PDA

View Full Version : Buizen voor 5 Watt-er (Lancia - Guyatone)



Noid
30 maart 2007, 20:43
Hallo in aanvulling op dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=58927&highlight=lancia) en dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75615&highlight=lancia) het volgende:

Hier ook een Lancia (Guyatone) 5 Watt buizenversterkertje, wat we als woonkamerversterker willen gebruiken. In tegenstelling tot die Lancia's in die links hierboven is dit ding point to point gewired:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG1214.jpg

In deze versterker zat ook nog het schematje:

http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG1210.jpg
(leuk vertaald van Japans naar engels: pritntd en speker :) )

De versterker heeft wat tlc nodig: Er zit een vage brom in en de tremelo ruisde door het signaal heen: Door die AX12-7 te vervangen is die tremelo ruis verdwenen en de brom een heel stuk weg. Daarnaast was de versterker niet geaard: een heel ouderwets 2-aderig snoer, met een vierkante stekker. Dat is meteen vervangen, ik kom liever niet onder stroom te staan dankzij dit oude beestje.

Nu wil ik die buizen met de aanduiding 6AV6 en 6AQ5 vervangen (er zitten hele oude japanse tube-jes in). De versterker is nu te blikkerig, nogal microfonisch als ik er een overdrive voor zet en het laag is veel te plopperig.
A) Ik heb zitten zoeken op 't Internet, maar helaas de buisjes nog niet gevonden. Kent iemand een adres in Nederland (liefst in de buurt van Apeldoorn-Deventer) waar ik deze buisjes zou kunnen kopen of een adres waar ik ze kan bestellen?
B) hebben deze buizen ook een andere naam (ik las dat de 6AQ5 ook EL90 kan heten, klopt dat?)
C) Moet de boel straks gebiased worden?

Het lijkt me dat de versterker nog een stuk beter moet kunnen klinken, met nieuwe buizen en een andere speaker. Die 8 inch Pioneer lijkt me namelijk ook niet echt geweldig.

'66 special
30 maart 2007, 20:52
6AQ5:
http://www.hupse.eu/radio/tubes/6AQ5.htm
6AV6:
http://www.hupse.eu/radio/tubes/6AV6.htm

Blikkerig geluid? Kleine trafo's?

Noid
30 maart 2007, 21:31
6AQ5:
http://www.hupse.eu/radio/tubes/6AQ5.htm
6AV6:
http://www.hupse.eu/radio/tubes/6AV6.htm

Blikkerig geluid? Kleine trafo's?Dank voor de links, ik heb daarnaast net een mail van Machmat gekregen dat ze deze buisjes op voorraad hebben :)

M.b.t. de kleine trafo's, alles is klein aan het ding, de trafo's ook. Maar ik begrijp uit jouw reactie dat het geluid verder verbeterd kan worden door andere trafo's? Kun je dat toelichten, waar moet ik dan op letten?

'66 special
30 maart 2007, 21:41
Het is mijn ervaring dat grote(re) trafo's beter klinken, daar zal ongetwijfeld een verklaring voor zijn, maar mij ontbreekt de kennis daarvoor.

Chris Winsemius
30 maart 2007, 21:47
Apeldoorn: Van Weelden

Naast het formaat van trafo's is vooral het materiaal en de manier van wikkelen zeer belangrijk. Grotere kernen zorgen in het algemeen voor meer bas en 'n voller/dikker laag.

Voor wat meer volume (maar ik kan het schema niet helemaal en goed zien) zou je de cathode-weerstand v/d 6AQ5 (EL90????) kunnen bypassen met 'n elko van 25u/50V

Succes!

BamBuFan1
30 maart 2007, 23:11
In deze versterker zat ook nog het schematje:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG1210.jpg
(leuk vertaald van Japans naar engels: pritntd en speker :) )

G*dsk*l*re, het schema!!!
Bij de mijne is de trafo kapot en ik heb weliswaar inmiddels een (militaire) trafo als vervanger, maar sindsdien heb ik het projectje een beetje laten versloffen omdat ik hem nog steeds niet aan de praat krijg. Maar met dit schema kan ik alles es rustig nalopen (aan de mijne is door vorige eigenaren ook al flink gehobbied) dus wie weet wat er allemaal aan verschlimmbessert is...

Negative K3 fan
31 maart 2007, 13:29
iki snap trouwens het schema niet helemaal, wat voor rare triode schakeling is dat links onderaan??

en misschien is het geen slecht idee om de versterker om te bouwen naar een moderne aarding, kun je meteen die death cap verwijderen.

Chris Winsemius
31 maart 2007, 13:53
Tremolo.

@TopicStarter: is het misschien mogelijk 'n beter leesbaar/volledig schema te posten? Deathcap weg en geaard netsnoer is zeer verstandig.

Frits van Mourik
31 maart 2007, 23:52
Hoi Chris,

Wat vind je nou zo onduidelijk/onleesbaar aan dit schemaatje?
Ik mis hooguit de waarde van twee potmeters...
BTW, 6AQ5 is idd EL90.

Verder is stevig aarden natuurlijk een uitstekend id

Chris Winsemius
1 april 2007, 00:35
't Kan ook aan m'n ogen en/of de instelling van m'n monitor liggen...

Ik ben benieuwd wat en hoe die oscillator-trap moduleert....

Wacht (ben schijnbaar nu opeens wakker :) ); de cathode v/d triode-trap daarboven. Ik kende alléén zulke trems met 'n dubbele triode als oscilator (VibroChamp, Supro's) maar de 18 Watt Marshall gebruikt ook meer 1 triode daarvoor.

Ik dl de file wel en probeer 'm dan helderder te krijgen om goed te kunnen bekijken.

Frits van Mourik
1 april 2007, 00:56
Si, hombre... kathodemodulatie of some sort.
Vinnik de 10 µF over de weerstand weer wat aan de hoge kant.

Maar goed, het schema is & blijft dan ook "PRITNTD IN JAPAN".

"speker",

Chris Winsemius
1 april 2007, 01:07
Voor mods en eigen ontwerpen vind ik 10u ook vrij hoog of te hoog maar die waardes komen heel veel voor, en groter. Qua tremolo-werking heb ik nooit nadelen van zulke waardes ondervonden.

Zelf vind ik bias- of cathode-modulatie trems lekkerder/muzikaler klinken en aanvoelen dan die photocel-circuits.

"Plinted" en "speakel" in correct Japans :D

bert k
1 april 2007, 01:11
Hi gain = Sambal bij?

Chris Winsemius
1 april 2007, 01:16
LOL!

Ik zie het al voor me: de nieuwe CMW High Gain Roland Jazz Chorus mod; de SambalMod :D

(en voor Boogies: de SambalPaTi mod :) )

Geronimo
1 april 2007, 13:33
Sambal is Indisch. In Japan vreten ze wasabi, wat nog veel scherper is.

Chris Winsemius
1 april 2007, 13:45
Thanks!

Wasabi is trouwens al gebruikt als naam voor 'n pedaal.

BamBuFan1
1 april 2007, 14:47
Hi gain = Sambal bij?

De nieuwste van Santana samen met het Japanse sumoworstelaarskoor:\
Sambal pa ti?

Chris Winsemius
1 april 2007, 14:58
De nieuwste van Santana samen met het Japanse sumoworstelaarskoor:\
Sambal pa ti?

Hey, die had ik al eerder: (en voor Boogies: de SambalPaTi mod :) )

Noid
1 april 2007, 16:06
Tremolo.

@TopicStarter: is het misschien mogelijk 'n beter leesbaar/volledig schema te posten? Deathcap weg en geaard netsnoer is zeer verstandig.

Het schema nu wat groter, beter leesbaar zo?
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG1210-1.jpg
Gisteravond heb ik bij Mattijs de Vries (Machmat (http://www.machmat.com/index.htm)) nieuwe buizen gehaald voor die 6AV6 en 6AQ5. Een zeer geschikte gast die Mattijs, zeer deskundig en gepassioneerd; een echt audiofiel die enorm mooi hifi spul bouwt. En een aanrader als je buizen zoekt; hij heeft een grote voorraad. Hij heeft ook even naar het schema gekeken en er het een en ander over uitgelegd. Het deel rondom de 12 AX 7 is inderdaad een soort tremolo, met variabele depth en speed. De 250 K toonregeling is een soort presence en de EL90 is de eindtrap.

Nu ben ik een noob wat electronica betreft, dus al helemaal waar het buizenversterkers betreft (sorry). De mod van Frits van Mourik (verwijderen van de 50K naar de massa bij de input) durfde ik dan nog wel aan, maar ik ben zeer beducht voor de hoge spanning die rondom buizenversterkers hangt.

Dus wat is een death cap en waarom moet die weg? [Edit: al info over gevonden in dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=969925#post9699250 . Nu is de vraag: waar zit dat ding dan in mijn versterker en kan ik (als noob) dat verwijderen, zonder gevaar voor eigen leven?)
Daarnaast heb ik - met de nodige voorzichtigheid en doormeten van alles waar de soldeerbout op zou komen - meteen een geaard netsnoer aan de versterker gezet, waarbij ik de aarding aan het chassis heb gezet (zie foto). Maar misschien had ik dat beter niet (zo) kunnen doen????
Zie foto (de aarding-aansluiting zie je linksboven net een beetje achter het snoer):
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/massaCIMG1214.jpg

Frits van Mourik
1 april 2007, 16:23
Prima actie! nu kun je die deathcap er wel uitknippen.

Dat ding heet deathcap, omdat als je stekker van de amp dusdanig in het stopkontakt steekt, dat de fase (de 220V, dus) op die cap staat, het niet-geaarde chassis door die condensator ook 220 V voert.
Zou je nu , al gitaarspelend, iets geaards aanraken , bijv. je zangmicrofoon,
dan heb je geheid kans op een fikse oplazer.

Chris Winsemius
1 april 2007, 16:30
Het schema nu wat groter, beter leesbaar zo?

Na het sownloaden en "balansen" in MS PhotoEditor... zeker!!!


Gisteravond heb ik bij Mattijs de Vries (Machmat (http://www.machmat.com/index.htm)) nieuwe buizen gehaald voor die 6AV6 en 6AQ5. Een zeer geschikte gast die Mattijs, zeer deskundig en gepassioneerd; een echt audiofiel die enorm mooi hifi spul bouwt. En een aanrader als je buizen zoekt; hij heeft een grote voorraad. Hij heeft ook even naar het schema gekeken en er het een en ander over uitgelegd. Het deel rondom de 12 AX 7 is inderdaad een soort tremolo, met variabele depth en speed. De 250 K toonregeling is een soort presence en de EL90 is de eindtrap.

Heb Mattijs weleens gesproken, meer into hifi dan gitaar dacht ik maar zeker veel kennis. Presence wordt meetsal in de tegenkoppeling v/d eindtrap gedaan. Deze toonregeling kun je meer zien als 'n "1 knops luxere eq" :)
Buizen verkoop ik zelf...


Nu ben ik een noob wat electronica betreft, dus al helemaal waar het buizenversterkers betreft (sorry). De mod van Frits van Mourik (verwijderen van de 50K naar de massa bij de input) durfde ik dan nog wel aan, maar ik ben zeer beducht voor de hoge spanning die rondom buizenversterkers hangt.

Het verwijderen van die weerstand lijkt mij niet verstandig, je zou 'm beter kunnen vervangen door 'n 1M weerstand.


Dus wat is een death cap en waarom moet die weg? [Edit: al info over gevonden in dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=969925#post9699250 . Nu is de vraag: waar zit dat ding dan in mijn versterker en kan ik (als noob) dat verwijderen, zonder gevaar voor eigen leven?)
Daarnaast heb ik - met de nodige voorzichtigheid en doormeten van alles waar de soldeerbout op zou komen - meteen een geaard netsnoer aan de versterker gezet, waarbij ik de aarding aan het chassis heb gezet (zie foto). Maar misschien had ik dat beter niet (zo) kunnen doen????
Zie foto (de aarding-aansluiting zie je linksboven net een beetje achter het snoer):
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/massaCIMG1214.jpg

Kans op schokken, 't lijkt die grote grijze linksonder maar kijk even goed naar de aanduiding, 't is in ieder geval die 0.01 cap in het schema na de zekering.

Noid
1 april 2007, 16:32
Prima actie! nu kun je die deathcap er wel uitknippen.

Dat ding heet deathcap, omdat als je stekker van de amp dusdanig in het stopkontakt steekt, dat de fase (de 220V, dus) op die cap staat, het niet-geaarde chassis door die condensator ook 220 V voert.
Zou je nu , al gitaarspelend, iets geaards aanraken , bijv. je zangmicrofoon,
dan heb je geheid kans op een fikse oplazer.
Bedankt voor je snelle reactie en gelukkig heb ik de aarding dus goed gedaan. Op zo'n flinke optetter zit ik zeker niet te wachten ...
Maar ik weet hier allemaal zo weinig van, waardoor ik nog niet weet hoe ik die dead cap kan herkennen (welke condensator is het, waar zit die en kan ik die zonder gevaar voor eigen leven er makkelijk tussenuit halen)?

Frits van Mourik
1 april 2007, 16:41
De mod van Frits van Mourik (verwijderen van de 50K naar de massa bij de input) durfde ik dan nog wel aan, maar ik ben zeer beducht voor de hoge spanning die rondom buizenversterkers hangt.



Heeehee, die mod heb ìk niet voorgesteld, hoor!
Wat Chris zegt, vervangen door 1 M is OK

jacky
1 april 2007, 16:58
slecht geluid >>>>>>>> denk ook aan de speaker pioneer staat niet echt bekend om zijn gitaar speakers

Chris Winsemius
1 april 2007, 16:58
Heeehee, die mod heb ìk niet voorgesteld, hoor!
Wat Chris zegt, vervangen door 1 M is OK

Frits: cool!

Met die 1M weerstand krijg je wat meer gain maar vooral meer helderheid.

De gelijkrichting/etc. is niet optimaal in die Lancia maar niet betaalbaar aan te passen. Bij brom zou je zeker naar de 20u-elko's in de voeding moeten kijken en met wat gesoldeer en opnieuw bedraden de voedingsspanning symetrisch zien te krijgen. De eerste 20u (voor de B+) zou je ook kunnen vervangen door 'n 40u of 50u.

Meer volume (en wat crunch): 25u/25V op de cathode-weerstand v/d 6AQ5
Strakker laag: beide 10u elko's bij de cathodes v/d 12AX7 en de 6AV6 vervangen dor 1u/25V of iets hoger.
Iets langzamere tremolo: 1 v/d 0.01 caps vervangen door 'n 0.022

Noid
1 april 2007, 20:47
Heeehee, die mod heb ìk niet voorgesteld, hoor!
Wat Chris zegt, vervangen door 1 M is OK

Uit dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=58927&page=2&pp=10&highlight=lancia):


Hmmm... ff denken (het ampje is alweer de deur uit)...
- Je kijkt tegen de soldeerzijde van de print aan; de knoppen steken omhoog.
Rechts op de print zit er - in mijn geval - een weerstand van 50k tussen
het aansluitpunt van het draadje naar de hete kant van de volumepot en aarde.
Haal die weerstand maar eens los... :amp: ...téééring!!!

:)

Noid
1 april 2007, 21:03
Met die 1M weerstand krijg je wat meer gain maar vooral meer helderheid.
De gelijkrichting/etc. is niet optimaal in die Lancia maar niet betaalbaar aan te passen. Bij brom zou je zeker naar de 20u-elko's in de voeding moeten kijken en met wat gesoldeer en opnieuw bedraden de voedingsspanning symetrisch zien te krijgen. De eerste 20u (voor de B+) zou je ook kunnen vervangen door 'n 40u of 50u.
Meer volume (en wat crunch): 25u/25V op de cathode-weerstand v/d 6AQ5
Strakker laag: beide 10u elko's bij de cathodes v/d 12AX7 en de 6AV6 vervangen dor 1u/25V of iets hoger.
Iets langzamere tremolo: 1 v/d 0.01 caps vervangen door 'n 0.022
Darn ... respect voor je kennis! Had ik nou maar een ander vak gekozen (of een goede buizenfreak in mijn omgeving). Hij bromt op dit moment zeker aardig, of eigenlijk: hij is nog helemaal niet stabiel: brom, ruis & kraak komt en gaat, volume varieert. De helderheid vind ik wel o.k. maar dat plopperig/blikkerige laag moet beter kunnen.

Voor mij is dit echter te hoog gegrepen: het solderen etc. is het probleem niet, maar ik ben bang dat ik een vette optater ga krijgen van de spannig in het circuit. Ik zal dus op zoek moeten naar een buizentovenaar.

M.b.t. Mattijs: zeker meer into Hifi, maar daarin timmert hij dan ook wel flink aan de weg momenteel. Schitterend om iemand met zoveel passie en kennis te ontmoeten.

@Jacky:
De pioneer speaker is allang uit beeld, op dit moment wissel ik wat tussen de volgende 10 inches:
- een Celestion GL10 (35W 8ohm),
- een Celestion G10D (25W 8 ohm)
- een dynacord ?? (??W, 7,5 ohm)
Daarvan klinkt de GL10 het lekkerst, de dynacord is ook wel grappig, maar mij eigenlijk te vintage.

Frits van Mourik
1 april 2007, 23:06
Uit dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=58927&page=2&pp=10&highlight=lancia):



:)

Dat betreft een heel andere weerstand...

Noid
3 april 2007, 23:06
Dat betreft een heel andere weerstand...
Sorry, sorry dat ik het verkeerd begrepen heb. Komt misschien ook omdat ik het begrip massa en aarde door elkaar haalde in mijn verhaal. Ik heb dus de 50 k weerstand naar de aarde losgehaald (zie foto), daardoor nam het volume van versterker zeker toe, is dat wat je bedoelde of bedoelde je een andere weerstand? http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG1212.jpg

Noid
3 april 2007, 23:08
Kans op schokken, 't lijkt die grote grijze linksonder maar kijk even goed naar de aanduiding, 't is in ieder geval die 0.01 cap in het schema na de zekering.
Ja, die was het, verwijdert zonder schokken. Maar is dit middel eigenlijk niet erger dan de kwaal: stel dat ik over een ongeaarde wandkontaktdoos speel, wat gebeurt er dan bij sluiting in de amp?

Frits van Mourik
4 april 2007, 01:34
Dan sneuvelt je netzekering...

De kans, dat er netspanning op het chassis staat is zonder die deathcap gering.
Of het moest door de capaciteit tussen de primaire en secundaire windingen van je trafo zijn, maar die is ook gering.

De weerstand van 50 k die ik bedoelde, zit niet in jouw versterker.
De weerstand, die je nu hebt losgehaald, moet je vervangen door ééntje van 1M. Wel het draadsteuntje weer vastschroeven...:p

Noid
5 april 2007, 09:45
Dan sneuvelt je netzekering... De kans, dat er netspanning op het chassis staat is zonder die deathcap gering. Of het moest door de capaciteit tussen de primaire en secundaire windingen van je trafo zijn, maar die is ook gering.
Bedankt, duidelijk.


De weerstand van 50 k die ik bedoelde, zit niet in jouw versterker. De weerstand, die je nu hebt losgehaald, moet je vervangen door ééntje van 1M. Wel het draadsteuntje weer vastschroeven...:pO.k. zou dat ook kunnen met een potmeter van 1M? Gewoon om een beetje te experimenteren met het geluid?

birt
5 april 2007, 11:16
niet de moeite om daar een potmeter te zetten hoor. daar zijn veel betere plaatsen voor in het schema

Noid
5 april 2007, 23:00
O.k., ik kwam op 't idee omdat ik hier een 1M pot had liggen. Morgen maar even een weerstand halen dus.

Het moet nu dus zo worden?

http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/1M2.jpg

birt
6 april 2007, 00:48
jups, helemaal juist

Negative K3 fan
6 april 2007, 19:40
uhm nee niet echt... je kunt het best die 1 meg weerstand direct op de input jack solderen, die 50k grid stopper kun (moet) je direct op het buisvoetje bevestigen (aan 1 kant dan, van de andere kant komt (evt afgeschermd) draad), de volgorde draait dan ook om, maar zo zit het in de meeste amps.

Frits van Mourik
7 april 2007, 01:22
uhm nee niet echt... je kunt het best die 1 meg weerstand direct op de input jack solderen, die 50k grid stopper kun (moet) je direct op het buisvoetje bevestigen (aan 1 kant dan, van de andere kant komt (evt afgeschermd) draad), de volgorde draait dan ook om, maar zo zit het in de meeste amps.

Ik ben zo vrij om met je van mening te verschillen.

In alle versterkers, die ik heb opengeprutst, zitten de bewuste weerstanden aan de inputchassisdelen gesoldeerd. Dat is met opzet.
De weerstanden op die plaats zorgen met de daaropvolgende draad- en Miller-capaciteiten voor een HF-filter.
De 1 M -weerstand zit vaak (bij dual inputs) bij de ene input vóór,
bij de andere input nà de door jou genaamde "gridstoppers" geschakeld.
Kortom: het maakt niet zoveel uit...

Dus @Noid: je zit goed, gewoon doen!

Geronimo
7 april 2007, 19:44
In higain ontwerpen zit die gridstopper wel degelijk zo dicht mogelijk op de buisvoet bij het rooster gemonteerd om vervelend gebrom en geratel te voorkomen. In een dergelijk 'gewoon' ontwerp zal het idd niet zo veel uitmaken denk ik.

Negative K3 fan
8 april 2007, 16:05
Ik ben zo vrij om met je van mening te verschillen.

In alle versterkers, die ik heb opengeprutst, zitten de bewuste weerstanden aan de inputchassisdelen gesoldeerd. Dat is met opzet.
De weerstanden op die plaats zorgen met de daaropvolgende draad- en Miller-capaciteiten voor een HF-filter.
De 1 M -weerstand zit vaak (bij dual inputs) bij de ene input vóór,
bij de andere input nà de door jou genaamde "gridstoppers" geschakeld.
Kortom: het maakt niet zoveel uit...

Dus @Noid: je zit goed, gewoon doen!

ok, daar heb je inderdaad gelijk in, ik relateer het aan amps met meer vervorming zoals geronimo zei, daar voorkomt het monteren van de grid stopper op de buisvoet oscillatie en andere ongewenste zaken.

Noid
10 april 2007, 23:27
Ben ik weer, 1M zit er al in, zoals in m'n tekening. Klinkt nu wel wat anders. Maar er is nog te veel met het versterkertje aan de hand om dit goed te kunnen beoordelen. Bij nader inzien wil ik het versterkertje toch graag zelf weer goed maken. Heb o.a. al een bleeder weerstand van 270k/2W gehaald. Maar die elco's zijn binnen no time ook zonder die weerstand al leeg, dus of die nog zo goed zijn ...? Maar ja, eerst mijn kennis van electronica weer aan het ophalen (geweest) en net een boek over buizenversterkers (http://www.elektronicaboeken.nl/bookss/103/103.htm)gehaald. Nu eerst goed inlezen, voordat ik onnodige fouten ga maken (of nog erger: onnodige risico's ga lopen).

BamBuFan1
10 april 2007, 23:28
Ben ik weer, 1M zit er al in, zoals in m'n tekening. Klinkt nu wel wat anders. Maar er is nog te veel met het versterkertje aan de hand om dit goed te kunnen beoordelen. Bij nader inzien wil ik dit toch graag zelf doen. Heb hiervoor al een bleeder weerstand van 270k/2W gehaald. Maar die elco's zijn binnen no time ook zonder die weerstand al leeg, dus of die nog zo goed zijn ...? Maar ja, eerst mijn kennis van electronica weer aan het ophalen (geweest) en net een boek over buizenversterkers (http://www.elektronicaboeken.nl/bookss/103/103.htm)gehaald. Nu eerst goed inlezen, voordat ik onnodige fouten ga maken (of nog erger: onnodige risico's ga lopen).

Noid, lees je pm even.

Noid
11 april 2007, 00:18
Noid, lees je pm even.Dank. Goed idee, zie de reply.

BamBuFan1
11 april 2007, 00:41
Dank. Goed idee, zie de reply.

Lancia fanclub on the move!

basstroomer
11 december 2007, 12:49
Hey allemaal,

Ik heb ook zo'n Lancia bij aankoop van een gitaar gekregen.
Toen ik hem aansloot begon hij al harder te brommen, zonder dat ik iets deed. Doodsbang heb ik de stekker eruit getrokken, en ben op zoek naar info gegaan. Toen kwam ik hier terecht .

Het lijkt erop alsof de vorige eigenaar dit forum ook gelezen heeft. Die deathcap waar jullie het over hebben is 'verwijderd' (een draad ertussen gesoldeerd).

De 50k weerstand na de inputs en de aparte 50k weerstanden per input zitten er nog wel.

Maar heeft er iemand enig idee wat er mis kan zijn? Ik heb niet al te veel verstand van elektronica, en al helemaal niet van buizenversterkers.


Vriendelijke groeten,
Bas

Frits van Mourik
11 december 2007, 16:42
Je filtercondensatoren van de hoogspanning zijn vrijwel zeker verrot.
Die moet je (laten) vervangen!
Als je kunt solderen is het niet zo'n lastige ingreep.

basstroomer
11 december 2007, 16:44
Hallo Frits,

Bedankt voor de snelle reactie. Filtercondensatoren van de hoogspanning? Wat doen die? En hoe zien ze eruit? Kun je ze aangeven in het schema dat eerder gepost is?
Solderen moet wel lukken denk ik.
Enig idee wat het gaat kosten?


Vriendelijke groeten,
Bas

Frits van Mourik
11 december 2007, 23:14
Kort door de bocht:de filtercaps halen de brom uit je hoogspanning.

(zie post #1)
Op de foto zie je links boven de speaker een grijs busje.
Hierin zitten twee condensatoren van 20 µF.
De min-aansluitingen zijn inwendig doorverbonden.
Op het schema zijn het de twee gearceerde blokjes met "20" erbij.

Je kunt het busje eenvoudig vervangen door twee losse condensatoren van
47µF/400V. Dat de waarde 2X zo hoog is, maakt in dit geval niet zo uit.
Je hebt zelfs wat minder brom en wat meer headroom. Wel vastzetten met een tierap ofzo!
Bij Dick Best kosten ze geen drol:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=299

Als je dan toch bezig bent, vervang dan gelijk de stokoude gelijkrichtdiode
(op het schema: >| ) en de twee kathodecondensators (gearceerde blokjes met "10" erbij).
Voor de diode neem je de 1N4007, voor de caps 10 µF/10V.

Succes!

basstroomer
13 december 2007, 13:23
Hallo Frits,

Heel erg bedankt voor je hulp.
Ik heb geprobeerd alles een beetje door te meten. Twee condensatoren (een .01 MFD en een .02 MFD (staat die in het schema?)) geven niets aan als ik met mijn multimeter op 2000k meet...Maar geen idee of dat hoort...

Dus in dat grijze buisje zitten twee condensatoren? O ja, dat staat er ook op :S. Waarom zitten die in het schema dan zo ver uit elkaar eigenlijk? Als ze doorverbonden zijn?

En waar vind ik die twee kathodecondensators? Zijn dat die met 10 MFD 12V erop? De waardes daarvan lopen op als ik met mijn multimeter op 2000k meet. Moet ik die 'uit voorzorg' vervangen? Op die site van Dick Best vind ik alleen 10uF 16V.

Die gelijkrichtdiode heb ik gevonden.

En dan nog die 50k weerstand waar in dit topic over geschreven wordt. Moet ik hem nou verwijderen of vervangen door 1M?

En tot slot, het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik hem moet aarden. Gewoon een nieuwe stekker, zelfde aansluiting als deze, en dan de aardedraad op de behuizing?

ps. Ik denk dat ik een iets ander type heb. De behuizing is anders, en de printplaat zit onder een hoek van 90 graden met de knoppen, in plaats van parrallel in die andere.

Vriendelijke groeten,
Bas

Noid
13 december 2007, 14:54
Beste Basstroomer, ik krijg de indruk dat je nog niet veel ervaring hebt met electronica en electronicacomponenten. Wellicht vergis ik me, maar toch nog maar even extra benadrukken dat je heel voorzichtig moet zijn als je in een buizenversterker werkt. In het hoogspanningsdeel van de buizenversterker staan hoge spanningen: voltages van meer dan 300Volt die levensgevaarlijk (=dodelijk) kunnen zijn. Daarom bij het doormeten altijd 1 hand in de broekzak, zodat de klap niet van je ene hand via je hart naar je andere hand kan lopen. Zie ook deze sticky bovenin dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68785
Heb je al een bleeder weerstand?

M.b.t. je vragen:
Dus in dat grijze buisje zitten twee condensatoren? O ja, dat staat er ook op :S. Waarom zitten die in het schema dan zo ver uit elkaar eigenlijk? Als ze doorverbonden zijn?
Omdat het schema niet een 1 op 1 weergave is, maar bedoelt is om overzicht en structuur te bieden in hoe het apparaat werkt en hoe de componenten zich tot elkaar verhouden.
En waar vind ik die twee kathodecondensators? Zijn dat die met 10 MFD 12V erop?
Zou kunnen. MFD staat in ieder geval voor Microfarrads. Als je er een foto van kunt plaatsen kunnen we het met zekerheid zeggen.
De waardes daarvan lopen op als ik met mijn multimeter op 2000k meet. Moet ik die 'uit voorzorg' vervangen?
Ja, dat is wel zeer aan te raden. Zeker dat oude spul wil na verloop van tijd niet meer betrouwbaar zijn. Zie ook:
http://antiqueradio.org/recap.htm
Op die site van Dick Best vind ik alleen 10uF 16V.
Da's geen probleem. Die 16V geeft aan dat ze in een circuit opgenomen worden waarin de spanning niet hoger dan 16V is. Je zou ook deze kunnen gebruiken:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=366

Mocht je zoeken naar strakker laag, dan kun je de tip van (CMW) in #25 van dit topic ook proberen. Zijn tip was: "Strakker laag: beide 10u elko's bij de cathodes v/d 12AX7 en de 6AV6 vervangen dor 1u/25V of iets hoger." Ik overweeg om dit ooit nog een keer te doen. Een grote (en betere) speaker deed echter al wonderen.

En dan nog die 50k weerstand waar in dit topic over geschreven wordt. Moet ik hem nou verwijderen of vervangen door 1M?
Ja 50k eruit en vervangen door 1M, zie mijn schematje in #34

M.b.t het aarden: als het ding nog een 2-aderig snoer heeft, moet je een 3 aderig snoer en stekker nemen. Die aardedraad (geelgroen) zet je vast aan het chassis van de versterker, met een zelftapper (parkertje) of zo; belangrijk is dat hij goed vast zit.

basstroomer
13 december 2007, 15:34
Hallo Noid,

Bedankt voor je hulp en medeleven. Ik ben niet erg ervaren met electronica (studeer aan de TU Delft, maar dat zegt niet alles). Ik heb wel een vak elektronica gehad, maar dat ging meer over ingewikkelde impedantiegrafieken, terwijl ze de basis niet echt behandelen. Ik heb trouwens wel m'n eigen microcomputer in elkaar gesoldeerd, jeej! Er stond me echter wel iets van bij dat condensatoren een flinke klap kunnen geven nadat de stroom eraf is. Gelukkig niet gebeurd... Maar hoe kan ik doormeten met een hand in m'n broekzak met een multimeter met alleen van die punten eraan??? :P

Ik weet niet wat een bleeder weerstand is, maar ik gok dat deze het geheel ontlaadt nadat het van de netspanning af is. Lijkt me verstandig om ook te doen ja.

Hier een foto van de (hopelijk) kathodecondersator:
http://i268.photobucket.com/albums/jj11/misterbasss/PICT0292.jpg
Deze kunnen dus ook vervangen worden door een 1uF?

Hij heeft nu inderdaad nog een 2-aderig snoer.

Bedankt voor al je tips, en ik laat het weten als er veranderingen zijn!
Eerst maar even alle componenten bestellen.

Groeten,
Bas

Noid
13 december 2007, 17:10
Mocht ik het er te dik bovenop gelegd hebben: ik heb zelf een keer een klap gekregen van de beeldbuis van een tv. Vandaar dat ik dacht: ik waarschuw je even :)

Maar hoe kan ik doormeten met een hand in m'n broekzak met een multimeter met alleen van die punten eraan??? :P
Met zo'n snoer met krokodillenbek aan de massa.

Ik weet niet wat een bleeder weerstand is, maar ik gok dat deze het geheel ontlaadt nadat het van de netspanning af is. Lijkt me verstandig om ook te doen ja.
Uit het sticky "veiligheid bij buizenversterkers!" bovenin dit forum:
Origineel gepost door Frits van Mourik
Om je eigen levensduur te verlengen is het verstandig, om in welke- versterker-dan-ook z.g. "bleeder"-weerstanden van bijv. 270k/2W aan te brengen over de eerste hoogspanningselko's tussen de + en aarde.
Bij het uitschakelen van je amp loopt de hoogspanning weg over deze weerstanden en kun je na een minuutje ofzo ( 1ste keer ff meten...)veilig werken. De hsp-elko's verderop in het circuit ontladen zich natuurlijk ook over deze weerstanden.

Hier een foto van de (hopelijk) kathodecondersator:
Deze kunnen dus ook vervangen worden door een 1uF?
Ja, dat is de condensator. Zoals CMW aangaf zou dat kunnen met een waarde lager dan 10uF ja.

Hij heeft nu inderdaad nog een 2-aderig snoer.
O.k. (nou ja, niet o.k. dus eigenlijk: te vervangen dus).

Succes!

Noid
25 februari 2014, 20:53
De versterker weer eens van zolder gehaald. Soms knetterde hij wat en nu maar eens uitgezocht hoe dat zat: de isolatie van de draad van de OT naar de speaker had een slecht punt waardoor de kern van beide draden bij trilling elkaar soms raakten. Dat was snel opgelost en verder is het ding wel ok. Leuk geluid, veel "belletjes" in het hoog. Alleen teveel 50HZ brom als het volume laag is, schroef je het volume verder op, dan valt de brom weg.

Om een grondlus uit te sluiten een stermassa op de - v/d voedingstrafo gemaakt. Alle massa punten waren geaard op het chassis, deze punten geisolleerd en stermassa gemaakt. Nu viel me op dat 2 potmeters, (die v/d tremolo "depth" en "speed") geen verbinding met de massa (en aarde) hebben. Het chassis v/d pot raakt namelijk het chassis v/d versterker niet.
Is dit logisch? Ik overweeg om beide potmeters ook te aarden (stermassa), of is dit overbodig/onverstandig? Welk nadeel zie ik over het hoofd?

Hier de situatie met de potmeters die niet verbonden zijn met de massa.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/IMG_20140225_20235_edit_1393356274149_zpshtpvr6eo. jpg

In het groene kader de 2 potmeters die niet aan de massa hangen. (over die 2 rode draden loopt 270V en dat voelt voor mij niet goed, zonder massa).

Verder ter info: In 2007 al gedaan:
drieaderig snoer
Deathcap er tussenuit
2*20uf in voeding vervangen door 2*47uf
gelijkricht diode in voeding vervangen met n 1N4007
Bleeder weerstand vanaf de + van de 47uF in de voeding naar chassis
1M bij de input (ipv 50k)

Hier nog een keer het schema:http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG1210-1.jpg

Omdat de soldeerbout nu toch al heet was ook begonnen met de 10uf's te vervangen met 1uf's om het strakkere laag, zoals Chris Winsemius ergens op pag 3 van dit topic aangeeft, eens te ervaren. Mochten er nog meer tips voor verbetering zijn (de tone sw doet bijvoorbeeld nagenoeg niks), dan ontvang ik die graag :)

cluseau
25 februari 2014, 23:03
.....Omdat de soldeerbout nu toch al heet was ook begonnen met de 10uf's te vervangen met 1uf's om het strakkere laag, zoals Chris Winsemius ergens op pag 3 van dit topic aangeeft, eens te ervaren.....

Ik weet niet waar dit indianenverhaal nu weer vandaan komt maar het klopt voor geen meter. :makeup:

Gearjunkie
25 februari 2014, 23:34
Niet elke potmeter hoeft aan de massa. Als een potmeter gebruikt wordt als variabele weerstand is dat niet nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk