PDA

View Full Version : Welk goed chorus pedaal doet ook goeie flanger-sounds?



Speeddemon
31 maart 2007, 17:51
Vooralsnog loop ik altijd tegen pedalen aan die het één of het ander goed doen.

Maar ik zou dus eigenlijk een Boss CE-2 (of Ibanez BC9) in 1 behuizing willen met een MXR (Micro) Flanger, en dan wel effe in een 1590BB.

Bestaat er zo'n pedaal? De Fulltone Choralflange vind ik zelf te klinisch en de flanger ervan kon me ook niet overtuigen. Ibanez CF7 heb ik, maar die haalt niet de kwaliteit van de eerder genoemde, Ibanez SF10 heb ik, die is wel aardig, maar flanger mag wat 'droger', meer MXR sound zeg maar...

hoofd
31 maart 2007, 18:19
Misschien moet je zo'n ding 's zelf bouwen?

Mitch
31 maart 2007, 18:22
Ibanez DML/DML10/DML20. Daar is het verschil tussen flanger en chorus een kwestie van andere delaytijd instellen. Is wel wat aan de heldere kant voor een chorus. Om een chorus-achtig geluid te maken vind ik het persoonlijk mooier om een delay in te stellen van pak 'm beet 375ms, repeats/feedback op 6 en dan Width en Speed op 1, krijg je een erg mooi ruimtelijk geluid mee.

Hydra
31 maart 2007, 18:28
Je kan het choruspedaal van tc electronics eens proberen de chorus is waanzinnig en de flanger is bruikbaar.

Speeddemon
31 maart 2007, 19:20
Misschien moet je zo'n ding 's zelf bouwen?
Regel jij een SAD512 chip? :satisfie:

de kans dat wij binnen een jaar een triootje hebben met Yolanthe KaPOW(!) is groter dan die chip te vinden (welke in de MXR Micro Flanger zit).

Pun
31 maart 2007, 19:41
EHX Polychorus.

Speeddemon
31 maart 2007, 19:50
EHX Polychorus.
Was me iets te freaky en zoals ik aangaf, 1590BB sized. EHX valt dus rap af, met die absurd grote behuizingen.

hoofd
31 maart 2007, 19:53
Regel jij een SAD512 chip? :satisfie:

de kans dat wij binnen een jaar een triootje hebben met Yolanthe KaPOW(!) is groter dan die chip te vinden (welke in de MXR Micro Flanger zit).

http://cgi.ebay.com/6-SAD512-ANALOG-DELAY-LINE-HALF-OF-SAD1024-RETICON_W0QQitemZ200092293680QQcategoryZ4663QQrdZ1 QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem


Wanneer is dat triootje? :satisfie:

Speeddemon
31 maart 2007, 20:24
http://cgi.ebay.com/6-SAD512-ANALOG-DELAY-LINE-HALF-OF-SAD1024-RETICON_W0QQitemZ200092293680QQcategoryZ4663QQrdZ1 QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem


Wanneer is dat triootje? :satisfie:
Wanneer heb je die chips betaald? :cooler:

drap
31 maart 2007, 20:30
Ik ben niet zo vreselijk thuis in pedalen, maar m'n Ibanez FL9 kan beide wel behoorlijk. Dat is precies andersom als dat je vraagt eigenlijk, gezien het een flanger pedaal is waarmee je prima een redelijk goeie chorus kunt instellen. Zo gebruik ik 'm ook vaak.

Speeddemon
1 april 2007, 17:33
Die heb ik ook, maar ik vind die te 'chorussy' klinken voor een goeie jetflanger-sound en weer te metallic flangy klinken voor een goeie chorus sound.

Maar zo'n pedaal is wel 't idee jah...

zoon van Piet
1 april 2007, 17:55
De Fl9 schoot me ook te binnen. Maar als je daar al problemen mee hebt,wordt het toch wel tamelijk moeilijk, denk ik. Want de apparaten die het ene goed doen, zijn mindre in het andere. De legendarische TC is geweldig als chorus, maar sukt behoorlijk als flanger ( te clean,te klinisch, geen straaljagers).
ik zou op zoek gaan naar een flanger die aan je wensen voldoet. en dan zien of daar chorussounds uit te halen zijn...andersom dan de topictitel, dus.

Die zwarte flanger van Pearl is een van de meest extreme flangers die ik heb. daar zit een heel squadron straaljagers in, samen met steeldrums, badkuipen, marsmannetjes en heel veel algehele herrie. Maar hij kan ook een redelije chorus doen...

Mitch
1 april 2007, 18:58
No love for the DML ? :dontgeti:

vulvasonic
1 april 2007, 19:08
Die zwarte flanger van Pearl is een van de meest extreme flangers die ik heb. daar zit een heel squadron straaljagers in, samen met steeldrums, badkuipen, marsmannetjes en heel veel algehele herrie. Maar hij kan ook een redelije chorus doen...

Fuck, je zou verkoper moeten worden. Ik kwijl al bij de gedachte!
Pearl zei je?

Even zoeken. Ik hou van extreme geluiden. :cooler:

zoon van Piet
1 april 2007, 20:08
Pearl, zei ik, ja. De FG-01, een van de beter verkrijgbare ouwe pearls. Wat zeg ik: er staan er twee op marktplaats, voor niet teveel centen...

En er is ook een zwarte Yamaha uit dezelfde periode. Die klinkt nagenoeg hetzelfde...

guitaraddict
1 april 2007, 20:45
Waarschijnlijk is het binnenwerk hetzelfde, Yamaha en Pearl dus.
De buitenkant in ieder geval wel.
Voor mij blijft de Electric Mistress en de Ada flanger de top vormen.

En inderdaad, de TC chorus is de meest muzikale chorus omdat hij nooit in de weg zit , het valt pas op als je hem uit zet.
Dit kan van de Roland en boss chorussen niet gezegd worden.

Alf

zoon van Piet
1 april 2007, 22:09
Waarschijnlijk is het binnenwerk hetzelfde, Yamaha en Pearl dus.
De buitenkant in ieder geval wel.
Voor mij blijft de Electric Mistress en de Ada flanger de top vormen.

En inderdaad, de TC chorus is de meest muzikale chorus omdat hij nooit in de weg zit , het valt pas op als je hem uit zet.
Dit kan van de Roland en boss chorussen niet gezegd worden.

Alf

Behalve dat ze zwart zijn, verschillen ze behoorlijk van uiterlijk hoor! En als je uiterlijk wilt vergelijken: Yamaha en Korg - die zijn nagenoeg hetzelfde.
De mistress en de ADA zijn super, maar bepaald niet klein en vallen dus bij voorbaat af. De Ada chorust voor geen meter, de misstress...best wel, eigenlijk.

En die TC... het ging mij vervelen, dat hemelse. Maar ook als ie uitstond had ie een positief effect: een van de betere buffers. Spijt dat ik m verkocht...

Speeddemon
1 april 2007, 22:27
Als die Electric Mistress nou es in een heel klein bakkie te maken viel? :listen:

zoon van Piet
2 april 2007, 09:28
Als die Electric Mistress nou es in een heel klein bakkie te maken viel? :listen:

De print is aanzienlijk minder groot dan het pedaal... maar wel 18 of 24 volt.

jimihattricks
2 april 2007, 13:46
Pearl, zei ik, ja. De FG-01, een van de beter verkrijgbare ouwe pearls. Wat zeg ik: er staan er twee op marktplaats, voor niet teveel centen...

En er is ook een zwarte Yamaha uit dezelfde periode. Die klinkt nagenoeg hetzelfde...

ja die heb ik ook op marktplaats zien staan.. cheapass idd.. op dit forum kijken is niet goed voor mij, nu wil ik er ook een en ik heb er eigenlijk geen geld voor! ik lees wel dat 1) het laag uit je signaal verdwijnt en 2) de unit nogal hisst... vind ik toch minder, maarja voor de prijs..

zoon van Piet
2 april 2007, 14:15
ja die heb ik ook op marktplaats zien staan.. cheapass idd.. op dit forum kijken is niet goed voor mij, nu wil ik er ook een en ik heb er eigenlijk geen geld voor! ik lees wel dat 1) het laag uit je signaal verdwijnt en 2) de unit nogal hisst... vind ik toch minder, maarja voor de prijs..

Laag afkappen is me bij de mijne niet opgevallen, zal ws exemplarisch zijn? En hiss.. elke analoge flanger is een ruisbak! De TC was stil, maar klonk nergens naar. Ik kan niet zeggen dat de pearl meer bijgeluiden maakt dan mijn Fl9 - en hij stukken stiller dan mn Fl301. Ook dit zal exemplarisch zijn.
Enne: zelfs hiss kan muzikaal zijn!

imlikeajungle
2 april 2007, 14:17
ja die heb ik ook op marktplaats zien staan.. cheapass idd.. op dit forum kijken is niet goed voor mij, nu wil ik er ook een en ik heb er eigenlijk geen geld voor! ik lees wel dat 1) het laag uit je signaal verdwijnt en 2) de unit nogal hisst... vind ik toch minder, maarja voor de prijs..

Ik heb 'm maar genomen :sneaky:

jimihattricks
2 april 2007, 16:08
ok bedankt, scheelt me weer 50 euro :)

drap
2 april 2007, 16:13
Laag afkappen is me bij de mijne niet opgevallen, zal ws exemplarisch zijn? En hiss.. elke analoge flanger is een ruisbak! De TC was stil, maar klonk nergens naar. Ik kan niet zeggen dat de pearl meer bijgeluiden maakt dan mijn Fl9 - en hij stukken stiller dan mn Fl301. Ook dit zal exemplarisch zijn.
Enne: zelfs hiss kan muzikaal zijn!

Ach ja, ruis is een klacht van slaapkamergitaristen :D Live hoor je daar geen fuck van terug, laat staan in de brei van een oefenhok.

Speeddemon
2 april 2007, 17:32
http://cgi.ebay.com/6-SAD512-ANALOG-DELAY-LINE-HALF-OF-SAD1024-RETICON_W0QQitemZ200092293680QQcategoryZ4663QQrdZ1 QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem


Wanneer is dat triootje? :satisfie:
Btw, dikke kans dat het de verkeerde versie is.
Ik heb net op modezero.com zitten kijken, en OF er zit een R5106 chip in, of een 8-pins SAD512, maar die SAD 512's op Ebay zijn 16-pins.

Ben weer effe met die Micro Flanger aan 't spelen geweest en 't is wat mij betreft wel de mooiste flanger die ik ken/heb, mooier nog dan de grote MXR Flanger.

Speeddemon
2 april 2007, 20:32
Laat trouwens maar, die SAD512's.
Die verkoper wil $29 voor alleen de VERZENDKOSTEN/HANDLING van 2 chips... :stop:

ter vergelijking; de werkelijke verzendkosten liggen hoogstwaarschijnlijk rond de $2.40-$3.20.
En nou snap ik een paar dollar handling/packaging kosten wel, maar ruim $25 gaat me wat te ver. :sneaky:

hoofd
2 april 2007, 20:41
Dus.. Geen triootje?? :dontgeti:


:(

Speeddemon
2 april 2007, 21:48
Dus.. Geen triootje?? :dontgeti:


:(
Nou, ik zag dat er mogelijk ook een R5106 chip in gaat, welke Smallbear verkoopt voor $16, dus misschien is dat nog een mogelijkheid.

Ik denk wel, als ik er één ga bouwen, dat ik er nog 1 bij bouw ter verkoop, om de kosten te drukken.

Speeddemon
3 april 2007, 13:27
@Hoofd; die chips op Ebay zijn SAD512's, geen SAD512D's. Die laatste heeft iets meer 'in de chip' zitten, maar DIE zijn dus zo zeldzaam.

Ik hoop dat 't met die R5106 ook kan...

drap
6 april 2007, 14:21
Deze niet wat?

http://www.rocktron.com/site/products/stompboxes/hypnoticflange/imagezoom.jpg

Rocktron’s R&D department has apparently contracted a serious case of stompbox fever, as evidenced by the recent introduction of six new pedal designs. These affordably priced units represent Rocktron’s take on some classic effects with innovative twists and surprises added for good measure. Features include rugged extruded aluminum housings, easy-access pop-out battery compartments, AC adaptor jacks, and large, skid-proof rubber feet – and dig those miniature chicken-head knobs!

Sporting the same Panasonic MN3207 analog bucket-brigade chip as the Deep Blue chorus, the Hypnotic Flange offers stereo outputs along with Rate, Depth, Manual (modulation delay time), Feedback, and FX/Level controls. There’s also a knob labeled Trance that greatly expands the pedal’s function and range by adding a random low-frequency oscillator to the mix.

It was easy to extract classic flanger sounds from the Hypnotic Flange, including some thick and meaty textures reminiscent of Robin Trower and early Van Halen, and an impressive rotary-speaker simulation. The Manual control is particularly effective at altering the effect’s harmonic emphasis, and the Trance control pushes this pedal over the top as it produces effects ranging from arpeggio-like sweeps to thick, wobbly chorused dementia.

If you’re looking for a pedal that can cover the classic flanger moves, as well as offer some hip new tricks of its own, you may find yourself mesmerized by the Hypnotic Flange.

Speeddemon
6 april 2007, 14:38
Eej mattie, iesj beetje groot hè? :sneaky: :hippie: :cooler:

drap
6 april 2007, 15:29
Eej mattie, iesj beetje groot hè? :sneaky: :hippie: :cooler:

Ghehe, vind je? :D Maar hij doet wel zo ongeveer wat je wil. Zowel flanger als chorus. Er stond ook nog een soundsampeltje op de site van Rocktron, maar daarin was alleen een lichte flanger op een redelijk clean signaal te horen.

Ze hebben trouwens ook nog twee chorus pedalen. Misschien dat daar wat tussen zit (en ze zijn niet allemaal even groot) En al boven al, Rocktron is een stuk goedkoper dan veel andere merken, maar niet in het genre Behringer ofzo.

Speeddemon
6 april 2007, 17:28
Ik begin met het idee te spelen om gewoon lekker een Boss CE-2 en een MXR Micro Flanger samen in een 1590BB behuizing te douwen. 4 knoppen, 2 voetschakelaars (1x Master Bypass, 1x A/B; ofwel Chorus aan ofwel Flanger aan). Chorus en Flanger tegelijk gebruik ik toch nooit.

Ik hoop dat die Micro Flanger te bouwen is met een R5106 chip, want die is nog wel te krijgen. Zou zou ik dus stiekem aan toch weer meer zelfbouw/modded spul op m'n pedalboard krijgen...

M'n DOD 250 (zwaar gemod) is terug, Ibanez CP9 is gemod... :satisfie:

Maar ergens hang ik ook Zakk Wylde's pedalboard filosofie aan:
-degelijk roadworthy spul
-makkelijk en overal verkrijgbare pedalen
-totaal onder de $350

Hij speelde dus heel lang op een Boss SD-1, CH-1 en een Crybaby (en nog een volume pedaal, dacht ik). Dat vind ik nu het gevaar als je te afhankelijk wordt van vintage pedalen, waar geen goeie reissues van zijn; als je pedaal tijdens een tour kapot gaat (en je hebt geen kundig technicus bij de hand), heb je een probleem.

hoofd
6 april 2007, 19:04
Dat vind ik nu het gevaar als je te afhankelijk wordt van vintage pedalen, waar geen goeie reissues van zijn; als je pedaal tijdens een tour kapot gaat (en je hebt geen kundig technicus bij de hand), heb je een probleem.

1. Je bent zelf een kundig technicus
2. Er zijn genoeg moderne vervangers voor vintagezooi, alsof 't grote publiek 't verschil hoort tussen een moderne TS9 en een vintage TS9, ik dacht 't niet.
3. Zakk Wylde moet niet aan filosofie doen.
4. D_H: dat doe je maar in het mooie damestopic

Duss... :chicken:

Speeddemon
6 april 2007, 19:09
Ze zei laatst in een interview op TV (dus ik ZAG het haar zeggen), dat ze al 1,5 jaar geen sex heeft gehad en vrijgezel is.

Als dat waar is, krijg ik morgen gratis 5 SAD512D chips thuisgestuurd. :stop:

Overigens deel ik je mening wel. :satisfie: Maar ik ben geen 'kundig' technicus. Hooguit iemand die weet hoe je een pedaal er geil uit moeten laten zien. :hippie:

hoofd
6 april 2007, 19:12
Ze zei laatst in een interview op TV (dus ik ZAG het haar zeggen), dat ze al 1,5 jaar geen sex heeft gehad en vrijgezel is.

Ik zal 'r 's een mailtje sturen, bedankt voor de tip!

B_2_the_a
7 april 2007, 01:24
wat dacht je van een ehx small clone? met een kleine mod (condensator switch ofzo) ist een flanger!

Dirk_Hendrik
27 november 2007, 17:31
Dus.. Geen triootje?? :dontgeti:


:(


Bump.

6 triootjes in de dop op mijn werkbank geland!

peter_heijnen
27 november 2007, 18:02
Ik ben benieuwd naar deze jongen:
http://www.buildyourownclone.com/flanger.html

tillens
28 november 2007, 16:02
Cs9 kan het ook volgens mij als je maar goed instelt...

AriaProII
29 november 2007, 09:59
Ik zou zeggen:

DOD fx 75 flanger. Is eigenlijk prima in de chorus-achtige flange, maar niet zo goed in de echte zware flange geluiden. Ook erg goedkoop (30 euro op MP).

-Heineken-
29 november 2007, 16:49
De Boss CE-1 doet behalve de geilste warme analoge chorus allertijden ook een zeer bronstige analoge flanger op z'n langzaamste stand. Maar deze ga je niet makkelijk vinden en zeker niet goedkoop. Ik weet niet of die Retrosonic CE-1 klonen dit ook kunnen.

vinni
29 november 2007, 22:47
Ja hallo....

De Fulltone Choralflange !!!!

Dat die nog niet genoemd is.....:???:

Vinni

Dirk_Hendrik
29 november 2007, 22:58
Begrijpelijk,

Goed ding maar ook aan de prijzige kant.

Toch grappig... zo'n draadje n.a.v. een triootje met Yolanthe omhoogkicken en dan op oude voet verder gaan :seriousf: