PDA

View Full Version : Opzoek naar een nieuwe gitaar (met een zo dik mogelijke hals)



Coolfluf
28 maart 2007, 22:50
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe elektrische gitaar, omdat ik niet geheel tevreden ben over mijn Les Paul. Deze gitaar was mijn eerste elektrische, en vanwege de zeer dunne hals, hoog gewicht en diepe klank, is het totaal anders van wat ik gewend ben op de akoestische gitaar.

Wat ik zoek is eigenlijk het volgende: een makkelijke gitaar, met een zo breed mogelijke hals, en eentje die zoveel mogelijk speelt als een spaanse akoestische gitaar. Ik wil de gitaar hard en grof kunnen aanslaan zonder dat er een ongewenst akkoord uit komt, zegmaar.

Ik speel al heel lang gitaar, maar ik heb totaal geen verstand van elektrische gitaren :)

Heeft iemand misschien suggesties voor mij?
Ik zit zelf te denken aan het type telecaster....

Alvast heel erg bedankt!

The Underdog
28 maart 2007, 22:54
Een tele heeft helemaal geen brede hals....

Spitfire
28 maart 2007, 22:57
Wat ik zoek is eigenlijk het volgende: een makkelijke gitaar, met een zo breed mogelijke hals, en eentje die zoveel mogelijk speelt als een spaanse akoestische gitaar. Ik wil de gitaar hard en grof kunnen aanslaan zonder dat er een ongewenst akkoord uit komt, zegmaar.

Ik vrees dat je nooit zo'n gitaar gaat vinden

Squier4ever
28 maart 2007, 22:58
gelukkig bestaat er zoiets als een gitaarbouwer!
verdiep je eens in de termen, zoek uit wat je precies wil en ga eens op zoek bij een bouwer, er moet vast wel een mouw aan te passen zijn.

Spitfire
28 maart 2007, 23:04
Maar dan nog, een hals ter dikte van een klassieke gitaar-hals vind je nooit. En al zou dat lukken dan nog wordt het ongelooflijk moeilijk 'mikken' met dunne stalen snaren erop.

ventje
28 maart 2007, 23:11
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe elektrische gitaar, omdat ik niet geheel tevreden ben over mijn Les Paul. Deze gitaar was mijn eerste elektrische, en vanwege de zeer dunne hals, hoog gewicht en diepe klank, is het totaal anders van wat ik gewend ben op de akoestische gitaar.

Wat ik zoek is eigenlijk het volgende: een makkelijke gitaar, met een zo breed mogelijke hals, en eentje die zoveel mogelijk speelt als een spaanse akoestische gitaar. Ik wil de gitaar hard en grof kunnen aanslaan zonder dat er een ongewenst akkoord uit komt, zegmaar.

Ik speel al heel lang gitaar, maar ik heb totaal geen verstand van elektrische gitaren :)

Heeft iemand misschien suggesties voor mij?
Ik zit zelf te denken aan het type telecaster....

Alvast heel erg bedankt!


les pauls hebben normaal gesproken alles behalve erg dunne halzen, ik ken niet erg veel gitaren die een dikkere hals hebben dan een les paul, een tele heeft een veel dunnere hals dan een LP, en als er een ongewenst akkoord uit komt, sla je gewoon de verkeerde snaren aan, dit zal echt niet minder worden met een andere gitaar.

Is een elektro akoustische gitaar niks voor je?
en anders is er altijd nog de optie een gitaar naar jouw wensen te laten maken.

maar zoals ik het nu hoor ben je gewoon nog niet gewend aan de elektrische gitaar, een elektrische is nou eenmaal niet te vergelijken met een akoustische.

LaurentB
28 maart 2007, 23:12
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe elektrische gitaar, omdat ik niet geheel tevreden ben over mijn Les Paul. Deze gitaar was mijn eerste elektrische, en vanwege de zeer dunne hals, hoog gewicht en diepe klank, is het totaal anders van wat ik gewend ben op de akoestische gitaar.

Wat ik zoek is eigenlijk het volgende: een makkelijke gitaar, met een zo breed mogelijke hals, en eentje die zoveel mogelijk speelt als een spaanse akoestische gitaar. Ik wil de gitaar hard en grof kunnen aanslaan zonder dat er een ongewenst akkoord uit komt, zegmaar.

Een electrische gitaar is een heel ander instrument dan een akoestische. Een van de typische dingen is dat het veel lichter speelt, door de lagere spanning en actie van de snaren, maar dat daardoor alles wat je doet ook veel groter wordt uitversterkt dan op akoestische gitaar. Je zult er gewoon subtieler op moeten spelen, tenzij je zwaar vervormd speelt. De rechterhand is wat dat betreft moeilijker dan op akoestisch, in sommige opzichten.

Een idee is misschien een Gretsch-achtige semi-akoestische? Dat soort modellen hebben meestal wat bredere halzen en klinken wat helderder.

The Underdog
28 maart 2007, 23:29
Anders moet je zo'n dikke jazzer nemen.

wietse
28 maart 2007, 23:31
breed wordt lastig de meeste elektrische gitaren hebben weleen aardige standaard breedte, of je moet al een oude hoyer model 29 vinden
http://www.musikkeller.com/images/hersteller/hoyer/hoyer_2060680.jpg
heb eens een zwaar verbouwde gehad en die had een erg brede hals die niet onderdeed voor een klassieke.
maar als je er al één vindt (zeldzaam) dan ben je ook snel een 700 euro kwijt voor een nette.

als dik ook mag zoek om een 24 frets arirang necktrough, dingen kosten geen drol zijn erg goed voor het geld en een dikkere hals vindt je niet snel.
het moet wel een 24 frets uitvoering zijn, de 22 frets modellen hebben lang zo'n dikke hals niet.
op het moment staat er 1 op marktplaats te koop, beetje ver voor je, in groningen, maar dan weet je tenminste hoe ze er uit zien en anders staan op mijn site nog een paar (niet te koop :D)

rickert
28 maart 2007, 23:34
http://www.musikkeller.com/images/hersteller/hoyer/hoyer_2060680.jpg


JEEEEEEEEEEEUZUS wat een nek :nervous:

Squier4ever
28 maart 2007, 23:39
@ ventje: er zijn ook LP's met zgn. 60's necks en die zijn nou niet wat je zegt dik....

ook 50's necks vind ik reuze meevallen qua dikte

Brammibal
28 maart 2007, 23:40
die nek plate is wel vet.
Die arirang op marktplaats heeft trouwens een dunnere nek lijkt het op de foto.

grayfink
28 maart 2007, 23:45
Oude Arirang op de kop tikken? Alhoewel, die hebben vooral een dikke hals geloof ik. Niet breed.

Brammibal
28 maart 2007, 23:50
nee, die arirang zijn alleen maar dik.

vulvasonic
29 maart 2007, 00:14
Vergeet ook niet dat een spaanse gitaar een platte toets heeft. Dat is bij electrische gitaren ook al vrij uitzonderlijk.

DarknessAwaits
29 maart 2007, 01:21
De plattere toetsen tref je juist weer aan bij metalgitaren die nou niet echt bekendstaan om de enorme halzen... (Zelf)bouwen is de enige oplossing denk ik, als je dat echt persé zou willen.

Wouter J
29 maart 2007, 02:47
Schaf jezelf een Gibson SG standard aan. Die hebben een lekker wijd hals profiel heel erg klassieke gitaar achtig. Ik heb er zelf een en het is de enige Electrische waar op ik flamenco tokkelwerk kan spelen (het klinkt van geen kant maar ik kan het er wel op spelen)

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/SG.jpg

Tho
29 maart 2007, 10:15
Probeer eens een Jackson. Mijn Jackson USA heeft een vrij brede hals

supahfuzz
29 maart 2007, 10:20
Hallo iedereen,

Wat ik zoek is eigenlijk het volgende: een makkelijke gitaar, met een zo breed mogelijke hals, en eentje die zoveel mogelijk speelt als een spaanse akoestische gitaar. Ik wil de gitaar hard en grof kunnen aanslaan zonder dat er een ongewenst akkoord uit komt, zegmaar.

Ik speel al heel lang gitaar, maar ik heb totaal geen verstand van elektrische gitaren :)

Ik zit zelf te denken aan het type telecaster....

Alvast heel erg bedankt!


Het is misschien een betere optie om eens een dikke set snaren op je gitaar te zetten, want: die voel je beter zitten, dus je pakt ze "preciezer" plus dat deze veel minder rammelen en zo. Ik bedoel dan niet een setje 010 of 011 maar gelijk 012 of 013. Liefst met de omwikkelde G-snaar.

Een telecaster met de oude radius van 7,25" is uitermate daarvoor geschikt. door de grotere ronding pakken akkoorden veel makkelijker.

Ik heb in mijn dagelijkse praktijk als gitaarreparateur op deze manier behoorlijk wat mensen goed kunnen helpen. Wat wel belangrijk is , is dat je je gitaar zeer zeker moet laten afstellen op zo'n zware set snaren.

Ik heb in het verleden ook wel eens halzen gebouwd, voor strats dan met een breedte van 48 mm (itt 52 mm van een klassieke hals. 48 is nog heel goed te doen)

episua
29 maart 2007, 10:37
Koop anders een elektrische 12 snarige gitaar zoals een rickenbacker(kopie) of 12 string strat ect. Dan haal je er gewoon 6 snaren af, even opnieuw afstellen en klaar!

Negative K3 fan
29 maart 2007, 12:33
De plattere toetsen tref je juist weer aan bij metalgitaren die nou niet echt bekendstaan om de enorme halzen... (Zelf)bouwen is de enige oplossing denk ik, als je dat echt persé zou willen.

die gitaren hebben wel dunne halzen, maar ze zijn ook best breed, al komt het natuurlijk niet in de buurt van klassieke halsen.

als je het topic even samenvat zijn er 3 opties die praktisch haalbaar zijn

1. Je laat een gitaar, of een nek, bouwen bij een gitaarbouwer naar eigen specificaties. Je zou dan bijvoorbeeld ook een gitaar kunnen kopen en de nek ervan vervangen door een breder exemplaar.
2. Je koopt een 12 snarige electrische gitaar en haalt er 6 vanaf waardoor je een 6 snarige gitaar met erg brede nek krijgt. Nadeel hiervan is dat er niet zoveel 12 snarige electrische gitaren zijn dus je zult goed moeten zoeken naar een model dat je aanstaat
3. Je leert omgaan met een electrische gitaar, misschien een beetje dom gezegd, maar het gaat hier in principe wel om een heel ander instrument, ik ben van oorsprong ook klassiek geschoold maar heb jong genoeg de overstap naar electrisch gemaakt. Onder andere door het plectrum werk, andere linkerhand technieken zou ik ervoor kiezen gewoon bij het begin te beginnen en electrisch te leren spelen in plaats van klassiek te spelen op een electrische gitaar.


€0,02