PDA

View Full Version : Voordeel hi en lo inputs??



Franc
6 januari 2003, 14:58
Wat is nu het echte voordeel van een hi en een lo input zoals die ouwe Marshalls hadden?
Mijn voortrap heeft gewoon 1 input (weet niet hi of lo), is het eenvoudig mogelijk een extra input toe te voegen of deze 'schakelbaar' te maken?
Ik heb het schema eventueel voor diegene die raad weet.

Ic3gl0vE
6 januari 2003, 15:02
bij 2 inputs is het de bedoeling dat je een gitaar met singlecoils in de low stopt en een gitaar met humbuckers in de high.
Als je 1 input hebt voelt dat ding als het goed is zelf aan hoeveel output jouw gitaar heeft en heb je dus geen 2 inputs nodig.

Dit alles neemt niet weg dat ik mijn gitaar met humbuckers toch het liefst in de high input stop :smile:

Dude
6 januari 2003, 15:36
voelt dat ding zelf aan hoeveel output je gitaar heeft ? hoezo zit er een klein kaboutertje met zijn tong aan de jack te likken om te testen hoeveel hij door moet geven aan je versterker ofzo ?

volgens mij is dit onzin,

pimmetje
6 januari 2003, 15:40
Op m'n kochie heet 't geen hi en low, maar passive en active. Als dit 'tzelfde is als die hi en low, dan lijkt 't me al wat duidelijker.

Eigenlijk is 't verschil nog eenvoudiger... probeer ze allebei en gebruik die waar je 't lekkerste geluid mee krijgt :grin:.

Negative K3 fan
6 januari 2003, 16:01
veel dure amps hebben 1 input en een schakelaar waarmee je die kunt switchen tussen high en low oid.

JV
6 januari 2003, 16:07
de lo is 3 db minder voor actieve circuits inderdaad.

Franc
6 januari 2003, 16:09
ok, nou heb ik maar een ingang en een machine met 2 humbuckers, dus zal het wel goed zijn, right?
Nou ging het me ook meer om het elektrische gedeelte (en of ik het circuit aan zou kunnen passen) dan 'of het lekker klinkt'.
:wink:

mathe
6 januari 2003, 16:53
Bij de meeste versterkers met een hi/low ingang is het zo dat de hi ingang een ingangsimpedantie heeft van ca. 1M Ohm. De low ingang heeft een impedantie van rond the 135k Ohm. Tevens heeft deze ingang een demping van 6dB tov de hi ingang.
Het verhaal van single coils in de hi ingang en humbuckers in de low ingang is onzin. Beide typen elementen moeten hetzelfde worden belast. De hi ingang belast het element minder waardoor er meer hoog in je geluid overblijft.
Wil je een versterker maken met slechts 1 ingang, kies dan voor 1M Ohm ingangsimpedantie.

mathe
6 januari 2003, 16:56
Oh, en je kunt een enkele ingang eenvoudig aanpassen door gebruik te maken van 2 (mono) jack inserts met schakelende contacten, 2 weerstanden van 68k Ohm en een weerstand van 1M Ohm. Voor het schema kijk je naar alle oudere versterkers van bv Fender of Marshall.

maarten
6 januari 2003, 17:52
mijn 5150 heeft ook hi gain en low gain input
in de manual stond dat ie in de high gain meer gain had.. goh.. :grin: toch vind ik de distortion in de low gain ietsje strakker klinken in de low gain input.

maar geld dan dat verhaaltje van meer hoog in de hi en meer laag in de low dan ook nog??

Soulman
6 januari 2003, 19:28
Voor zover ik altijd heb begrepen was de low input voor gitaren met een hogere output en vice versa om zo een zo clean mogelijk signaal te krijgen. Je krijgt wat meer power wanneer je een hogere output gitaar (bijv. humbucker)in de high input stopt.
Het zijn ook high en low "sensitivity" inputs.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2003-01-06 19:30 ]</font>

mathe
6 januari 2003, 21:26
Maarten: Het antwoord op je vraag is nee. Ander soort schakeling.
Soulman: Je verhaal klopt gedeeltelijk. Ingangsgevoeligheid (sensivity) en signaalniveau zijn verbonden met elkaar door de volumeregelaar (soms gain geheten) in een versterker.
Gitaarversterkers hebben (in tegenstelling tot de 'gewone' audio versterkers) vaak de eigenschap om een volumeregelaar te hebben vlak na de ingangstrap van de voorversterker. Hiermee is dus de ingangsgevoeligheid te regelen.
Maar goed, voor het juiste zou het "high en low impedance inputs" moeten heten.
Naast de demping die de low ingang geeft wordt ook nogeens het geluid verandert doordat het gitaarelement anders (lees: lager) belast wordt. Resultaat is minder hoog in je geluid.
Marc