PDA

View Full Version : Furch versus Martin



Dylan61
6 januari 2003, 16:56
Furch versus Martin, heeft iemand wel eens een Furch naast een Martin gehad en kan iets over de verschillen vertellen zoals bespeelbaarheid en klank?

Buzz
6 januari 2003, 19:25
Ik ken ze beide en geloof me, klank en bespeelbaarheid (mits goed afgesteld) zijn bij allebei dik in orde. De klank verschilt nogal. Martin heeft i.h.a. een "Amerikaanse" klank, nogal karakteristiek, en Furch "laat de zaak wat meer open", ik weet ook niet hoe ik het moet zeggen. Zelf ben ik meer een Furch-man.
En er is nog wel "iets" verschil in prijs. Maar dat zie je vanzelf wel...
Kwalitatief allebei top!

willemw
6 januari 2003, 19:28
Ik heb onlangs een furch d 22 sr gekocht. ben nog wat aan het kloten met de afstelling en het vinden van bijpassende snaren. kon weinig verschil horen tussen taylor, martin en furch. naast materiaalkosten is het arbeidsloon in vs aanmerkelijk hoger. een prettige bijkomstigheid is dat dit juist gegevens zijn die je niet hoort, maar wel merkt in de aanschafwaarde. snel kopen die furch. more guitar for less money.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willemw op 2003-01-06 19:31 ]</font>

Dylan61
6 januari 2003, 19:46
Bedankt voor jullie reactie,

Bij verse snaren is de bas bij de Martin D28 behoorlijk aanwezig, na een paar weken is dit goed in balans, hoe zit dat met de Furch? (Ik heb trouwens nog nooit een Furch in handen gehad.) Mooi afgewerkt?

willemw
6 januari 2003, 20:17
hangt er ook vanaf welke snaren je er op zet. op het ogenblik heb ik er d'addario extra light 10 opzitten. weinig/minder bas, maar hij speelt nu supersnel. zet je er 11 op dan klinkt hij al een stuk "bassiger" en "voller". de gitaar is, in elk detail, heel mooi afgewerkt. ik moest 'm wel opnieuw, en naar eigen wens, laten afstellen, want hij kwam als een "fingerkiller" uit de fabriek.

en of dat lage afstellen ten koste van het volume gaat? mijn buurman kwam vanmiddag vragen of hij mijn nieuwe gitaar mocht zien, terwijl ik hem niets had verteld van mijn tsjech. ik ben (di)lyri(u)sch.

Dylan61
6 januari 2003, 21:11
"fingerkiller"

Mijn "leen" Martin staat ook erg hoog afgesteld, ik heb er nu een in bruikleen maar als hij van mij zou zijn ging de vijl erover.( Je kent het verhaal van de vier tafelpoten?) Bij Martin moet je trouwens oppassen met vijlen alles zit muurvast gelijmd. Ik heb ook een Epiphone daar zit een handig schroefsysteem, werkt perfect.

Als ik vragen mag, wat hebben jullie voor de Furch betaald?

willemw
6 januari 2003, 21:44
het zat 'm niet zozeer in de fretjes. de hals lag gewoon te hoog, waardoor je meer spanning op de snaren krijgt. dan moet je dus weer harder werken.

ik heb voor de d 22 sr hier in leeuwarden 895 euro betaald en ze is haar geld volledig waard.

gertdm
8 januari 2003, 13:07
luister op mijn website naar een paar mp3 's
waarop ik Furchs bespeel. Je hoort in ieder geval het verschil tussen de nummers op 6 snarige Furch en Lowden F32C, en je hoort een 12string Furch.

Ik ben het met 'Willem eens en met Buzz.
Furch heeft een eigen geluid dat zih kan meten met heel goede gitaren. Het heeft een eigen sound waar je zelf nog meer aan kunt 'sleutelen'als je dat wilt dan bij Martin e.d.
Martin heeft een wat sprankelender toon (ook wweer afhankelijk van model)
terwijl Furch een goed volume heeft, een warme bas en afhankelijk van model, snaren en
vooral de speelstijl van de gitarist een sprankelend hoog.
Zelf speel ik op Martin SP 011 op mijn Furch S22 en dat klinkt uitstekend.

Dylan61
9 januari 2003, 21:48
Bedankt voor jullie reacties.

Gert de Furch S 22 r is niet mijn gitaar, kon jij niet weten maar ik speel veel met plektrum ( Bob Dylan fan ) en het werd een grote klankofonie. De Furch D24-SR vind ik super en vond deze het helderste klinken en het makkelijkst spelen maar is ook een stuk duurder (1245 E). Ik vervolg mijn zoektocht, hoewel de D24-SR in mijn hoofd blijft hangen.

(Jij kan trouwens best 'aardig' spelen, ik heb je cd acoustickled nu opstaan.)

Dylan61
9 januari 2003, 22:17
Zeg maar iets meer dan 'aardig'..oftewel erg mooi!

gertdm
11 januari 2003, 23:55
bedankt :smile:

en kies de gitaar die bij je past..een van de Furches :smile:

gertdm
11 januari 2003, 23:59
alternatief is een Furch D 20 -m.
Goedkoper maar oh zo mooie sound.
toevallig heb ik er twee weken geleden op zitten spelen. Een echte flatpick gitaar.

Dylan61
12 januari 2003, 01:00
Deze D20-CM heb ik ook als eerste Furch in mijn handen gehad, inderdaad een heel erg mooie gitaar.

Ik heb nu in korte tijd op een hele serie gitaren gespeeld en moet bekennen dat ik de verschillen onderling niet altijd erg groot vind, het rechtvaardigd niet altijd dat een gitaar die duurder is ook veel beter klinkt maar vaak wel. Vandaag heb ik niet naar het merk gekeken maar van alles geprobeerd en weer was Martin D28 en de D16 GT mijn favoriet. Maandag ga ik naar Berlinie (of zoiets) in den Haag, heeft ook zowel Furch als Martin heb ik begrepen. Ik probeer geduld uit te oefenen.

bónneke
12 januari 2003, 01:10
Zeg Gertdm weet jij misschien het verschil tussen een Furch en een Stanfort?
Ik wou laatst op zo'n gitaar bieden op duitse Ebay, maar hij had de verkoop voortijdig beëindigd. Jammer???

Eric Clapton is God
12 januari 2003, 02:04
ALs iemand nog een Martin voor me heeft? Laat het me weten.

Dylan61
12 januari 2003, 09:34
In mijn speurtocht ben ik wel wat Martin tegen gekomen, prijsverschil met nieuw is erg klein. Welke zoek je?

gertdm
12 januari 2003, 13:25
ja: Stanford is een aparte lijn van Furch speciaal gemaakt voor de UK.
Ze zijn alleen daar verkrijgbaar. Eigenlijk zijn het gewoon Furch gitaren, maar met een aantal andere houtsoorten en wat exclusiever uiterlijk.
Bekijk ze maar eens bij
http://www.furch.cz/st/index_an.htm

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-01-12 13:26 ]</font>