PDA

View Full Version : Zoom G9.2TT of Boss GT8



MusicGuitarMan
29 maart 2007, 19:01
Hallo,

ik wil graag een effectenpedaal gaan kopen. Ik heb nu de kleine ZOOM G2 en wil een meer gevorderde pedaal.

Ik kan alleen niet kiezen tussen de ZOOM G9.2TT en de Boss GT8.

Ik wil graag dat het effectenpedaal':
• Makkelijk te bedienen is.
• Er heel veel effecten op staan.
• Overzichtelijk is.
• Goed klinkt.

Een voordeel van de ZOOM vind ik dat je hem op de computer kan aansluiten en er twee expressiepedalen opzitten.

Ik vind het overzicht erg belangrijk, dat je snel een makkelijk effecten kunt maken en verwisselen.

Ik vind het ook prettig om snel tussen solo en normaal te switchen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn keuze.

Alsvast heel erg bedankt,
Vriendelijke groet,

Bas :cooler:
MusicGuitarMan

------------------
Juni 2007

Ben je op zoek naar een multieffecten pedaal? Dan wil je natuurlijk een pedaal met de beste sounds, makkelijk te bedienen, overzichtelijk, veel effecten enzovoort. Want het kost best wat en dan wil je natuurlijk het beste.
Maar wat moet je kiezen?

Die probleem had ik een tijdje geleden. Ik zat te kiezen tussen de Zoom G9.2TT en de Boss GT-8. Ik had toen erg veel info op internet opgezocht en veel op forums gekeken en topics geplaatst. Ook ben ik in winkels geweest om ze uit te testen. Ik heb uiteindelijk voor de Boss GT-8 gekozen. Omdat ik toen erg goed ben geholpen op dit forum, schrijf ik even waarom ik die heb gekozen, zodat andere mensen met zo'n zelfde probleem er misschien ook wat aan hebben.

Verschil Boss GT-8 en ZOOM G9.2TT

Boss GT-8
• +/- €400,-
• Hij is van BOSS, dus heeft veel "standaard" effecten zoals de BOSS pedaaltjes. Als je een OVERDRIVE effect wil kan je ook kiezen voor bijvoorbeeld het pedaaltje OD 1 of 2 dat ingebouwd zit in de GT 8.
• Heel veel effecten
• Veel knoppen
• Hij is wel wat ouder.
• Mogelijkheid om veel patches van internet af te halen.
• 1 expressie pedaal
• Solo pedaal
• Veel mensen er ervaring mee.
• Kan gebruik maken van stereo mogelijkheden door 2 versterkers aan te sluiten.
• 2 preamps door elkaar.

Zoom G9.2TT
• +/- €400,-
• USB aansluiting
• Iets minder effecten
• Minder knoppen
• Hij is wel nieuwer en moderner uiterlijk.
• Weinig patches op internet te vinden.
• 2 Expressie pedalen + 1 horizontaal.
• Buizen Preamp.
• Moderner geluid.

Waarom heb ik nou gekozen voor de Boss GT-8?
Ik heb voor deze gekozen, omdat de ZOOM een moderner apparaat is. Wat je ook terug hoord in de effecten. Als je distortion aan zet, hoor je dat het niet een standaard distortion is maar iets digitaals. Bij de Boss heb je gewoon DISTORTION het standaard echte geluid.

Maar uiteindelijk komt het op neer, dat de keuze echt aan SMAAK ligt. Het is wat je zelf mooi vind. Hou je bijvoorbeeld meer van blues en speel je dat alleen maar, dan kan je misschien beter kijken naar bijvoorbeeld de Vox Tonelab SE.

Ga naar de winkel en vraag of je de pedalen mag proberen, zet ze naast elkaar en vraag of iemand hem wil demonstreren. Want die pedalen zijn echt heel ingewikkeld. Om de Boss een beetje door te krijgen heb ik 4 keer de handleiding gelezen en 3 weken zitten proberen.

Succes voor de mensen die de keuze nog moeten maken.

Links:
•Boss GT info (http://www.bossgtcentral.com/forum)
•Boss GT 8 Patches (http://www.boogieshooz.com/gt8/files/default.asp#sorbz62)
•Zoom 9.2TT (http://www.zoom.co.jp/english/products/g92tt/)
•Boss GT 8 Demonstratie (http://www.bosscorp.co.jp/demos/en/GT_IT/index.html)

Robin.ke
29 maart 2007, 21:17
Kijk ook eens naar de VOX tonelabSE. Misschien niet de meeste effecten, maar aan alle andere wensen voldoet hij. En is zeker makkelijk te bedienen.

hassent
29 maart 2007, 21:29
De G9.2TT op zeker!!

MusicGuitarMan
29 maart 2007, 21:45
Kan je me ook vertellen waarom ik te G9.2tt dan moet nemen? Kan ik daar snel kiezen tussen distortion met een pedaal en clean? En solo en chords?

Bedankt! :satisfie:

hassent
29 maart 2007, 21:47
Gebruik even de zoek functie, daar vindt je behoorlijk wat reviews.;)

gijsbreghtgitaar
29 maart 2007, 22:46
Ik stond vorige maand voor dezelfde keus.
Ik heb een tonelab LE gekozen. Spijt heb ik zeker niet.
Makkelijke bediening en goede geluiden.

De gt8 heb ik getest, maar de geluiden vielen me nogal tegen en ik vond dat er veel te veel menuutjes in zaten. De Zoom viel af, omdat ik een Zoom 707 had. Daar was ik op uitgekeken.

Ik vind de klank van de tonelab lekker vol en gevuld. Het komt me natuurlijk over.
Het is ideaal dat je geluiden eerst via een bank up/down opzoekt.
daarna kun je er met een druk op de knop in. Dan kun je ze bewerken alsof je een serie stomboxes voor je hebt. Met een uurtje weet je precies hoe dit werkt.
Er zitten overigens niet zoveel goede presets op. Je moet meteen zelf aan de slag om mooie geluiden te maken. Ik denk dat de tonelab meer geschikt is voor pop/blues etc. Ben je van de metal, hardrock etc. dan zou ik wel eerder voor Zoom of Gt8 gaan. Dat ligt toch meer in die lijn. Het valt ook op dat de presets maar een beperkt aanal echte scheurgeluiden heeft.

ik vind het een nadeel dat je presets niet van plek kunt laten wisselen naar een andere locatie. Dat is juist makkelijk wanneer je geluiden op volgorde wilt zetten voor een optreden. Misschien kan dit wel via het progje dat je kunt downloaden voor op de pc. Dat heb ik verder nog niet bekeken.

Toch al met al: ik ben er blij mee.

Tankman
29 maart 2007, 22:52
Alles van Boss is altijd goed. Met een gt8 heb ik geen ervaring, maar ik leen vaak de gt6 van mijn bassist, omdat die toch bass speelt en hem op dat moment niet nodig heeft, en het is gewoon alle bestaande losse boss pedaaltjes derin gebouwd. Het enige nadeel van de gt8/6 is dat ik de expression pedal zijn throw een beetje te weinig vind, en hij is een beetje stijf...

sugarfish
30 maart 2007, 08:52
Hallo,

Ik wil graag dat het effectenpedaal':
• Makkelijk te bedienen is.
• Er heel veel effecten op staan.
• Overzichtelijk is.
• Goed klinkt.
MusicGuitarMan

Voor de andere pedalen kan ik niet spreken (maar zullen zeker wel goed zijn) maar voor de GT8 kan ik wel spreken;
Als je weinig ervaring met effecten hebt dan is de GT8 niet eenvoudig te bedienen en minder overzichtelijk.
Aan de andere kant vraag je om een pedaal met die HEEL VEEL kan, nou de GT8 heeft behoorlijk VEEL instelmogelijkheden. Iedere effect parameter is in te stellen, de plaatsing van effecten is te wisselen, patches maken naar jouw wensen (met 1 knop een effect EN OD aan/uit zetten, je kunt iets van 8 mogelijkheden aan 1 pedaal toekennen, tegelijk)

Tja, en over het "goed klinken" kan ik alleen maar zeggen dat je het moet proberen. Mensen die ooit eens een poging hebben gewaagd kunnen hier niet voldoende over oordelen, juist omdat de instelmogelijkheden zo groot zijn.
Je moet er echt voor gaan zitten, en leren hoe dit apparaat werkt, anders gaat ie tegenvallen!
Ik heb eens gelezen dat je moet gaan zitten en dan denken dat je een ruimte vol hebt met versterkers en effectpedalen. Zo heb ik de GT8 wel leren begrijpen. Nu heb ik er dan ook veel plezier van!

Een eenvoudiger apparaat zal allicht wat minder instelmogelijkheden hebben, maarja voor eenvoud valt ook wat te zeggen.

Succes met je keuze! Laat jouw eigen wensen leiden!

rjong999
30 maart 2007, 13:54
Ik heb een G2.1u en een GT8. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik de G9.2tt kiezen (of misschien liever nog de 7.1ut). De geluidskwaliteit van de Zoom is superieur (misschien ook door het veel hoger oplossend vermogen van de de A/D conversie), de usb-aansluiting is een grote plus. De GT8 heeft meer mogelijkheden, zowel qua aansluiting en routing als qua effecten, vind je het echt geweldig om daar lekker mee te experimenteren (ik wel iig) dan is een GT8 jouw apparaat. Wil je gewoon superieure geluiden dan is de Zoom je beste keuze.
Ik vind het prijsverschil tussen de 9 en de 7 wel vrij groot, en zou daarom voor de 7 gaan, best bang for your buck.

Ik heb overigens ook een Vox gehad en was niet erg te spreken over zowel de mogelijkheden als de geluidskwaliteit, maar dat heeft ook veel met smaakt te maken, en wat je ermee wilt doen natuurlijk.

gijsbreghtgitaar
30 maart 2007, 20:19
Hahahahahaaaaa....
en nu heb je drie tevreden gebruikers van drie verschillende apparaten.
Wat heb je nou aan zo'n forum ?

MusicGuitarMan
30 maart 2007, 20:39
Nou iedergeval bedankt mensen, ik weet nu van elke drie weer wat meer eigenschappen. Maar ik twijvel nog steeds. Ik moet ze maar is gaan uittesten. Als mensen nog meer weten te vertellen over de pedalen, graag!

wimmeltje
1 april 2007, 20:03
kan die GT8 ook een whammy doen?

vincedepooh
1 april 2007, 22:20
Ja, de gt8 kan ook een whammy doen alleen heet het bij de gt8 "bedal bend" .
Ik heb ook een tijdje zitten twijfelen welk effect pedaal ik zou kiezen ik was ook geοnteresseerd in de digitech. Ik heb uiteindelijk gewoon de gt8 gehaald en ben hier zeer tevreden over.

vincedepooh
2 april 2007, 10:55
Als je de verschillende pedalen wil gaan testen op klank (op gebruik zou ik niet doen want elk effectenpedaal is ingewikkeld als je hem niet kent) raad ik je aan hem te testen met de amp en gitaar(en) die jij gebruikt.
Ik wil nog even wat voordelen van de boss gt8 opnoemen. Omdat er verschillende soorten pre-amps (voorversterkers) op zitten die je ook weer kan "tweaken" heb je veel keus in je "sound" . Het mooie van de gt8 is dat je pre-amps ook per 2 kanalen kan aanzetten. Dus bijvoorbeeld 1 clean en de 2 overdrive. Zo krijg je dus een ruimtelijk geluid. Om het nu nog gaver te maken geef je een van de kanalen iets meer delay (vertraging dus) De gt8 kan ook 2 versterkers aansturen dus naar de ene amp Clean en de andere Overdrive dan weet je niet wat je hoort! Of een Panning Phaser. Een Phaser die van de ene amp naar de andere amp loopt.

MusicGuitarMan
9 april 2007, 20:54
Ik denk dat ik de GT-8 ga nemen, omdat je die via midi toch aan je computer kan laten aansluiten.

Maar wat voor soort versterker past hier het best/mooist bij?

Alvastbedankt,!

sugarfish
9 april 2007, 23:03
Klopt, maar midi op de gt8 geeft geen audiosignaal door! Je kunt het alleen gebruiken om patches over te zetten van pc naar gt8 of van gt8 naar pc!!

Maar mogelijk wist je dit al.

Qua versterker, ben ik van mening dat je een Full Range versterker moet nemen. Een keyboard versterker wordt ook vaak genoemd in combinatie met de gt8.

Hierover kun je ook veel lezen op
www.bossgtcentral.com/forum (http://www.bossgtcentral.com/forum)

MusicGuitarMan
10 april 2007, 12:13
Klopt, maar midi op de gt8 geeft geen audiosignaal door! Je kunt het alleen gebruiken om patches over te zetten van pc naar gt8 of van gt8 naar pc!!

Maar mogelijk wist je dit al.

Qua versterker, ben ik van mening dat je een Full Range versterker moet nemen. Een keyboard versterker wordt ook vaak genoemd in combinatie met de gt8.

Hierover kun je ook veel lezen op
www.bossgtcentral.com/forum (http://www.bossgtcentral.com/forum)

Sugarfish,

Wat is dan de handigste manier om op te nemen via PC? Gewoon met microfoon?

En kan je ook Patches van internet voor je GT8 Downloaden?

Ik zou info over de Versterker opzoeken. Weet jij toevallig ook welke merk versterker het mooist bij de GT-8 klinkt of welke juist niet?

Bedankt!

sugarfish
10 april 2007, 13:42
Opnemen zou via "digital out" kunnen, moet je wel spdif-ingang hebben.
Anders moet het via headphones-out (dan hou je het stereo-signaal) naar je line-in op je pc.

Er zijn HEEL veel patches terug te vinden, en dan voornamelijk via www.bossgtcentral.com/forum (http://www.bossgtcentral.com/forum) . Kijk ook eens HIER (http://www.boogieshooz.com/gt8/files/default.asp#sorbz62)
Je kunt op bossgtcentral een aantal programmatjes downloaden zoals MrSleepy of GTmaster. Daar kun je de patches in laden en lezen. Met de midi-kabels kun je "realtime" je GT8 settings aanpassen. Ik gebruik zelf GTmaster; zodoende heb ik een heleboel geleerd over de assign-settings. Met de assign-settings kun je diverse (effect)parameters koppelen aan het expressiepedaal of CTL pedaal.

Verder kun je op die site ook de GT-primer in een sticky vinden. Die legt uit dat je, om een goede start te maken eerst alle basis-instellingen goed moet zetten. Denk hierbij aan volume-instellingen.

Op het gebied van versterkers zijn de meningen verdeeld. Hangt er ook vanaf op welke wijze je de GT8 wilt gebruiken.
Heb je al een goede versterker (waarvan je al tevreden bent) dan kun je kiezen voor alleen de effecten van de GT8 of aansluiten via de vierkabelmethode om dan zowel de pre-amp van de versterker te kunnen gebruiken alswel de pre-amps van de GT8.

Wil je al je geluiden uit de GT8 gebruiken dan kun je het beste de effects-return van een versterker kiezen.
Ik heb zelf een eenvoudige combo, peavey bandit 80 watt, met gebruik van de effectsreturn geeft ie voor mij het gewenste geluid.

Als je er niet uit komt met die sites, en die programmatjes, stuur mij maar even een berichtje en dan help ik wel even!

MusicGuitarMan
12 april 2007, 13:14
Sugarfish, heel erg bedankt voor je reactie! Ik kan hier heelveel mee!

BeeJee
12 april 2007, 15:25
Het allerhandigste opnemen is via usb, maar dat kan de GT8 niet. Hou daar rekening mee! Wat dat betreft heeft de Zoom een dikke streep voor.

MusicGuitarMan
14 april 2007, 11:44
Net van FeedBack Utrecht vandaan,

Ik heb ze allebei uitgetest, ben er nog steeds niet uit. Ga nog maar een keer.

Wat wel klopt is dat de Zoom wat meer een "digitaal-geluid" geeft en de Boss een meer Standaard geluid, wat natuurlijker.

Dus het is echt maar waar je van houd.

Voor de rest ben ik ook gaan kijken naar versterker, en ze zeggen allemaal dat de Hiwatt goed is.

Jullie horen verder wat mijn keuze word.

MusicGuitarMan
14 april 2007, 14:43
Mijn keuze is geworden: :speed:

De Boss-GT 8! Heb hem besteld bij KeesDee samen met de Hiwatt.

Breng nog verslag uit waarom ik deze keuze heb gemaakt, en iedereen echt heel erg bedankt voor jullie tips!

r0etie
20 april 2007, 16:34
Okee dan,

Hier is een leuk linkje naar de gewenste info;

http://www.thestompbox.net/ViewArticle.aspx?ArticleID=21

Misschien een beetje laat voor sommigen van jullie, maar het blijft toch leuk om te lezen. Het is trouwens zowiezo een leuke site met veel goede info over die digitale multi dingen....

Groetjes,

Paul. :rockon:

smandert
21 april 2007, 13:48
Ik ben me ook aan het richten op een nieuw multifx en dan voornamelijk op de GT8. DIt forum heeft mijn interesse voor de G9.2 tt opgewekt. Wat ik me nog afvraag:

zijn die knoppen van de G9.2tt fijn te bedienen? Ik hou wel erg van het pedaaltjes-idee.
Zoom staat bekend om zijn seamless patch change. Is die van de G9.2tt beter dan die van de Boss GT 8?

madman
21 april 2007, 14:38
om nog ff een paar vragen van hierboven te beantwoorden;

ik speel op een gt-6 die is ongeveer 80% hetzelfde als de gt8, en daarop gebruik ik altijd de ampsimulaties, voor clean bijna altijd een twin reverb
de output stel ik in op LINE(PA), dan kun je je micsettings nog eens veranderen en zo andere sounds creeren
dat alles prik ik in de input van een hughes&kettner tour reverb
die amp klinkt van zichzelf al bijna als een buis, maar met die gt6 erbij krijg je echt een heerlijk vol, warm en dynamisch geluid.

voor opnemen gebruik ik een 2x mono naar 1x stereo kabel die ik in de line in van m'n pc prik, en zonder instellingen te veranderen klinkt dat ook heerlijk...
heb er helaas geen soundclips meer van op internet staan, maar iedere muzikant die ik ken was onder de indruk!

MusicGuitarMan
21 april 2007, 18:50
Ik heb net mijn GT 8 binnen, en ik zal binnenkort zo veel mogelijk proberen op te schrijven over de verschillen.

MusicGuitarMan
3 juni 2007, 10:14
Ben je op zoek naar een multieffecten pedaal? Dan wil je natuurlijk een pedaal met de beste sounds, makkelijk te bedienen, overzichtelijk, veel effecten enzovoort. Want het kost best wat en dan wil je natuurlijk het beste.
Maar wat moet je kiezen?

Die probleem had ik een tijdje geleden. Ik zat te kiezen tussen de Zoom G9.2TT en de Boss GT-8. Ik had toen erg veel info op internet opgezocht en veel op forums gekeken en topics geplaatst. Ook ben ik in winkels geweest om ze uit te testen. Ik heb uiteindelijk voor de Boss GT-8 gekozen. Omdat ik toen erg goed ben geholpen op dit forum, schrijf ik even waarom ik die heb gekozen, zodat andere mensen met zo'n zelfde probleem er misschien ook wat aan hebben.

Verschil Boss GT-8 en ZOOM G9.2TT

Boss GT-8
• +/- €400,-
• Hij is van BOSS, dus heeft veel "standaard" effecten zoals de BOSS pedaaltjes. Als je een OVERDRIVE effect wil kan je ook kiezen voor bijvoorbeeld het pedaaltje OD 1 of 2 dat ingebouwd zit in de GT 8.
• Heel veel effecten
• Veel knoppen
• Hij is wel wat ouder.
• Mogelijkheid om veel patches van internet af te halen.
• 1 expressie pedaal
• Solo pedaal
• Veel mensen er ervaring mee.
• Kan gebruik maken van stereo mogelijkheden door 2 versterkers aan te sluiten.
• 2 preamps door elkaar.

Zoom G9.2TT
• +/- €400,-
• USB aansluiting
• Iets minder effecten
• Minder knoppen
• Hij is wel nieuwer en moderner uiterlijk.
• Weinig patches op internet te vinden.
• 2 Expressie pedalen + 1 horizontaal.
• Buizen Preamp.
• Moderner geluid.

Waarom heb ik nou gekozen voor de Boss GT-8?
Ik heb voor deze gekozen, omdat de ZOOM een moderner apparaat is. Wat je ook terug hoord in de effecten. Als je distortion aan zet, hoor je dat het niet een standaard distortion is maar iets digitaals. Bij de Boss heb je gewoon DISTORTION het standaard echte geluid.

Maar uiteindelijk komt het op neer, dat de keuze echt aan SMAAK ligt. Het is wat je zelf mooi vind. Hou je bijvoorbeeld meer van blues en speel je dat alleen maar, dan kan je misschien beter kijken naar bijvoorbeeld de Vox Tonelab SE.

Ga naar de winkel en vraag of je de pedalen mag proberen, zet ze naast elkaar en vraag of iemand hem wil demonstreren. Want die pedalen zijn echt heel ingewikkeld. Om de Boss een beetje door te krijgen heb ik 4 keer de handleiding gelezen en 3 weken zitten proberen.

Succes voor de mensen die de keuze nog moeten maken.

Links:
•Boss GT info (http://www.bossgtcentral.com/forum)
•Boss GT 8 Patches (http://www.boogieshooz.com/gt8/files/default.asp#sorbz62)
•Zoom 9.2TT (http://www.zoom.co.jp/english/products/g92tt/)
•Boss GT 8 Demonstratie (http://www.bosscorp.co.jp/demos/en/GT_IT/index.html)

Speeddemon
3 juni 2007, 23:03
Waarom heb ik nou gekozen voor de Boss GT-8?
Ik heb voor deze gekozen, omdat de ZOOM een moderner apparaat is. Wat je ook terug hoord in de effecten. Als je distortion aan zet, hoor je dat het niet een standaard distortion is maar iets digitaals. Bij de Boss heb je gewoon DISTORTION het standaard echte geluid.

Sorry, maar hier wordt ik heeel kriegel van. :stop:

Moderner in de digitale wereld betekent vaak BETER! De Zoom heeft (op papier) betere AD/DA converters en een hogere interne verwerkings-bitrate. Dit zou juist moeten leiden tot een MINDER digitaal geluid.

Wie weet, KLINKT de Zoom wel digitaler, maar dan ligt dat niet aan HOE jij 't daar beschrijft.