PDA

View Full Version : Is mijn Gibson Fake?



LP_CL
30 maart 2007, 15:33
Ik heb al een eindje een Gibson LP Classic, en in een ander topic kwam ter sprake dat er made in USA op de headstock moest staan. De rest van mijn gitaar klopt allemaal, het ziet er helemaal op en top gibson uit, het speelt als een droom (ik heb die gitaar gekocht omdat hij zoveel beter speelde als al die andere gibsons die ik getest heb (13 in totaal)). hier zie je een aantal foto's:
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/LesPaul2.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/forumpost3.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/lespaulbody.jpg

LP_CL
30 maart 2007, 15:34
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/HPIM0282.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/HPIM0281.jpg
Serienummer is 054043

almarvk
30 maart 2007, 15:35
Heb je het serienummer al gechecked?


De kop ziet er trouwens raar uit, of is dat puur paranoia van mijn kant?!?

drap
30 maart 2007, 15:38
Van welk jaartal zou die moeten zijn en heb je 'm tweedehands gekocht?

LP_CL
30 maart 2007, 15:39
ja ik heb het gecheckt, maar het zou zogezegd uit het jaar '67 komen... En dat kan natuurlijk niet.

Tankman
30 maart 2007, 15:40
Hij ziet er iig niet fake uit...

hendrix_appendix
30 maart 2007, 15:41
Heb je het serienummer al gechecked?


De kop ziet er trouwens raar uit, of is dat puur paranoia van mijn kant?!?

Over Gibson koppen heb ik ook al heel gauw mn twijfels, maar volgens mij is dat gewoon een raar soort silhouet wat op foto's wat raar overkomt, want ik heb het nog nooit bij het rechte eind gehad. (Behalve bij de overduidelijke gevallen)

LP_CL
30 maart 2007, 15:43
ik heb zonet de kop vergeleken met andere fotos op het internet, en alle verhoudingen kloppen hoor. Het is misschien omdat ik de close up van de headstock over een rare hoek getrokken heb, dat het wat bizar overkomt. Het enige wat mij verontrust is de serialnumber die raar doet op de site, en de 'made in USA' die ontbreekt.

drap
30 maart 2007, 15:43
ja ik heb het gecheckt, maar het zou zogezegd uit het jaar '67 komen... En dat kan natuurlijk niet.

Ah, dan lag het dus niet aan mijn bevinding, want ik kwam op hetzelfde uit. Maar is ie tweedehands?

LP_CL
30 maart 2007, 15:45
Ah, dan lag het dus niet aan mijn bevinding, want ik kwam op hetzelfde uit. Maar is ie tweedehands?
Neen, nieuw gekocht in juni 2006

drap
30 maart 2007, 15:49
Neen, nieuw gekocht in juni 2006

Mja, als ie nieuw gekocht is kan ik het me haast niet voorstellen dat ie nep is. Je zou het nog kunnen checken aan de hand van de nummers op de potmeters.

Tankman
30 maart 2007, 15:51
Als hij nep is, is hij wel een erg goede namaak. Daarom twijfel ik er niet aan dat hij gewoon echt is.

bert k
30 maart 2007, 16:00
In '67 stond er nog geen 'made in USA' op. Zou het een reissue kunnen zijn, die net zoals het origineel niets op de kop heeft?

JeffChefke
30 maart 2007, 16:00
Stuur anders gewoon even een mailtje naar Gibson met het serienummer, vaak binnen een dag of twee antwoord en dan weet je ook meteen of het serienummer klopt.

LP_CL
30 maart 2007, 16:00
potmeters hebben het embleem van Gibson, het nummer aan de zijkant kan ik niet lezen zonder de potmeter eruit te halen, en daar heb ik ook geen zin in...

LP_CL
30 maart 2007, 16:02
Stuur anders gewoon even een mailtje naar Gibson met het serienummer, vaak binnen een dag of twee antwoord en dan weet je ook meteen of het serienummer klopt.
Ik heb al op de site gekeken van gibson, maar vond niet echt een email adres waar ik dit kon naartoe sturen. Weet jij toevallig welk adres ik moet hebben?


Alleszins al hartelijk bedankt voor de vele snelle antwoorden...

Le Sixstring
30 maart 2007, 16:02
hoi, toevallig aan het rondkijken, zag dit postje, en heb maar even geregistreerd: je gibson is voor 99% waarschijnlijk niet fake, en zelfs heel wat waard ook: Gibson heeft tussen - naar ik meen - 1963 en 1969 series uitgegeven met zes nummers in het serienr., en ZONDER made in USA eronder. Vrij uniek dus.

wees er maar zuinig op ;-)

gr.

Sixstring

LP_CL
30 maart 2007, 16:04
hoi, toevallig aan het rondkijken, zag dit postje, en heb maar even geregistreerd: je gibson is voor 99% niet fake, en zelfs heel wat waard ook: Gibson heeft tussen - naar ik meen - 1963 en 1969 series uitgegeven met zes nummers in het serienr., en ZONDER made in USA eronder. Vrij uniek dus.

wees er maar zuinig op ;-)

gr.

Sixstring

WOW, goed nieuws dus? Maar het is zeker geen gitaar die in dat tijdperk gemaakt geweest is, hooguit een reissue... Hij moet van tussen 2000 en nu zijnn gok ik, vermits ik hem nieuw gekocht heb.

JeffChefke
30 maart 2007, 16:05
Ik heb al op de site gekeken van gibson, maar vond niet echt een email adres waar ik dit kon naartoe sturen. Weet jij toevallig welk adres ik moet hebben?


Alleszins al hartelijk bedankt voor de vele snelle antwoorden...

service.europe@gibson.com

EDIT: Er was ook een mail adres van Gibson Nederland of zoiets maar die vind ik nergens meer.

Le Sixstring
30 maart 2007, 16:06
even opgezocht: tussen 61 en 69, en het gold voor alle modellen, ik dacht eerst alleen voor de LP, maar goed: is mooi gitaartje!

Dude
30 maart 2007, 16:07
Classics en reissues hebben afwijkende serienummers toch ?

Anyway... dat de stempel made in usa er niet opstaat vind ik wel vreemd, ik heb nog nooit een gibson gezien waarbij die stempel ontbrak, niet om je ongerust te maken trouwens hoor.

Als je hem nieuw hebt gekocht zou ik even contact opnemen met de winkel waar je hem vandaan hebt, die zullen dan wel in de papieren kunnen checken waar die vandaan komt ed. Er van uitgaande dat ze je niet bewust een fake gibson hebben verkocht dan he ?

Fenndangoband
30 maart 2007, 16:11
Don't worry dude... Ik heb een LP Classic uit 1993. Geen made in usa op mijn headstoch ... wel een serienummer van 6 cijfers. Meer dan 100% zeker dat de mijne origineel is. Al bij verschillende gitaarwinkels geweest met deze gitaar en steeds lovende kritiek gehad over deze gitaar. Heb van Johan uit Bebop in Gent al commentaar gehad dat ik de bezitter ben van extreem goed exemplaar... en geloof me... die kerel weet er alles van.

Trouwens... als je je snaren eens vernieuwt moet je het onderdeel waar de zadeltjes opzitten maar eens optillen... aan de onderkant moet vermeld staan... Gibson Pattent of zoiets.

Slaap op je beide oren.

Le Sixstring
30 maart 2007, 16:13
mmm. ok, ik had wat beter de vorige berichten moeten lezen, maar geen nood: Gibson heeft na 1982 tot nu van alles gedaan met serienummers, geen standaardnummer meer, en afgaande op de foto's is die echt hoor,

wat heeft die gekost?

Johannes
30 maart 2007, 16:15
Hij is idd echt. Dat je serienummer overeen komt met een exemplaar uit de 50ies of 60ies kan goed kloppen, dat is een "grapje" van gibson. Maar no worries mate, je hebt gewoon een hele vette en originele gitaar.

cas121
30 maart 2007, 16:23
idd gewoon even met gibson mailen, meestal heb je binnen 24h antwoord. Het beste is om meteen je foto's mee te sturen, kunnen ze veel meer zeggen (en daar vragen ze vaak naar).

C

fred dons
30 maart 2007, 16:23
inderdaad keihard origineel inclusief de echte "classic" groene inleg die niemand zou willen faken

LP_CL
30 maart 2007, 16:26
mmm. ok, ik had wat beter de vorige berichten moeten lezen, maar geen nood: Gibson heeft na 1982 tot nu van alles gedaan met serienummers, geen standaardnummer meer, en afgaande op de foto's is die echt hoor,

wat heeft die gekost?
Ik heb er 2490 EUR voor betaald. Hij was iets duurder dan sommige andere Classics, en ongeveer even duur als de standards, maar speelde o zoveel beter :cooler:

LP_CL
30 maart 2007, 16:26
inderdaad keihard origineel inclusief de echte "classic" groene inleg die niemand zou willen faken
Hehe, very true, al ben ik er ondertussen al aan gewend geraakt. :hippie:

Orgasmocaster
30 maart 2007, 17:03
In '67 stond er nog geen 'made in USA' op. Zou het een reissue kunnen zijn, die net zoals het origineel niets op de kop heeft?

Als ik het niet mis heb zijn er tussen 61 en 68 helemaal geen les pauls gemaakt.. alhoewel, ze werden wel gemaakt, maar zagen er uit als wat nu de SG is...

fred dons
30 maart 2007, 17:30
klopt maar na 62 stond er al geen les paul meer op de sg, de eerste "echte" les pauls werden pas in 68 weer gemaakt

Vampi
30 maart 2007, 17:34
Volgens mij is het een echte Les Paul, maar zoals de meeste Gibsons is deze in China gemaakt.

iwamoto
30 maart 2007, 17:37
Volgens mij is het een echte Les Paul, maar zoals de meeste Gibsons is deze in China gemaakt.
erh...ik ben meer een ibanez man, maar gibsons worden toch in amerika gemaakt en epi's in china?

The Underdog
30 maart 2007, 17:42
Neenee, Gibsons worden nu in China gemaakt en in het stadje Usa in Korea. Daarom dat er Made in usa op staat. :cooler:

Bruce
30 maart 2007, 17:56
Neenee, Gibsons worden nu in China gemaakt en in het stadje Usa in Korea. Daarom dat er Made in usa op staat. :cooler:
Wat is dat nu weer voor dom gelul!?

Balthazar
30 maart 2007, 17:56
Wat is dat nu weer voor dom gelul!?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=89870

2350
30 maart 2007, 18:22
Wat een hoop gewauwel hier zeg! De één roept nog meer onzin dan de andere!
Gitaar is gewoon een USA classic. Nix mis mee. Alle specs zijn zoals ze moeten zijn. Nooit van Google of nog beter www.lespaulforum.com gehoord?

P@ul

frankpaul1
30 maart 2007, 18:23
Deze is niet in China gemaakt :???: :confused: en gewoon helemaal echt. Heb al zo'n 25 Gibsons gekocht en de neppers haal je er echt zo uit.

Anders Destium
30 maart 2007, 18:23
Hij ziet er gewoon echt uit, maar ik zou voor de zekerheid inderdaad even mailen met Gibson. De paar keer dat ik met ze heb gemaild had ik snel en behulpzaam antwoord, gewoon doen dus!

Squier4ever
30 maart 2007, 18:26
er staat toch 0xxx6xxx in je serie nummer oid

dan zou die van 2006 zijn.
het kan ook een 4 zijn hoor, wat dus 2004 zou betekenen.

kun je het serienummer even posten?

frankpaul1
30 maart 2007, 18:33
er staat toch 0xxx6xxx in je serie nummer oid

dan zou die van 2006 zijn.
het kan ook een 4 zijn hoor, wat dus 2004 zou betekenen.

kun je het serienummer even posten?

Dat werkt alleen met Standards. Classics hebben als eerste cijfer het jaartal. En als ze van na 2000 zijn gaat het om de eerste twee cijfers. Deze zijn niet gestanst maar erop gedrukt met inkt. Dit is dus een '05 of een '00 afhankelijk van hoeveel er in die jaren gemaakt zijn.

drap
30 maart 2007, 18:34
Serienummer is 054043 stond ook vrij duidelijk in z'n eerste post.

mikeyaxeman
30 maart 2007, 19:01
Volgens mij is het een echte Les Paul, maar zoals de meeste Gibsons is deze in China gemaakt.

Ik zou naar Vampi luisteren hij is een echte gitaar expert!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=89870&page=1&pp=10

:o :seriousf:

Agent_Smith
30 maart 2007, 19:32
Zo te zien niets mis met die LP. Gewoon een 2005 Classic.
En my mistake: Classics en Reissues (en sommige andere customshoppers?) hebben idd geen 'Made in USA'. Wellicht omdat ze gestempeld zijn.

Squier4ever
30 maart 2007, 19:36
dan is er niks aan de hand. wist alleen dat serienrs. van classic en RI anders waren
de rest is toch wel standaard eerste en 5e getal.....

Agent_Smith
30 maart 2007, 20:08
dan is er niks aan de hand. wist alleen dat serienrs. van classic en RI anders waren
de rest is toch wel standaard eerste en 5e getal.....

ja vanaf ergens in 1977, met hier en daar een uitzondering zoals het jubileumjaar.

LP_CL
30 maart 2007, 20:11
Hartelijk dank voor jullie antwoorden,
Ik heb een mail ontvangen van Gibson, die mij het volgende zegt:
Dear Mr. Verwee,



Thank you for your interest in Gibson guitars.



This serial number configuration is an exception to the rule. The serial number configuration of the Les Paul Classic consists of 4, 5 or 6 digits. There should be a space after the first digit with the 4 and 5 digit serial numbers, and no space with the 6 digit numbers.



The 1st digit indicates the year of manufacture for the 4&5 digit serial numbers, these were used from 1989-1999. The 1st and 2nd indicate the year of manufacture for the 6 digit serial numbers which we've been using since 2000.



Examples:

0 xxx= 1990

9 xxx= 1989 (4 digit number beginning with "9" was used only in 1989)

0 xxxx= 1990

9 xxxx=1999

00xxxx=2000

05xxxx=2005



So, the serial number you provided links to a guitar Les Paul Classic in Vintage Sunburst finish, with Nickel Hardware, built in 2005 in Nashville USA.



If you have any further queries, please do not hesitate to contact us again or refer to our webpage at www.gibsoneurope.com



Kind regards,



Marcelo Pineda

Customer Service

Gibson Europe

00800-4GIBSON1

00800-44427661

www.gibsoneurope.com

Dus ik kan op beide oren slapen.
En die zever van een stdje in china dat USA noemt: LOL

mikeyaxeman
30 maart 2007, 20:20
Ik had er ook niet echt mijn twijfels over LP CL, want ik ken iemand met een Classic alleen in een andere afwerking die van jou is Tobacco burst toch?
Die Classic ziet er precies hetzelfde uit (behalve de afwerking dan). Alleen van de serial zonder made in usa wist ik ook niet

heavy-metal-thunder
30 maart 2007, 20:36
potmeters hebben het embleem van Gibson, het nummer aan de zijkant kan ik niet lezen zonder de potmeter eruit te halen, en daar heb ik ook geen zin in...

de vorm van de kop is in de loop der jaren wel wat gewijzigd, maar die lijkt me niet verdacht. Ik haal er even mijn Class 5 bij en de vorm van de kop lijkt toch echt wel dezelfde. En bij mij staat er ook nergens "Made in USA" op. De tuners zien er ook echt uit. Check ook eens of het echte Gibson elementen zijn. Het serienummer bij de reïssues (en ook de classic, want is eigenlijk een 1960 reïssue) is anders dan bij de Standards/ Ik denk dat jouw serial correct is voor een classic.

Om te besluiten: als ze goed klinkt en goed speelt en de pu's zijn ook Gibsons, zou'k me niet te veel zorgen maken. Het is mogelijk om een Gibson perfect na te maken en te zorgen dat ze goed speelt en klinkt (en met echte onderdelen), maar dan loont het financiëel niet meer. Meestal zijn de kopieën vrij goed te herkennen.



EDIT: ondertussen zie'k dat het misterie is opgelost.

iwamoto
30 maart 2007, 21:01
kan Vampi niet even mailen over de chinese gibsons?

ACSlater
30 maart 2007, 21:59
Ik heb goed en slecht nieuws:

het slechte nieuws: deze LP is hartstikke nep!

het goeie nieuws: uit medelijden wil ik deze nepperd wel voor €200,- van je overnemen! :seriousf:

omni
31 maart 2007, 15:20
Nee hoor ik had precies hetzelfde: ook gemaild met Gibson en zij kwamen met exacte data en uitvoering dus kan hij niet nep zijn. Ik heb ook geen made in USA erop en ook geen Les Paul model (maar classic) Er is altijd wat gerommeld met de Classic lijn. Voor wat ik begerepen heb was de classic een eerste poging van gibson om een soort hernieuwde versie van de 60's spec Les Paul uit te geven. Zonder dat het meteen een customshop moest worden. Vandaar de afwijkende (smallere) kop een iets andere hoek van de kop en de smallere hals. De meeste zijn imho zeer goed gitaren Zeker voor het geld. Pas Later zijn ze ook reissue Standards gaan maken.

vulvasonic
31 maart 2007, 16:01
Tsja, ik begreep de drukte al niet. Op mijn Les Paul staat ook geen Made in USA en dat is toch 100% zeker een Amerikaan.

Agent_Smith
31 maart 2007, 16:33
De meeste zijn imho zeer goed gitaren Zeker voor het geld. Pas Later zijn ze ook reissue Standards gaan maken.

Idd, Classics zijn hartstikke goeie gitaren. Niets mis mee! :)

mikeyaxeman
31 maart 2007, 18:38
Tsja, ik begreep de drukte al niet. Op mijn Les Paul staat ook geen Made in USA en dat is toch 100% zeker een Amerikaan.

Hey Vulva jij hebt een DC toch?
Dus daar staat het dus ook niet op, of zit daar ook weer verschil in?
Ik zal eens kijken wat er bij een Les Paul BFG op staat onze gitarist heeft er vandaag eentje gekocht. Ik kwam hem vandaag toevallig tegen bij Jukebox in Boekel toen hij hem net gekocht had.

vulvasonic
31 maart 2007, 18:39
Hey Vulva jij hebt een DC toch?
Dus daar staat het dus ook niet op, of zit daar ook weer verschil in?

Een DC ja, klopt. Ik heb geen idee of het er op hoort of niet. Maar het staat er niet op en het is toch een Amerikaan. :D

Dude
31 maart 2007, 19:00
Neenee, Gibsons worden nu in China gemaakt en in het stadje Usa in Korea. Daarom dat er Made in usa op staat. :cooler:



mwaaahahahahahhahahahahahaha





:confused:

pieter-jan1
4 mei 2007, 22:58
wa maakt da eigenlijk uit? als die gitaar maar lekker speelt ... :rockon: :rockon: :rockon:

Steeff
4 mei 2007, 23:28
Ehh.. dit topic is twee maanden oud. Ze waren er al uit :P

En het zou mij ook uitmaken. Als ik zoveel geld ergens voor betaal, dan wil ik dat ik koop hetgene is wat erop staat. Geen neppert dus.