PDA

View Full Version : Alternatieven voor de 1 spot ivm polariteit



vulvasonic
29 maart 2007, 00:45
Beste pedalenfreaks. Ik heb onlangs van vriend Drap een 1-spot gekregen met een Daisy Chain. Perfect natuurlijk en ik ben 'm daarvoor eeuwig dankbaar.

Nu wil het toeval dat ik tevens gebruik maak van een aantal EHX effecten die gebruik maken van een omgekeerde polariteit en andere plugjes.
Mijn vraag dus: is er een alternatief voor de 1-spot, maar dan een met een omgekeerde polariteit en Daisy Chain met van die klote steekplugjes die ze bij EHX zo graag gebruiken?

Visual Sound zelf maakt ze in ieder geval niet.
En fuck, het mag best een andere adapter zijn, als ie maar voldoet aan de voorwaarden en als ik er maar meerdere EHX pedalen op aan kan sluiten.

Iemand?
Bij voorbaat dank!

robzilla
29 maart 2007, 00:47
Je kan van Visual Sound gewoon verloop plugjes kopen die de polariteit omdraaien. Ik voed zo een van mijn Moog pedalen..

vulvasonic
29 maart 2007, 01:04
Je kan van Visual Sound gewoon verloop plugjes kopen die de polariteit omdraaien. Ik voed zo een van mijn Moog pedalen..

Dus toch?
Ik vond het niet duidelijk op de site zelf.

Maar je kunt dus plugjes kopen voor de EHX pedalen die passen op de Daisy Chain EN op de EHX effecten EN die zelf de polariteit omdraaien?!?!?!?

Zijn die in Nederland te bestellen, zo je weet?
Dat lijkt me een ideale en goedkope oplossing.

Zojuist gekeken op de site en verrek, je hebt gelijk!
Zijn maar 3,50 dollar per stuk!

Zouden ze die dingen ook bij (bijvoorbeeld Feedback hebben?)
Nou ja, ik bel wel wat rond.
DANK! :)

drap
29 maart 2007, 01:11
Sorry Vulv. Die dingen heb ik ook, maar die krijg je nou net weer niet :D

Ze zijn hier denk ik wel te bestellen:

www.westerhaven.nl

peppie
29 maart 2007, 10:12
die?

klik (http://www.westerhaven.nl/shop/produktinfo.php?vjaID=20070329100137&prodID=000000000005747)

robzilla
29 maart 2007, 10:16
Feedback heeft ze wel als het goed is, ik heb er daar zelf een keer eentje gekocht :)

ponq
29 maart 2007, 10:37
omgedraaide polariteit binnen een chain gaat afaik niet werken. Je krijgt dan een 'grounding' probleem.

positive tip en negative tip pedalen moet je apart voeden.

Dus, een aparte adapter waarbij je de polariteit kan omdraaien, of een 1 spot met die verloop kabeltjes.

(of een wat grotere voeding die verschillende polariteiten kan uitsturen)

vulvasonic
29 maart 2007, 11:29
omgedraaide polariteit binnen een chain gaat afaik niet werken. Je krijgt dan een 'grounding' probleem.

positive tip en negative tip pedalen moet je apart voeden.

Dus, een aparte adapter waarbij je de polariteit kan omdraaien, of een 1 spot met die verloop kabeltjes.

(of een wat grotere voeding die verschillende polariteiten kan uitsturen)

Bedoel je dat ik aan die losse plugjes alleen niets heb?
Moet ik een aparte 1-spot kopen om die EHX pedaaltjes te voeden?

ponq
29 maart 2007, 11:38
ja. er van uitgaande dat die plugjes eigenlijk alleen de + en - omdraaien zal dat icm met andere pedalen met een andere polariteit niet gaan.

Wat voor de 1 een + is blijkt voor het andere pedaal een - te zijn. Dat kan natuurlijk niet.

Kim Wilson
29 maart 2007, 11:41
ja. er van uitgaande dat die plugjes eigenlijk alleen de + en - omdraaien zal dat icm met andere pedalen met een andere polariteit niet gaan.

Wat voor de 1 een + is blijkt voor het andere pedaal een - te zijn. Dat kan natuurlijk niet.
Volgens mij zijn er plugjes/verloopjes die de polariteit in dat betreffende plugje omdraaien. Tenminste, als ik het topic juist gevolgd heb...

ponq
29 maart 2007, 11:48
Als het alleen een kabeltje is lijkt mij het technisch niet mogelijk. Je kunt de 'ground' niet zomaar omdraaien. Maar goed, als ik er naast zit hoor ik dat graag ;)

peter_heijnen
29 maart 2007, 11:50
ja. er van uitgaande dat die plugjes eigenlijk alleen de + en - omdraaien zal dat icm met andere pedalen met een andere polariteit niet gaan.

Wat voor de 1 een + is blijkt voor het andere pedaal een - te zijn. Dat kan natuurlijk niet.
Stel je hebt 6 pedalen waarvan 3 een omgekeerde polariteit hebben.

Dan kan je toch met een daisychain van de onespot eerst naar de drie pedalen met normale polarity gaan, dan op een vrije uitgang van de daisychain de reverse kabel aansluiten en vandaar via een tweede daisychain naar de pedalen met reversed polarity?

Wat creëert dan de grounding problemen?

Kim Wilson
29 maart 2007, 11:51
Ground? Het gaat toch om het omdraaien van + en -? Als je een stekkertje óp een bestaand stekkertje doet, die de + en de - omdraait, moet het toch goed gaan?

ponq
29 maart 2007, 11:53
- = in veel gevallen de ground. Je kunt nuet zomaar de ground in een pedaal omdraaien. En dat is wel wat je doet als je verschillende polariteiten mixt.

Alleen bij gescheide voedingen kun je dat doen. De Flatliner (among others) heeft niet voor niets aparte uitgangen. Daar kun dan per uitgang de polariteit veranderen (dus alsof je aparate adapters gebruikt).

ponq
29 maart 2007, 11:55
een klassieke Fuzzface met positive ground zul je niet in je chain kunnen zetten met andere negative ground (90% van de pedalen) pedalen. gevolg: kortsluiting.


Zie bijv : http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/pnppower.htm

peter_heijnen
29 maart 2007, 12:01
een klassieke Fuzzface met positive ground zul je niet in je chain kunnen zetten met andere negative ground (90% van de pedalen) pedalen. gevolg: kortsluiting.
Even voor de goede orde: ervanuitgaande dus dat die fuzzface aangesloten is met een reversekabel?

Maw, onstaat de door jou genoemde kortsluiting als je die fuzzface aansluit met reversekabel of zonder reversekabel?

Als je die ff aansluit zonder reverse kan ik best aanvoelen/begrijpen dat er iets fout kan gaan in het apparaat. Maar wat zou het probleem dan kunnen zijn als je in een daisychain een aftakking reversed middels een reversekabeltje. De ff krijgt dan toch gewoon dc in de matchende polariteit aangeleverd?

ponq
29 maart 2007, 12:06
aansluiten via reverse kabel maakt voor het resultaat niet uit.

Of de polariteit nu wordt gewisseld in het circuit (de Fuzz Face) of in de kabel, het resultaat is het zelfde. De kabel is een verlenging van het circuit.

Een circuit heeft of een pos ground nodig of een negative ground. Dat heeft met het ontwerp te maken, dat kun je niet zomaar swappen met een kabeltje. Daarom denk ik dat die genoemde EHX pedalen qua ontwerp een aparte voeding nodig hebben.

ponq
29 maart 2007, 12:11
stel t je zo voor:

Je eet, meestal, via je mond. twordt dan verwerkt in je lichaam en komt er bruinig weer uit.

Bij een effect loopt de stroom van + naar -, van de mond naar de uitgang. Nu kun je opzich die banaan wel via de uitgang door je lichaam (het circuit) sturen, maar dat vind je darmkanaal niet prettig. Als er dan tegelijk ook nog een banaan via de normaal weg naar beneden gaat krijg je een conflict.

hth.

peter_heijnen
29 maart 2007, 12:13
aansluiten via reverse kabel maakt voor het resultaat niet uit.

Of de polariteit nu wordt gewisseld in het circuit (de Fuzz Face) of in de kabel, het resultaat is het zelfde. De kabel is een verlenging van het circuit.

Een circuit heeft of een pos ground nodig of een negative ground. Dat heeft met het ontwerp te maken, dat kun je niet zomaar swappen met een kabeltje. Daarom denk ik dat die genoemde EHX pedalen qua ontwerp een aparte voeding nodig hebben.
Ik dacht altijd dat een kant + en de ander kant - was, maar er is blijkbaar meer aan de hand.

Waarschijnlijk ga ik het verhaal als technobeet dan niet begrijpen, of is er een uitleg mbt pos/neg ground voor dummies? Maw, wat is er bij pos-ground meer aan de hand dan alleen de + en - die zijn omgedraaid?

peter_heijnen
29 maart 2007, 12:20
stel t je zo voor:

Je eet, meestal, via je mond. twordt dan verwerkt in je lichaam en komt er bruinig weer uit.

Bij een effect loopt de stroom van + naar -, van de mond naar de uitgang. Nu kun je opzich die banaan wel via de uitgang door je lichaam (het circuit) sturen, maar dat vind je darmkanaal niet prettig. Als er dan tegelijk ook nog een banaan via de normaal weg naar beneden gaat krijg je een conflict.

hth.
Ik stel het me zo voor: ik had thuis een dubbele leiding uit de muur. Uit een kanaal komen bananen en in het andere kanaal deponeer ik wat er van die bananen overblijft als ze er verbruikt weer bij me uitkomen.

Nu ben ik verhuisd en in mijn nieuwe huis is de dubbele leiding andersom gemonteerd waardoor ik op mijn kop zou moeten gaan zitten om het juiste kanaal in de luiste lichaamsopening te persen.
Daar hou ik niet zo van, en daarom haal ik bij de bouwmarkt een reversedkanalenopzetter. Die draait de kanalen voor mij om zodat ik gewoon rechtop kan eten en schijten.

Edit: ik begrijp in jouw verhaal de tweede banaan niet......

ponq
29 maart 2007, 13:03
mijn verhaal klopt alleen als de EHX pedalen daadwerkelijk de polariteit omdraaien en met een positive ground werken.

Als het zo is dat ze alleen de + op de plek zetten waar normaal de - zit, dan (en alleen dan) kan je idd een verloopstekkertje gebruiken.

Excuses voor de verwarring ;)

Tis dus nu ff uitzoeken of de EHX pedalen pos of neg ground zijn.

(ook voor het bananen verhaal maakt dit namelijk uit, jouw voorbeeld gaat uit van een negative ground in beide situaties, ik van 1 neg ground 1 pos ground combi)

peter_heijnen
29 maart 2007, 13:11
Ik kan er niet wijs uit worden.

Pong, volgens mij zeg je dat je bij een voeding (zoals de flatliner, maar bijv ook met allemaal losse voedingen) de polariteit kunt omdraaien zodat een pedaal met positive ground daar gewoon op werkt, toch? Je draait meen ik de plus en min om, toch?

Wat doe je dan substantieel anders, wanneer je op een uitgang (van de vijf) van een daisychain de polariteit omdraait met het daarvoor bedoelde stekkertje? Of mag het stekkertje alleen worden gebruikt aan het begin van een keten om daar dan verder uitsluitend pos ground pedalen aan te hangen?

Edit: lees net pas je vorige post. Zie door de bananen de polariteit niet meer...:)

erwin_ve
29 maart 2007, 13:19
Ik gebruik een aantal pedals waaronder een EHX Qtron die gevoed wordt door dezelfde adapter als de andere pedals, voor de EHX heb ik een verloopje en het werkt allemaal prima.

Kim Wilson
29 maart 2007, 13:20
Volgens mij is het niet zo'n probleem. Je kunt toch gewoon van één stekkertje de + en - omdraaien? Een soort kruisverbinding in het verloopstekkertje dus.

ponq
29 maart 2007, 13:28
tis bij deze EHX volgens mij ook geen probleem. De verwarring ontstaat volgens mij omdat de + en - niet worden omgedraaid, maar op een andere manier in het pedaal komen. + blijft gewoon +, - blijft gewoon -, alleen het loopt niet via de binnenkant van t stekkertje, maar via de buitenkant. Simpel as that.

Bij het echte omdraaien van + en - (zoals bij een FuzzFace) zou het wel een probleem zijn. Omdat ik niet wist hoe de EHX werkte waarschuwde ik even. Theeft mij al eens een adapter en fx onderdelen gekost. Vandaar.

vulvasonic
29 maart 2007, 13:31
Dus het kan wel?


Ik weet zo langzaamaan niet meer waar ik mijn banaan in moet stoppen! :eek:

peter_heijnen
29 maart 2007, 13:35
Ik weet zo langzaamaan niet meer waar ik mijn banaan in moet stoppen! :eek:
En mss is daar wel zojuist nog maar nog een banaan uitgekomen....

10Man
29 maart 2007, 13:36
Kan het zijn dat wanneer een pedaal een negatieve ground heeft, de - een voltage heeft van 0 volt (omdat deze geground is), en de + een voltage van bijv. 9 volt? En dat een pedaal met een positieve ground de + een voltage heeft van 0 volt en de - een voltage van -9 volt ?

peter_heijnen
29 maart 2007, 13:36
De verwarring ontstaat volgens mij omdat de + en - niet worden omgedraaid, maar op een andere manier in het pedaal komen. + blijft gewoon +, - blijft gewoon -, alleen het loopt niet via de binnenkant van t stekkertje, maar via de buitenkant. Simpel as that.
Yeah right! .....

ponq
29 maart 2007, 13:45
Yeah right! .....

sluit maar es een pos ground pedaal via een verloopsterkkertje aan op je 'normale' (dus neg ground) daisy chain...

@Vulv, welke EHX heb je precies en kan je zien of ie pos of neg ground is? (ik vermoed neg ground)

drap
29 maart 2007, 13:51
Bedoel je dat ik aan die losse plugjes alleen niets heb?
Moet ik een aparte 1-spot kopen om die EHX pedaaltjes te voeden?

Absoluut niet. Ik weet niet wat van verhalen hier de lucht in gaan, maar ik heb twee EHX pedalen en beide heb ik ze gevoed gehad met een daisy chain en daar weer een verloopje aan voor EHX pedalen evenals m'n Pro Co Rat. Was helemaal geen probleem.

vulvasonic
29 maart 2007, 13:53
sluit maar es een pos ground pedaal via een verloopsterkkertje aan op je 'normale' (dus neg ground) daisy chain...

@Vulv, welke EHX heb je precies en kan je zien of ie pos of neg ground is? (ik vermoed neg ground)

Ik heb een Octave Multiplexer en een Russische Bass Balls. Maar ik heb geen idee waar ik naar moet kijken (bovendien ben ik niet thuis....).

Kim Wilson
29 maart 2007, 13:55
Als ik het goed begrepen heb, is dit het probleem:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/polariteit.jpg

Met links het ene pedaal, en rechts het andere, met een omgedraaide + en -. Nu kan ik me heel sterk vergissen, maar als jij een verloopje koopt waarbij de rechtse als de linkse wordt, is er IMO niks aan de hand...

drap
29 maart 2007, 13:58
Mensen... die verloopjes doen het gewoon op EHX pedalen... Daar zijn ze nu juist voor.

ponq
29 maart 2007, 13:58
Volgens mij heeft KW helemaal gelijk, tis precies wat ik bedoelde. + gaat naar de plek van - (maar blijft wel +).

drap
29 maart 2007, 14:01
Ik geef het op...

Kim Wilson
29 maart 2007, 14:03
Volgens mij heeft KW helemaal gelijk, tis precies wat ik bedoelde. + gaat naar de plek van - (maar blijft wel +).
Juist. Aangevuld met Drap's opmerkingen hebben we zojuist weer een wereldprobleem opgelost. :)

Mario, even naar http://www.westerhaven.nl/shop/ en zo'n verloopje bestellen. :)

ponq
29 maart 2007, 14:04
Ik geef het op...

waarom? Je hebt gewoon gelijk met dat t werk hoor! :P

Tging vooral over de door mij veroorzaakte verwarring ivm pos ground pedalen, wat in casu niet relevant blijkt te zijn.

ponq
29 maart 2007, 14:04
Juist. Aangevuld met Drap's opmerkingen hebben we zojuist weer een wereldprobleem opgelost. :)


Nobelprijs anyone?

drap
29 maart 2007, 14:07
Juist. Aangevuld met Drap's opmerkingen hebben we zojuist weer een wereldprobleem opgelost. :)

Mario, even de Feedback o.i.d. bellen en zo'n verloopje bestellen. :)

Help dan mijn 'kameraden' van Muziekhuis Westerhaven de winter door, die hebben ze ook op hun webshop staan. http://www.westerhaven.nl/shop/ :cooler:

Kim Wilson
29 maart 2007, 14:09
Help dan mijn 'kameraden' van Muziekhuis Westerhaven de winter door, die hebben ze ook op hun webshop staan. http://www.westerhaven.nl/shop/ :cooler:
Is aangepast. :)

peter_heijnen
29 maart 2007, 14:57
Volgens mij heeft KW helemaal gelijk, tis precies wat ik bedoelde. + gaat naar de plek van - (maar blijft wel +).
??????........

B_2_the_a
31 maart 2007, 19:51
het is gewoon kwestie van ander pluggetje aan je daisy chain te hangen :) that's it

niets met omgedraaide rariteiten!

je kan ook gewoon normale dc busjes in je pedalen hangen?

vulvasonic
31 maart 2007, 19:57
Visual Sound maakt gewoon plugjes die je aan de 1-spot kunt hangen om ze voor gebruik met 9 volts EHX te gebruiken. Daar heb ik er inmiddels twee van besteld. Werelds! :)

Kim Wilson
1 april 2007, 16:58
Visual Sound maakt gewoon plugjes die je aan de 1-spot kunt hangen om ze voor gebruik met 9 volts EHX te gebruiken. Daar heb ik er inmiddels twee van besteld. Werelds! :)
Is het niet geweldig! :cheerup: