PDA

View Full Version : TC Electronic G System



fabrizio
29 maart 2007, 16:25
ik had deze machine al een paar keer gespot in een shop, maar ben nooit verder geraakt dan mezelf af te vragen wat het ding precies doet / kan. nu toevallig - ik was op zoek naar info over een simpel delayke - een paar filmpjes gezien op de TC electronic site en dat ziet er indrukwekkend uit!

heeft er iemand zo'n ding? gehad?

ik heb mezelf altijd gezien als iemand die het meer heeft voor de charme van een paar leuke pedalen, maar al gauw zit je aan 5 stuks en dan kom je tot de constatatie dat je nog geen compressor hebt, nog geen chorus, niks voor tremolo, phaser, wah, enzovoort.

ofwel koop je dan een boel top notch pedalen bij en zit je voor je het weet met een keten van 12 stuks die elk fantastisch klinken maar zonder 'presets' (als in: combinaties van twee of meer van je 12 pedalen) en met een onherroepelijk signaalverlies, met het probleem van stroomvoorziening voor al die dingetjes.

ofwel koop je zo'n G system: je kan je 5 favoriete stomp boxes blijven gebruiken, ze zelfs voeden met de g-system en je hebt zowat alle andere effecten die je maar kan dromen erbij, inclusief 200 zelf te brouwen presets, tuner, amp switching, enfin, alles wat je ook maar zou kunnen willen, althans in mijn ogen. ik ben dan ook een leek op vlak van dergelijke supermachines.

daarom: kenners, maak jullie bekend. zijn de effecten in de G system top notch? werkt het ding altijd en overal naar behoren? waarom zou een vaak optredende gitarist NIET zo'n ding willen?

B_2_the_a
29 maart 2007, 16:53
ik heb een hekel aan presets!

ik wil tijdens een gig of oefensessie aan m'n knoppen kunnen zitten!

Duane
29 maart 2007, 17:10
Ik ben hier zeker ook benieuwd naar. Er zijn best al wat topics over geweest zag ik.
Ik vind de optie om meerdere effecten (netzoals in de TC 2290) in een loop erbij te zetten wel super! Klinken die trouwens wel 100% zonder tonesuck?

rjong999
29 maart 2007, 18:17
Ik heb een G-System en ben er behoolijk tevreden over. Het zijn eigenlijk drie apparaten in 1:

1. Een multifx
2. een midi switcher/looper
3. een midicontrol floorboard

Over 1: de effecten zijn erg goed, veel mogelijkheden. Er is ook erg veel aan te sturen en in te stellen, zoals je bij TC mag verwachten. Maar de defaults zijn vaak al spot-on. Sommige effecten zijn wel wat lastig te bedienen, bijv. de formant filters, maar die zijn uit de aard der zaak ook complex.
De volgorde van de effecten is vast. Ik had verwacht dat dat een probleem zou zijn maar in de praktijk zitten ze gewoon op de goede plaats (ik had een GT8 gekocht omdat 'ie zo lekker flexibel met de routing omgaat maar heb er in de praktijk naast wat duffe experimenten nooit iets zinvols mee gedaan).

Over 2.: 4 switches, 4 loops en een insert-loop voor een preamp. Verder weinig over te zeggen, het werkt naar behoren, snel genoeg en zonder bijgeluiden. Je kunt de switch- en loop settings in presets opslaan, de eerste drie loops zijn ook met een eigen knop op het floorboard aan en uit te zetten. Kan met de andere loops ook maar dan moet je daar knoppen voor toewijzen.

Over 3.: Ja, wat zal ik zeggen. Als je van skandinavisch houdt: lekker vet natuurlijk. Het is echt grotendeels massief RVS, waardoor 'ie ook behoorlijk zwaar is. De switches werken geweldig goed, de verlichting is heel effectief, makkelijk alles af te lezen. Ook tempo is goed te zien, tap-tempo heeft z'n eigen knop. Enorm flexibel in te richten: je kun tkiezen voor alleen presets, en dan kun je er 15 achter de knoppen programmeren die direct toegangkelijk zijn. je kunt ook alle mogelijkheden afzonderlijk in- en uitschakelbaar maken. Je kunt ook, en dat wordt het meest gedaan, een combinatie gebruiken: ik heb nu 5 presets, en daar bovenop de mogelijkheid om de meest gebruikelijke effecten (COMP, WAH, MOD, REVERB, DELAY, PITCH, EQ) met hun eigen knop aan en uit te schakelen. Daarnaast schakel ik dan de eerste drie loops ook nog met een knop. De presets gebruik ik vooral voor het kiezen van het amp kanaal.

Ik heb de fx-unit in een 19" rack, met de rest van het spul, en op het podium is het dan een kwestie van floorboard neerzetten en UTP-kabel inprikken. Ik heb een UTP-kabel van 10 meter, gewoon uit de computerwinkel, dat is het enige dat je floorboard met je rack verbindt, dus wel OK.

Het ontbreken van voetpedalen vindt ik wel duf, eigenlijk. Je kunt er twee aansluiten (of eigenlijk 4: twee aan de floorboard en twee aan de FX unit, maar die doen dan wel hetzelfde), en daar vrijwel iedere aan te sturen functie mee koppelen. Ik heb er 1 voor volume en 1 voor de modulatiediepte van effecten of voor bijv. de pitch van de whammy. Het duffe is dat je weer met twee van die losse dingen zit, niet in de stijl van de rest, stukje lager (het floorboard is redelijk hoog), duf dus. Het zou mooi zijn als men in dezelfde geborstelde RVS-stijl ook pedalen zou leveren.

Verder hb ik nog geen passende case kunnen vinden, maar ik heb ook nog niet serieus gezocht. Voor 150 euro kun je er eentje op maat laten maken, ik denk dat ik dat maar doe.

En verder maak je er natuurlijk wel overal de blits mee: iedereen kent TC Electronic en hij ziet er, met die waanzinnige verlichting, ook retestrak uit. Ergo: de geluidsman vindt 'm cool. Ergo: jij bent cool.

harry3000
6 mei 2007, 15:26
De speciale flightcase voor je G-system kun je bestellen bij: www.musik-service.de. Hij wordt keurig thuis gebracht (goed verpakt). Ik heb hem daar ook besteld.

De pedalen komen deze zomer (2007) uit. Het zijn de X en de V dacht ik. Zoek maar op internet.

Verder helemaal eens met mijn voorganger. Prachtige vormgeving van RVS en mooie verlichting in het donker. Hi end delays en chorussen. Maar ook de overige effecten zijn van topkwaliteit zoals de Wah en Pitch. Ik heb hem nu een paar maanden en vind hem ideaal. (Letop: er zitten geen distortioneffecten in. Maar dat heb ik ook niet nodig omdat ik de distortion uit mijn marshall versterker haal.)

Er zit ook een handige boost op voor het solo werk. Daarnaast kun je ook de kanalen van je versterker switchen. (Wel een stereokabel nodig.)

Ik heb hem alleen geschakeld via mijn effectenloop van mijn versterker. (Daardoor minder ruis in distortion mode van mijn versterker.
Natuurlijk blijven alle pedalen (floorboards) tonesuckers maar ik vind het verlies minimaal met de G-system.

Verder ben ik er erg blij mee. Beste wat ik ooit heb gekocht naast mijn marshall en mijn fender strat.

Nu nog wachten op de X en de V pedalen van TC. 8-) 8-) 8-)