PDA

View Full Version : En waarom precies zijn die Affinity Squiers...



steed
30 maart 2007, 15:30
...nu minder goed dan de gewone?
Ik lees hier overal dat je beter geen hedendaagse Affinity kan kopen maar niemand geeft een gegronde reden waarom niet. Blijkbaar hebben ze toch allemaal een elzen body en maple neck, al dan niet met rosewood toets. Is de hardware dan niet dezelfde of waar zitten anders de verschillen?

Darth
30 maart 2007, 16:51
hoi,

Zelf heb ik ook een Squier affinity serie, en me vader heeft een Squire Standaard serie staan. Op het eerst gezicht zien de gitaren er het zelfde uit (op de kleur na), maar als je van iets dichterbij kijkt zie je al gauw dat de elementen en de brug anders zijn. (spec zijn wel op de squire website te vinden)

Ik heb mijn vaders' gitaar nog niet opgeschroeft, dus ik weet niet precies hoe het er voor de rest van binnen anders uit ziet.

Verder hoor je dat het geluid duidelijk voller is bij de standaard van mijn vader.

Voor de rest zit er niet veel verschil in volgens mij, zelfs de prijs is niet heel erg verschillend.(de standaard is natuurlijk wel duurder)

cheers,
D

Eko
30 maart 2007, 17:14
De body is iets minder dik. In sommige gevallen zijn ze zelfs niet eens van massief hout , maar van multiplex of geperst materiaal ( MDF). Het gebruikte materiaal , zoals de hardware , is allemaal echt minder van kwaliteit. Maar laten we elkaar niets wijsmaken , een starterset kost bijna niets en daar moet de gitaar nog voor gemaakt, verpakt, verzonden, gecontroleerd , gecomplementeerd , gepromoot en verkocht voor worden. Met winst! Dus veel blijft er niet over voor de gebruiker.

Squier4ever
30 maart 2007, 17:24
een maple hals hebben veel gitaren, en een elzen body zegt ook niet veel.

je hebt hout en je hebt hout.
verder de zogenoemde hardware dus en de elementen zijn kut.

maar dat waren die van mijn 10 jaar oude squier ook...
nu zitten er echter GFS in en dat klinkt erg! lekker..
ook is de mijne nog wel van goed hout gemaakt.

Anders Destium
30 maart 2007, 17:29
Ik heb een Affinity strat gehad als eerste gitaar (in een starterspakket) en eigenlijk was alles kut aan die gitaar. Hij speelde kut, klonk kut en bleef niet gestemd. Zelfs als beginner was ik er na minder dan een jaar helemaal klaar mee. Als je dat geen gegronde reden vindt dan lees je wat je wilt lezen en wil je eigenlijk vooral heel graag geloven dat ze niet slechter zijn dan normale Squiers. Ik ben geen fan van Squiers, maar veel liever een normale (of beter nog: oude) Squier dan de affinity crap. Duidelijk genoeg?

AutoStatic
30 maart 2007, 18:10
M'n meissie heeft een mooie rooie Affinity.
En ik pak dat ding regelmatig om er een riedel op te spelen, de gitaar speelt gewoon erg ok. Superlage actie, lekkere hals en toets. De afwerking vind ik voor het geld echt ongelovelijk goed. Tja, de elementen zijn inderdaad niet veel soeps maar voor de rest een puik gitaartje. Onze bassist heeft een standaard Squier en dat is inderdaad kwalitatief wel een stapje hoger. Maar voor het geld is de Affinity een puik bakkie hoor.

Chris Winsemius
30 maart 2007, 18:47
Ik heb wat affinities van rond 2001;
Strat body met usa-hals: te gek! Body was beduidend beter/resonanter/muzikaler dan de originele '91 USA Std. Strat body hals vond ik kl*te van deze affinty, elementen ook
3 Teles, 2 x RW toets en 1 x maple-toets
Afgezien v/d elementen (kun je gewoon doorheen praten) goed hout en redelijke brug. Van 1tje 'n Esquire gemaakt en die maple-board-versie krijgt 'n HB bij de hals.

ExRxIxC
30 maart 2007, 18:53
leuk! een topic over mijn gitaartje. het is mijn eerste gitaar en ik heb nog niet veel beters bespeeld (niet dat ik hiermee wil zeggen dat het een goede gitaar is. ik heb alleen nog maar op een stag, beringer en een ibanez gespeelt).
Wat ik wel merk is dat de lak er snel af gaat, verder heb ik nergens last van.
ik hoop wel dat deze gitaar slecht is, als ik de volgende koop is die tenminste een stuk beter. :)

California Jam
30 maart 2007, 21:04
Een Affinity heeft dacht meestal een multiplex body die inderdaad dunner is dan die van een Standard Squier. De laatste heeft een massieve Agathis body, veel betere pu's, betere tuners en meestal een 2-punts trem met goeie zadels. De hals is iets dikker van de Standard en voelt ook solider aan.

Chris Winsemius
30 maart 2007, 23:29
Een Affinity heeft dacht meestal een multiplex body die inderdaad dunner is dan die van een Standard Squier. De laatste heeft een massieve Agathis body, veel betere pu's, betere tuners en meestal een 2-punts trem met goeie zadels. De hals is iets dikker van de Standard en voelt ook solider aan.

Die +/- 2001 exemplaren van mij hebben 'n essen-achtige houtsoort qua body.

Timotio
30 maart 2007, 23:42
Ik heb zelf een standard staan. Ik heb ook de affinity van een kennis een keer geprobeerd maar daar zat voor mijn gevoel toch wel goed verschil tussen.

mijn hals speelde lekkerder (of is dat wat je gewend bent?) en de mijne voelt ook wat steviger aan. verder is de klank van de affinity wat ieler naar mijn idee

Squier4ever
31 maart 2007, 10:50
Die +/- 2001 exemplaren van mij hebben 'n essen-achtige houtsoort qua body.

jep, mijne (van ver voor 2001) heeft ook zoiets... iig geen multiplex/spaanplaat/mdf oid.

Wouter J
31 maart 2007, 13:24
Multiplexen squiers komen uit de late Jaren tachtig en vroegen Jaren negentig toen ze bij Samick werden gemaakt. Ik heb er zelf zo een. Maar die gitaren kwamen wel met uitstekende halzen en en Fender USA hardware.

Wat de affinity series betreft. Hele leuke gitaartjes, veel beter dan die troep van Hondo en The Animal die je zo'n twintig jaar geleden als beginners setjes kreeg. Ik heb bij de opnames van het tweede album van The Worst een kompleet originele Affinity strat gebruikt en geen enkel probleem met die gitaar gehad.

Hier is mijn Affinity Tele die ik flink onderhanden heb genomen...
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/Tele.jpg

Agatis body, geen multiplex.

steed
31 maart 2007, 16:21
Het is mij vooral om het gebruikte hout te doen en blijkbaar zijn de meeste eigenaars daar wel tevreden over. Ik kom op het net nergens een (nieuwe) Squier tegen die niet van volhout (alder) gemaakt is dus dat zou toch snor moeten zitten.
Die iets dunnere body, hebben we het dan niet over de "Bullet" versie?

Verder vind ik de 70's kop van die Affinities wel knap...
En dat je voor dat geld geen top-of-the-bill pick-ups moet verwachten is common knowledge. Daarvoor hebben we de after-market spullen...

Kunnen we besluiten dat het vooral de klankkwaliteit is die het verschil maakt tussen beide series? Op te lossen door vervangpups?...

Squier4ever
31 maart 2007, 16:27
wat me nu ff te binnen schiet,
qua afwerking zijn de nieuwe affinities belabberd.....
scherpe frets, kut afstelling je krijg het er allemaal bij.

Flatroc
31 maart 2007, 16:27
gister een koreaanse squier gekocht, helaas na de lak te hebben verwijderd op de zijkant bleek het een multiplex body te hebben. De hals is idd. wel lekker, de body ga ik maar vervangen.

Darth
31 maart 2007, 18:05
Mijn squier affinity is ook niet van multiplex gemaakt, je ziet zelfs het hout mooi door de lak heen.

Voor de rest vind ik dat er niet veel verschil in het spelen zit in de standaard van me vader en mijn affinity (ik heb ook niet zo'n starter pakket squier, maar een iets duurdere ca. 200-300euro).

Ik denk dat je het geluidkwaliteit simpelweg kan verhelpen door nieuwe elementen erin te zetten, zelf heb ik alleen niet genoeg geld om even nieuwe elementen te kopen, en heb het ook nog niet 'echt' nodig, aangezien ik nog niet lang gitaar speel(ca. 1jaar) en nog maar 2.5maanden een leraar heb.

Overigens vind ik mijn lak wel super mooi, het is sunburst maar niet op de manier dat je op de meeste squiers ziet, bij die van mij zie je echt het hout door de lak heen zoals bij de fender VG sunburst :D
( http://www.fender.com/products/search.php?partno=0117500700 ) Hij ziet er eigenlijk zo goed als het zelfde uit als deze fender :cooler:, kwa kleur dan alleen ;) (hals, lak, pinkguard)

cheers,
D

edit: beide gitaren, de standaard van me vader en de affinity van mij, zijn overigens 'Crafted in China'