PDA

View Full Version : solderen



Stitch
6 januari 2003, 16:09
Laatst heb ik mn standaard (iban. v8 brug)element vervangen door een invader. Heb ik het rode draadje vervangen door de rood/wit aan elkaar gesoldeerde van de SD en de witte door de zwarte van de SD. Ten eerste: klopt dit? Of moet het net andersom. Ten tweede: het geluid klinkt minder vol/vet dan ik verwachtte kan dat door slecht solderen komen?
Misschien dat iemand me kan helpen...

Lacrymosa
6 januari 2003, 16:49
ik denk nu als zo ff snel kijk dat je em parallel heb gezet

de groen met witte moeten volgens mij aan elkaar en die moet je dan met tape isoleren van de rest

de rode moet naar de switch en de zwarte en de schielding moeten naar de aarde, maar ik kijk et strax ff voor je na

CheerS!!

Stitch
7 januari 2003, 12:56
und??? Er zat trouwens een rode en witte aan de switch..dus die heb ik gewoon vervangen...

[edit]
trouwens, in serie betekent toch dat je meer output krijgt? En parallel?

Tnx!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stitch op 2003-01-07 13:07 ]</font>

DOLBY
7 januari 2003, 14:23
Ik neem even aan dat we het over een 4-conductor element hebben.
Bij SD moet je dan rood en wit aan elkaar solderen en isoleren van de rest. dan zwart met afscherming aan de massa en groen naar de elementen switch, dan staat ie in serie
Zoals jij hem geschakeld had was ie dus single coil!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: DOLBY op 2003-01-07 14:26 ]</font>

Stitch
7 januari 2003, 18:12
DAAMN!!! Dan heeft een invader echt een hoop output hehe :smile:

Alleen hmmz...nu ik erover nadenk. Op de SD site stond toch echt dat de groene aan de aarde moest en de zwarte (hot output) naar de switch...

Oja: ik had dus wel die witte en rode aan elkaar gesoldeerd, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat ik de groene en zwarte moet omdraaien??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stitch op 2003-01-07 18:16 ]</font>

DOLBY
7 januari 2003, 19:41
Oh shit, duizend maal sorry, ik hoop dat je nog niet aan het omsolderen was. Ga ik nu zelf wel doen want ik heb van t weekend twee SDīs verkeerd gesoldeerd
je hebt gelijk
groen is massa en zwart is signaal
Ik heb t nog even gecheckt op de Rockinger site en ik heb t zelf verkeerd gedaan. Vreemd dat ik t niet gemerkt heb, of misschien ook niet. Goed ik ga t veranderen en dan hoor je het nog.

Stitch
7 januari 2003, 19:45
hehe..ke dan! Was nog niet aant solderen, maar vervang jij de oude rode draad met de nieuwe rood&amp;witte of met de zwarte?

DOLBY
8 januari 2003, 08:55
de rood en witte aan elkaar gesoldeerde draden moeten nergens aan. Verder weet ik niet hoe de kleurcodering in je Ibanez was, maar de groene van de SD moet aan de massa (is waarschijnlijk de behuizing van een potmeter) en de zwarte gaat waarschijnlijk naar de elementen schakelaar.
Ik heb mijn elementen nu goed aangesloten en hoor wel wat verschil, maar niet gigantisch.
Misschien heb ik nog een van de elementen verkeerd om gemonteerd. Weet jij misschien hoe ik kan zien wat onder of boven is (ik bedoel dus dat de juiste spoel aan de brugzijde zit en niet aan de nekzijde)

DOLBY
8 januari 2003, 09:51
Heb t antwoord op mijn vraag al gevonden op de SD site. ze zitten gelukkig goed bij mij.

Stitch
8 januari 2003, 10:06
Je hebt zeker H-H opstelling? Ik H-S-H en dan moet je volgens mij die rood/witte wel aan de schakelaar solderen zodat jem in positie #4 kunt splitten met de single...

DOLBY
8 januari 2003, 14:09
splitten betekent dat je van de humbucker 1 spoel kortsluit en er dus maar signaal van 1 spoel overblijft: single coil.
De 5-standen schakelaar is (waarschijnlijk) niet bedoeld om elementen te splitten, maar om elementen afzonderlijk (stand 1, 3 en 5)of gecombineerd (in stand 2 en 4) te kunnen schakelen.
als er voorheen maar twee draadjes vanuit de standaard humbucker kwamen dan moet dat nu dus ook en wel zoals hierboven beschreven. alleen denk ik dat bij jou de groen (+ blank) en zwart de originele draadjes moeten vervangen. welke waar moet moet je dan maar even uitproberen.
misschien kun je dit schema als leidraad gebruiken: http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/hum_sing_hum_vol_5way.html

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: DOLBY op 2003-01-08 14:15 ]</font>

Stitch
8 januari 2003, 15:02
denk dak deze moet hebben:
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/hum_sing_hum-w-split.html

Maar kga vanmiddag nog ff naar gitaarzaak.

Tnx dude!

JV
8 januari 2003, 19:38
ik blij dak alleen maar single coils hoefde te solderen vanmiddag. was in 10 mins gedaan :smile: hoef je totaal niet bij na te denken

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2003-01-08 19:38 ]</font>

Nocki
21 januari 2003, 20:14
stom he dat lecht klinken samen hangt met slecht soleren... :smile:

nocki

lars
23 januari 2003, 11:54
oh god, dalijk krijgen we ook nog de discussie dat het geluid gekleurd word door "merk X" soldeer tin.

"alleen van hull soldeer tin laat mijn geluid in tact, het kost dan wel 4 keer zo veel als praxis tin maar dat heb ik er wel voor over"

Stitch
23 januari 2003, 18:12
Hmm ja ik wist ook niet goed wat ik van die opmerking moest maken...ironie of flauwe grap?

Maar slecht solderen in de zin van geen ambachtswerk beinvloed dat je geluid wel dan? Ik dacht als er maar verbinding is...

aadplagiaat
23 januari 2003, 23:40
Op 2003-01-23 18:12, schreef Stitch:
Hmm ja ik wist ook niet goed wat ik van die opmerking moest maken...ironie of flauwe grap?

Maar slecht solderen in de zin van geen ambachtswerk beinvloed dat je geluid wel dan? Ik dacht als er maar verbinding is...


Inderdaad, als er maar verbinding is. Toch, als je een slechte soldering legt kan er het volgende gebeurt zijn:
1)De te solderen vlakken waren niet schoon zodat de tin zich niet goed kon verbinden.
2)De te solderen vlakken waren niet vooraf vertind. Dit vergroot de kans dat de tin bij het samensolderen van de twee of meer te verbinden vlakken niet goed hecht.
3)De soldeerbout die gebruikt wordt is te licht. De te solderen vlakken worden niet heet genoeg en ook de tin niet. De tin kan niet goed vloeien en de hars in de kern kan zijn werk niet doen. (Hars zorgt voor de verbinding van de tin met koper).
4)Tijdens het afkoelen de draden bewegen is een goede manier om een verkeerde soldering te krijgen. Als de zaak al iets verbinding heeft zal door trilling elk reeds aanwezig scheurtje groter worden en de tin zal gaan "gassen" en oxideren.
5)Er bestaat wel degelijk verschil in soorten tin en tin van de Gamma zal ik een beginner zeker niet aanraden. Bij een goede electronica zaak kun je het beste Multicore soldeertin met een dikte van 0,7mm kopen. Die tin (of gelijkwaardig) heeft meerdere harskernen en geloof het of niet, dat maakt wel degelijk verschil. Zelf gebruik ik b.v. Dynacore en dat bevalt prima.
De dikte van de tin (0,7mm) zorgt voor een snelle(re) verhitting en de 6 harskernen verdelen de hars (vloeimiddel) lekker gelijkmatig over de te solderen onderdelen.
Werkt echt te gek!

Verdere verschillen in tin zijn de verhoudingen en toevoegingen, waarmee ik je niet teveel zal vermoeien, maar wel dit: er bestaat ook nog tin met een hoeveelheid zilver toegevoegd (1%-10% of zoiets). Dit schijnt volgens de echte audiofielen heel veel uit te maken. Ook zilver-mica condensatoren enz...enz...Zal wel waar wezen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.,