PDA

View Full Version : Iets vreemd met de lak van een LP



Danieldg
31 maart 2007, 18:44
Hey,
gisteren ben ik bij mijn nonkel zijn Gibson Les Paul uit 1965 gaan halen , ik mag erop op spelen aangezien hij niet meer actief gitaar speelt.
Nu is er iets met de lak. Die voelt plakkerig aan speelt enorm stroef. Boven op de headstock kun je bij het Gibson logo zien dat bepaalde stukken een soort van geel laagje erover hebben, en bij andere plaatsen is dit weg. OOk bij de binding is dit ook op erg veel plaatsen. Ook op de body zelf, je kan het er bijna 'afkrabben' (dat riskeer ik liever niet). Is het mogelijk dat dit een soort van nicotine/teer/vuil/vettig laagje is dat erop is gekomen in de 40 jaar tijd van erop te spelen + in rokerige cafées te spelen? Of is het gewone de lak die zelf versleten is?

Alvast bedankt
Daniel

Tupelo
31 maart 2007, 18:47
Zucht geintje zeker?
1965 LP minder origineel maken dan die is.
Misschien moet je Orpheo eens vragen of hij interesse heeft.
Maakt 'ie je oom in 1 keer een rijk man. :D

Ik zou 'm nieteens schoon durven maken! :nervous:

patricia
31 maart 2007, 18:48
ja,dat zou allemaal best kunnen.

ik zou als ik jou was,bij een gitaarshop ff een flesje gibson guitarpolish kopen.
succes.

Anders Destium
31 maart 2007, 19:04
In een rokerige bar is de kans aanwezig dat mensen de gitaar voor een andere aanzien, dus pas op!

Squier4ever
31 maart 2007, 19:06
een '65 LP bestaat niet, iig niet het single cut model lp
hooguit de LP/SG die toen gemaakt werd.

van 1961-1968 (meen ik) zijn er geen LP's gemaakt

Danieldg
31 maart 2007, 19:11
Idd, het jaartal weet ik niet perfect, het is er 1 uit de periode 1960 - 1970.
Ik ga maandag wel ff naar de winkel ermee, zien wat ze mij aanraden.

edit:
Hier kun je ongeveer wel zien dat er bepaalde plekjes zilver zijn en andere goud op de headstock:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7T6V4J7X
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GGA3KCND

Dirkdewaard
31 maart 2007, 19:41
Heb je foto's van de hele gitaar? :)

vulvasonic
31 maart 2007, 19:50
Nitro cellulose lak vergeelt na een tijd. Als je nonkel er veel op heeft gespeeld is het niet ongebruikelijk voor een instrument van die leeftijd dat de bovenste, transparante laklaag er vanaf komt. De vergeelde plekken zijn dus eigenlijk vrij normaal. Ik zou het er zeker niet vanaf halen.

Als die gitaar uit '65 komt heeft je oom je een zeer kostbaar instrument gegeven. Daar moet je verschrikkelijk blij mee zijn. Maar doe er niets aan aub. Originele Gibsons, en zeker zo'n Custom, worden steeds prijziger. En de prijs loopt behoorlijk op als je 'm intact laat.

Danieldg
31 maart 2007, 20:19
Ik ben idd zeer blij, ik heb nog nooit op een gitaar als deze gespeeld, denk niet dat dat ooit nog zal gebeuren :p

Ik wou niets aan deze gele plekken doen hoor :), vond het gewoon raar dat het bijv niet op de binding van de toets was. Volgens mij is ie ooit is gerefret geweest, miss dat ze dan ook de gele vlekken op de binding hebben verwijderd (de frets liggen op de binding, normaal gezien is de binding verbonden met de frets (een soort van uitstulping) dacht ik.

hier nog een foto :
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6O3QLRUW
of klik hier (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=6O3QLRUW) voor de grote foto.

Bedankt vulvasonic voor de uitleg, ik vermoedde al zoiets maar nu ben ik wel zeker :)

Daniel

glacius
31 maart 2007, 21:02
helaas is hij niet origineel meer, vraag je nonkel of hij de zwarte ''plastic'' delen nog heeft ..

en wat moet een fender strap in godsnaam op zo'n mooie gitaar ? en wat al helemaal fout is is dat deze nog verkeerd om erop zit ook .

Luca P
31 maart 2007, 22:38
Idd, het jaartal weet ik niet perfect, het is er 1 uit de periode 1960 - 1970.
Ik ga maandag wel ff naar de winkel ermee, zien wat ze mij aanraden.


mmmm....heb je een serienummer?

Luke-wannabe
1 april 2007, 02:26
1965 kan niet..!!

steph
1 april 2007, 07:56
1965 Kan inderdaad niet, hoogst waarschijnlijk is dit een 1968 Les paul custom, of de gitaar is gekocht in 1965 en is nog wat ouder?(!)

grayfink
1 april 2007, 08:06
De topicstarter heeft ook nergens gezegd dat hij er iets aan ging veranderen. Dat '65 heeft later al genuanceerd als "tussen '60 en '70". Gezien de witte slagplaat en elementkapjes is de gitaar al niet meer origineel en dus ook geen gigantische smak geld meer waard. Correct me if I'm wrong. Ik ben geen Les Paul kenner.

Eko
1 april 2007, 09:01
Als de gitaar inderdaad 40 jaar oud is. zal het niet origineel zijn van de slagplaat de koper niet veel uitmaken. Daar is eventueel nog wel aan te komen. Een herfret geeft niet veel vermindering. Sommigen vinden het een aanbeveling omdat daaruit blijkt dat het instrument veel bespeeld zou moeten zijn. Zoiets gebeurd alleen als het een goed instrument is.
Het origineel zijn van de elementen is belangrijker.

piezo
1 april 2007, 10:54
De deskundigen hier zijn - zoals gewoonlijk - weer geen èchte deskundigen:
- Ook tussen 1960 en 1968 zijn nog wel enkele Les Pauls gemaakt, maar alleen op bestelling en alléén Customs. Deze gitaar KAN dus theoretisch van 1965 zijn, al is de kans klein.
- Zwarte Customs werden óók wel geleverd met witte plastic onderdelen (zèlfs wel met wìtte pickup ringen en een zwàrt slagplaatje). Op verzoek of bijvoorbeeld omdat een bepaalde kleur gewoon even niet voorradig was (Zo hebben sommige originele Les Pauls onder de kapjes 1 zwart element en 1 zebra element)
Voorbeeld:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ed/PeterFramptonaltmusicru.png

bass blom
1 april 2007, 10:59
ik heb een custom die waarschijnlijk van 75 is, of 74 of 73.
ik zie precies hetzelfde, niets om je druk om te maken.
ooit jaren geleden, in de tijd dat er nog geen internets waren zocht ik het serienummer in een boek op en zou hij van 1966 moeten zijn geweest.

Danieldg
1 april 2007, 11:27
Bedankt allemaal voor de reacties :)

Het serienummer is 653741 en als ik me niet vergis wijst dit erop dat hij zowieso uit de jaren 60 komt (6 cijfers). (de eerste 65 kan misschien op het jaartal wijzen ?)

Kaboemba
1 april 2007, 11:40
Grappig trouwens, als iemand een vraag heeft over de looks van een gitaar roept iedereen om het hardst dat het toch om het geluid en de bespeelbaarheid gaat. Gaat om een oude gibson dan is het opeens dat je daar niks aan mag veranderen, ook al komt het de bespeelbaarheid zeer ten goede. Zo zie je maar weer hoe bizar er eigenlijk op oude gibsons en fenders gereageerd wordt.
Als het om elke andere nieuwere gitaar ging zou iedereen namelijk zeggen dat het om de bespeelbaarheid gaat en nu opeens niet.

steph
1 april 2007, 11:50
De deskundigen hier zijn - zoals gewoonlijk - weer geen èchte deskundigen:
- Ook tussen 1960 en 1968 zijn nog wel enkele Les Pauls gemaakt, maar alleen op bestelling en alléén Customs. Deze gitaar KAN dus theoretisch van 1965 zijn, al is de kans klein.
- Zwarte Customs werden óók wel geleverd met witte plastic onderdelen (zèlfs wel met wìtte pickup ringen en een zwàrt slagplaatje). Op verzoek of bijvoorbeeld omdat een bepaalde kleur gewoon even niet voorradig was (Zo hebben sommige originele Les Pauls onder de kapjes 1 zwart element en 1 zebra element)
Voorbeeld:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ed/PeterFramptonaltmusicru.png
Dat klopt, in 1961 zijn er precies 513 gemaakt, inclusief de sg customs. Daarbuiten begrijp jij als "echte" deskundige wel dat de kans dat deze speciaal gemaakt is in 1965 nihil is. Wel zijn voor de eerste customs en GT's uit juni 1968 oude onderdelen gebruikt, die nog op voorraad waren, maar dat maakt 'm ook geen 1965.
En voor de echte verassing, zie mijn volgende post...... :chicken:

steph
1 april 2007, 11:54
En dan voor de gevorderde kenner:
er zit geen puntje boven de i van Gibson, deze Custom is minimaal uit 1970 of jonger! :sssh:

omni
1 april 2007, 12:30
Ik heb ook even mijn boeken erbij gepakt ;-) En ik kom ook op ergens tussen '70 en '72. Blijft een wonderschone gitaar natuurlijk.

Agent_Smith
1 april 2007, 12:38
Bedankt allemaal voor de reacties :)

Het serienummer is 653741 en als ik me niet vergis wijst dit erop dat hij zowieso uit de jaren 60 komt (6 cijfers). (de eerste 65 kan misschien op het jaartal wijzen ?)


Normale early 70s Custom. Check de potcodes voor de beste productiejaar-indicatie.

Danieldg
1 april 2007, 12:47
Ah ok, bedankt allemaal voor de hulp van het dateren van de LP ;)

FruscianteFan
1 april 2007, 12:54
Grappig trouwens, als iemand een vraag heeft over de looks van een gitaar roept iedereen om het hardst dat het toch om het geluid en de bespeelbaarheid gaat. Gaat om een oude gibson dan is het opeens dat je daar niks aan mag veranderen, ook al komt het de bespeelbaarheid zeer ten goede. Zo zie je maar weer hoe bizar er eigenlijk op oude gibsons en fenders gereageerd wordt.
Als het om elke andere nieuwere gitaar ging zou iedereen namelijk zeggen dat het om de bespeelbaarheid gaat en nu opeens niet.In principe heb je natuurlijk hartstikke gelijk. Maar goed, maak dat de mensen maar wijs die bieden op zo'n gitaar.

omni
1 april 2007, 13:33
Even nog in antwoord op je originele vraag. Gibsons zijn afgewerkt met nitrocelulose lak. Misschien dat het ligt aan de voorbij gegane jaren of aan het soort lak of waarschijnlijker nog een reactie van de lak op bepaalde weekmakers. Dit kan zelf de lijm zijn waarmee de voering van de case is vastgezet. Ik heb het ook al eens eerder gehad op een 70's Gibson en mijn 80's Custom heeft er ook een beetje last van. Ik denk zelf dat het wel op te lossen moet zijn met een heel mild schuurmiddel (commandant of zo) Maar dit zou ik niet proberen voor je dat hebt besproken met iemand die er echt verstand van heeft. Dit natuurlijk ivm met de waarde van de gitaar ;-)

(Edit) Ik snap dat weekmakers en lijm niet het zelfde zijn, maar het gaat op producten die over langere tijd bepaalde gassen afstaan, zoals bepaalde lijmsoorten, rubber, kunstof etc.

piezo
1 april 2007, 14:13
Dat klopt, in 1961 zijn er precies 513 gemaakt, inclusief de sg customs. Daarbuiten begrijp jij als "echte" deskundige wel dat de kans dat deze speciaal gemaakt is in 1965 nihil is. Wel zijn voor de eerste customs en GT's uit juni 1968 oude onderdelen gebruikt, die nog op voorraad waren, maar dat maakt 'm ook geen 1965.
En voor de echte verassing, zie mijn volgende post...... :chicken:Ho, ik ben ook zeker geen "echte" kenner, hoor. Het viel me alleen op dat er zo met "zekerheden" gesmeten werd. Terwijl Gibson het zèlf niet eens weet omdat ze er zo vaak een rotzooitje van maakten in die jaren. Ik heb me wel eens bezig gehouden met het dateren van een "68 reïssue" model en kwam er al gauw achter dat ook diverse serieuze bronnen elkaar wel eens tegenspreken.
Enne Steph .... volgens "The Gibson Les Paul Book" was het puntje op de "i" altijd afwezig bij de "68 reïssue" maar kwam het in de jaren 70 zeer onregelmatig weer terug.

Ik bedoel maar, je moet echt alle kenmerken samen in beschouwing nemen om een "mate van waarschijnlijkheid" te krijgen. Want níets is zeker en zelfs dàt niet.

Agent_Smith
1 april 2007, 16:19
Wel zijn voor de eerste customs en GT's uit juni 1968 oude onderdelen gebruikt, die nog op voorraad waren

Je weet dat er over deze uitspraak ellenlange discussies geweest zijn he tussen 's werelds 'grootste LP kenners'? :) De één beweert van wel, de ander zegt dat het een fabel is. We zullen het wel nooit zeker weten. :)

Maar wat Piezo zegt: alle kenmerken bij elkaar tijdens een in-hands inspectie kunnen je dicht in de buurt van de waarheid brengen.
Als ik het zo beoordeel lijkt het mij een vroege jaren 70 LP. Serienummer zegt heel weinig. Maar het hangt af van: pancake body, 3-delige hals, volute etc.
Als de originele potmeters er in zitten geeft dat de beste indicatie.
Mijn 1970 Custom heeft een heel laag 600000s nummer.

Tupelo
1 april 2007, 16:51
Grappig trouwens, als iemand een vraag heeft over de looks van een gitaar roept iedereen om het hardst dat het toch om het geluid en de bespeelbaarheid gaat. Gaat om een oude gibson dan is het opeens dat je daar niks aan mag veranderen, ook al komt het de bespeelbaarheid zeer ten goede.Dat is inderdaad grappig ja.

steph
1 april 2007, 16:56
Allereerst idd. het is een mooie gitaar!

Om "precieser" te weten welk jaar enz. zou ik 'm ff in de hand moeten houden.
Het puntje boven de i geeft aan dat we het over een reis.custom hebben, alle orginele tot aan 1961 hadden dat puntje wel. pancake body geeft aan in ieder geval in of ná 1969, natuurlijk de wel of niet aanwezige volute enz.
Voor degene die het Les Paul boek hebben, op pagina 42 staat een 1968 reis. goldtop met oude "onderdelen" (waarschinlijk sg/les paul) neck. Natuurlijk zijn er overal uitzonderingen en lijkt niets heilig.

De '71er custom die ik had klonk goed maar was veel te zwaar om 3 uur om je nek te hebben met een optreden.

Verder heb ik op aanraden van een bouwer weleens gehoord dat thinner een goede manier is om het "gele" van de lak er af te halen, met commandant doe je hoofdzakelijk polijsten, en kun je door de lak gaan.

Danny_Hungar
1 april 2007, 17:41
Grappig trouwens, als iemand een vraag heeft over de looks van een gitaar roept iedereen om het hardst dat het toch om het geluid en de bespeelbaarheid gaat. Gaat om een oude gibson dan is het opeens dat je daar niks aan mag veranderen, ook al komt het de bespeelbaarheid zeer ten goede. Zo zie je maar weer hoe bizar er eigenlijk op oude gibsons en fenders gereageerd wordt.
Als het om elke andere nieuwere gitaar ging zou iedereen namelijk zeggen dat het om de bespeelbaarheid gaat en nu opeens niet.

Een kennis van mij heeft toevallig ook een Les Paul Custom (uit 1972) en ik zal je zeggen dat het echt niet alleen om de looks gaat. De klank is ge-aged en absoluut niet vergelijkbaar met nieuwere Les Pauls van nu en hij speelde als boter. Het is maar wat je onder 'oud' verstaat, Gibsons worden er in ieder geval niet slechter op.

bass blom
2 april 2007, 10:01
de hele 5xxxxx en 6xxxxx serie serienummers zijn in de jaren 70 dubbel/opnieuw gebruikt.
mijn lpc, potcodes 1975 heeft geen puntje op de i

http://www.hetgelegevaar.nl/1975-76-headstock.jpg

Dirkdewaard
2 april 2007, 10:14
Grappig trouwens, als iemand een vraag heeft over de looks van een gitaar roept iedereen om het hardst dat het toch om het geluid en de bespeelbaarheid gaat. Gaat om een oude gibson dan is het opeens dat je daar niks aan mag veranderen, ook al komt het de bespeelbaarheid zeer ten goede. Zo zie je maar weer hoe bizar er eigenlijk op oude gibsons en fenders gereageerd wordt.
Als het om elke andere nieuwere gitaar ging zou iedereen namelijk zeggen dat het om de bespeelbaarheid gaat en nu opeens niet.

Dit is niet raar. Het het maakt niet uit of het een oude is of een nieuwe gibson, de waarde wordt over het algemeel minder als je er dingen aan gaat veranderen. Bij een oude gaat het alleen om meer euro's. :)

Danny_Hungar
2 april 2007, 13:40
Dit is niet raar. Het het maakt niet uit of het een oude is of een nieuwe gibson, de waarde wordt over het algemeel minder als je er dingen aan gaat veranderen. Bij een oude gaat het alleen om meer euro's. :)

Dat is heel helder verwoord van je Dirk!!

Geldt inderdaad ook voor de nieuwere Gibsons. Persoonlijk als ik een oude Les Paul Custom of Standard of whatever kon aanschaffen, zou ik het ook wel een beetje om de looks/feel doen hoor...lijkt me gewoon fantastisch zo'n oude Gibson en al helemaal als ie origineel is.

Kaboemba
2 april 2007, 16:50
Dit is niet raar. Het het maakt niet uit of het een oude is of een nieuwe gibson, de waarde wordt over het algemeel minder als je er dingen aan gaat veranderen. Bij een oude gaat het alleen om meer euro's. :)

En dus is het eigenlijk wel raar. Ik snap wel waarom het zo is maar dat maakt het nog niet tegenstrijdig met wat er vaak gezegd wordt (het gaat om het geluid/bespeelbaarheid). Dat er mongolen zijn de dikke bedragen betalen voor zwaar overgewaardeerde gitaren dat weet ik.
Het gaat je dan dus om de waarde en niet om de gitaar.

Dirkdewaard
2 april 2007, 17:22
En dus is het eigenlijk wel raar. Ik snap wel waarom het zo is maar dat maakt het nog niet tegenstrijdig met wat er vaak gezegd wordt (het gaat om het geluid/bespeelbaarheid). Dat er mongolen zijn de dikke bedragen betalen voor zwaar overgewaardeerde gitaren dat weet ik.
Het gaat je dan dus om de waarde en niet om de gitaar.

Het gaat altijd om de gitaar, soms gaat het ook om de bespeelbaarheid, soms gaat het om het uiterlijk, soms gaat het om het geluid soms gaat het om de verzamelwaarde. Voor een schilderij wordt meer betaald en die klinken voor geen meter. Is dat minder raar?

Henk_De_Wombat
2 april 2007, 22:15
Even een vraagje, wat is de reden dat er tussen 1961-1968 geen Les Pauls zijn gemaakt?

Hmm, laat maar - heb ff geWiki'd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul#1961_Les_Paul_SG

Negative K3 fan
2 april 2007, 22:30
volgens mij kwam dat door een gebrek aan populariteit en de intrede van de SG... uit mn hoofd