PDA

View Full Version : Pickguard vervangen



quiaimelamusique
31 maart 2007, 16:20
hoi, ik ben nieuw hier en heb even een vraagje.
Is het lastig om (voor een leek als ik) op een fender telecaster een pickguard te vervangen? Dankje

Orpheo
31 maart 2007, 16:32
hoi, ik ben nieuw hier en heb even een vraagje.
Is het lastig om (voor een leek als ik) op een fender telecaster een pickguard te vervangen? Dankje

nee

4567890

quiaimelamusique
31 maart 2007, 16:33
Wat moet ik me er bij voorstellen? wat moet ik er allemaal voor afschroeven?

Orpheo
31 maart 2007, 16:36
Wat moet ik me er bij voorstellen? wat moet ik er allemaal voor afschroeven?

snaren eraf. slagplaat losschroeven. element los van de plaat, schroeven op nieuwe plaat, plaat vastschroeven. beetje kloten met draadjes onder de slagplaat. klaar. echt, kind kan de was doen...


tough thing, huh, common sense...

quiaimelamusique
31 maart 2007, 16:46
ja zeker lastig common sense..sorry maar had geen idee of de slagplaat mischien nog vast zat aan draden binnenin aangezien ik ergens gelezen had dat bij sommige gitaren dit wel het geval was.
maargoed thanks voor the help

Ic3gl0vE
31 maart 2007, 16:50
De elementen zitten aan de slagplaat vastgeschroefd en uiteraard zitten er draadjes aan de elementen.
Je kunt gewoon de slagplaat loshalen, omkeren en kijken wat er allemaal onder zit. Gebruik je verstand een beetje en schroef alles los wat los moet, let op dat je geen veertjes en schroefjes kwijt raakt dan kan er weinig mis gaan.

Het enige probleem dat ik had was dat het tipje van de switch niet van de switch af kon. De switch moest vervangen dus ik heb het er afgeknipt met een tang. Uiteraard kun je die switch dan niet meer gebruiken als je het zo aanpakt.

quiaimelamusique
31 maart 2007, 17:03
De elementen zitten aan de slagplaat vastgeschroefd en uiteraard zitten er draadjes aan de elementen.
Je kunt gewoon de slagplaat loshalen, omkeren en kijken wat er allemaal onder zit. Gebruik je verstand een beetje en schroef alles los wat los moet, let op dat je geen veertjes en schroefjes kwijt raakt dan kan er weinig mis gaan.

Het enige probleem dat ik had was dat het tipje van de switch niet van de switch af kon. De switch moest vervangen dus ik heb het er afgeknipt met een tang. Uiteraard kun je die switch dan niet meer gebruiken als je het zo aanpakt.

ok bedankt!

Luigi
31 maart 2007, 17:06
Huh??? Bij en tele zit er helemaal niks aan de slagplaat vastgeschroefd... Kan je er gewoon afhalen, hoef je de snaren er niet eens voor af te halen.

vulvasonic
31 maart 2007, 17:19
Huh??? Bij en tele zit er helemaal niks aan de slagplaat vastgeschroefd... Kan je er gewoon afhalen, hoef je de snaren er niet eens voor af te halen.

Precies!
Het enige dat vast zit aan de slagplaat zijn de stelschroefjes van het halselement. Die schroef je los en dan trek je de slagplaat eraf. Er op zetten is iets lastiger, omdat je de stelschroeven aan de achterzijde wel weer door de veertjes moet laten lopen. Maar dat is een kwestie van even goed kijken. Je hoeft geen draden los te maken ofzo. Zeker bij een tele is dit een fluitje van een cent.

En als je mazzel hebt, heb je een vintage tele (reissue of iets dergelijks), in dat geval zitten de stelschroeven ONDER de slagplaat en hoef je helemaal niks te doen, behalve het losschroeven van de slagplaat zelf.

Wat ga je er op zetten?
Zwart, wit, tortoise?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
En post nog even een fotootje van voor en na de behandeling!

Succes! :)

Luigi
31 maart 2007, 17:25
heb ik zeker een andere tele; het halselement zit in de body geschroefd en niet in de slagplaat.

mikeyaxeman
31 maart 2007, 17:32
heb ik zeker een andere tele; het halselement zit in de body geschroefd en niet in de slagplaat.

Dat is bij mijn Squier Tele ook het geval ik kan hem er ook gewoon zo afhalen zonder de snaren eraf te halen.

quiaimelamusique
31 maart 2007, 17:34
Precies!
Het enige dat vast zit aan de slagplaat zijn de stelschroefjes van het halselement. Die schroef je los en dan trek je de slagplaat eraf. Er op zetten is iets lastiger, omdat je de stelschroeven aan de achterzijde wel weer door de veertjes moet laten lopen. Maar dat is een kwestie van even goed kijken. Je hoeft geen draden los te maken ofzo. Zeker bij een tele is dit een fluitje van een cent.

En als je mazzel hebt, heb je een vintage tele (reissue of iets dergelijks), in dat geval zitten de stelschroeven ONDER de slagplaat en hoef je helemaal niks te doen, behalve het losschroeven van de slagplaat zelf.

Wat ga je er op zetten?
Zwart, wit, tortoise?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
En post nog even een fotootje van voor en na de behandeling!

Succes! :)

dankje! :D hij is arctic white en kga er een zwarte opzetten denk ik..lijkt me echt mooi. beetje dat Ash effect
zal zeker posten als ik het gedaan heb..kan alleen nog wel een maandje duren helaas...maar bedankt voor de hulp

vulvasonic
31 maart 2007, 17:37
Misschien dat de mijne ook in het hout is geschroefd, maar de stelschroeven zitten op de slagplaat en dus ook op het element. Dus daar moet je even op letten.

Zie hier wat ik bedoel (let op de schroeven):

Geen schroeven: Vintage Reissue USA
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0106200806_xl.jpg



Wel schroeven: American Series
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0118400706_xl.jpg

quiaimelamusique
31 maart 2007, 18:07
Misschien dat de mijne ook in het hout is geschroefd, maar de stelschroeven zitten op de slagplaat en dus ook op het element. Dus daar moet je even op letten.

Zie hier wat ik bedoel (let op de schroeven):

Geen schroeven: Vintage Reissue USA
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0106200806_xl.jpg



Wel schroeven: American Series
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0118400706_xl.jpg

ja..bij mij zitten er ook twee schroeven naast het element..zal dus voorzichtig zijn

Rormo
1 april 2007, 14:52
toevallig is mijn slagplaat via ebay gisteren binnengekomen en ga ik de slagplaat op mijn London city comet vervangen. Ziet er iig uit als een fluitje van een cent. Geen schroeven naast het element, alleen maar de schroeven van de slaag plaat . Althans zo ziet het er uit aan de buitenkant. Correct?

d'oh
1 april 2007, 18:03
correct 9810

Rormo
1 april 2007, 22:28
ok, flink zitten veilen en nu past de pickguard om de pickups en hals heen. Probleem is echter dat er nu een aantal schroeven toch net niet door de gaten in de pickguard kunnen (het gat in het hout zit er niet recht onder). De oplossing die ik hiervoor bedacht heb is om de schroefgaten (de 4 die niet passen) in de pickguard morgen iets uit te boren waardoor het gat iets breder wordt en het moet passen. Is dit de beste oplossing of zie ik iets over het hoofd?