PDA

View Full Version : Flamenco



Don Capo
29 maart 2007, 17:54
Om dit gebeuren uit Beginners te halen , hier een apart topic voor de flamencoliefhebbers.


Tja.. sorry dat ik eventjes hiermee begon.. Kon jullie dat filmpje natuurlijk niet onthouden. we willen allemaal naar mooie muziek luisteren dus dacht ik POSTEN!!

Enkele andere levenden flamenco gitaristen die waarschijnlijk heel groot al zijn en alleen nog groter worden zijn:
Grisha:
http://www.youtube.com/watch?v=iuiSwIGhiLw

Javier Conde:
http://www.youtube.com/watch?v=3EvcL4hc4Jc

Sorry dat ik ze weer post... ;)

grtz
Fer

Fantastisch he, die Grisha is zo goed, ken hem ook inderdaad net als Pais van Foroflamenco, die gast is echt niet normaal zo goed meer.

Die Javier Conde, ook zo'n natuurtalentje. Er zijn er toch maar weinig die ik nog niet gezien heb....

Wat dat betreft is het best een klein wereldje.

Pais
29 maart 2007, 23:06
Wat dat betreft is het best een klein wereldje.

Klein joh :o Echt? Als ik op flamenco-world rondkijk heb ik de rest van mn life-time nog genoeg nieuws te horen.
Ik begin trouwens ook steeds meer van zang te houden. Maar als het om zang gaat ben ik veel kieskeuriger en vind ik het veel moeilijker dingen te vinden die me echt liggen.
Heeft iemand de CD Sol y Sombra van Eric Vaarzon Morel? Hij heeft daarop 2 nummers met een bevriende zanger (Ye-ye heet ie, yeah! :cooler: ) Dat vind ik echt super..!

Edit - Ik heb hem op youtube gevonden! Maar die nummers met Vaarzon Morel vond ik veel lekkerder.
http://www.youtube.com/watch?v=Q2FrM3ou98A

VHsologitarist
30 maart 2007, 04:46
Haha die gast stikt ook zonder dat glas water ;)

Ik zelf waardeer ook de zang steeds meer, alhoewel ik toch de voorkeur naar de gitaar werk heb (voornamelijkj solo gitaar).
ach ja.. tis niet echt een klein wereldje Thijs, er lopen zat goede flamenco gitaristen rond die de technieken en compas zeer goed beheersen. Zie foroflamenco bijvoorbeeld, daar zitten zeer goede bij!!


Iemand deze film al gezien?:
http://www.youtube.com/watch?v=Gm-1UwztxHI
greets
fer

Don Capo
30 maart 2007, 08:33
Wat ik eigenlijk bedoelde met de opmerking 'klein wereldje' zijn de filmpjes op Youtube die ik bijna allemaal wel gezien heb inmiddels. Natuurlijk lopen er zeer veel getalenteerde gitaristen rond.

Fer, ken je Ojos de Brujo?

www.fabchannel.com en dan even naar beneden scrollen naar 20-10-2006, daar staat het hele concert in paradiso, ik ben er helemaal weg van. Modernere flamenco, dj, rapper erbij. Super goede live act ook. (check zeker even het nummer 'Feedback' met die danseres...wow)

Weer eens wat anders, en zeker de moeite waard om een paar keer naar te luisteren.

Pais
30 maart 2007, 12:22
Ik heb het trouwens nog steeds niet gehoord, want mn pc flipt steeds. :mad:

VHsologitarist
1 april 2007, 07:25
Hey thijs,

Nee nog nooit van gehoord, na luisteren moet ik zeggen erg vernieuwend maar geef mij toch maar de echte flamenco :)

groetekes
Fer

Pais
1 april 2007, 19:22
Mooie site is dat trouwens!! Staan echt leuke concerten op.
Sommige nummers van Ojos de Brujo vind ik super, maar de DJ mag wat mij betreft lekker naar huis. Lekkere zomerse muziek wel, maar na een paar nummers heb ik het wel een beetje gehoord.


Ik zie dat ze ook een flamenco dansshow online hebben staan - 03-02-2006 La Primavera Flamenco

Ik weet niet of het wat is. Ik kijk nu het eerste nummer waarbij het klinkt alsof de Cantaor wordt afgeslacht, ik hoop dat het verder goed met hem gaat.

Nostalgia
3 april 2007, 23:30
Ah, flamencoliefhebbers :)

Fan van Eric Vaarzon Morel, ik heb zn CD Sol Y Sombra en mensenlief, wat een geweldige speler is dat zeg.

Mooie filmpjes, vooral die tweede erg van genoten. Ooit wil ik nog eens zo kunnen spelen... eerst maar eens een flamencogitaar kopen :P

Don Capo
4 april 2007, 08:37
Ik zie dat ze ook een flamenco dansshow online hebben staan - 03-02-2006 La Primavera Flamenco


Dit,Pais, is Tino van der Sman een van mijn favoriete gitaristen, heb hem nu een paar keer zien optreden waarvan 1 keer in Sevillla (Bario de Santa Cruz) Als je de kans krijgt moet je Primavera (zijn gezelschap) zeker eens gaan bekijken live, zijn goed hoor, hij geeft zelf les aan het Instituto Flamenco Cristina Heeren. De Blonde danseres is zijn vriendin Marsha.

Fer, check dit zeker even.

ALs je Eric Vaarzon Morel goed vind zal je hier zeker met je oren van staan te klapperen.
@ Nostalgia : Op een 'gewone' spaanse kan je in het begin al aardig mee spelen hoor. Techniek is veel belangrijker dan het soort gitaar in het begin.

EDIT: zie nu pas dat ik die tweede gitarist die hier meespeelt ook ken. Ook een leerling van Paco Pena, vorig jaar met Koninginnedag hier in Amsterdam zien spelen bij cafe Duende, kan er ook wel wat van.

Pais
4 april 2007, 22:12
Vaarzon Morel heeft helemaal zn eigen ding. Ik heb eigenlijk weinig dingen gehoord die qua stijl overeen komen met wat hij op Sol y Sombra doet ("Flamenco au hoy" en "Marea" vind ik minder).
Damn ik hou van die man. :hippie: (vooral "la mas quapa del mundo entero" :sssh: ) Dinsdag bezoek ik weer een concert van hem in Utrecht.

Ik was vanmiddag bij la Guitarre Buena. Eigenlijk ongeveer om mezelf te overtuigen zuiniger te leven om een flamenca te financieren :chicken: Man wat een heerlijk bombastisch en fel geluid komt eruit. Het speelt ook vele malen lichter dan mn spaansje.
Maar inderdaad kan een spaanse prima. Mn leraar vind eigenlijk dat ik moet wachten met een flamencogitaar, omdat wanneer je techniek wat verder ontwikkeld is, je ook makkelijker een gitaar naar je eigen smaak eruit pikt.

Over Primavera - de dans vind eigenlijk niet veel aan (dans is sowieso niet mijn ding). Ben een keer naar een dansshow geweest van Centro Flamenco Puro (www.NBEflamenco.com) maar als je er live ter plaatse bij zit, komt het heel anders over. Het zelfde lijkt met met traditioneel Cantaor.

Nostalgia
6 april 2007, 21:45
Ik vind vooral het nummer Sol Y Sombra mooi. Dat heb ik altijd bij 'vrije' liedjes, zonder percussie iig. Wat een geweldig nummer is dat :)

Verder ken ik eigenlijk maar heel weinig flamenco, maar ik denk dat daar nog wel verandering in gaat komen :)