PDA

View Full Version : speeltechniek jazzgitaar



sofa
30 maart 2007, 19:22
Hoi,

heb sinds kort een jazzgitaar, de Ibanez 85 VSL, een 2e handsje. Ik merk dat zo'n ding toch anders speelt dan een Strat of een LP. Ben gewend om met een plectrum te spelen maar ik ben er nog niet echt achter wat handig voor een jazzgitaar. Ik gebruik hem ook alleen voor jazznummers (heb sinds een paar maanden jazzgitaarles). Met plectrum wordt het geluid toch wat scherp (ook met een dikkere plectrum), met de zijkant van m'n duim krijg je een mooi warme geluid maar voor solo is een plectrum weer handig. En m'n duim is wat te instabiel lijkt het wel voor een goede timing en rhytme. Me t 4 vingers plukken klinkt ook mooi warm en vol en met de duim voor de bas geeft dat ook een mooi resultaat. Maar het blijft wat zoeken. Iemand die iets kan zeggen over eventuele verschillen tusse speeltechnieken voor een gewone en een jazzgitaar? Maar misschien is een jazzgitaar kwa speeltechniek wel gewoon vergelijkbaar met een akoestische?

Foto van de Ibanez:

http://i175.photobucket.com/albums/w130/sofa_web/ibanez85VLS0081.jpg

peter_heijnen
30 maart 2007, 20:57
Zo, dat vind ik best een hele mooie ibanez!

In principe zou je gewoon met je plectrum op die gitaar een goede jazzsound moeten kunnen maken. Het probleem is alleen een beetje dat dat geluid op vele manieren gemaakt kan worden, en jij zelf op zoek moet naar de juiste manier voor jou.

Als je de zogenaamde echte jazz sound zoekt, zou je eerst eens kunnen beginnen met dikke (-0.12) geslepen snaren. Addario heeft ze, maar er zullen vast genoeg andere merken zo'n snaar aanbieden.

Dik plectrum had je al geprobeerd. Je zou ook kunnen proberen met de bolle kant van je plectrum te spelen. Scott Henderson doet dat, hij heeft het weer van Michael Landau. Pat Metheney daarentegen speelt juist met een heel dun plectrum, waarbij ie de toneknop op zijn gitaar helemaal dichtdraait. Hij zegt dat het hem jaren heeft gekost om de juiste aanslag voor zijn sound te vinden (dus je hoeft je de eerste jaren gelukkig nooit meer te vervelen...:))
En idd de duim he, Wes Montgomery en George Benson! Echt fanastisch wat zij klaarspeelden, helaas leer je zoiets niet binnen een paar jaar!

Tja, ik kan eigenlijk alleen zeggen: ga gewoon lekker spelen en word beter met de jaren, want binnen een paar maanden een grote jazzcat worden zit er waarschijnlijk niet in, succes iig!

sofa
31 maart 2007, 07:48
Zo, dat vind ik best een hele mooie ibanez!

Als je de zogenaamde echte jazz sound zoekt, zou je eerst eens kunnen beginnen met dikke (-0.12) geslepen snaren. Addario heeft ze, maar er zullen vast genoeg andere merken zo'n snaar aanbieden.

Echt fanastisch wat zij klaarspeelden, helaas leer je zoiets niet binnen een paar jaar!

Tja, ik kan eigenlijk alleen zeggen: ga gewoon lekker spelen en word beter met de jaren, want binnen een paar maanden een grote jazzcat worden zit er waarschijnlijk niet in, succes iig!

Ja mooi gitaartje en niet eens zo duur, 347 E.

Heb er idd 0.12 snaren op gezet (Jazz Swing Flat wound) en dat geeft een beter geluid. Aanslag blijft dus wat uitproberen en oefenen, steekt blijkbaar toch wat nauwer dan voor gewone elektrische gitaren, maar rhytmes zijn natuurlijk ook compleet anders dan bij rock en blues.

Had overigens niet de illusie om op korte termijn een jazzcat te worden maar het is wel lekker om jazzstandards te spelen, de akkoorden klinken zo mooi.

vulvasonic
1 april 2007, 23:37
Bij ritmes kun je proberen om een hele luie slag op iedere tel te leggen, waarbij je de accoorden als het ware van de lage E naar de hoge E van je af schraapt. Probeer ieder accoord dezelfde luiheid en sterkte (volume mee te geven).

Verder is het van belang te weten dat in de jazz, bij het spelen van melodieën, itt wat in de rock en de blues gewoon is, de nadruk NIET ligt op de neerslagen, maar juist op de opslagen. Dit moet je niet te overdreven doen natuurlijk, maar het principe is zeer belangrijk voor de echte jazzfeel.

Maar realiseer je wel dat dit maar het topje van een gigantische ijsberg is. Het is ondoenlijk om iemand in een paar zinnen uit te leggen hoe je jazz moet spelen. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet. Succes!

Mooie gitaar trouwens! :)

Gitaro
2 april 2007, 03:40
Weet je wat, probeer anders de Jazz III plectra van Dunlop eens. Ze zijn best klein, en dus zeker even wennen. In het begin was ik echt ál m'n attack kwijt, maar na een tijdje oefenen... nooit meer zal ik met een groot plectrum spelen. Veel meer controle over m'n attack, nouja, probeer het eens als je de moeite ervoor wilt nemen.

Ze zijn best glad en dat vindt een aantal mensen wat minder prettig. Ik snij er met een mes een hoop #-patronen in. Je eigen customized plectra; hoe cool!

http://okz-web.com/img/jazz3.jpg

overigens heb je dus ook Jazz I en II, hoe lager het nummer hoe stomper de punt. Volgens mij. En ik denk niet dat die dingen voor niets Jazz heten :D. (Ik speel er trouwens metal mee)

Luctor
3 april 2007, 13:02
Ik speel voornamelijk met mijn vingers. Heel soms pak ik een plectrum maar over het algemeen vind ik dat te hard klinken (en dan bedoel ik niet qua volume). Het wenselijk geluid is vaak een gevoelskwestie. Wat de ene keer als warm ervaren wordt is soms weer een beetje dof.
Ik speel een soort chord-melody en kan daardoor zonder verdere begeleiding spelen. Dat is volgens mij goed te doen als je een redelijke beheersing van de akkoorden hebt (met name die akkoorden die in jazz veel voorkomen) en een redelijk idee hebt wat je gaat spelen en hoe je gaat spelen. Dit is denk ik een vrij eenvoudige manier om de eerste stappen in het spelen van jazz-standards te zetten.
Mooie gitaar overigens. Ik heb zelf een Ibanez AFS en die speelt erg prettig.
Trouwens, snaren zijn idd ook niet onbelangrijk om de juiste klank te krijgen.