PDA

View Full Version : Mastervolume regelen bij mixdown in cubase



yellowsun
31 maart 2007, 21:55
Ik heb alles al opgenomen, en het mastervolume staat op het maximum. Als ik een mixdown doe, klinkt de mp3 eigenlijk nog te stil.

Is er een mogelijkheid om het mastervolume nog op te drijven (zonder gain)?

El Capitain
31 maart 2007, 22:04
Na de mixdown normalizen...
Dan zet je de hoogste (of eigenlijk hardste) piek op 0 dB.
Mocht ie daarna nog te zacht klinken, dan is compressie misschien een idee?

yellowsun
31 maart 2007, 22:16
Hey, bedankt voor de snelle respons.

Na de mixdown? VOOR de mixdown bedoel je dan? Dat heb ik gedaan, maar hij staat al op 100 %.

Compressie... hoe doe ik dat (stap voor stap)?

El Capitain
31 maart 2007, 22:22
Misschien kun je hier iets meer info daarover vinden:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87452&highlight=compressie

bert k
31 maart 2007, 23:08
Nee, na de mixdown. Dan zet je het volume van je mix echt maximaal, maar nog steeds in de juiste verhouding. Als het nog te zacht klinkt, idd een compressor over de mix. Zorg dat je het originele bestand eerst opslaat, zodat je altijd overnieuw kan masteren.

Han S
31 maart 2007, 23:29
Het is een kwestie van dynamiek. Als je een heel snelle piek hebt van bijvoorbeeld de ping van een ride cymbal en die haalt de 0 db, dan zal normalizen niets meer doen.

Wat je dan nog kan doen is een compressor met een brick wall limiter er achter.
Daarmee haal je het gemiddelde een stuk omhoog en die pieken blijven gewoon waar ze zijn. Je krijgt dan het gevoel dat het geluid een stuk harder is.

De PSP Vintage Warmer doet dit hardstikke goed. Tip: zet de mix knop daarvan niet op 100%.

stevie_vp
31 maart 2007, 23:56
precies gewoon een kwestie van masteren...
Mixdown genormaliseerd exporteren en dan met een programma zoals wavelab of t-racks masteren... meest gebruikelijk is een compressor en limiter... ga alleen alsjeblieft niet voor het maximale "volume" want je verliest een hoop "ademruimte" in de mix en je word imo snel luistermoe... ook verlies je veel dynamiek.. succes!
/
s

Ic3gl0vE
1 april 2007, 14:22
In cubase zelf kun je ook wel masteren, zet de mastering plugins als inserts op de master bus. Gebruik zoals gezegd een limiter om het gemiddelde volume omhoog te gooien.
Kjærhus audio heeft een gratis limiter waarvan je alleen maar de treshold hoeft in te stellen en verder niets. Als je alleen het volume wilt verhogen en verder niets is dat ding wel handig, draai de knop alleen niet te ver want dan gaat het gigantisch pompen en kraken.