PDA

View Full Version : Welke klassieke studiegitaar



lvercaut
29 maart 2007, 20:11
kunnen jullie mij aanraden ?
Ik ben een absolute beginner.
Ik kan echt nog geen noot spelen.
Persoonlijk valt mijn keuze op :
-Alhambra 2C
-Juan Salvador 2C

en kan er ook iemand een deftig studieboek aanraden (enkel klassiek, geen flamenco of western).

Alvast bedankt aan iedereen die me even op weg helpt !
Groeten,
Ludo

BB-G
29 maart 2007, 21:15
Gene zever, maar als je ongeveer een 400€ te spenderen hebt, pak dan gewoon een Almansa 434 met spruce top, die gitaren zijn bijzonder goed van klank, zeker als je er al een half jaartje intensief op hebt zitten tokkelen, dan begint ze pas echt open te bloeien. (Dit is een van de instapmodellen voor mensen die op een conservatorium les gaan volgen)

Om een (crappy) idee te geven van de klank, hier een nummertje dat ik er net mee opgenomen heb

http://bbg.unregistered.be/mp3/rounddance2.mp3

goed studieboek:

Gitaarspelen 1 van Marc n. verlinden ISBN:90-803750-5-5 (ik heb aan de hand van dit book leren spelen en ben nu van begin oktober 2006 bezig)

blominski
29 maart 2007, 21:17
Wat de gitaren betreft zou ik ze eens uitproberen en welke het beste klinkt die neem je, ik kan je wel aanraden om voor het klassieke spel voorkeur te geven aan een ceder bovenblad (heeft een warmere klank).
Ikzelf heb een Almansa 403 ceder en ben er zeer tevreden mee, wat natuurlijk niet belet dat ik misschien binnen x aantal jaar eens een conservatorium of concert gitaar aanschaf.
Ook dan zal ik eerst eens langsgaan bij Almansa, je kan dit misschien voorliefde noemen maar koop nooit op het zicht eerst uitkiezen, spelen en dan zien wat er binnen je budget ligt.

Wat lesboeken betreft zijn er goede gitaarmethodes te vinden degene die ik gebruik zijn:

De reeks gitaarspelen (4 delen en 1 songbook) van Marc Verlinden
De gitaarmethode reeks van Armand Coeck

Deze twee kan ik je ten zeerste aanraden, bij de reeksen van MV'en zit er telkens een cd bij en die kosten 17,5€ 't stuk behalve de songbook die ligt rond de 20€.

Alvast veel plezier met het uitzoeken van je gear en zeker met het leren spelen.

Bjorn.

BB-G
29 maart 2007, 21:23
Wat de gitaren betreft zou ik ze eens uitproberen en welke het beste klinkt die neem je, ik kan je wel aanraden om voor het klassieke spel voorkeur te geven aan een ceder bovenblad (heeft een warmere klank).
Ikzelf heb een Almansa 403 ceder en ben er zeer tevreden mee, wat natuurlijk niet belet dat ik misschien binnen x aantal jaar eens een conservatorium of concert gitaar aanschaf.
Ook dan zal ik eerst eens langsgaan bij Almansa, je kan dit misschien voorliefde noemen maar koop nooit op het zicht eerst uitkiezen, spelen en dan zien wat er binnen je budget ligt.

Wat lesboeken betreft zijn er goede gitaarmethodes te vinden degene die ik gebruik zijn:

De reeks gitaarspelen (4 delen en 1 songbook) van Marc Verlinden
De gitaarmethode reeks van Armand Coeck

Deze twee kan ik je ten zeerste aanraden, bij de reeksen van MV'en zit er telkens een cd bij en die kosten 17,5€ 't stuk behalve de songbook die ligt rond de 20€.

Alvast veel plezier met het uitzoeken van je gear en zeker met het leren spelen.

Bjorn.

De ceder boventop is inderdaad persoonsgebonden, ikzelf hou van spruce omdat 't seccer en gedefinďeerder klinkt, spruce heeft ook een iets luidere projectie en ook dat vind 'k er zeer leuk aan.

Beide boeken die je aanraadt wilde ik ook aanraden, persoonlijk geef ik de voorkeru aan de boeken van Verlinden, gewoon door de iets ludiekere aanpak van zijn boeken. Armand Coeck vind 'k een "serieuzere" versie. (ik heb ze hier beide liggen)

De boeken van Marc N. Verlinden zijn toch maar 3 delen en een supplementair songbook?

lvercaut
29 maart 2007, 21:39
Erg bedankt jongens.
Het boek van Marc Verlinden ga ik al zeker halen.
Nog meningen ???

BB-G
29 maart 2007, 21:43
Vergeten te zeggen: zie gewoon dat je vanaf in het begin de goede houding aanneemt, 't is in't begin iets harder werken, maar werpt zijn vruchten af op verloop van tijd. (het boek van Verlinden legt dit duidelijk uit)

Pais
29 maart 2007, 22:46
Beide gitaren die je zelf oppert hebben een goede naam. Die Alhambra wordt vaak door muziekscholen aanbevolen aan nieuwe leerlingen en op het forum heb ik ook goede dingen gehoord over Juan Salvador modelo 2.
Veel plesier met gitaar leren spelen

Ardenlyn
29 maart 2007, 23:33
Ikzelf ben ook een beginner (begin dit jaar begonnen) en ik heb de Alhambra 1C(dus geen 2C maar ik weet ook niet wat het verschil is).
Absoluut fijne gitaar!
Speelt erg prettig en hij klinkt erg mooi.

lvercaut
30 maart 2007, 05:16
OK. Dank je.
De Juan Salvador staat wel heel goedkoop bij Feedback. 139 Euro.

blominski
30 maart 2007, 09:30
Beide boeken die je aanraadt wilde ik ook aanraden, persoonlijk geef ik de voorkeru aan de boeken van Verlinden, gewoon door de iets ludiekere aanpak van zijn boeken. Armand Coeck vind 'k een "serieuzere" versie. (ik heb ze hier beide liggen)

Daar heb je natuurlijk gelijk in als je een echte beginner bent raad ik ook de boeken van MV'en aan, hier ben ik ook met begonnen.
Alles staat er mooi in uitgelegd en als je nog niet zo vertrouwd bent met notenschrift kan je het ook nog met je oor volgen op de cd.
Aan de andere kant als je aan welke leraar gitaar dan ook vraagt met welke boeken hij is begonnen zullen ze in koor zeggen die van Armand Coeck.
Dus ik zou zeggen bigin met die van MV'en maar vergeet ook Coeck niet als je al iets meer gevorderd bent.


De boeken van Marc N. Verlinden zijn toch maar 3 delen en een supplementair songbook?

Ik heb een tijdje geleden gelezen (vraag me niet meer waar) dat er een vierde deel in de maak is, ik weet niet als dit nu al uit is.

Trouwens hebben jullie al eens de site van onze bekendste klassieke belgische gitarist Jan Depreter (van Antwaaaaaaaaaaaaaaaarpen) bekeken, deze speelt trouwens veel stukken in op de cd's bij de boeken van MV'en.
En niet te vergeten hij was in 2006 de winnaar van het concour "Printemps de la guitare" laat ons zeggen het wereldkampioenschap klassieke gitaar.
Hier heb je de link Jan Depreter (http://users.pandora.be/jandepreter/welkom.htm)

Greetz en veel speelplezier,

Bjorn.

lvercaut
2 april 2007, 16:56
t' Is de Juan Salvador 2C geworden .
Ik heb er maar een extra setje snaren bijgekocht ( EJ45 van d'addario ).
Nu wou ik wel eens weten of de originele snaren van een nieuw aangekochte gitaar een beetje kwaliteit hebben ?
Ik zal ze nog maar niet vervangen want ik moet mijn eerste mooie noot nog spelen...
Alle tips, links naar online gitaarles, enz... zijn heel heel erg welkom, jongens.
Bedankt in alle geval.

LaurentB
2 april 2007, 19:48
t' Is de Juan Salvador 2C geworden .
Ik heb er maar een extra setje snaren bijgekocht ( EJ45 van d'addario ).
Nu wou ik wel eens weten of de originele snaren van een nieuw aangekochte gitaar een beetje kwaliteit hebben ?
Ik zal ze nog maar niet vervangen want ik moet mijn eerste mooie noot nog spelen...
Alle tips, links naar online gitaarles, enz... zijn heel heel erg welkom, jongens.
Bedankt in alle geval.

Op zichzelf zijn dat vaak wel redelijke snaren, alleen zijn ze vaak te oud waardoor ze niet meer goed klinken. Maar bij nylon snaren is dat minder dramatisch dan bij stalen snaren, overigens.

BB-G
3 april 2007, 00:15
Welkom bij het clubje klassieke gitaristen. Ik wens je veel speelplezier en veel sterkte tijdens de mindere perode's toe (geloof me, die komen sowieso wel eens de kop opsteken, gewoon verderspelen en 't gaat vanzelf wel over).


oefenen, oefenen en oefenen.

Als je vragen hebt over je boek (Gitaarspelen deel 1 veronderstel ik) dan horen we 't wel.

tip: als je snaren iets mogen kosten: Savarez Alliance of Savarez Corum Alliance (normal tension) zijn zeer goede snaren.

groetjes,

BB-G

lvercaut
3 april 2007, 06:41
Genoteerd !
Dank.

(En ik heb al verdomd zere vingers...)

LaurentB
3 april 2007, 11:39
Genoteerd !
Dank.

(En ik heb al verdomd zere vingers...)

Even flink doorspelen, en na een weekje heb je er geen last meer van.

Don Capo
3 april 2007, 11:44
Even flink doorspelen, en na een weekje heb je er geen last meer van.
?????? Jawel hoor...


Heb daar maanden, zo niet jaren last van gehad.

LaurentB
3 april 2007, 13:25
?????? Jawel hoor...


Heb daar maanden, zo niet jaren last van gehad.

Oh??? Dat is niet mijn ervaring! Tjee, dat dat zo kan verschillen...

Don Capo
3 april 2007, 13:29
heb ook hele tere vingertjes :D

lvercaut
3 april 2007, 17:57
Beste mensen,
ik heb vandaag het boek "Gitaarspelen 1" van Marc N. Verlinden besteld via het internet.
Ik verwacht de levering hiervan ten vroegste vrijdag, maar eerder dinsdag volgende week.( wegens Paasmaandag)
Kunnen jullie mischien iets voorstellen om ondertussen te oefenen, bv een linkje naar een toonladdertje ofzo...
Ik ken muziektheorie want ik speel al vele jaren piano maar op gitaar kan ik alleen nog maar MOEIZAAM het D, G, en A akkoord pakken.
Ik heb gisteravond voor de eerste keer (te lang) geoefend want ik huil het nu uit van de pijn aan mijn vingers.
Maar we moeten vooruit he...

Nostalgia
3 april 2007, 23:01
Men, ik weet nog wel dat ik blaren op mijn duim had van mijn aanslag... en later met benden bij de elektrische gitaar... dikke eeltvingers krijg je drvan! :p

Om je een beetje te helpen, kijk eens op deze site: Blackbelt Guitar (http://www.blackbeltguitar.com/)

Moet je even bij white belt beginnen en ff de nuttige lesjes eruit pikken.

pablo
14 oktober 2007, 12:01
Er is sinds een paar maanden een nieuwe 2-delige gitaarmethode op de markt. Ze heeft een beetje dezelfde opbouw als Verlinden, en ondermeer Armand Coeck en Karel Vercruysse werkten eraan mee. Volgens de eigenaar van de partiturenshop waar ik ga is Gitaar Horizon in 1 klap de meest gebruikte en best verkopende gitaarmethode van het moment.

Er is een myspace pagina over de methode, nl http://www.myspace.com/gitaarhorizon