PDA

View Full Version : is dit nou gewoon?



glasbier
31 maart 2007, 13:13
ik heb een fender strat,wat losse overdrive/distortionpedaaltjes en een fender hotrod deluxe.
thuis heb de volume nooit hoger dan 2 en heb een heerlijke sound.
maarrrr......in de band zet ik de volume hoger,±5,en dan heb ik zo'n ander geluid;harder,scherper,brallerig.
is dit nou gewoon?

Rinze
31 maart 2007, 13:18
Ja, dat is redelijk normaal. Op laag volume is je gehoor minder gevoelig voor hoge en lage tonen. Daar stel je je versterker op in. Draai je hem dan harder dan hoor je met de zelfde intselling van je toonregeling dus teveel hoog en laag. Vooral het hoog valt op en irriteert.

De oplossing ligt dus waarschijnlijk in het in de oefenruimte opnieuw afregelen van de toonregeling. Tenzij er iets aan je spullen mankeert, natuurlijk. Het proces is te vergelijken met het gebruik van een loudnessknop op een hifi.

Kim Wilson
31 maart 2007, 13:37
ik heb een fender strat,wat losse overdrive/distortionpedaaltjes en een fender hotrod deluxe.
thuis heb de volume nooit hoger dan 2 en heb een heerlijke sound.
maarrrr......in de band zet ik de volume hoger,±5,en dan heb ik zo'n ander geluid;harder,scherper,brallerig.
is dit nou gewoon?
Ik had dezelfde setup, en hetzelfde probleem. Het nadeel van de HR Dlx is dat ie geen dik geluid heeft, geen lage middentonen. Als je er wat bas indraait, komt er ook echt alleen maar laag in. Hij neemt niet de hele basregio mee. Daardoor wordt ie veel te los, daar kan ie niet zo goed mee omgaan. En met de midpot draai je er te hoge middentonen bij in.

Echt een oplossing is er niet. Maak iig gebruik van je presence, en liefst niet teveel reverb. Zet je toonregeling op 12 uur, en ga van daaruit werken. Een 2x12 ext cab met goeie speakers helpt een hoop, en een goeie speaker in de Hotrod.

Suc6.

Mitch
31 maart 2007, 13:38
Nou speel ik zelden versterkt thuis, of op huiskamervolume, maar in mijn ervaring is 't nooit zo'n dramatisch verschil. Zit er misschien verschil in dat je 'm thuis op de grond hebt staan en in de oefenruimte op een standaard hebt staan ? Dat kan nogal wat uitmaken in het voller/scherper klinken van een combo.

glasbier
31 maart 2007, 13:52
ik ben vaak aan het spelen met de toonregeling.
meestal heb ik de treble-mid-bass alle op 4,5 staan, en de presence ook.
reverb staat op 2.

@Kim Wilson:
heb jij er een andere speaker in?

drap
31 maart 2007, 13:59
ik ben vaak aan het spelen met de toonregeling.
meestal heb ik de treble-mid-bass alle op 4,5 staan, en de presence ook.
reverb staat op 2.

@Kim Wilson:
heb jij er een andere speaker in?

Draai in ieder geval je mid eens wat verder open. Je zult merken dat je veel meer door het algehele geluid heen snijdt in een bandsituatie. Nou ben ik sowieso al een groot fan van een middig geluid en heb ik de mid altijd vol open staan, maar het werkt echt. Ik zou persoonlijk de bas, treble en presence ook hoger zetten, maar dat is wat meer persoonlijk denk ik. En wat misschien een oplossing is, zei 't niet één met een dramatische verandering, is het verstellen van je elementen. Misschien een stukje lager en aan de hoge E kant nog ff een paar extra slingers zodat ie maar een klein beetje scheef staat.

glasbier
31 maart 2007, 14:01
@drap,
ik ben juist de lagere instellingen gaan gebruiken omdat,als ik de mid op bijvoorbeeld 7-8 heb,het geluid nog helderder/scherper/bralliger wordt.

glasbier
31 maart 2007, 14:02
en de elementen staan al laag....

Mitch
31 maart 2007, 14:18
En de plaatsing ?

glasbier
31 maart 2007, 14:21
hoe bedoel je?

Kim Wilson
31 maart 2007, 15:13
Ik heb er een Jensen C12N in. Nog niet super, maar wel een stuk beter dan het origineel.

Je zou een Celestion of een Weber kunnen proberen...

Mitch
31 maart 2007, 15:58
hoe bedoel je?
De vraag in mijn eerste post:


Zit er misschien verschil in dat je 'm thuis op de grond hebt staan en in de oefenruimte op een standaard hebt staan ? Dat kan nogal wat uitmaken in het voller/scherper klinken van een combo.

vulvasonic
31 maart 2007, 16:17
Het is inderdaad een normaal verschijnsel. Afstand naar de versterker scheelt ook al veel. Sta je er een paar meter vanaf dan klinkt het ding waanzinnig mooi. Een vriend van me uit een oud bandje van me had er een en ik was verliefd op zijn geluid. Op een gegeven moment heb ik zijn spullen gepakt en dus ging ik op zijn plek staan. Maar sjeeses wat een kutgeluid zeg!


Hetzelfde heb ik gehad met een Fendertje van mij. Ik kreeg er op het podium op zich wel een lekker geluid uit. Niks mis mee. Maar meerdere mensen klaagden over het gebrek aan laag en dat soort dingen. Uiteindelijk heb ik besloten om met de versterker naar een studio te gaan, microfoon voor de versterker, spelen en opnemen maar. En dan steeds de toonregeling aanpassen. En toen bleek dat de versterker veel beter klonk als ik er veel bas in draaide, veel mid ook en wat minder hoog. Jij hoort die dingen uiteraard altijd anders dan een microfoon. Maar het zaalgeluid wordt wel grotendeels door die microfoon gemaakt en niet door wat JIJ hoort.

Probeer het eens.

glasbier
31 maart 2007, 16:18
ja,thuis staat hij op de grond en in de oefenruimte op een tafeltje.
op de grond klinkt hij een stuk beter omdat het geluid langs je heen gaat.
maar het 'echte' geluid is toch als je er recht voor staat?tenminste,zo horen de andere bandleden/publiek je toch ook?

glasbier
31 maart 2007, 16:21
@vulvasonic,
ik speel eigenlijk altijd zonder microfoon,maar hoort het publiek je dan ook zo zoals je je jezelf hoort?

glasbier
31 maart 2007, 16:28
en hoe staan jullie dan voor je versterker? er recht voor of aan de zijkant van je versterker of ervoor en 2 meter ertussen?

Mitch
31 maart 2007, 17:30
Paar dingen: combo op de grond geeft een heel ander geluid omdat je een heel andere resonantie krijgt. Zeker met houten vloeren kan het erg groots en warm klinken. Hoog, op een tafeltje, klinkt het allemaal al een stuk scheller. Het hoog heeft in een wat kleinere oefenruimte ook de neiging om wat pinniger te klinken, afhankelijk van de wandbekleding en de plaats waar het combo staat. Het heeft er echt niet alleen maar mee te maken dat het geluid 'langs je heen' of 'onder je door' gaat.
Probeer ook inderdaad eens, zoals vulv al gedeeltelijk zegt, je sound af te stellen ín de oefenruimte, ongeveer op de plek waar de zanger(es) staat. Dan klinkt het misschien een beetje te donker waar je zelf staat, maar 't werkt beter in de bandsituatie. Tenzij je natuurlijk je eigen beleving belangrijker vindt dan die van de band, maar daar zijn al te heftige discussies over geweest deze week :(
Je kan ook proberen je combo tegenover je te plaatsen in de oefenruimte in plaats van dat je er vóór gaat staan. Zelf zet ik mijn cab iets schuin achter me en heb ik er een beam blocker in zitten, dat scheelt ook nogal qua pinnigheid in het midden van de speaker en komt de spreiding ernstig ten goede.

vulvasonic
31 maart 2007, 17:31
Nee, zodra je moet worden uitversterkt moet je er niet van uit gaan dat het publiek je hoort zoals jij het hoort. Het publiek krijgt te horen wat de microfoon oppikt en dat wordt door het PA de zaal in gestuurd.


En het maakt inderdaad ook een groot verschil hoe je zelf staat t.o.v. de versterker. Sta je ervoor, dan hoor je jezelf keihard. Het nadeel is dat een gitaarversterker erg gericht het geluid uitstoot. Dus loop je een paar passen weg, dan loop je het risico jezelf helemaal niet meer te horen. En dat kan echt een kwestie van twee meter zijn.
Om jezelf op het podium het beste te kunnen horen, kun je de versterker het beste aan de zijkant zetten (en niet achter je), zodat je altijd in de baan van je eigen geluid blijft. Dit geldt echter alleen als je wordt uitversterkt, want indien je NIET wordt uitversterkt moet je je versterker naar het publiek toe richten, anders hoort het publiek je niet.

En daar komt bij dat de omstandigheden alles weer anders maken, iedere keer weer. Sta je te soundchecken en denk je alles voor elkaar te hebben....., vergeet het maar. Je staat namelijk alles in te stellen in een lege tent. Op het moment dat de kroeg vol loopt, breekt je geluid al tegen de voorste rijen uit elkaar en horen ze achteraan niets meer. En jij hoort het ook anders.

En de hoogte waarop je versterker staat is ook nog belangrijk. Het liefst zet je zo'n ding op oorhoogte. Ook hier weer met het idee om in de baan van je versterker te kunnen blijven. Als je 'm schuin zet (soms noodzakelijk) dan hoef je maar een meter weg te lopen en je hoort 'm niet meer.

Kortom, allemaal dingen om rekening mee te houden als je gaat optreden. :)

skabouter
31 maart 2007, 18:14
damnit, tis gewoon ALTIJD klote!! soms ben ik gezegend met een gig met supergoeie podiumsound, lang leve de podiummixer!! maar dan loop ik ff de zaal in ter vergelijking, klinkt mn amp gelijk heel anders! crappy kutmics die ze vaak live gebruiken man!! je versterker klinkt nooit echt zo vet, t publiek krijgt t lang niet zo goed te horen als ik meestal op t podium!!

glasbier
31 maart 2007, 18:32
tja, ik begrijp dat ik niet de enige ben.....
als ik tussen de regels doorlees,kan ik het beste mijn versterker naast me zetten als ik zonder microfoon speel.
bij de meeste optredens versterk ik de amp ook niet uit:dus ook hier→versterker naast me en naar het publiek richten?

glasbier
31 maart 2007, 20:28
wie heeft nog meer tips/ideeën?

drap
31 maart 2007, 22:25
Eigenlijk is alles al zo'n beetje gezegd. Misschien dat je nog wat kan veranderen door andere buizen. Probeer anders eens wat voorversterkerbuizen van JJ ofzo, dat wil je geluid waarschijnlijk nog wel wat doen veranderen. Het maakt het in ieder geval strakker en iets wat meer gecompressed op een natuurlijke manier.

Als je zonder PA speelt zou ik in dat geval een standaard voor je combo aanschaffen en 'm schuin achter je zetten. Staat ie precies mooi om jezelf goed te horen alswel het publiek.

glasbier
31 maart 2007, 22:35
ik heb er al JJ's in gehad,en dat beviel me niet zo.
nu heb ik er NOS 5751 in.

drap
31 maart 2007, 22:37
Ah, oke, dat kan. Het is natuurlijk ook een voorkeurskwestie.

glasbier
31 maart 2007, 22:39
zo'n standaard trekt me niet zo,omdat,lijkt me,het geluid nog meer op mijn oren gericht staat....

drap
31 maart 2007, 22:41
zo'n standaard trekt me niet zo,omdat,lijkt me,het geluid nog meer op mijn oren gericht staat....

Meestal is dat ook de bedoeling, of ik ben verkeerd ingelicht :cheerup: :D

glasbier
31 maart 2007, 22:44
volgens mij is dat nou juist niet de bedoeling.
ik heb begrepen dat je je versterker juist schuin naast je moet hebben.....

drap
31 maart 2007, 22:54
volgens mij is dat nou juist niet de bedoeling.
ik heb begrepen dat je je versterker juist schuin naast je moet hebben.....

Schuin achter je ja, en dan het liefst ook schuin omhoog naar je toe. Dan heb je 'm niet volledig pal in je oren staan, maar wel zo dat je alles prima kan horen. Je combootje op de grond zetten gaat het publiek niet erg leuk vinden vrees ik. Het geluid wappert namelijk zo langs je broekspijpen, waardoor jij niks hoort en 'm steeds harder gaat zetten. Je kan zelf wel invullen wat het publiek dan dus wel hoort.

glasbier
31 maart 2007, 23:07
maar als je hem in een standaard zet en je richt hem op je, dan krijg je toch het geluid direkt voor je 'kiezen'?
en stuur je dan je geluid niet richting plafond zodat het publiek nog niets hoort?

drap
31 maart 2007, 23:23
Valt wel mee toch? Kijk maar op de foto, die staat toch niet naar het plafond gericht? Nou is deze foto ook niet helemaal een goed voorbeeld, omdat er hier wel PA was, waardoor ik m'n combo niet zo naar het publiek hoefde te richten, maar in principe zoals ie daar staat en dan wat meer richting publiek is volgens mij ideaal voor zowel jezelf als voor het publiek.

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/_PICT1078.jpg

glasbier
31 maart 2007, 23:27
als ik het goed zie,staat hij achter je?

drap
31 maart 2007, 23:33
Schuin achter mij. Op de foto sta ik ook een beetje scheef naar het publiek, maar als je kijkt naar de bassist naast mij, die staat naar het publiek gericht.

glasbier
31 maart 2007, 23:41
oké drap,bedankt voor je hulp!
ik zag je trouwens in een andere topic met een SG;heb ik ook gehad,heerlijke gitaren!

glasbier
31 maart 2007, 23:45
nog één vraag;de standaards die ik ken zijn hoger.
heb je deze zelf gemaakt?

drap
31 maart 2007, 23:48
oké drap,bedankt voor je hulp!
ik zag je trouwens in een andere topic met een SG;heb ik ook gehad,heerlijke gitaren!

Ik doe heel veel voor een glas bier http://smile.smilies.nl/1900.gif

Die SG heeft al bijna m'n strat van de eerste plaats verstoten. Het is al m'n main axe geworden in ieder geval :)

drap
31 maart 2007, 23:50
nog één vraag;de standaards die ik ken zijn hoger.
heb je deze zelf gemaakt?

Nope, gewoon besteld via Muziekhuis Westerhaven. Op de website van Feedback staan ze ook volgens mij. Ik weet niet meer precies hoe dat merk heet, maar het was iets met een drie-letterige afkorting.

edit: K&M :chicken:

glasbier
31 maart 2007, 23:52
jij een glas bier en ik jouw standaard???
hahaha!

drap
31 maart 2007, 23:54
jij een glas bier en ik jouw standaard???
hahaha!

Voor drie kratjes Hertog Jan mag je 'm hebben :D

glasbier
31 maart 2007, 23:55
nou, dan ga ik maar 'es naar Don Hofstee.....is vast goedkoper!

drap
1 april 2007, 00:00
nou, dan ga ik maar 'es naar Don Hofstee.....is vast goedkoper!

Ghehe, niet als ik hem bel :D Doe 'm ff de groeten van Jeroen :)

glasbier
1 april 2007, 00:02
ben 2 weken geleden nog bij hen geweest;hij heeft mijn strat afgesteld.
leuke en aardige man en vooral een vakman!

drap
1 april 2007, 00:05
ben 2 weken geleden nog bij hen geweest;hij heeft mijn strat afgesteld.
leuke en aardige man en vooral een vakman!

Ook al een tip van mij niet? Ik zou er geld voor moeten vragen zo langzamerhand :D

glasbier
1 april 2007, 00:07
geen geld maar bier vragen!

glasbier
1 april 2007, 00:08
maar als ik je eens ergens tref(je weet maar nooit)dan drinken we samen een paar....!

drap
1 april 2007, 00:12
Ergens rond juni is er als het goed is een meeting hier van het forum in Viadukt in Groningen. Je bent van harte welkom. Als het goed is wordt er al een voorlopig lijstje geformeerd om een idee te krijgen van de opkomst. Zet je naam erbij en het rijtje wordt weer groter en groter :)

glasbier
1 april 2007, 00:14
okay!
het lijstje is er nog niet?

drap
1 april 2007, 00:20
okay!
het lijstje is er nog niet?

Jawel, staat in off topic in het 'Groningen meeting' topic. Had ik er ff bij moeten zeggen. :)

Chris Winsemius
1 april 2007, 01:13
@Glasbier

Ik probeer ook op die meeting te komen. Als jij je Fender amp en Strat meeneemt mag die ook wel even (oa.) op 'n Celestion H30 die in 'n amp van mij zit (met extra lang snoer :) ).

glasbier
1 april 2007, 10:49
@Chris,
maakt dat veel verschil?

Mitch
1 april 2007, 12:34
Speakers maken ontzettend veel verschil. Ik kan je zeker aanraden naar een meeting te gaan, het horen van zoveel verschillende gear is altijd ontzettend verhelderend als je nog niet zo veel verschillende amps/speakers etc. hebt kunnen horen of uitproberen.

glasbier
1 april 2007, 12:42
heb er nu al zin in!
ik hoop dat het me lukt want ik ben de 2e helft van juni op vakantie.....

Kim Wilson
1 april 2007, 17:29
Dat heb ik eerder in deze thread ook al gezegd, de originele speaker is niet al te veel soeps. Daar is echt een hoop winst te halen.