PDA

View Full Version : Eindelijk! Héél vet geluid uit mijn JCM900!



Phyrexian
6 januari 2003, 17:07
Heya,
kheb eindelijk een supervet metal geluid uit mijn JCM900 (4100) gekregen. Dit enkel en alleen door die BOSS GE-7 in de effectsloop te steken.
Khad em eerst tss gitaar en amp gezet maar dat gaf mindere resultaten.
Met die pedaal kan'k eindelijk het veel midden dat deze amp produceert wat wegscoopen en het te weinig aan bass boosten.
Man man man, wat een dieper geluid dat er nu uitkomt.
Kheb wel ook een Noise Suppresor NS-2 mee in de fx loop gestoken, want als je op relatief hoog volume speelt, begint de ruis van de GE-7 serieus op te vallen en te storen...

Bart

Ibanez RuleZ
6 januari 2003, 19:48
ik wist niet dat marshall versterkers midrange hadden. als ze namelijk een ding niet hebben, dan is dat midden!

harrald

Jeee
6 januari 2003, 19:52
Yeah right, Marshalls hebben geen mids?

Negative K3 fan
6 januari 2003, 20:03
Op 2003-01-06 19:48, schreef Ibanez RuleZ:
ik wist niet dat marshall versterkers midrange hadden. als ze namelijk een ding niet hebben, dan is dat midden!

harrald


Haha, grappenmaker, marshalls hebben JUIST mids, door die EL34/EL84 (die haal ik altijd door elkaar) buizen die marshall in hun typiosche marshall versterkers gebruikt zitten juist veel mids, ook het toon circuit is ander dan bijvoorbeeld oude/typische fenders die relatief weinig mids hebben.

PeArLjAm
6 januari 2003, 20:57
EL34 buizen zitten er in Marshalls meestal..

Ibanez RuleZ
6 januari 2003, 21:04
??? confused

als ik op een marshall speel, dan gaat de mid bijna helemaal open, de bas op midden en de treble op 1/3 en dan heb ik min of meer het geluid dat ik uit mijn Mesa versterker haal. ga me dus niet vertellen dat die dingen meer mid hebben dan mijn (bijvoorbeeld) mijn eigen versterker.

harrald

Iceman
6 januari 2003, 21:20
Ik zou die GE7 vervangen door een 19"eq, scheelt ontzettend veel ruis.

gerrekat
6 januari 2003, 21:21
Die JCM 2000 dingen verbazen me echt, ik dacht dat Marshall geen goede high gain versterkers bouwde maar ze klinken echt super.
Doe echt niet onder voor veel duurdere merken.

de JCM 900 zonder meer kun je inderdaad niet echt en goed metal geluid uit krijgen maar een EQ'tje doet een hoop.

Een Furman PQ-3 is echt mega op dat gebied, die gebruikten vesrchrikkelijk veel metalbands in de 80's, Dime van Pantera gebruikt ze nu nog om een monstertone uit zijn Randalls te toveren!

Phyrexian
7 januari 2003, 10:23
Hey

Trey Azagtoth van Morbid Angel speelt ook door een JCM900. Ik weet dat hij een enorm effectboard heeft om zijn zo smerig te krijgen, maar hij stemt zijn gitaren ook wel naar B. De stemming is ook wel belangrijk voor metal vind'k. In E krijg je uiteraard mindere heavy geluiden dan in D, C of B...

Kzou graag weten welke effecten TREY gebruikt om de sound van de JCM900 op te krikken. Kben wel fan van Morbid Angel en hou erg van die zieke sound.

Gisteren speeld ik met m'n band voor het eerst met een bassist er bij (tot nu toe was het enkel 2x gitaar, drum en zang). Het klonk vet , maar doordat 'k de GE-7 op een bassboost gezet had, hoorde ik mezelf ander doordat ik (denk'k toch) qua frequenties te dicht bij de bassist zat.

Heeft er iemand iets gelijkaardig meegemaakt?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-01-07 10:24 ]</font>

LordRiffenstein
7 januari 2003, 10:37
Op 2003-01-06 17:07, schreef Phyrexian:
Met die pedaal kan'k eindelijk het veel midden dat deze amp produceert wat wegscoopen en het te weinig aan bass boosten. Man man man, wat een dieper geluid dat er nu uitkomt.

En als je nu gaat samenspelen met een band dan verdwijn je helemaal in de brij met ge scooped klank. De bassen worden ingenomen door de lage drums en de bass en de hoge klanken door de cymbalen en de stem. En de mids? Daar zou jij moeten zitten maar je haalt ze uit je klank dus...

Cya,

Yoeri

Negative K3 fan
7 januari 2003, 10:50
over die gedowntunede gitaren> naar benede gestemde gitaren vind ikz elf behoorlijk onzin om heavy te klinken... (oude) metallica enzo stemmen toch ook het vaakst gewoon in E, de heavyness komt uit de melody en uit de toon en niet hoelaag je je gitaarhebt gestemd, want al die bas gaat toch verloren in de mix en het is ook redelijk asociaal tegenover bassisten die zo helemaal onhoorbaar worden. Maar wie ben ik.

Iceman
7 januari 2003, 11:53
Trey gebruikte vroeger altijd een Ratt pro distortion in z'n Marshall. Zoals zovelen voor jou kom je er achter dat wat als je alleen speelt geweldig klinkt, in een bandsituatie verzuipt. Allereerst wat laag wegdraaien zodat die mids en hoog wat ruimte hebben, en je zal wat midden nodig hebben, want dat is je tone!!

Phyrexian
7 januari 2003, 12:20
Voor de bassist er was was m'n sound goed hoor... De volgende repetitie ga'k eens vertrekken van een 'alles-op-flat' setting; Bass, Middle, Treble en Presence allemaal op 5 dus. Enkel de Gain gaat dan op 3/4 staan. Dan tweak'k wel verder van daar...
Die GE-7 zal'k wel terug in de fx-loop zetten, maar kzal em eerst op 'off' zetten, erna zien we wel.

Phyrexian
7 januari 2003, 12:21
Op 2003-01-07 10:50, schreef Negative K3 fan:
over die gedowntunede gitaren> naar benede gestemde gitaren vind ikz elf behoorlijk onzin om heavy te klinken... (oude) metallica enzo stemmen toch ook het vaakst gewoon in E, de heavyness komt uit de melody en uit de toon en niet hoelaag je je gitaarhebt gestemd, want al die bas gaat toch verloren in de mix en het is ook redelijk asociaal tegenover bassisten die zo helemaal onhoorbaar worden. Maar wie ben ik.


lager stemmen heeft eigenlijk niet alleen met 'heaviness' te maken.
Sfeer is ook belangrijk. Donkere en duistere (death)metal klinkt gewoon beter met lager gestemde gitaren. De bass gaat niet noodzakelijk verloren in het geluid. Luister tegenwoordig maar es naar Cannibal Corpse, Severe Torture en enkele anderen, de bass is goed hoorbaar en maakt mee de muziek.
Ook een band als Crowbar stemt naar B. Die muziek is ontzettend sfeervol en depressief. Die lage stemming werkt mee aan die sfeerschepping, ik ben er zeker van hun muziek helemaal anders over zou komen moesten ze gewoon in E staan.
en ja, de ouwe Metallica rocks. Heavy music draait in de eerste plaats (net zoals andere muziek) om het maken van goeie songs... en dat wordt soms wel eens vergeten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-01-07 12:25 ]</font>

Darklight
7 januari 2003, 13:21
Ik vind het niet nodig om een A of B te stemmen om een death metal sound/sfeer te krijgen...

Kijk maar naar de oude Cannibal Corpse.. das geen B, maar een Eb. Klinkt het minder vet? Ik vind van niet :smile:

De band waar ik nu in speel speelt overigens een C (beetje ertussen in) en we spelen death metal. Enige nadeel hieraan is dat ik mijn RG7620 niet meer gebruik :smile:, maarja die wil ik toch ruilen tegen een goede 6snarige gitaar. (liefhebbers? :razz:)

Phyrexian
7 januari 2003, 13:24
B vind'k ook wel te laag om zelf te spelen.
Kvind het allemaal wel mooi klinken. Maar zelf speel'k meestel in E, Eb en D.

Zevensnaar? :smile: hehe
Ben'k ni van plan om ooit te kopen. Dan nog eerder een vijfsnarige bass :smile:

Iceman
7 januari 2003, 15:04
Wat het geluid van lagergestemde gitaren LOMP maakt is dat het geluid korreligger wordt, niet zozeer zwaarder. Het KARAKTER van het geluid verandert. Maar je hebt midden in je geluid nodig om die groffe korrel naar voren te brengen. In een bandsituatie zal D-gitaar met midden logger/vetter klinken dan een B-gitaar met de eq in een V.