PDA

View Full Version : snaren snel oud



rsvarthur
6 januari 2003, 14:52
Heb laatst een 3 mnd oud setje D'Addario's op mijn western vervangen door nieuwe D'Addario's. Wow, dat klonk plotseling een stuk beter! Veel sprankelender. Na een week klonken ze al weer veel doffer, terwijl ik niet echt superveel speel op die gitaar. Weet iemand of er snaren met een langere houdbaarheidsdatum te verkrijgen zijn?

dirkw83
6 januari 2003, 15:34
het probleem is meestal slijtage door zweterige/zure vingers.
Je kunt dit er tegen doen:
Je handen insmeren met een gematigde hoeveelheid talkpoeder

Rustig blijven spelen, vooral met je linkerhand;

En na het spelen of om het halve uur de snaren even afnemen met een droge doek.

Ik koop liever snaren dan dat ik mij hieraan houdt; maar ja, ik ben ook nogal slordig dus dat verklaart :smile:

rsvarthur
6 januari 2003, 15:38
O ja, de b en hoge e hebben er veel minder last van.

En zijn die snaren echt na een week al verrot door mijn gezweet?

dirkw83
6 januari 2003, 15:52
ik speel spaans en dan zit er een ijzeren laagje om de snaar. Jij speelt steel en dan is de hele snaar van staal. Als je veel speelt, dan werkt dat ontzettend snel in ja en ook ik zit na 1, 2 weken al weer met doffe snaren.

Met D'addario is echter niets mis; ik gebruik die snaren al heel lang en als ik niet zulke onmundige zweethanden had, waren ze vast heel lang goed gebleven. Ik ken verder alleen maar vrienden die D'addario gebruiken en die hebben veel minder last van achteruitgang van snaren.

Dylan61
6 januari 2003, 16:51
Bij de "gebruiksaanwijzing" van mijn gitaar staat inderdaad bij gemiddeld gebruik om de twee weken vervangen. Bij mij zitten de snaren er soms een jaar op en blijft het geluid goed vinden, oke niet zo sprankelend als vers maar ik vraag mij af wie elke twee weken er nieuwe snaren opzet.. ( minimaal 260 E per jaar...arme muzikanten..ja ja, fabrikanten zul je bedoelen! )

Guitarfreak
6 januari 2003, 16:55
Ik zet niet iedere 2 weken nieuwe snaren op me electrische maar wel om de maand:)

dirkw83
6 januari 2003, 21:54
ja, idd... na 2 weken is het nieuwe geluid eraf en een deftige speler met genoeg geld zal dan ook al na 4 weken zijn snaren vervangen. En geloof me: ik zou het dolgraag willen (verschil in geluidskwaliteit is ontzettend groot, zeker wat betreft de steelwound snaren) maar ja, ik ben arm :smile:

willemw
6 januari 2003, 22:07
ik zoek mij een ongeluk naar een dealer die "volle dozen" snaren aanbiedt ( meer sets, soms 10, tegelijk, dus dat brengt de prijs omlaag ). wie kent dit fenomeen en waar is het te bestellen via internet?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willemw op 2003-01-06 22:08 ]</font>

hoofd
6 januari 2003, 22:10
probeer http://www.stringbusters.com, engels bedrijf, heel goedkoop en goede service.

Balladeer
6 januari 2003, 22:54
Stringbusters is inderdaad goedkoop, voor bijv. D'addario EJ26 Phosphor Bronze 0,11 betaal je bij een afname van 10 stuks slechts € 7,21/stuk. Bedankt voor de tip!!

(Bij tweewekelijkse vervanging is dit nog "maar" € 187,46 /jaar)

Is het waar dat Elixer snaren tot 3 x langer meegaan dan D'addario?? Als dit verhaal klopt dan zijn ze, ondanks dat ze 2x zo duur zijn (€ 13,50/stuk bij stringbusters), uiteindelijk toch 'n kleine 40% goedkoper! Dan komen we uit op ca € 117,-/jaar bij een 6-wekelijkse vervanging. Het begint echt ergens op te lijken!

woutB
8 januari 2003, 02:35
Je kan je natuurlijk ook organiseren(via dit forum misschien)en een soort van inkoopcombinatie vormen en die snaren gewoon bij de fabrikant kopen.

Kjiratsiekoedel
8 januari 2003, 07:48
Op 2003-01-06 22:54, schreef Balladeer:

Is het waar dat Elixer snaren tot 3 x langer meegaan dan D'addario?? Als dit verhaal klopt dan zijn ze, ondanks dat ze 2x zo duur zijn (€ 13,50/stuk bij stringbusters), uiteindelijk toch 'n kleine 40% goedkoper! Dan komen we uit op ca € 117,-/jaar bij een 6-wekelijkse vervanging. Het begint echt ergens op te lijken!



Probeer eens een stetje: er zit een bon voor een gratis set elixir in het blad 'de gitarist'

Ja, ze zijn goed, het laagje slijt er wel langzaam op, op plaatsen waar je speelt (plectrum-aanslag-plaats, en fret 1 t/m 4).

Op die plaatsen begint het dan te roesten (maar pas nadat dat laagje weg is=3/4 weken)

Op andere plaatsen zit dat laagje er nog op en dan heb je dus een half doffe snaar=veel heldereder dan een volledig geroestte snaar.

rsvarthur
8 januari 2003, 10:40
ik ga eens elixer proberen. als ze echt zoveel langer meegaan verdien je de meerkosten makkelijk terug.

gertdm
8 januari 2003, 12:58
snaren slijten door erop te spelen. Snaren slijten sneller door zweet,nicotine (gigs in een cafe bv). Dus vervang je ze.
Elixers: is al elders op het forum over geschreven. Ze gaan langer mee, dus voor de 'zuunigerds' heel mooi. Maar klinken?
Nee, geen hoog en geen vibratie.
Ze klinken zioals ze gemaakt worden: met een
coating eromheen.

Kjiratsiekoedel
8 januari 2003, 14:54
Op 2003-01-08 12:58, schreef gertdm:
snaren slijten door erop te spelen. Snaren slijten sneller door zweet,nicotine (gigs in een cafe bv). Dus vervang je ze.
Elixers: is al elders op het forum over geschreven. Ze gaan langer mee, dus voor de 'zuunigerds' heel mooi. Maar klinken?
Nee, geen hoog en geen vibratie.
Ze klinken zioals ze gemaakt worden: met een
coating eromheen.


Of dit waar is, weet ik niet.

Maar stel dat het waar is, en je hebt geen geld over om iedere 2 weken nieuwe snaren te kopen:
-waar speel je liever mee?? elixirs of oude slpooy snaren?? Dan zou ik het wel weten

gertdm
8 januari 2003, 15:20
elders op het forum is ook al veel over Elixers gezegd.Iedereen maakt zijn keuzes.
Ik snap de overweging wel. Ikzelf kan echter absoluut niet tegen een snaar die niet 'ademt'. Dan zou ik als ik jou was toch maar achter Tomastiks aangaan die wel wat duurder zijn maar ook wat langer meegaan.
Als geld de overweging is voor je geluid dan kun je alternatieven bedenken.
Trouwens iedere twee weken vervangen is veel.
Ik vervang 1x per maand, behalve als ik meerdere optredens heb.En ik heb 4 gitaren, waarvan 2 12strings €€€€€€€€ :smile:




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-01-08 15:25 ]</font>

ikzeidegek
9 januari 2003, 14:33
Als je Elixer niks mocht vinden, probeer dan eens de Dáddario exp snaren eens (extended play), ongeveer hetzelfde principe als de elixer snaren. Ik had altijd Elixer snaren op mijn Taylor (schijnt standaard te zijn op Taylors), maar ik vind de Dáddario EXP snaren dus persoonlijk beter.

Buzz
9 januari 2003, 15:06
Ja. het principe lijkt hetzelfde. Echter ij de EXP van d'Addario is de winding zelf gecoat (ipv de gehele snaar bij Elixir). Gevolg: De EXP-s klinken toch een stuk sneller dood dan de Elixirs.
Als snaar pur sang vind ik d'Addario idd wel mooier.

axmaster
9 maart 2003, 22:48
Elixer Polyweb zijn mij iets te plastic. En de coating rafelt na een tijdje (bij mijn manier van spelen). Ik ben tevreden over de D'dadario exp's, lijken het ook goed vol te houden. Ben van plan volgende keer eens een setje Elixer nanoweb te kopen (nog steeds niet tegenaan gelopen). Maar er gaat niets boven een vers setje ongecoate snaren (mijn voorkeur d'addario of Martin SP+). Ik gebruik ze echter niet meer omdat het 'lekkere' er snel vanaf is, en na een tijdje klinken de gecoate snaren beter dan ongecoate. Ik vervang mijn gecoate snaren ongeveer 1 maal per drie maanden.

rsvarthur
10 maart 2003, 11:28
Ik heb naar aanleiding van dit topic een setje Elixer Nanowebs gemonteerd. Ik vind verse D'addario's idd beter klinken, maar na een paar dagen klinken ze (bij mij) al minder dan de Elixers (ik zal wel aggresief zweet hebben ofzoiets). De kwaliteit van de Elixers is veel constanter, en ik heb het idee dat ze nu na 1,5 maand nog als nieuw klinken. Voor het klankgat rafelt de coating iets (vooral de E), maar je moet er echt met je neus opzitten om het te zien. Je merkt er iig niets van tijdens het spelen. Verder begint op plekken waar je je vingers het vaakst zet de kleur van de snaar wat donkerder te worden. Daar zal de coating wel stuk zijn, en doet het zweet zijn werk. Omdat dat hooguit een paar cm per snaar betreft, hoor ik het nog niet. Vooralsnog denk ik met Elixers door te gaan!

axmaster
10 maart 2003, 17:19
Rvsarthur, kun je een vergelijking maken tussen nanoweb en polyweb? Ik ben wel benieuwd naar de verschillen. Ik verwacht dat nanoweb beter klinkt.

rsvarthur
11 maart 2003, 09:03
Hoi Axmaster, vergelijking kan ik niet maken. De Nanowebs zijn mijn eerste Elixers. Ik ken de verschillen in specificatie niet, maar de naam doet vermoeden dat de coating dunner is (nano). En omdat het een opvolger is van Polyweb, zullen ze wel wat kinderziektes verholpen hebben, maar dat is slechts gissen. In vergelijking met bv. conventionele D'Addario's voelen ze wel gladder aan, dat vind ik wat minder. Je hebt wat minder "grip" op de snaren.