PDA

View Full Version : zelbouw schoolproject



Danielovich
28 maart 2007, 16:41
hallo
ik moet voor een school project een snaarinstrument fabriceren maar mag hij moet stembaar zijn, en ik mag geen orginele onderdelen gebruiken
heeft iemand mischien ideeén voor bijv een klank kast en iets voor de snaren en andere onderdelen, ik hoor het graag want dit project telt mee voor mijn examen

daniel

DarknessAwaits
28 maart 2007, 17:08
Mag je bijvoorbeeld ook geen stempennen voor piano gebruiken? Dat heb ik ooit gedaan bij een opdracht van school, een houten doosje met enkele snaren erover gespannen, stembaar met pianopennen.

Een soort harp maken is ook leuk, wellicht is dat een idee?

Danielovich
28 maart 2007, 17:13
bedankt ik zal dat van die piano pennen wel even uitzoeken
weet je toevallig ook hoe duur ze ongeveer zijn?
alvast bedankt.

harp was te eenvoudig :stop: het is voor natuurscheikunde een project over geluid.

Danielovich
28 maart 2007, 18:38
iemand mischien nog meer ideeen sugesties tips ?

oaf
28 maart 2007, 20:24
iemand mischien nog meer ideeen sugesties tips ?

kijk is op google naar:

cookie tin banjo
cigarbox guitar

zijn zeer makelijk te maken, heb zelf een cookie tin banjo gemaakt voor op reis geweldig ding!! alleen heb ik er een film blik voor gebruikt.

het zijn gitaren, dus te stemmen!!
succes,
oaf

madman
28 maart 2007, 20:27
hahaha, ik weet niet of er hier iemand wel eens bij sol in breda komt, maar daar hebben ze een gitaar hangen gemaakt van een toiletbril+deksel.
meer voor de show natuurlijk, maar het blijft een origineel idee:)

Enra
28 maart 2007, 20:33
iemand mischien nog meer ideeen sugesties tips ?

Er stond recent een foto in een zelfbouw topic van een antiek instrument met een soort schuifsysteem als mechanisme. Volgens mij maakte Ernieman daar nog een opmerking over.

Verder kan je natuurlijk draadspanners gebruiken - kleintjes dan - die ze gebruiken in hekwerkconstructies. In feite is alles waarmee je traploos iets opspant in jou geval een potentieel stemmechaniek.

ernieman
28 maart 2007, 20:58
Zelfs een simpele bout, boor er een gaatje in, snaar erdoor en dan lekker in je hout draaien (wel even voorboren...)
Ander uiteinde maak je vast aan een schroefje ofzo. Simpeler kan het niet lijkt me.
Je kunt zelfs nog een oude plastic fles gebruiken als klankkast. Gat erin voor de geluidstrillingen eruit te laten...

Enra
28 maart 2007, 21:38
Zelfs een simpele bout, boor er een gaatje in, snaar erdoor en dan lekker in je hout draaien (wel even voorboren...)
Ander uiteinde maak je vast aan een schroefje ofzo. Simpeler kan het niet lijkt me.
Je kunt zelfs nog een oude plastic fles gebruiken als klankkast. Gat erin voor de geluidstrillingen eruit te laten...

Hé Ernieman, je bent geniaal. Simpele oplossingen zijn wederom de beste; het is de kunst om erop te komen.

Danielovich
28 maart 2007, 21:55
ey bedankt;) ik zat zelf al een beetje te brainstormen over een klankkast maar die tips van jullie lijken me erg goed bruikbaar;)

ik zal eerst een plan maken en daarna maak ik foto's van het proces zelf en dan post ik ze op het forum.

daniel

Danielovich
28 maart 2007, 21:58
ik denk dat ik voor een sigaren doosje als klankkast gaat
weet iemand of je het doosje nog moet verstevigen? want ik ben bang dat de druk van de snaren het ding doet knappen
alvast bedankt;)

Enra
29 maart 2007, 07:33
Verdiep je eens in een paar Aziatische instrumenten. Sommige hebben slechts één snaar, andere twee of drie!!

Danielovich
29 maart 2007, 12:44
oke dan zal ik daar ook even naar kijken;) k ben nu aan het kijken wat er allemaal mogelijk is ( met mijn handen ) en wat voor materiaal k het beste kan gebruiken etc.