PDA

View Full Version : Actie verhogen.



Jyuuga
31 maart 2007, 09:59
Hey, ik heb al een paar topics doorgespit met de search functie maar ik vind nergens hóe je je brug zadeltjes moet verhogen, dus: hoe doe je dat?
Alvast bedankt ;).

Duff
31 maart 2007, 10:03
dit verschilt per gitaar maar over het algemeen moet je aan de verticaal geplaatste schroefjes draaien

Jyuuga
31 maart 2007, 10:21
Oh, ok bedankt, ik zal er ff kijken :).

EDIT: Welke schroefjes? Die onder de snaren of de schroefjes die aan het eind van de brug zitten?

DarknessAwaits
31 maart 2007, 11:30
De schroefjes die aan het einde van je brug zitten zijn waarschijnlijk voor je intonatie, dus zul je die onder de snaren moeten hebben. Het zou wel helpen als je zegy om welke gitaar het hier gaat, maar ik neem aan een strat?

Jyuuga
31 maart 2007, 11:33
Jah, ik heb het probleem idd met een strat-kopie.

Spitfire
31 maart 2007, 15:37
Deze dingen dus:

http://img238.imageshack.us/img238/897/brugvy5.jpg

Per elk zadel 2 schroefjes, ze 'eruit' draaien verlaagt de actie, 'erin' draaien verhoogt de actie.

Jyuuga
31 maart 2007, 18:11
Ok thanx allemaal, ik weet nu hoe het moet 8-D.

EDIT: Waar kan je die kleine schroefjes mee vastdraaien als alternatief? Want ik heb niet zo'n kleine schroef.

marcelca
31 maart 2007, 19:39
houd rekening dat je bij extreme verandering in je actie je gitaar ook opnieuw moet intoneren...

theoretisch veranderd namelijk je lengte van je snaar

Jyuuga
31 maart 2007, 20:12
Ok, bedankt, zal ik onthouden, maar weet niemand een andere manier om de schroefjes aan te draaien?

Martien
31 maart 2007, 22:15
Mén pakt een zeer goedkope kleine kruiskop, houd m tegen een goede slijpschijf en slijpt m zo tot je een inbus hebt die er mooi inpast,

als je een té kleine plat of kruis pakt of te groot, dan mol je je inbus, zou sunde zijn.

glacius
31 maart 2007, 22:24
Deze dingen dus:

http://img238.imageshack.us/img238/897/brugvy5.jpg

Per elk zadel 2 schroefjes, ze 'eruit' draaien verlaagt de actie, 'erin' draaien verhoogt de actie.


sorry hoor maar moet dit echt uitgelegd worden, ik bedoel dat als de meest simpele logica zoals dit niet zelf uit te vinden is dat je dan niet erg slim bent ..

- heej er zitten 2 schroefjes naast de snaar ....... uuhhhmmm .....
- wat zou er met mijn snaar gebeuren als ik aan die schroefjes draai ...... uuhhmmmm .....

komop zeg :stop:

Gitaro
31 maart 2007, 22:39
Ok thanx allemaal, ik weet nu hoe het moet 8-D.

EDIT: Waar kan je die kleine schroefjes mee vastdraaien als alternatief? Want ik heb niet zo'n kleine schroef.

Als er geen snaren opzitten en je ten einde raad bent is het mogelijk het met je vingers te doen, maar ik zou gewoon een setje imbussleutels halen. Daar heb je bovendien de rest van je leven als gitarist plezier van.

Jyuuga
31 maart 2007, 22:57
@Gitaro
Thanx.

@Glacius
Ik ben ook maar een newb in de gitaar wereld >.>.

bert k
31 maart 2007, 23:04
Mén pakt een zeer goedkope kleine kruiskop, houd m tegen een goede slijpschijf en slijpt m zo tot je een inbus hebt die er mooi inpast,

als je een té kleine plat of kruis pakt of te groot, dan mol je je inbus, zou sunde zijn.

Dit is een grapje, neem ik aan. Koop lekker een imbussleuteltje, die zijn niet zo duur. Zorg wel dat je een passende koopt, anders verkloot je het schroefje. Neem desnoods je gitaar mee.

glacius
31 maart 2007, 23:16
@Glacius
Ik ben ook maar een newb in de gitaar wereld >.>.

dat begrijp ik, ik bergrijp ook dat bang bent om de afstelling van je gitaar te veranderen, maar een advies van mij, verdiep je hierin en geniet van de voordelen die je hieruit kunt halen.. en bijna alles is te logisch dus uitleg zul je niet veel nodig hebben..

wat doe je voor school en welk niveau ? ik bedoel: een gitaar afstellen is echt heeel simpel .. je moet alleen de logica ervan zien..

kom anders maar langs dan stellen we hem samen af en vertel ik je alles over de techniek van je gitaar ! drinken we gelijk een biertje ;)

Jyuuga
31 maart 2007, 23:33
Uuhm, ik ben 13 en zit op havo/vwo en ik ga volgend jaar naar atheneum, maar alsnog, er waren 3 verschillende plaatsen waar ik kon draaien, wist ik veel waar je dat moest doen.

joke
1 april 2007, 12:40
draai je wel even de snaren een paar slagen losser ( slapper) dan draaien de inbusboutjes een stuk makkelijker en staat er niet zo'n kracht op die boutjes.
daarna als je de hoogte t.o.v. de hals hebt gechecked ga je ze weer normaal stemmen. en intoneren zal i.d.d. bij kleine afstelbeurten niet hoeven.
succes!
en ik zou toch even een paar knappe inbussleuteltjes kopen , kosten een drol en je bent voor altijd voorzien!

marter544
1 april 2007, 14:18
sorry hoor maar moet dit echt uitgelegd worden, ik bedoel dat als de meest simpele logica zoals dit niet zelf uit te vinden is dat je dan niet erg slim bent ..

- heej er zitten 2 schroefjes naast de snaar ....... uuhhhmmm .....
- wat zou er met mijn snaar gebeuren als ik aan die schroefjes draai ...... uuhhmmmm .....

komop zeg :stop:

+1, met een beeeetje logisch nadenken kun je hier toch achterkomen? Zelfs al ben je 13, ik bedoel, tja.. En voor die imbusjes, ga gewoon ff naar een gereedschapwinkel, en haal een setje imbussleutels.

sregor
1 april 2007, 14:30
@Juuga: Ik studeer aan de Universiteit Utrecht en ik heb het ook gewoon eerst gevraagd hoor! Je bent gewoon bang dat je het verkeerd doet en dan kan je het beter eerst ff vragen of opzoeken. Dan heb je een antwoord en verkloot je niks aan je gitaar. Als je nog meer vragen hebt....gewoon stellen daar is dit forum immers voor.

@Glacius: Ik wil de boel niet stoken hoor! maar als je de moeite kunt nemen kritiek op zijn vraag te uitten, warom dan niet gewoon een antwoord geven op zijn vraag. daar schiet hij veel meer mee op!
+ ik snap niet goed wat opleidingsniveau hiermee te maken heeft. Ik ken mensen die hun MAVO niet hebben afgemaakt en dit soort dingen 10X makkelijker kunnen/vinden

Jyuuga
1 april 2007, 15:04
Nouja problem solved zeg ik dan maar en van mijn part kan dit maar beter wegzakken of worden gesloten, maar bedankt iedereen!

@Sregor

@Juuga...
Ja das waar ;).