissen het zien zitten;des te
beter:)
ik zou het echter als ik alleen was niet doen
als eerste project.
dan zou ik nog eerder een plexi ofzo doen;
daar zijn perfecte layouts van en een hoop
mensen hebben ze al gemaakt dus als er iets
mis is kun je terug vallen op hun kennis.
ik heb trouwens wel eens gehoord dat mesa
expres fouten in de schema`s zetten die ze
verspreiden dus je mag van te voren alles
wel helemaal nalopen.
veel plezier!

Phizer
7 januari 2003, 23:17
ja dat waren we van te voren ook al van plan, aangezien er iets in het pools bij staat...

trouwens er staat heel vaak LDR, maar tis niet een Light Dependent Resistor ofzo, het is getekent als een schakelaar, en op een ander blad staat ook een 'truth' table... ik denk dat het schakelaars zijn die met de footswitch bedient moeten worden maar ik weet het niet zeker.... nog ideën/suggesties?

bvd, phiz

ps: het idd een goed idee om eerst een makkelijkere na te maken maar dat kost ook weer geld.... :-/
ps2: ik heb ook originele schema's van mesa uit '93, zijn wel wat onduidelijk maar die kan ik gewoon met die verdachte schema's vergelijken, lijkt me sterk dat ze hun eigen schema's zitten te verkloten...

EdJ
8 januari 2003, 21:04
ja die ldr`s zijn om te schakelen(=een led
met een fotocel in een lichtdicht dingetje.
je kunt ze ook zelf maken ze zijn nogal
duur.Vactec maakt ze(mischien andere ook wel)
ik heb het schema bekeken;poe poe:)
kunnen die kennissen een layout en print/turret board voor je maken(of kan je dat zelf)ik denk wel dat het een duur ding is
om te maken zo te zien.
wat ik even in de gauwigheid zag was dat er op het schema(wat ik heb)geen weerstand zit
op het rooster van de ingangsbuis;meestal
zit daar een 68k op.voorts zit er volgens mij
een fout bij V3B;daar zit 213 volt op het
rooster.weet niet maar lijkt me vreemd.
als je op http://www.ampage.org
kijkt op het amps forum daar zit vast wel
iemand die er een gebouwd heeft en je er
mee wil helpen.
veel plezier!

EmgMaster
8 januari 2003, 21:31
Phizer en Fireblade, mag ik vragen wie jullie zijn, ik kom uit havelte misschien ken ik jullie. Stuur anders even een privebericht!

FireBlade
8 januari 2003, 22:21
tjek prive bericht...

Dirk_Hendrik
9 januari 2003, 09:02
Op 2003-01-08 21:04, schreef EdJ:
wat ik even in de gauwigheid zag was dat er op het schema(wat ik heb)geen weerstand zit
op het rooster van de ingangsbuis;meestal
zit daar een 68k op.voorts zit er volgens mij
een fout bij V3B;daar zit 213 volt op het


Mag allebij. Die 68 K is niet nodig daar een buis een spanningsversterker en geen stroonmversterker is. Die 213 volt is met een rechtstreekse DC koppeling en v3b geen anodeweerstand heeft én zit rechtstreeks achter de anode van V3a. Het potentiaalverschil tusssen rooster en anode van v3b is dus niet zi extreem.

Ik denk sowieso dat het "gerucht" van expres fouten in de schema's zetten niet waar is. Dat zou betekenen dat Mesa ook een hotline moet hebben voor gefrustreerde reparatieafdelingen (wereldwijd).

Voor hen die al het bovenstaande willen zien:
http://www.marshallschematics.com/schematics/dual_rec.zip

EdJ
9 januari 2003, 12:49
je hebt gelijk.
maar denk jij ook niet dat het verstandig is
om wel een weerstand(tussen 33k en 86k) op
het rooster te hebben?
ik denk persoonlijk en dit is echt persoonlijk,dat je je een heleboel sores op je hals gaat halen met deze versterker als
eerste project.tuurlijk als je denkt dat je
het aankan;succes ermee maar het is qua
onderdelen ook niet een goedkope en als je
dan blijft zitten met een niet goed werkende
amp heb je een hoop geld uigegeven voor
niets.het blijft aanlokkelijk dat snap ik
ook wel om zo`n ding te hebben maar ik ben
toch altijd nog blij dat ik simpel begonnen
ben en nu toch een paar goede versterkers
heb die hun geld meer dan waard zijn.

Dirk_Hendrik
9 januari 2003, 15:17
Die weerstsnd maakt weinig uit. Of je nou als gevolg van een defecte buis via een 68k weerstand 300 volt op je fikken krijgt of direct is vergeleken de weerstand van je huid peanuts.

Wat betreft de moeilijkheidsgraad ben ik het ter dele met je eens edj. De meest belangrijke factor wordt, als het project moeilijker wordt, geduld en precisie. Verder is kennis van zaken ook belangrijk. Een versterker bouwen is meer dan alleen de componenten aan elkaar knopen. Zoals ik op mijn 17-de tijdens het knutselen van een "would be AC30" bromgenerator ontdekte.

ten slotte een verzoek aan je Edj. Zou je het erg vinden om in het edit scherm niet telkens onnodig op enter te drukken? De layout van je postings wordt zo raar.

EdJ
9 januari 2003, 16:06
zal het niet meer doen:)ik bedoelde de weerstand tussen de ingang en het rooster van de eerste buis.
ben het niet helemaal met je eens dat de moeilijkheidsgraad er niet toe doet in die zin dat er voor de ``simpelere``versterkers altijd wel iemand te vinden is die je kan helpen op het web.als je bijvoorbeeld kijkt op de site van hoffman staan daar layouts die al door honderden mensen zijn gebruikt en goed zijn bevonden.Bij problemen is er altijd wel iemand te vinden die je kan helpen.Als je gaat beginnen met een versterker waar je alles nog van moet doen kun je gemakkelijk verstrikt raken en dan is het moeilijk om de moed er in te houden.Begrij me goed ik zeg niet dat iemand iets wel of niet moet doen;het is slechts mijn mening die ik niet zeg om iemand te pesten maar alleen om iemand te helpen.
Groeten,EdJ

tri-sonic
9 januari 2003, 16:50
Bouw die mesa-boogie nauw gewoon man. Werken doet ie heus wel hoor. Je zal ook niet meer dan 1000 euro kwijt zijn hoor. Voor 1000 euro bouwde ik 2 ac30's. Maar dat schema is een tikkeltje makkelijker he.

EdJ
9 januari 2003, 16:58
Dat kun je gerust wel zeggen!
Heb je de reverb en tremolo er ook in of net zoals Hoffman doe?

Phizer
10 januari 2003, 14:26
Nogmaals bedankt allemaal, maar ik moet jullie tot mijn spijt mededelen dat ik er waarschijnlijk NIET mee door ga... Het zit namelijk zo, ik heb gewoon een werkende buizenversterker nodig voor de band, en aangezien dit project maanden kan gaan duren, en ook nog eens zou kunnen mislukken, is het vooral financieel gezien niet aantrekkelijk om in deze situatie een dure buizenversterker na te bouwen (lol beetje te formeel :razz:)
Maar ik denk wel dat ik een goedkope buizenamp na ga maken... nouja ik zie wel :wink:

eerst maar eens mn evolutions inbouwen, heb een telefoontje gekregen dat ze er zijn !!! :smile:

Be creative, phizzo...

stomas
11 januari 2003, 19:28
Hee EdJ,

Ik heb ff gekeken op http://www.ax84.com, aangezien me het wel wat lijkt, maar dat hele schema van de makkelijkste amp (P1) is toch gebouwd op 115 V ipv 230 V?, of hoef je alleen een andere trafo te gebruiken?

Sjoerd

EdJ
11 januari 2003, 21:43
Goed idee!
De trafo`s daar zijn van Hammond.Ik heb die de 1e keer ook gebruikt omdat dat wel zo makkelijk is.Hammond maakt naast de 200 serie,voor Amerika,ook de 300 serie met universele aansluiting,voor alle voltages.Je kunt de boel bekijken op de hammond website,inclusief welke draden(keurgecodeerd)je moet gebruiken.Of,als je zover bent,vraag je t ff dan kijk ik even voor je.Veel plezeier ermee,maar pas op;dit is een zeer verslavende hobby:)

stomas
12 januari 2003, 14:32
Maar kloppen die schema's verder wel als je 230 V ipv 115 V gebruikt, of moet er nog meer aangepast worden aan zo'n schema?
Anyway, bedankt voor je reply!

EdJ
12 januari 2003, 17:57
Ja,alles klopt;kijk even op de link van house of jim daar staan layouts en dan wordt het duidelijker.Wat wil je gaan maken?

nicoverduin
12 januari 2003, 19:54
Het lijkt erop dat je nog nooit een buizenbak hebt gebouwd. Om nou gelijk een mesa te bouwen die niet echt eenvoudig is? Verder als je bereid bent om 100o euro uitt te geven, dan kan je beter kijken voor een knappe 2e hands lijkt mij.
Nico

EdJ
12 januari 2003, 20:03
He,ik heb jouw naam wel vaker gezien.Op ampage geloof ik heh?Cool!

nicoverduin
12 januari 2003, 21:28
kan wel kloppen
Nico