PDA

View Full Version : buizenamp voor podxt?



BenB
28 maart 2007, 18:06
OK, situatieschets :)
Een Epiphone Les Paul Custom die in een pod xt live ingaat. Dit is zeker.
Ik heb ca 700 EUR voor een amp op achter de pod te hangen, geen tweedehands (ivm BTW).

Mijn oorspronkelijk plan was om hier een flextone 3 aan te hangen, maar nu kreeg ik net het briljante idee om er een buizenbak aan te hangen want de amp models die de flextone doet, zitten al in de pod xt! Reden te meer om voor een buizenamp te gaan? Nu, het is vooral voor thuis maar als ie mee kan op het podium is het helemaal leuk.

De amp zelf hoeft eigenlijk niet per se een klank te MAKEN, dat doen de models uit de pod al. Hij zou ze natuurlijk wel wat mogen opwarmen.. De stijl die ik nu speel is toch vooral stevige rock met veel hi-gain geluiden, maar af en toe een streepje gekleurd clean moet toch ook mogelijk zijn? :)

Enig voorstel over een amp die ik absoluut moet testen en/of mijden?
Bedankt!

Realeigo
28 maart 2007, 18:09
wat dacht je van alleen een eindversterker + kast.

almarvk
28 maart 2007, 18:11
Ik verplaats 'm ff naar Moderne Versterkers.

BenB
28 maart 2007, 18:12
wat dacht je van alleen een eindversterker + kast.
Welk voordeel haal ik hier dan uit?

yhcmarc
28 maart 2007, 18:17
omdat dat eigenlijk hetgene is waar je om vraagt ;) .. je gebruikt de pod als preamp, en een buizen eindversterker als poweramp, samen in een rackje en klaar. Moet je er nog wel even een speaker cabje bijscoren.

Synx
28 maart 2007, 18:19
wat dacht je van alleen een eindversterker + kast.

werkt perfect, zo doe ik het ook. Wel cab sim uitzetten en stackpoweramp klinkt bij mij het beste.
Succes!

BenB
28 maart 2007, 18:25
Hmm ik ben er nu op thomann naar aan het kijken, zijn ze ook in non-19" formaat te krijgen? M'n rack zit namelijk al stampvol :)

BenB
28 maart 2007, 18:39
Volgende combo lijkt me eigenlijk wel cool:

Peavey valve king head
http://www.thomann.de/de/peavey_valve_king_head.htm

MARSHALL MG412A
http://www.thomann.de/de/marshall_mg412a_gitarrenbox.htm

Maakt het trouwens wat uit dat de peavey 16 ohm is en de marshall 8?

Edit: ik zie dat er voor de valveking een 4*12 bestaat! :)

PEAVEY VALVE KING 412 SLANT
http://www.thomann.de/de/peavey_valve_king_412.htm

Of is dit een afrader ivm de pod? :(

Fumi SG
28 maart 2007, 19:01
Luister nou naar wat hier gezegd wordt! Als je je Pod wil gaan gebruiken als preamp (dat wil jij dus gaan doen) dan moet je er niet nóg een keer een preamp bij aan zetten. Als jij bijv. die Peavey gebruikt en je gebruikt van je Pod ook nog eens je ampmodels, neem dan van mij aan dat dat niet gaat werken. Koop gewoon een fatsoenlijke poweramp en een cabinet, gebruik je Pod als preamp en blaas iedereen omver.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een actieve monitor kopen. Maar dan wordt het weer een ander verhaal, dat verhaal lijkt me nog wat te ingewikkeld als ik je zo inschat. Geeft verder niet, gewoon weer vergeten.

peter_heijnen
28 maart 2007, 19:13
Speciaal voor de pod, en buizen, en alleen eindtrap+speaker: Atomic.

http://www.g66.eu/index.php?page=shop.browse&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=2&lang=nl

BenB
28 maart 2007, 19:18
Hmm, zou het ook ideaal klinken op m'n actieve studiomonitors dan?
gewoon pod op een lijningang van de mixer. Ik dacht altijd dat een amp het geluid wat meer in-your-face kreeg, in tegenstelling tot neutrale studiomonitors :)

Oftewel: budget vrij voor een Explorer :D

Realeigo
28 maart 2007, 19:53
duh zon pod is er voor gemaakt om direct de monitoren in te pompen.. daarvoor zit al die moddeling troep erop...

vettavillenl
28 maart 2007, 19:54
Buizenamp voor versterking POD
http://www.vettaville.nl/vvatomic-info.html

Fumi SG
28 maart 2007, 19:55
duh zon pod is er voor gemaakt om direct de monitoren in te pompen.. daarvoor zit al die moddeling troep erop...

Lul niet zo dom als je niet weet waar je het over hebt.

armageddon
28 maart 2007, 19:58
Lul niet zo dom als je niet weet waar je het over hebt.

heuh? Een pod is mijn inziens ook gemaakt om direct het mengpaneel in te gaan :) Daarom zit al die modelling er ook op.

Ik zie niet in wat hier fout aan is?

Fumi SG
28 maart 2007, 20:03
In zekere zin klopt het wel jah. Ik ben nou een beetje in een zeikmode op dit moment en Realeigo's post kwam een beetje lomp uit de hoek.

Een Pod is er zeker niet alleen voor gemaakt om direct over de PA te gooien. Je kunt een Pod ook heel goed over een gewone amp gebruiken, in dat geval gebruik je de Pod puur voor z'n effecten. Nog een mogelijkheid is de eerdergenoemde buizeneindtrap. Ook dit schijnt lekker te klinken, ik moet zeggen dat ik het zelf nog nooit zo gehoord heb. En als laatste, en dat is volgens mij de echte reden waarom de Pod ooit uitgevonden is, je kunt er heel makkelijk goed klinkende opnames mee maken. Lekker thuis, van achter je pc.

Ik vond Realeigo's opmerking dus wat bot uit de hoek komen en ik heb een hekel aan mensen die anderen klakkeloos nablaten. Ik zeg niet dat hij dat ook deed, ik kreeg alleen dat idee.

Raffie
28 maart 2007, 23:18
Speelde met een Pod xt pro eens over een Mackie SRM450 : super geluid , helder en loeihard. Ziet er wel niet oldschool uit , standaard cab enzo ...

Raf

BB-G
28 maart 2007, 23:28
Ook mogelijk en naar 't schijnt echt de moeite: geen buizenamp, maar een PA (heb ik me laten vertellen)

Nocki
29 maart 2007, 00:05
Ik gebruik zelf de Pod XT live over een actieve monitor wat me een beter en echter geluid opleverd dan over de eindtrap van mn boogie met 2 2x12 v30 kasten eronder.

ik kan je dus alleen maar aanraden om voor een actieve monitor te gaan. als je daar goed in investeerd heb je een gouden combinatie.

een buizen eindtrap met kast is een zwakkere (hoeft niet altijd verkeerd te zijn) combinatie omdat dat niet altijd 100% hetzelfde klinkt. ik heb het gevoel dat het over een full range set het beste klinkt en dik denk ook dat je zo'n pod gebruikt vanwege het gemak en de draagbaarheid. ga je er een eindtrap en kasten achtergooien heb je een mooier resultaat met een buizen preamp.

zeker voor metal worden je mogelijkheden groter op een full range systeem.

nogmaals over gitaar versterkers en gitaar kasten kan het ook heel goed zijn maar ik merk dat de controlls anders reageren en het geheel wat moeilijker lekker gaat klinken. ik denk ook dat dat de reden is waarom modeling vaak met een scheef oog bekenen wordt. het werkt nog niet 100% samen.

maak een keuze en blijf erbij!

Ibanez RuleZ
29 maart 2007, 00:09
maak een keuze en blijf erbij!

en wanneer ga je zelf dat advies opvolgen??? :chicken:

harrald

Nocki
29 maart 2007, 00:18
Hoe bedoel je? ik speel al jaren op Gibson les pauls en Mesa amps... :)
alle zooi erom heen is veranderd maar dit is een constante factor.

wat ik eigenlijk bedoelde met mn opmerking is dit: als je kiest voor een benzine auto dan moet je niet opeens diezel erin gooien. het is bijde brandstof maar het werkt niet samen toch heeft het hetzelfde doel.
kies voor een systeem en gebruik het op de manier zoals het het beste tot zn recht komt.

ik gebruik al jaren buizen amps en elke keer als er digitale zooi tussen kwam klonk het niet meer. dat is ook de reden waarom ik zoveel fx heb gehad.

ik moet ook die keuze maken door te gaan voor een systeem dat werkt. en ik blijf opzoek. ook heb ik lange tijd het beste van bijde werelden willen hebben. mogelijkheden en gebruiks gemak samen. nu houdt ik het gescheiden en ben ik om voor modeling terwijl het nooit mn boogie gaat vervangen...

maar gaat niet technologien door elkaar gebruiken het werkt vaak niet lekker. (er zijn uitzonderingen)

Ibanez RuleZ
29 maart 2007, 00:47
read between the lines nocki

h.