PDA

View Full Version : London City Mods



DEA100MKIV
31 maart 2007, 18:50
Ik ben opzoek naar wat leuke mods voor mn London City DEA 100 MK IV.
Was het gesleep met rack spul enz wel zat, en heb maar weer een LC gescoord, maar er zit nu een lichte brom in ? Als iemand in de richting Drenthe tot Enschede iemand weet die deze topjes leuk kan modden, dan hou ik me aanbevolen.


gr. Frank

Negative K3 fan
1 april 2007, 18:19
ik heb er al eens eentje onder handen genomen...dat schema en de bouw van die versterker werken heel inspirerend :)

Chroxy
1 april 2007, 18:39
en die versterker klonk uiteindelijk enorm lekker!

yhcmarc
2 april 2007, 22:07
http://www.drtube.nl/ Hij zit sinds kort ook in Drenthe en is groot London city liefhebber. Ik kan de docter zeer aanraden en ben ook erg tevreden met zijn werk aan o.a. mijn marshall top.

DEA100MKIV
2 april 2007, 22:23
Ik zal ze eens mailen !

Alvast bedankt allemaal!

Negative K3 fan
2 april 2007, 22:53
en die versterker klonk uiteindelijk enorm lekker!

maar die heb ik dan ook heel ernstig geopereerd :D

DEA100MKIV
3 april 2007, 18:43
Dr Tube gemaild, pff erg hoge prijzen, maar geloof wel dat die gasten goed zijn, met wat voor mods heb jij zoal ervaring Negative K3 ? Ik weet eigenlijk niet wat de mogelijkheden zijn qua mods. Mijn eigen ideeen zijn =>

2x MasterVolume (schakelbaar)
FX Loop
Tube GainBoost
Vind het hight treble gedeelte echt niets, normal wel ok.
en de toonregeling mag wel wat beter, wil echt merken dat ik er
bijv bass bij indraai.

Negative K3 fan
4 april 2007, 19:08
ik heb tot nu toe 3 buizen amps zelfgebouwd en 1 verbouwd (die london city dus), ik heb alleen geen ervaringen met voetschakelaars met relais enzo...

voor een extra gain stage en een tube buffered fx loop zou je er buizen bij in moeten bouwen en ik weet niet of die trafo's dat wel trekken, buiten het feit dat het behoorlijk veel werk is (kan me voorstellen dat dr tube voor dat soort dingen veel geld vraagt).

wat nietzoveel werk is, is een goede master volume erin zitten, of eventueel 2, maar die zijn dan niet voetschakelbaar dus ik denk neit dat je er dan veel aan hebt... Een fx loop zonder buffer (dus gewoon een pre amp out, power amp in) zou ik ook voor je kunnen maken. Ik kan de gain flink opschroeven (mocht dat nodig zijn), ik kan het high kanaal revoicen en de toneregeling ook aanpassen.

DEA100MKIV
4 april 2007, 23:45
Dus ik zou voor beide ingangen wel een aby - box kunnen gebruiken ?
Dan ben je ook geen relais nodig, de fx loop hoeft alleen te dienen voor chorus en delay. Vind die simpelere mods eigenlijk ook veel leuker klinken.
Weet je zo ook of je trafo kappen kan krijgen voor die trafos ? Vind het er niet uitzien.

Chris Winsemius
5 april 2007, 00:08
Dus ik zou voor beide ingangen wel een aby - box kunnen gebruiken ?
Dan ben je ook geen relais nodig, de fx loop hoeft alleen te dienen voor chorus en delay. Vind die simpelere mods eigenlijk ook veel leuker klinken.
Weet je zo ook of je trafo kappen kan krijgen voor die trafos ? Vind het er niet uitzien.

Heel misschien AE in Schagen of FNS in Renkum. Je krijgt wel subtiel wat minder hoog met kappen om de uitgangstrafo.

Voor je 'm laat modden: zorg dat je je geluidswensen duidelijk hebt en dat de technicus ook dat voor je kan bereiken.

guitarnijboer
7 april 2007, 01:28
Ooit was er al eens een forum met een leuke handleiding voor het (zelf) modificeren van je London City:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78599&highlight=london+city+lofzang

Dit gaat dan in de richting van een oude 100W Marshall op 10 qua scheur maar dan (ook) op een beschaafd volume....

(In de uitleg staat ook waarom je baspot zo weinig doet)

Voor meer sufisticated scheurgeluiden, high gain en verschillende channels zul je toch rekening moeten houden met meer werk en bijkomende kosten. Dit is ook lastiger zelf te doen omdat je met veel meer zaken rekening moet houden. Hiervoor kun je dan het beste naar een van de bekende adressen, hoewel ik mij afvraag of het zich dan nog loont. Het uurloon kan behoorlijk oplopen waarmee je London City wel eens duurder kan worden dat een 2e hands bak waar al meerdere kanalen opzitten.

Verder is het zo dat wanneer oude versterkers brommen dit vaak te wijten is aan verslechterde elco's. Nieuwe directe replacements zijn voor zover ik weet alleen verkrijgbaar bij Dr. Tube.

DEA100MKIV
11 april 2007, 21:08
chris bedankt nog voor de links, moet de trafo's ff opmeten en dan kijken ze (AE-Europe) wat ze kunnen doen, moet alleen nog ff mailen hoe ik ze op moet meten.

thnx guitarnijboer, maar is daar geen schema van ? Het probleem van het gebrom, zijn de elco's (bijna 100 procent zeker). Heb besloten om de mods wat simpeler te houden ivm de kosten.

Alleen nog => nieuwe elco's, simpele fx loop (hoeft niet gebufferd te zijn ofzo), en een Mastervolume erop.

Ik zal eens proberen fotos te posten, vd binnenkant.

guitarnijboer
12 april 2007, 00:38
thnx guitarnijboer, maar is daar geen schema van ? Heb besloten om de mods wat simpeler te houden ivm de kosten.




Het is vrij simpel, stuur even een mailtje naar rg.nijboer@hotmail.com....

almarvk
12 april 2007, 08:44
en die versterker klonk uiteindelijk enorm lekker!

Dat kan ik beamen :)

AutoStatic
12 april 2007, 09:57
Ook zonder mods klinken ze lekker. Dr Tube is goed. Ben erg tevreden over de huidige sound van mijn LC die door hem gereviseerd is.

DEA100MKIV
12 april 2007, 20:28
Maar alleen een paar elcootjes vervangen kost alleen bij dr tube al een vermogen. Heb hier in de buurt ook wel een paar van die tech's zitten, maar vorige keer moest de amp 3x keer terug voor dat hij helemaal ok was.

Chris Winsemius
12 april 2007, 21:25
Maar alleen een paar elcootjes vervangen kost alleen bij dr tube al een vermogen. Heb hier in de buurt ook wel een paar van die tech's zitten, maar vorige keer moest de amp 3x keer terug voor dat hij helemaal ok was.

Volgens mij is 3 x goedkoop waarschijnlijk nog duurder dan 1 x "duur" :)

Ik werk zelf ook fulltime aan amps en als je goed werk wilt leveren en nog de huur en brood wilt betalen zijn uurtarieven niet laag.

Als je 'n amp wilt laten modden is het belangrijk om te weten wat je wensen precies zijn. Daarnaast is ook de keuze van gitaren, elementen, effekten, speakers en cabinetten doorslaggevend. Als basis zijn LCs gewoon zeer ok voor classic blues en rock geluiden. Er zitten wel wat onderdeelwaarden in die niet goed zijn voor moderne buizen, zelf pas ik die bij revisie en/of mods gelijk aan.

Die schroef-beker elko's heb ik ook al 'n tijdje hier op voorraad en bevallen zeer goed in LCs.

DEA100MKIV
12 april 2007, 22:17
yup chris, daar heb je gelijk aan, maar alleen nieuwe elco's voor 250 vind ik echt te. En ik wil graag dat het in 1 keer goed is. Ik weet niet hoe ik fotos moet posten, maar Neg K3 zou ze wel ff posten denk ik , dan kan je hem intern zien, of hij origineel is en/of er gerommeld / gemod is. Moet nog steeds ff die trafo kappen opmeten..

Chris Winsemius
12 april 2007, 22:39
yup chris, daar heb je gelijk aan, maar alleen nieuwe elco's voor 250 vind ik echt te. En ik wil graag dat het in 1 keer goed is. Ik weet niet hoe ik fotos moet posten, maar Neg K3 zou ze wel ff posten denk ik , dan kan je hem intern zien, of hij origineel is en/of er gerommeld / gemod is. Moet nog steeds ff die trafo kappen opmeten..

Puur/alléén nieuwe elko's voor 250 lijkt mij niet juist....

Als alléén de elko's vervangen moeten worden door 'n prof. lijkt mij 125 echt the max. en met die weerstandsaanpassingen voor betrouwbaarder werking en biasen 150 max echt normaal.

Qua trafo-kappen: niet doen, weggegooid geld en nog 'n verslechtering v/d sound ook.

Negative K3 fan
12 april 2007, 22:53
over wat frank zei, ik heb nog niet veel london cities van binnen gezien, maar adhv de foto's twijfel ik er sterk aan of hij nog origineel is... ik post morgen foto's.

guitarnijboer
13 april 2007, 13:41
Voor de brom hoef je eigenlijk alleen de eerste elco in de voeding te vervangen. Deze krijgt het meest op z'n donder bij het in en uitschakelen van de st-by en gaat het eerst stuk. Je moet wel heeeeel onhandig zijn als je dat niet zelf kunt solderen.

Natuurlijk zijn ook de andere elco's niet nieuw meer... Behalve de 2 schroef elco's zit er ook nog eentje voor de voortrap en is er nog een kathode ontkoppel condensator en natuurlijk de elco's van de negatieve voorspanning. Dit zijn er dus een aantal meer en dus ook meer soldeerwerk en materiaal kosten. Je hebt dan wel meteen alles nieuw, je kunt je alleen afvragen of dat echt nodig is.....

dr.distortion
13 april 2007, 13:52
Ik heb ook zo'n LC DEA100, geen brom of geruis te bekennen...ja als ik hem heel hard zet en ik ga dan bij de speakers staan hoor je heel zachtjes een ssssss. Ik heb em nu 2 jaar en werkt gewoon prima, goeie amp...maar helaas alleen clean. tot nu toe nog geen beurtje / revisie nodig gehad alhoewel ik er wel over gedacht heb om hem te laten modden naar de specs van guitarnijboer. Heb het toch achterwege gelaten omdat ie prima met pedalen overweg kan (zoals zoom driver, boss sd1 en boss ds2). Nu zit ik te denken aan een andere versterker omdat ik de scheur toch liever uit de amp ga halen, maar ach....kwestie van tijd...

Toaster
13 april 2007, 15:07
Voor de brom hoef je eigenlijk alleen de eerste elco in de voeding te vervangen. Deze krijgt het meest op z'n donder bij het in en uitschakelen van de st-by en gaat het eerst stuk. Je moet wel heeeeel onhandig zijn als je dat niet zelf kunt solderen.

Natuurlijk zijn ook de andere elco's niet nieuw meer... Behalve de 2 schroef elco's zit er ook nog eentje voor de voortrap en is er nog een kathode ontkoppel condensator en natuurlijk de elco's van de negatieve voorspanning. Dit zijn er dus een aantal meer en dus ook meer soldeerwerk en materiaal kosten. Je hebt dan wel meteen alles nieuw, je kunt je alleen afvragen of dat echt nodig is.....

je moet alleen ook kunnen biassen

guitarnijboer
13 april 2007, 17:52
je moet alleen ook kunnen biassen

Moa, dat valt wel mee. De voedingsspanning zal afhankelijk van hoe slecht de oude elco was, een stukje omhoog gaan, maar dat zal de pret niet drukken.

Het instelpunt van de bais is sowieso niet absoluut. Vanaf het instelpunt dat er in rust maar heel iets stroom loopt door je eindbuizen tot aan het punt dat de buizen tot hun maximale dissipatie openstaan, staat je versterker in klasse A/B ingesteld. Als er meer ruststroom loopt staat de versterker meer richting klasse A ingesteld wat het geluid doorgaans ten goede komt. Aan de andere kant; hoe meer stroom er loopt, des te harder slijten je buizen. Doorgaans worden eindbuizen ingesteld op 60 tot 70 % van de max dissipatie. Dit is een goed compromis tussen eenerzijds de sound en anderzijds slijtage van de buizen. Dat je instelpunt iets verloopt door een iets verhoogde voedingsspanning heeft nagenoeg geen gevolgen. De buizen staan dan bijvoorbeeld niet op 60% maar op 63% ingesteld. Of van 70% naar 73% of whatever. Je versterker werkt er beslist niet minder om. Daarnaast veranderd je bais ook door het fluctueren van de netspanning, het ouder worden van je buizen etc.

Hierbij ga ik er wel van uit dat je versterker al redelijk goed ingesteld stond. Als je het ding toch open hebt kan het natuurlijk geen kwaad om je instelling meteen even te controleren, het is zelfs aan te raden, maar als het alleen gaat om het vervangen van een elco is dit niet iets wat perse moet.

Toaster
13 april 2007, 21:29
en uit persoonlijke interesse: als je alle elco's vervangt?

guitarnijboer
13 april 2007, 23:52
en uit persoonlijke interesse: als je alle elco's vervangt?

Alleen als de elco's van de negatieve voorspanning (baisspanning) vervangen worden, zou ik een uitzondering maken. Als deze slecht waren en door nieuwe vervangen worden, wordt die spanning meer negatief. Ook in dit geval gebeurt er overigens niets ernstigs, je buizen staan dan kouder ingesteld wat alleen gevolgen heeft voor de sound...

Het vervangen van andere elco's anders dan de eerste elco in de hoogspanningsvoeding en de elco's in het voorspanningscircuit, hebben nauwelijks tot geen enkel effect op de instelling van je eindbuizen. Waarbij ik op wil merken dat ook de eerste elco in de voeding niet echt veel doet met je instelling.

De noodzaak voor het vervangen van de andere elco's lijkt mij sowieso een beetje overschat, maar dit is weer een ander verhaal.

Chris Winsemius
14 april 2007, 00:08
De noodzaak voor het vervangen van de andere elco's lijkt mij sowieso een beetje overschat.

Ach ja, het hele elko-verhaal. :)

Vanmiddag de elko's (+/- 15 jaar oud minimaal, niet origineel) in 'n JCM800 vervangen door F&Ts en twee Spragues (voor het bias-circuit)... beduidend strakker laag en dezelfde feel.

Soms maakt het weinig uit maar vooral qua betrouwbaarheid (ik werk vaak voor gitaristen die hun brood verdienen met muziek en dus behoorlijk zeker willen zijn van hun gear) en punch/ballen/strakheid geef ik zelf de voorkeur aan het vervangen van elko's iedere 10-15 jaar.

Soms kunnen oude elko's in minder goed ontworpen circuits andere onderdelen goed kapot krijgen...

Voorbeeldje: iemand met 'n waanzinnig klinkende Marshall SuperPA uit '66. Persé geen nieuwe elko's wegens alle verhalen op internet. 1 v/d Elko's voor de screengrids gaat dood, zitten geen spannings-deler-weerstanden over, ander gaat dus ook kapot en de choke verbrandt.
Nieuwe spoel en nieuwe elko's + al het (zoek)werk...

Chemisch/technisch gezien zijn elko's te vergelijken met accu's... hoe snel is je GSM van meer dan 3 jaar oud leeg met de originele accu?

guitarnijboer
14 april 2007, 00:40
Ach ja, het hele elko-verhaal. :)


Soms kunnen oude elko's in minder goed ontworpen circuits andere onderdelen goed kapot krijgen...

Chemisch/technisch gezien zijn elko's te vergelijken met accu's... hoe snel is je GSM van meer dan 3 jaar oud leeg met de originele accu?

Ik mag aannemen dat de profs waar je over spreekt, niet op versterkers spelen met minder goed ontworpen circuit's? :)

Verder zitten in london city's zeer ruim bemeten (grotere) elco's op de tweede en derde plek in de voeding in vergelijking met de gerenomeerde merken. Als de 2e elco de helft van z'n capaciteit zou verliezen dan zou deze nog steeds meer capaciteit hebben als de elco's die Jim Marshall op die plek gebruikte. (Edit: ) Er zijn natuurlijk ook andere parameters dan alleen capaciteit, maar elco's die via een weerstandsnetwerk worden geladen en ontladen gaan doorgaans echt niet snel stuk.

De eerste elco in de voeding krijgt meer te voorduren. Deze wordt geladen over een relatief lage weerstand van de trafo wikkeling en diodes. Daarnaast wordt hij ontladen door de ruststroom van de eindbuizen en ziet hij iedere keer een bijna kortsluiting als je je versterker van stand by afzet. Dit laatste wordt wel iets verzacht door de smoorspoel, maar toch... Deze gaat dus veel sneller stuk.

Altijd maar alle elco's vervangen lijkt mij dus niet echt nodig, soms wordt je geluid er zelfs beroerder van omdat wat minder capaciteit op bepaalde plekken best ok kan klinken

Chris Winsemius
14 april 2007, 09:24
Ik mag aannemen dat de profs waar je over spreekt, niet op versterkers spelen met minder goed ontworpen circuit's?

Nou, die '66 Marshalls zijn behoorlijk gewild....
Dit geval was 'n voorbeeldje van wat er kan gebeuren als er geen spanningsdeler weerstanden over -2 elko's in serie- zitten en de afzonderlijke werkspanningen beduidend lager zijn dan de B+.


Verder zitten in london city's zeer ruim bemeten (grotere) elco's op de tweede en derde plek in de voeding in vergelijking met de gerenomeerde merken. Als de 2e elco de helft van z'n capaciteit zou verliezen dan zou deze nog steeds meer capaciteit hebben als de elco's die Jim Marshall op die plek gebruikte. Dus als je de vraag is hoe snel je gsm na 3 jaar leeg zou zijn met een 2 x zo grote accu als de originele!

't Gaat niet alléén om capaciteit, vooral om ESR en eventuele lekstromen.

Genoemde Marshall heeft 'n hogere capaciteit op de eerste 3 nodes.

GSM-accu's gaan na verloop van tijd minder lang mee op 1 lading.

guitarnijboer
14 april 2007, 09:31
Nou, die '66 Marshalls zijn behoorlijk gewild....
Dit geval was 'n voorbeeldje van wat er kan gebeuren als er geen spanningsdeler weerstanden over -2 elko's in serie- zitten en de afzonderlijke werkspanningen beduidend lager zijn dan de B+.



't Gaat niet alléén om capaciteit, vooral om ESR en eventuele lekstromen.

Genoemde Marshall heeft 'n hogere capaciteit op de eerste 3 nodes.

GSM-accu's gaan na verloop van tijd minder lang mee op 1 lading.

Ik was mijn bericht net aan het editen toen je dit bericht schreef..... :)

guitaraddict
14 april 2007, 14:54
Chris,

Heb je die info gelezen van Bruce Collins over de huide sprague's ?
Van de 100 had hij er 8 die niet goed waren !
De F&T's hebben geen problemen volgens hem.
Wat is jouw ervaring ?

Groeten, Alf ( van Ampage !)

Chris Winsemius
15 april 2007, 11:40
Hoi Alf!

Volgens mij had ik dat ook 'n keer gelezen van Bruce Collins (Mission Amps).
Ik heb het zelf met Spragues nog niet meegemaak. De prijzen zijn wel omhoog gegaan 'n tijdje terug en ze zijn (nog) niet ROHS.

Ik heb helaas laatst wel meegemaakt dat nieuwe beker-elko's van TAD (50+50u types voor Marshalls) gewoon slecht waren. Vroeger werden die bij F&T gemaakt maar de huidige fabrikant zal wel chinees zijn wegens de prijsverlaging. De "AudioCaps" van TAD voor Fenders vind ik zelf nog steeds zeer goed en die worden door F&T gemaakt.

Fijn weekend!

tempo3
15 april 2007, 18:33
ROHS? wat is dat?

DEA100MKIV
15 april 2007, 23:36
ROHS zijn richlijnen waar el. apparatuur aan moet voldoen om verkocht te mogen worden in europa, kijk oa naar axess electronics daarvan mag bijna niet s naar europa volgensmij.

Frits van Mourik
16 april 2007, 00:08
RoHS (Restriction of Hazardous Substances) is een nobel Europees streven om te voorkomen, dat bepaalde schadelijke stoffen in het Europa-milieu terechtkomen. Zoals zo vaak bij nobele strevens, wordt de plank nogal eens heftig misgeslagen. Zo worden NiCd-accus toegelaten, omdat men er vanuit gaat, dat de Europeaan deze naar een afvalverwerkingspunt brengt, hihi.

Daarentegen zorgt de RoHS-norm voor enorme moeilijkheden voor een Engelse topmengtafel-fabrikant, die geen alternatief heeft voor Canadese relais, waarin een uiterst minieme hoeveelheid Cd wordt gebruikt. Ontheffing wordt categorisch geweigerd...

Verschillende Japanse (muziek)elektronica- bouwers hebben al geen zin meer,om hun producten voor de Europese markt aan te passen. Zolang ze geen ontheffing van de RoHS-norm krijgen, heeft het markt-technisch weinig zin, om geheel nieuwe soldeerstraten te ontwerpen, die zonder Pb solderen.

Verder nog idiote voorbeelden ten over..

Kortom:
Je kunt als Euro-overheid wel willen voorlopen in terechte milieuaangelegenheden; de "collateral damage", die hieruit volgt, wordt kennelijk niet overzien, laat staan, dat die gecompenseerd wordt.

Pfff... sorry, ik laat me 'n 'b-tje gaan..

tempo3
16 april 2007, 07:58
Ah helder:) Bedankt voor de uitleg.

Maar betekent dat dan niet dat het bijna onmogelijk is om nog een buizenversterker te bouwen en op de markt te brengen die aan die norm voldoet?

Zitten er in die buizen en andere onderdelen dan geen "niet toegestane" stoffen?

@Chris: Jij ging toch zelf een versterkerlijn op de markt brengen? Heb jij dan niet ook met dit soort problemen te maken?

Chris Winsemius
16 april 2007, 14:56
@Chris: Jij ging toch zelf een versterkerlijn op de markt brengen? Heb jij dan niet ook met dit soort problemen te maken?

Zo ver is het nog niet maar 'n groot gedeelte van mijn te gebruiken onderdelen is gelukkig al ROHS.

Misschien is het verstandig om Nico Verduin van Verelec ff te mailen, ik heb veel postings van hem gezien omtrent ROHS en hij bouwt ook amps.

tempo3
16 april 2007, 15:54
Thanks:)

Ga ik doen en succes met je eigen amp lijn. Enig idee wanneer die uitkomt. Omdat je al eens zei dit vorig jaar te gaan doen?

Chris Winsemius
16 april 2007, 16:08
Thanks:)

Ga ik doen en succes met je eigen amp lijn. Enig idee wanneer die uitkomt. Omdat je al eens zei dit vorig jaar te gaan doen?

Ben wel benieuwd naar die ervaringen van Nico omtrent ROHS.

Het is hier zo druk met modificeren, reviseren en het bouwen van one-offs dat ik gewoon daar nog niet aan toe gekomen ben.

Einzeln
16 april 2007, 19:47
Ben wel benieuwd naar die ervaringen van Nico omtrent ROHS.

Het is hier zo druk met modificeren, reviseren en het bouwen van one-offs dat ik gewoon daar nog niet aan toe gekomen ben.

Ik wil wel helpen met wat thuiswerk. 25 van die turretboardjes solderen
of zo. Wat ik lees van een aantal bouwers is het seriebouwen helemaal niet zo leuk.

Chris Winsemius
18 april 2007, 14:37
Ik wil wel helpen met wat thuiswerk. 25 van die turretboardjes solderen
of zo. Wat ik lees van een aantal bouwers is het seriebouwen helemaal niet zo leuk.

Hoi Nico

Email/pb me 'n keertje.

Tot nu toe (en dat zal altijd wel zo blijven) vind ik de diversiteit gewoon zo leuk, ene x clean, dan 'n vette rockbak, 'n gitaar modden, pedaaltje behandelen, etc. etc. maar d'r moet gewoon 'n x 'n lijn ampjes van mij komen.

mVg!

Chris

DEA100MKIV
25 april 2007, 22:40
Nou wil ik nog wat weten, er kraken al een paar potmeters meer, dus uit voorzorg wil ik ze allemaal vervangen, op het schema staan ze er wel, maar is dat de juiste waarde ? Moet ik log of lineare pots hebben ?

De pot voor de MV (470k stereo) mag die waarde ook iets hoger zijn ? Wat zijn daar de voordelen/nadelen van ?






,
frank

guitarnijboer
26 april 2007, 19:38
Nou wil ik nog wat weten, er kraken al een paar potmeters meer, dus uit voorzorg wil ik ze allemaal vervangen, op het schema staan ze er wel, maar is dat de juiste waarde ? Moet ik log of lineare pots hebben ?

De pot voor de MV (470k stereo) mag die waarde ook iets hoger zijn ? Wat zijn daar de voordelen/nadelen van ?

,
frank

De volume potmeters kun je het beste logaritmisch kiezen, de bas anti-log (logaritmisch maar dan andersom) mid, trebble en presence lineair. De 470K stereo pot is ook logaritmisch. Een iets hogere waarde is niet echt van invloed (bijv. 500K)

De waaden zijn:

Vol. 2 x 1M
Bass 1M origineel (500K in het aangepaste schema)
Middle 22K
Treble 220K
Pres. 4K7

DEA100MKIV
26 april 2007, 19:58
@guitarnijboer,

hartstikke bedankt !

DEA100MKIV
26 april 2007, 22:01
Waar kan ik trouwens die anti log potmeters bestellen/vinden ?

guitarnijboer
27 april 2007, 00:20
Waar kan ik trouwens die anti log potmeters bestellen/vinden ?

Had ik je niet de schema's met uitleg gestuurd?
Mail ander even naar rg.nijboer@hotmail.com

Anti-log is moeilijk te vinden.... bij Nico heb ik er wel eens eentje gezien maar niet in die waarde. Dit was een 50K 'reverse log'

Wat ik wel eens gedaan heb als ik iets speciaals moest hebben is even mailen met Nico die dat dan gewoon meebesteld met andere dingen die hij toch al bestelde...

De mijne heb ik trouwens uit een oude Maygra HiFi versterker....(Multitone)

Als ik je mag tippen over het schoonmaken van potmeters: Potmeters en zeker die van radioohm (zoals in LC's) kun je gemakkelijk storing vrij maken door ze te demonteren en vervolgens uit elkaar te halen. (3 lipjes van het huisje rechtbuigen en het huisje er af halen) Het spoor en contacten even reinigen met een wattenstaafje met een goede contactspray en weer in elkaar zetten...... Fluitje van een cent en het kost geen stuiver...

Succes!

rhcp_schipper
27 april 2007, 13:23
Ik was dit topic een beetje an het doorlezen, erg interessant. En was ook benieuwd of iemand van jullie ook mods kent voor de London City FT100.

Ik heb dus zelf zo'n versterker, en dus best benieuwd of daar goede aanpassingen en/of goede mods voor zijn.

Ik heb hier maar geen nieuw topic voor geopend, leek mij een beetje overdreven.


Groeten Tim

Dirk_Hendrik
27 april 2007, 16:12
Had ik je niet de schema's met uitleg gestuurd?
Mail ander even naar rg.nijboer@hotmail.com

Anti-log is moeilijk te vinden.... bij Nico heb ik er wel eens eentje gezien maar niet in die waarde. Dit was een 50K 'reverse log'

Hoppa:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_70&products_id=598

2,30 euro. Niks moeilijks aan.

DEA100MKIV
27 april 2007, 23:41
@dirk hendrik. bedankt, had de site van newtone in mn bookmarks staan, helemaal niet aan gedacht trouwens! Had gezocht op anti log niet op reversed ( helemaal niet aangedacht !)


@guitarnijnboer.. ja je had ze idd gemaild!