PDA

View Full Version : Volgende vraag: Treble en bas...



Electrical Storm
6 januari 2003, 16:31
We hebben de grafieken voor ons liggen, die we met een soort oscilloscoop hebben gemaakt. We hebben gemeten met de bas open en de treble uit, en omgekeerd, maar we worden er nauwelijks iets wijzer van...

Zorgt bas nou voor een grotere amplitude van de boventonen? Maar dit zou wel weer onlogisch zijn, omdat de boventonen dan intenser worden, en aangezien boventonen een hogere frequentie hebben dan de grondtoon zou dat voor meer 'hoog' zorgen (=treble).

Maar in de grafiek is toch duidelijk te zien dat de boventonen hogere pieken en dalen krijgen...

???

Lacrymosa
6 januari 2003, 16:42
Dit heeft te maken met Harmonischen

En als een Profielwerkstuk begeleider van 3 Havo en 2 VWO groepen, zeg ik........afblijven...eng.....moeilijk....te uitgebreid

CheerS!!

Electrical Storm
6 januari 2003, 16:45
Harmonischen zijn boventonen.
grondtoon = grondtoon
2e harmonische = 1e boventoon
3e harmonische = 2e boventoon

En wat zou je zeggen als profielwerkstukbegeleider van 6 VWO ?? :razz:

Electrical Storm
6 januari 2003, 20:13
Laat ook maar... Ik heb ook hierop het antwoord inmiddels gevonden:

Treble >> veel boventonen, amplitude van de grondtoon lager
Bas >> Amplitude van de grondtoon hoger, meeste boventonen verdwenen...

Negative K3 fan
6 januari 2003, 20:15
En hoe regel je die vbas en treble eigelijk, als je trouwens dat werkstuk afhebt kun jem dan ff mailen naar spit9746@hetassink.nl want ik heb over 2 jaar ook nog een werkstukje nodig :smile:

Kjiratsiekoedel
6 januari 2003, 20:17
Hoeveel pagina's moet je werkstuk worden???

Maak het niet te dik en ga niet op teveel verschillende dingen in.

Overigens wel een leuk onderwerp

Electrical Storm
6 januari 2003, 20:26
Als we er maar 200 uur aan besteden...

We behandelen het volgende:
- Boventonen, knopen, buiken, zwevingen, flageoletten enz.
- Elementen
- Effecten
- Hoe werkt een klankkast
- Houtsoorten
- Posities van frets/ snaarlengten

- Geschiedenis vd gitaar
- Invloed van de gitaar (vroeger/nu/andere culturen) >>> dus ook invloed van jazz, blues en rock 'n roll!!

Als we hem klaarhebben wil ik dat opzich wel even melden, dan kunnen mensen die willen dat ik het naar hun toestuur even hun e-mailadres vermelden...

Lacrymosa
6 januari 2003, 22:40
Oh sorry, iets te vluchtig doorgelezen, ik dacht je dat het over Filters en dergelijken zou gaan hebben, want dan ben je voor een elektrische gitaar voorlopig nog niet klaar, maar een spectrum analyse van een gitaar is op zich wel cool, zou em wel is willen zien eigenlijk

CheerS!!

Apello
6 januari 2003, 23:48
Wanneer je de bassen extra versterkt heb je kans dat de versterker overstuurd raakt. De harmonische en misschien ook wel intermodulatievervorming veroorzaken de output bij hogere frequenties.

De gewenning van het menselijk oor aan de harmonische vervorming (die er voor zorgt dat je vervorming gaat missen, zoals bij een digitaal effectenpedaal) zorgt er voor dat buizenversterkers bij gitaristen het meest geliefd zijn, afgezien nog van de dynamiek van een buizenamp.