PDA

View Full Version : Opnemen met laptop in de oefenruimte



Jorisch
31 maart 2007, 12:01
hallo allemaal

Ik speel een tijd in een band nu en we willen is gaan opnemen (vooral om wat op myspace te kunnen zetten)

Nu zei iemand dat je dat heel goed kan doen met een laptop

onze drummer heeft er 1tje dus dat komt mooi uit!

Mijn vraag is alleen wat voor programma('s) moeten we dan draaien en wat voor een mic moeten we erbij kopen?

We zijn een driemansband met bas, gitaar, drums en zang.

We zijn alle drie arm maar met een goedkope (geschikte) mic en gratis softeware zijn we tevreden.

gr joris

Jorisch
31 maart 2007, 12:43
We hebben trouwens wel beschikking over gewone microfoons (voor de zanginstallatie)

Kan je die niet met een tussenstukje ofzo aansluiten op een laptop misschien?

Het idee is dan dat je dan een stuk of 4 mics opstelt en die aansluit op je laptop

Reel Big Fish
31 maart 2007, 14:07
Mixertje moet je dan kopen lijkt mij.

robzilla
2 april 2007, 16:14
Wij hebben gister in de oefenruimte wat proberen op te nemen. We hebben helemaal niks qua opname spullen dus het was een beetje improviseren..

Wat we gedaan hebben is een microfoon opgehangen in de oefenruimte en die naar de PA, en de zangmic ook in de PA. De monitor output van de PA hebben we naar de lijn ingang van mijn macbook gestuurd en in Garageband gewoon 1 spoor opgenomen. Het werkt opzich wel redelijk, alleen het is erg kloten met de volume's. De zang is velen malen harder, waardoor die zachter moest. Het probleem daarvan is weer dat mijn zanger zichzelf niet zo goed kon horen waardoor die niet zo goed zong.

Qua plaatsing van de roommic moet je gewoon ff een beetje kloten. Wij hadden m eerst vrij in het midden, maar later wat verschoven zodat de drums wat minder hard doorkwamen en de bass en gitaren wat beter. Vooral de bass was lastig om de goed door te krijgen.

De volgende keer ga ik proberen om de mics naar een mengpaneeltje te sturen, en dan de zang door te sturen naar de PA. Misschien is het ook mogelijk om gewoon de Roommic de zang via de PA op te laten pikken, maar ik weet niet of dat gaat werken. Misschien dat het met een goede condensator microfoon wel werkt..

Jorisch
2 april 2007, 17:00
ohja dat klinkt goed! :)

wat voor software heb je gebruikt? en had je een blokje ofzo die de tulpstekker van de PA omzette naar usb ofzoiets/audiopoort

ik had al op het forum gezocht maar kon niet vinden wat ik wou weten maar ik weet onderhand dat het ook werkt door een mixer op je laptop aan te sluiten

ik hoorde iets over een BOSS van 200 euro

Heeft iemand goede tips hiervoor

als ik een mixer heb wat kan je daar mics op aansluiten ofzo? of je PA

Gr joris

vinni
7 april 2007, 23:06
Is zo'n Edirol R-09 niets voor jou?

Vinni

Jorisch
8 april 2007, 15:03
Dat is een mooi apparaat ja ik ga is op het forum zoeken naar reacties erop

wel duur trouwens, maargoed dan heb je ook wat

thnx!

gr

Brammibal
8 april 2007, 17:46
Wij hebben gister in de oefenruimte wat proberen op te nemen. We hebben helemaal niks qua opname spullen dus het was een beetje improviseren..

Wat we gedaan hebben is een microfoon opgehangen in de oefenruimte en die naar de PA, en de zangmic ook in de PA. De monitor output van de PA hebben we naar de lijn ingang van mijn macbook gestuurd en in Garageband gewoon 1 spoor opgenomen. Het werkt opzich wel redelijk, alleen het is erg kloten met de volume's. De zang is velen malen harder, waardoor die zachter moest. Het probleem daarvan is weer dat mijn zanger zichzelf niet zo goed kon horen waardoor die niet zo goed zong.

Qua plaatsing van de roommic moet je gewoon ff een beetje kloten. Wij hadden m eerst vrij in het midden, maar later wat verschoven zodat de drums wat minder hard doorkwamen en de bass en gitaren wat beter. Vooral de bass was lastig om de goed door te krijgen.

De volgende keer ga ik proberen om de mics naar een mengpaneeltje te sturen, en dan de zang door te sturen naar de PA. Misschien is het ook mogelijk om gewoon de Roommic de zang via de PA op te laten pikken, maar ik weet niet of dat gaat werken. Misschien dat het met een goede condensator microfoon wel werkt..

Mischien kan je vanaf de pa ee nstereodraad naar je laptop gebruiken. dan zet je de room mic helemaal rechts en de zang links, en kan je daarna de volumes aanpassen!

harrie-beton
9 april 2007, 17:20
als de mengtafel een of 2 effect send heeft kan je die ook naar de laptop sturen. Je bent dan onafhankelijk van de totaal volumes.

Jorisch
9 april 2007, 17:29
oke zoiets dacht ik ook

moet ik dan een blokje hebben die een stereodraad (is dat zo'n tulp ding?) op de audiokaart van de laptop kan aansluiten?

en wat voor software moet ik dan gebruiken?

sorry dat ik echt een complete leek ben op dit gebied : p

RavenJinn
10 april 2007, 09:03
Ik zelf heb een helix board firewire, en deze aangesloten op mjn laptop.
Nu worden alle sporen individueel op sporen gezet, en kunnen dus makkelijk apart bewerkt worden.

Als je meer vragen hebt kan je me anders ook ff pm'e.

harrie-beton
10 april 2007, 21:59
Je opname apparaat, de laptop, is eigenlijk bijzaak. Concentreer je op de opname techiek.
Als je echt een leek bent moet je eigenlijk veel oefenen met opnemen en erover lezen. En zo laat mogelijk dingen op myspace posten. Met slechte opnames jaag je alleen maar klanten weg.

Zet een draagbare CD speler of mp3 aan in je oefenruimte en ga even alleen oefenen met microfoonplaatsingen.

Als de band speelt:

[1] zorg voor een goed geluid in de oefenruimte. Is iedereen in balans?
[2] plaats 2 goede microfoons op een statief op een goede plek in de oefenruimte. Kies een plek waar je alles goed hoort.

Stefan. Ptzl
26 oktober 2008, 14:34
Mij lijkt de Boss micro recorder wel iets, er zittn al enorm goeie drumsamples in en je kunt er een 4 tal sporen tegelijk met opnemen.
Het fijnste weet ik er niet van, want ik ben gegaan voor de Zoom H2 als 'onebandmen' :)

grts.

Thoom42
27 oktober 2008, 03:31
Mij lijkt de Boss micro recorder wel iets, er zittn al enorm goeie drumsamples in en je kunt er een 4 tal sporen tegelijk met opnemen.
Het fijnste weet ik er niet van, want ik ben gegaan voor de Zoom H2 als 'onebandmen' :)

grts.

Gast, je bent alleen maar oude topics aan het bumpen..

Stefan. Ptzl
27 oktober 2008, 13:38
Gast, je bent alleen maar oude topics aan het bumpen..

Het zij zo.

Btw Jorisch, ik zou de studio projects B1 mic (120Eur) gebruiken om het geheel op te nemen en audacity 1.2.6 (www.audacity.com)
downloaden. Maar ik blijf bij de boss recorder tenzij:p je alle sporen apart wilt inspelen!