PDA

View Full Version : pink floyd



saaf
1 april 2007, 11:25
wie kan mij verder helpen:
heb een boss GT-8 en kan hem niet goed instellen voor mijn fender stratocaster en akoestische ibanez voor de nummers wish you were here/cd delicate sound... en on the turning away, en where we start van de cd on an island. andere nummers c.q. instellingen wat betreft pink floyd/david gilmour zijn welkom!!

glasbier
1 april 2007, 11:27
kijk even bij gilmourish.com

saaf
1 april 2007, 11:28
heb ik al gekeken maar kom hier niet verder mee.

glasbier
1 april 2007, 11:41
ik denk ook niet dat je met de gt8 dezelfde sound krijgt.
misschien kom je wel in de buurt,maar let vooral op je aanslag en techniek.
kijk maar eens naar D-Gilmour;zelfs zijn op zijn Gretch is hij heel herkenbaar!
en gebruik je effecten met smaak,dus geen heftige instellingen.
verder;gebruik je oren,erg belangrijk want David immiteer je niet zomaar.....

E-J
2 april 2007, 13:13
Hoi Saaf,
Zit er een simulatie van een Big Muff distortionpedaal (of fuzz) op je GT-8? Die moet je hebben voor 99% van het solowerk van Gilmour.

Een cleanboost of wat (niet te veel!) overdrive voor de ritmestukken, ook voor Where We Start...

floyd
2 april 2007, 16:44
Hoi Saaf,
Zit er een simulatie van een Big Muff distortionpedaal (of fuzz) op je GT-8? Die moet je hebben voor 99% van het solowerk van Gilmour.

Een cleanboost of wat (niet te veel!) overdrive voor de ritmestukken, ook voor Where We Start...

Inderdaad een big muff. Maar mijn ervaring is gebruik hem met beleid dus niet te veel sustain/gain. De sustain staat bij mijn ongeveer op 30% tot 40% de tone op 40/50% En het volume varieert maar het liefst zo hoog mogelijk.
Vaak gebruik ik ook nog een compressor ervoor.

glasbier
2 april 2007, 16:48
heb je wel eens gedacht aan de boss bluesdriver?

floyd
2 april 2007, 16:54
Nee. Maar nog even iets over gilmour's colorsound power boost. Is dat eigenlijk een overdrive of een booster ?

glasbier
2 april 2007, 17:21
een tipje:
neem een boss bluesdriver en een boss ge-7....en laat je verrassen!

E-J
2 april 2007, 19:24
Nee. Maar nog even iets over gilmour's colorsound power boost. Is dat eigenlijk een overdrive of een booster ?

100% een booster. Een treble en bass booster om eerlijk te zijn. Bekijk ook www.gilmourish.com of het David Gilmour forum (http://www.davidgilmour.pq.pl/index.php) (erg behulpzaam). Vergeet niet, Gilmour crankte zijn Hiwatt en gebruikte vervolgens de Colorsound om een beetje overdrive eruit te halen.

Dit is een goed voorbeeld van hoe die combinatie Colorsound Power Boost/Hiwatt/Strat klinkt...
Young Lust Live (http://www.youtube.com/watch?v=EcGY53APNiM)

Schijnt dat die Power Boost dus alleen goed werkt als je de boel heel hard hebt staan. Ik heb zelf het broertje gehad (the Overdriver, identiek aan de Power Boost), en ik moest echt mijn versterker vol open zeten om die Colorsound zijn werk een beetje naar behoren te laten doen. Een Boss Blues Driver is dan een stuk aantrekkelijker ;)

Al is het zeker niet 100% zeker dat Gilmour werkelijk een Colorsound heeft gebruikt. Zo zegt Bjorn Riis van Gilmourish.com:


Colorsound Power Boost
Gilmour is seen using a Colorsound booster as early as 1972 and it’s likely that he had one in the 1973-75 board. A Colorsound was built into the Animals board just prior to the tour in late ‘76 but it was later replaced by a Cornish ST-2 in October the same year.

Pete Cornish ST-2 Treble and Bass Booster
- This is an early version of the ST-2, without the volume control. David used a Colorsound Power Boost during the Animals tour but the pedal was replaced by a Cornish ST-2 in October ‘77 and remaining the main overdrive/booster on David’s solo album in ‘78 and on the Wall tour in 1980-81.

Als ik een 'Gilmourish' geluid wil hebben, zet ik de Big Muff aan en ik boost hem door de Blues Driver erachter te zetten... ervoor maakt de boel voor mij wat te agressief en te trebly. Vervolgens de Big Muff uit en je hebt een mooi ritmegeluidje! Pak trouwens wel een Russische Muff.

Floyd, ik, en vele anderen, kan je echt een Boss Blues Driver aanraden... geweldig pedaal voor Gilmour mee te benaderen... heel erg veelzijdig.

Altijd interessant, die mysterie rondom de gear van mr. Gilmour :)

Richwoodje
2 april 2007, 22:48
Altijd interessant, die mysterie rondom de gear van mr. Gilmour :)

een beetje logisch is dat ppl wel als je al eeuwen met een gigantische Cornish-rack speelt :D

floyd
3 april 2007, 16:11
Intressant is zijn gear zeker! Dus volgens jullie is een blues driver wel een aanrader. Misschien zal ik hem in de toekomst eens gaan testen. Wat ik nu belangrijker vind is een een boost (treble ?) voor mijn byoc fuzz face.

Ik ben helemaal weg van zijn tone op dsotm , en dat lukt met deze fuzz aardig(bc109) Maar ik moet nog iets hebben om hem flink op zijn donder te geven. En dat gaat niet met een boss pedaal , Want dat reageert niet echt lekker.

glasbier
3 april 2007, 16:18
nog 1x dan:BOSS BLUESDRIVER!

E-J
3 april 2007, 16:33
Intressant is zijn gear zeker! Dus volgens jullie is een blues driver wel een aanrader. Misschien zal ik hem in de toekomst eens gaan testen. Wat ik nu belangrijker vind is een een boost (treble ?) voor mijn byoc fuzz face.

Ik ben helemaal weg van zijn tone op dsotm , en dat lukt met deze fuzz aardig(bc109) Maar ik moet nog iets hebben om hem flink op zijn donder te geven. En dat gaat niet met een boss pedaal , Want dat reageert niet echt lekker.

Ik gebruik mijn (Keeley modded) Blues Driver om mijn Big Muff te boosten, waarom zou hij een fuzzface dan niet trekken? ;) Perfect pedaaltje!

floyd
3 april 2007, 16:37
Hij doe het niet echt fraai met pedalen met een buffer.

E-J
3 april 2007, 16:38
Hij doe het niet echt fraai met pedalen met een buffer.

Dat is toch alleen als je een gebufferd pedaal voor de fuzz zet toch? Erna lijkt me geen probleem...

floyd
3 april 2007, 16:41
Erna is inderdaad geen probleem. Maar evoor wel. En ik zoek eigenlijk eerst iets wat voor mij fuzz kan.

nielsduursma
3 april 2007, 20:45
Altijd interessant, die mysterie rondom de gear van mr. Gilmour :)

Nu ik een tijdje (alweer bijna een jaar geloof ik:D) regelmatig op het gilmourforum kijk is een groot deel van die mysterie wel een beetje verdwenen hoor:D Wat een freaks (niet in de negatieve zin van het woord natuurlijk) zitten daar zeg!

floyd
3 april 2007, 20:56
Haha freaks...Ik kijk er niet zo vaak maar ik kan mij een topic herinneren van iemand daar die zelfs david's pedalboerd nog namaakt. Geweldig

E-J
4 april 2007, 10:37
Nu ik een tijdje (alweer bijna een jaar geloof ik:D) regelmatig op het gilmourforum kijk is een groot deel van die mysterie wel een beetje verdwenen hoor:D Wat een freaks (niet in de negatieve zin van het woord natuurlijk) zitten daar zeg!

Ach, die freaks zijn geweldige lui... (al zijn er een paar helaas weggegaan) maar wat ik bedoel is dat er nog zoveel onduidelijkheden bestaan wat hij nou wel en niet heeft gebruikt vroeger... die Orange en Colorsound boosters b.v...

Maar Floyd... ik raad je aan om gewoon een booster/overdrivepedaal achter de fuzz te zetten :). 99,99% van de fuzzpedalen houdt er niet van als er wat voor ze in de keten zit...

floyd
4 april 2007, 16:18
Als ik een 'Gilmourish' geluid wil hebben, zet ik de Big Muff aan en ik boost hem door de Blues Driver erachter te zetten... ervoor maakt de boel voor mij wat te agressief en te trebly. Vervolgens de Big Muff uit en je hebt een mooi ritmegeluidje! Pak trouwens wel een Russische Muff.

Hm je zegt dus een booster/overdrive achter de fuzz , of de big muff (beetje afhankelijk van de periode die je mooi vind) Wat boost je dan de bleus driver of de big muff/fuzz ? of is het voor een volume boost ?

E-J
4 april 2007, 16:42
Hm je zegt dus een booster/overdrive achter de fuzz , of de big muff (beetje afhankelijk van de periode die je mooi vind) Wat boost je dan de bleus driver of de big muff/fuzz ? of is het voor een volume boost ?

Beste Floyd, wat de Boss dan eigenlijk doet is de Muff wat smoother maken, hij voegt wat crunch toe. Je kan hem natuurlijk meteen een volumeboost geven door simpelweg de volumeknop op de Blues Driver wat hoger te zetten... dit is eigenlijk wat ik doe. Ik zet de gain laag (op 8:30 ongeveer) en de level wat hoger (2 uur). Hierdoor boost je dus het volume en maak je bovendien de Muff wat smoother :)

Als je hem ervoor zet, maakt dat de Muff wat meer trebbly... Ik heb een tijdje de Boss ervoor gehad maar dat zorgde ervoor dat de Muff nog extremer en scherper werd... erachter klinkt in mijn ogen echt een stuk beter. Het maakt de boel wat vetter...

Kijk maar eens rond op het DG forum, iedereen zet de booster achter de Muff...zelfs David Gilmour zelf (http://mywebpages.comcast.net/jroscoe/pulse.html) doet het ;)

However David Gilmour likes to have the first inline high gain pedal (Cornish G-2 or Big Muff) "EQ'ed" by the second lower gain pedal so they will virtually always be on as a set: Big Muff/Cornish SS-2, Big Muff/Tube Driver, Cornish G-2/Tube Driver, Cornish G-2/Cornish SS-2.

Maar ik zou ermee experimenteren... probeer het uit zou ik zeggen. Ik hoor zelf het verschil nauwelijks... maar toen ik het eens opnam merkte ik duidelijk het verschil!

floyd
4 april 2007, 16:50
Oke dan zal ik binnenkort eens een bleus driver proberen.