PDA

View Full Version : Hebben humbuckers nou een 2x zo grote output?



Electrical Storm
6 januari 2003, 15:02
2 vragen:

1) Is het nou zo dat een humbucker een 2x zo groot uitgangssignaal afgeeft omdat er twee spoelen zijn en dus een 2x zo groot magnetisch veld? En waarom klinkt een humbucker dan niet harder dan een single-coil?

2) Is de uitgangsspanning ook 2x zo groot wanneer je bijvoorbeeld het brug- en het middenelement tegelijk aanzet?

Beide vragen weer i.v.m. profielwerkstuk. alvast bedankt!

pimmetje
6 januari 2003, 15:33
Dat verschil in output tussen 2 single coils en 1 humbucker is volgens mij niet per se een factor 2. Het is wel zo dat een HB in principe gewoon 2 SC's is, maar doordat ze zo dicht bij elkaar liggen, krijg je weer allerlei extra's :grin:.

Je hebt alleen ook verschillende mogelijkheden. De klassieke HB is volgens mij serie en in fase geschakeld, maar er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden: parallel of serie en in of uit fase... (en dan ook nog de mogelijkheid om slechts 1 van de 2 spoelen te gebruiken).

Iedere andere schakeling zal invloed hebben op zowel de output als op de toon.

Zoals ik al eerder zei, speelt de afstand tussen de spoelen ook een rol bij de HB. Als je 2 losse SC's dus samen gebruikt, is dit niet 'tzelfde als 1 HB.

Ik weet de precieze technische achtergronden en cijfertjes niet... maar ik hoop dat dit vage verhaaltje je toch al wat helpt :grin:.

JV
6 januari 2003, 15:57
volgens mij is dat anders doordat de polariteit van de 2e spoel omgedraaid is

JV
6 januari 2003, 15:59
oh, btw pim. hums staan in serie maar niet in fase

Lightner
6 januari 2003, 15:59
Heb je dan "instant auto- wah"? :wink:

Negative K3 fan
6 januari 2003, 16:21
2 parralel geschakelded elementen vind je bv in strats en teles. En humbuckers zijn twee single coils met een omgekeerdede polariteit en nog iets omgekeerd en die staat in serie. Maar ze geven niet 2 keer zoveel output.

Lacrymosa
6 januari 2003, 16:40
Om even precies te zijn:
Een humbucker zijn 2 spoelen +magneten

waarvan de ene spoel omgekeerd is gewonden en de magneet een omgekeerde polariteit heeft
Reversed wound/Reversed Polarity

Die zorgter voor dat bepaalde frequenties (als 60-cycle hum) worden uitgevaagd, doordat er 2 signalen 180 graden in fase zijn, dus geluid + -geluid= stilte zeg maar.

en om een goed geluid te krijgen is er door fabrikanten veel gexperimenteerd en gerekend en dus iedere hummer is anders, maar over het algemeen zijn de spoelen iets minder heet gewonden van normale SC's

CheerS!!

Negative K3 fan
7 januari 2003, 10:55
dus als je 2 gewone single coils die reversed wound en reversed polarity "zijn" hebt kun je zelf een megaoutput humbucker bouwen?

Lacrymosa
7 januari 2003, 11:19
Nee, je moet er 1 hebben die RW/RP is en de andere is gewoon normaal, zet ze serie en je heb een humbucker

maar dit is niet zo extreem raar hoor, want in de Brian May gitaar is dit een van de mogelijkheden

Er zijn zelfs Signature Dimarzio elementen van Brian may waarbij dit wordt beschreven

CheerS!!

Lacrymosa
7 januari 2003, 11:20
oh ja, als je ze trouwens parallel zet, dan zijn ze nog steeds humbucking, dit zit zo in een aantal strat, vooral de modernere, daarvan is et midden element RW/RP

CheerS!!

magic
12 januari 2003, 17:11
waarom geven twee sc's niet een twee keer zo hoge output?? zit er een extra weerstand in ofzo?? of heeft dit te maken met parallel/serie schakeling??

Negative K3 fan
12 januari 2003, 18:28
Op 2003-01-07 11:20, schreef Lacrymosa:
oh ja, als je ze trouwens parallel zet, dan zijn ze nog steeds humbucking, dit zit zo in een aantal strat, vooral de modernere, daarvan is et midden element RW/RP

CheerS!!


dus als je die middelste serieel verbind dan heb je een "echte" humbucker, want parralel klinkt het heel anders dan serieel.

Lacrymosa
12 januari 2003, 21:38
Op 2003-01-12 17:11, schreef magic:
waarom geven twee sc's niet een twee keer zo hoge output?? zit er een extra weerstand in ofzo?? of heeft dit te maken met parallel/serie schakeling??


Omdat sommige frequenties elkaar uitdoven, vandaar het warmere, doffere geluid van een humbucker

CheerS!!