PDA

View Full Version : Even kort vraagje... hoogte of diepte...



Dude
29 maart 2007, 17:24
Even een simpele vraag, ik heb het zelf niet uitgeprobeert dus kan er ook geen zinnig antwoord op geven.

Ik ben van plan om zelf een 2x12 cab te gaan bouwen voor gigs/oefenen. Hoofdeis is dus transport... sjouwen enzovoorts. Maw formaat.

Ik heb een 1922, maar die bevalt me niet. En ik heb een 1x12, en die bevalt me wel, nadeel is dat ik teveel druk mis, en dus te iel doorkom met die 1x12, en dus een 2x12 prefereer

Wat het verschil is tussen de 1922 en de 1x12 is de diepte, de 1x12 is ongeveer 1/2 keer dieper als de 1922, maar een flink stuk minder hoog, wat weer mijn voorkeur heeft.

Verschil tussen de 1922 en de 1x12 is dus vooral de basrespons en de volheid van geluid, de laatst genoemde wint op beide punten.


Wat wil ik nou.... nou een 2x12, die diep is, en laag, dus dat de hoogte van de cab maar een klein stukkie hoger is dan de speakers zelf snappie. Mijn vraag dus of de invloed van het formaat vs. de volheid en diepte van het geluid afhankelijk is van de hoogte of de diepte van de cab,

Chris Winsemius
29 maart 2007, 17:28
Diepere en grotere kasten geven meestal 'n voller/dikker laag.
Voorbeeldje: Orange 4x12" ivm. 'n Marshall 1960A kast.

Daarnaast hebben materiaalsoorten, dempingsmateriaal, interne balk, bedrading ook (wat) invloed.

Ik zou zeggen: bouw 'n 2 x 12" kast gebasseerd op die 1 x 12" van jou maar dan 2 x zo breed.

Succes!

(Zelfde speakers of niet?)

Dude
29 maart 2007, 17:32
G12H-30s in de 2x12 en een vintage 30 in de 1x12....

Ga eerst voor een combinatie van V30 en G12H, en dan als dat niet bevalt later gewoon voor 2 v30's...

En inderdaad, had al gedacht om een 2x12 op basis van de maten van de 1x12 te maken, wellicht iets meer cmtjes in de hoogte erbij.

Maar het is dus meer afhankelijk van de diepte als van de hoogte van je cab. Die 1922 is bijvoorbeeld wel hoog, maar ontzettend ondiep.

Chris Winsemius
29 maart 2007, 17:40
't Laag verschilt natuurlijk ook wat door die verschillende speakers.

Anyway:

Ik zou gewoon die 1x12" "dubbel kopiëren" (zelfde hoogte en diepte maar 2 x breder afgaande op de inhoudsmaten).

Ondiep is niet ok :) (ha ha, leuke woordspeling); voor je 't weet heb je relletjes in je kast :D