PDA

View Full Version : Monitoring, welke monitors ben ik aan toe?



cardinal
31 maart 2007, 13:30
Ik heb nu de yamaha ns 10 serie, en natuurlijk super, maar ik wil wel weer eens wat anders proberen. Heb ook een paar actieve tapco's staan, maar daar ben ik achteraf toch niet helemaal happy mee, te gekleurd.

Had ook nog b&w dm110 staan als huis tuin en keuken monitors, maar die gooi ik eruit.

Nu ben ik op zoek naar een neutrale monitor, actief of passief, met een complete sound. Dus alles moet erin zitten, ook strak laag, transparant hoog etc.

Gooi eens wat adviezen mijn kant op. Zit zelf aan dynaudio te denken, maar vindt deze ook wel eens TE mooi klinken. Genelec heb ik ook eventueel in beeld.

Prijs occasie tot een 1000 euro per paar is wel mijn absolute max, liefst iets minder.

stevie_vp
1 april 2007, 00:00
misschien is de imf super compact 2 serie wat voor je?
Zijn ook helemaal niet duur... Wel moeilijk te vinden (in goede staat)
Wou er laatst een paar halen in nijmegen maar was net te laat... bummer :)

Han S
1 april 2007, 00:08
Of de IMF Compact Monitor 2 als nearfield, of de IMF ALS40II als midfield, in combinatie met de NS10 en je hebt een ijzersterke combinatie. De NS10 voor het herkennen van bagger en voor de onderlinge balans en de IMF voor het detail en het laag.

Wat je ook kunt doen is een subje bij de NS10, ik heb een Eltax Atomic 8, maar een Atomic 10 is wellicht nog beter en die zet je dan niet te hard en crossed op 50hz. Dan klinkt de NS10 ineens erg goed.

De NS10 is overigens wel kritisch voor de versterker en matched niet met elke versterker, zo vind ik hem met een Luxman helemaal niet klinken en met een Harman Kardon dan weer wel.

cardinal
2 april 2007, 19:34
sorry, vergeten te melden. Ik heb een subje met de ns10. Dat maakt een hoop goed.

De versterker is een yamaha ax 500. Een hifi amp, maar reeds jaren een perfecte en betrouwbare partner.

Ik ken imf helemaal niet, zal eens googlen.

schwalbe
2 april 2007, 19:54
IMF wordt al jaren niet meer gemaakt. Indertijd waren het extreem goeie monitoren maar ik vraag me af of je bij een tweedehands 20-25 jaar oude speakers niet inmiddels al dingen moet vervangen en ook of de benodigde oderdelan nog verkrijgbaar zijn. Kortom: ik zou op zoek gaan naar iets nieuwers..
Zelf vind ik ADAM audio wel spannend: http://www.adam-audio.com/professional/

Han S
2 april 2007, 20:35
ADAM, maar dan heb je het wel over heel andere prijzen hoor.

Voor de IMF speakers is het meeste wel te krijgen, ik heb ook veel in voorraad wat ik via marktplaats heb gekocht.

Je hebt het over Kef woofers, Peerless midjes, Audax, Celestion en Kef tweeters en Coles supertweeters.

Later werden ook Elac woofers gebruikt, is allemaal wel aan te komen en die IMF's zijn nog altijd weergaloos goede monitoren en met 150 a 200 euro schiet je al mooi op.

Han S
2 april 2007, 23:23
Overigens, als je ADAM fan bent moet je ook eens wat tegengewicht lezen: http://www.gearslutz.com/board/showthread.php?t=116945

DarknessAwaits
3 april 2007, 00:28
Ik heb nog helemaal geen ervaring verder maar ik moet wel zeggen dat de IMF Super Compacts die ik mede dankzij dit forum te pakken heb gekregen echt super (ze doen hun naam iig eer aan) klinken. Hoe ze zich verhouden tot andere (professionele) monitoren weet ik niet, maar ze klinken al wel een stukje neutraler dan bijv. de Tannoy MK-1 die ik hier bij m'n thuis pc heb staan. Zelfs voor mijn matig getrainde gehoor.