PDA

View Full Version : DOD 250 RI opnieuw gemod! TS9 verslagen!



Speeddemon
28 maart 2007, 14:50
Ik heb een DOD 250 Reissue, welke ik al 3,5 jaar geleden gemodificeerd had, voor meer laag, meer volume, minder 'fizz', en true bypass + 3mm status LED.

Nou gebruikte ik 'm al een tijdje niet meer, omdat ik een wat dunner klinkende boost nodig had, om m'n Tubefactor strakke high gain sounds te laten geven. Maar aangezien ik bezig ben met m'n afstudeerverslag (over effecten e.d.), had ik 'm weer eens open liggen, ook omdat ik ondertussen al vergeten was welke waardes ik precies vervangen had.
Nu zit er origineel een 0.047uF (47nF) RC Filter condensator in. Deze heb ik destijds vervangen met, schrik niet, 0.22uF (220nF)!
En geloof maar dat dat vet klinkt. Nu is de aard van 't circuit zo, dat wanneer je de gain opschroeft, hij iets dunner wordt in 't laag, maar blijkbaar met m'n 0.22uF heb ik het circuit 'getrotseerd', want nu bleef ie vol (en dus uiteindelijk modderig) bij hoge gainstanden.

Nadat ik las dat de YJM 308 overdrive (een licht gemodde variant van het originele DOD250 circuit) een 0.001uF (1nF) inputcap (andere condensator dan de R/C Filter) had, dacht ik "ik installeer gewoon een DPDT schakelaartje, die schakelt tussen die 2 waardes; 1nF en 220nF."
Zo gezegd, zo gedaan, en dit schakelt echt tussen een wat dunnere treble-boost sound en een supervolle sound. Maar na flink wat testen, vond ik zelf de 1nF iets TE dun en de 220nF iets te dik. Dus heb ik er nu een 3,3nF en 100nF erin gezet en hij werkt helemaal perfect. Dusdanig, dat ik m'n gemodde Ibanez TS9 RI van m'n board heb afgehaald.
Ze ontlopen elkaar weinig qua klank, al is de TS9 smeriger en hij lijkt bij arpeggio's iets meer te 'gorgelen/stikken'. De DOD 250 klinkt dus zeker opener, maar daar staat tegenover dat de TS9 wel iets harder kan, met ietsje minder hiss. Z'n ruis zit in een wat lager frequentiegebied.

Maar aangezien ik met m'n huidige band meer ouwe hardrock en heavy metal speel, dan thrash-metal, komt die DOD 250 dus beter tot z'n recht. Zeker bij AC/DC achtige dingen, waarbij openheid/transparantie belangrijker is dan meer gain. Tel daarbij op dat m'n DOD 250 true bypass is, m'n allereerste gemodde pedaal (instigator van de MiG*Boost!) en er cooler uitziet dan een TS9, en ik zie genoeg redenen om voorlopig die DOD 250 op m'n board te houden en de TS9 effe in de mottenballen te zetten.

Beide pedalen hebben dus nu een Bass-switch; en ook hierbij scoort de DOD 250 beduidend beter (opener) dan de TS9 met z'n bassboost aan (loopt helemaal dicht, modderig, als je met humbuckers speelt).
Als je alleen bluesy licks zou spelen met een Strat, dan is die bassboost echt onmisbaar! .


Maar ik raad dus aan om die RC Filtercap schakelbaar te maken, om tussen een vette en wat dunnere boost te kunnen schakelen! (moet ook voor de BYOC DOD 250 vast wel mogelijk zijn!)

zoon van Piet
28 maart 2007, 16:03
Een van mijn favo-pedalen. twee zelfs, als je de TS meetelt...

Ik heb een volkomen afgetrapte ouwe ( en orzjinele gele) die super klinkt. En waar ik eigenlijk niks aan durf te (laten) veranderen. Ik kan je voorkeur voor de 250 helemaal begrijpen als ik lees wat voor muziek je ermee speelt. In heftiger muziek doet ie het beter dan een TS - en de bak extra gain kan in dat geval ook nog van pas komen.


De 250 wordt vaak vergelekenmet de MXR dist+. ze zijn nagenoeg gelijk qua schema, schijnt het. Maar ze klinken behoorlijkverschillend, de 250 is een overdrive, de MXR een distortion. Hoe zie jij als muzikant/techneut (*) dat verschil?

Persoonlijk hoor ik meer gelijkenis tussen de 250 en de eerste versie van de Ibanez Overdrive II. geen idee of ze qua schema overeen komen...

(*: let op de volgorde: eerst muzikant, dan technicus!)

Speeddemon
28 maart 2007, 16:58
Hey ZvP, ik probeer nog steeds een originele DOD 250 (geel, met de LM741CN op-amp of een echte grijze) op de kop te tikken, maar ik ben ook van plan een exact parts grey-clone te maken, met alle oude ruiscomponenten van dien! (waarschijnlijk wel in een gele behuizing. Heb al een paar fantastisch mooie knoppen hiervoor).

Wat betreft het verschil met de MXR D+, ik heb 3 originele gehad, heb er nog 1tje (vanwege MXR collectie), en ik vind er weinig aan. Krasserig, unity gain bereikt ie nauwelijks, met volume VOL open, dus boosten is niet eens mogelijk. Als Randy Rhoads die echt gebruikt heeft, moet ie zeker met die 10 Band EQ van MXR aan de slag zijn gegaan, want een D+ klinkt nauwelijks zoals zijn tone op Blizzard en Diary.

Tot zover mijn muzikanten oordeel.

Het techneuten oordeel laat zich uitleggen in o.a. het volgende:
gain-potmeter van 1M (D+) ipv 500k (DOD 250).
germanium clipping diodes 1N270 (D+) ipv silicium diodes 1N4148 (DOD 250), welke zorgen voor meer vervorming (ook ander karakter) en minder output, omdat ze een lagere drempelspanning hebben.

Verder zit er nog op de input-lijn een 1nF condensatortje naar massa bij de D+. Wat die precies doet, weet ik niet (misschien nog meer laagweergave afvloeien? D_H, help please! :satisfie: ), maar bij de DOD 250 zit die niet.

Lang verhaal kort, als je een buizen-amp hebt, die je wil boosten naar meer gain, kun je veel beter een DOD 250 pakken dan een MXR D+. De laatste is naar mijn mening te krasserig (wat zich vertaalt in ongelofelijk veel ruis, als je 'm als boost gebruikt) en heeft geen boost-baar uitgangsvolume.

Dirk_Hendrik
28 maart 2007, 18:39
(misschien nog meer laagweergave afvloeien? D_H, help please! )

Oscillaties bij hogere gain tegengaan. Of die wel of niet optreden is nogal afhankelijk van je elementen, bekabeling en andere zaken die per gitarist varieren. Het is zeg maar een stukje veiligheid.

Speeddemon
28 maart 2007, 19:28
Oscillaties bij hogere gain tegengaan. Of die wel of niet optreden is nogal afhankelijk van je elementen, bekabeling en andere zaken die per gitarist varieren. Het is zeg maar een stukje veiligheid.
Doet die kleine condensator bij de IC dat ook al niet dan?

Heb net nog de 25pF keramische schijf cap van m'n DOD 250 RI door een Silver Mica van 30pF vervangen. Cork sniff'd. :cooler:

Negative K3 fan
28 maart 2007, 19:33
wat een condensatortje al wel niet kan doen he?

Speeddemon
28 maart 2007, 22:17
wat een condensatortje al wel niet kan doen he?
meer dan een IC en 2 weerstanden in een TS9 vervangen, i.i.g! :satisfie:

dePerik
28 maart 2007, 22:53
Eh, leuk alles, maar hoort dit topic niet op de werkbank te liggen?

Speeddemon
28 maart 2007, 23:02
Eh, leuk alles, maar hoort dit topic niet op de werkbank te liggen?
Nou kan ik eindelijk deze gevleugelde, edoch archaïsche uitspraak van stal halen:

"Een kniesoor, die daar op let". :stop:

vinni
29 maart 2007, 13:59
Hoi Speedy,

interessant topic.

Heb zelf de BYOC kit gebouwd. De verschillen tussen de DOD250 en Distortion+ zijn echt minimaal. Met de BYOC kit kun je zelf bepalen welke van de twee jewilt bouwen. Heb dus de DOD250 gebouwd.
Klinkt erg goed....

Effe nog naar de componenten gekeken.
De BYOC kit maakt voor DOD250 specs gebruik van 1N914 diodes.
Voor Dist+ van 1N34A diodes.....maar ja....naar smaak aante passen natuurlijk.

Over die caps....mja....Toch veel verschillen met de waardes die in dit topic staan.

Maar zoals gezegd....klinkt echt goed!

Ben zelfs van plan er nog 1 te bouwen....Dist + specs dan.

Groet,
Vinni

Speeddemon
29 maart 2007, 18:37
Hoi Speedy,

interessant topic.

Heb zelf de BYOC kit gebouwd. De verschillen tussen de DOD250 en Distortion+ zijn echt minimaal.
Je bedoelt qua componenten, mag ik hopen?
Want klanktechnisch vind ik er een wereld van verschil tussen zitten.
Cleanboost die tot bijna fuzz kan en flink hard kan gaan, of fuzzy, raspy, distortion/fuzz die nauwelijks unity gain haalt.



Effe nog naar de componenten gekeken.
De BYOC kit maakt voor DOD250 specs gebruik van 1N914 diodes.

Vreemd, want op zo'n beetje elk online schema staat dat DOD 250 origineel 1N4148's gebruikte. Overigens is de asymmetrische mod (2 diodes aan de ene kant in serie, en 1 aan de andere kant) wel een verbetering; meer crunch en iets meer volume.

Jimwoud
29 maart 2007, 18:46
Welke kan het minste gain geven van de 250 en de TS??

En is de 250 minder mid gevoiced?

Ik heb zelf een Jeckyll & Hyde maar vind dat de 'TS kant' met gain dicht nog teveel gain hebben, of is dit hetzelfde als de 250 en TS.

Wie kent ze alle 3.

bedankt

Ash ketchum
29 maart 2007, 18:54
Zelf ben ik zeer gecharmeerd van 2 1N4148 en 1 1N6263 Schottky. Net iets meer vervorming maar ietsje minder volume. Een germanium diode kan natuurlijk ook, maar dan lever je weer iets aan volume in.

zoon van Piet
29 maart 2007, 18:56
De overdrive in de Y&H is volgens mij een complete TS-kloon -althans hij klinkt in mijn oren nagenoeg hetzelfde. Maar ik heb m nooit geprobeerd met de gain dicht. Als jij zegt dat ie dan nog steeds teveel gain heeft, lijkt me dat anders dan bij de TS.
De 250 heeft niet dat midhoogknerpje van de Ts. en hij geeft behoorlijk wat meer laag.

Ik neem mn 250 vanavond maar eens mee naar de repetitie. Kijken of ik m d'r hard van krijg...

Speeddemon
29 maart 2007, 19:04
Welke kan het minste gain geven van de 250 en de TS??

En is de 250 minder mid gevoiced?

Ik heb zelf een Jeckyll & Hyde maar vind dat de 'TS kant' met gain dicht nog teveel gain hebben, of is dit hetzelfde als de 250 en TS.

Wie kent ze alle 3.

bedankt
TS9 met gain op 0 vervormt al. De DOD 250 kan dan nagenoeg clean worden. Verder heeft ie geen mid-hump, maar is ie behoorlijk lineair qua klank bij lage gainstanden.

vinni
29 maart 2007, 20:05
TS9 met gain op 0 vervormt al. De DOD 250 kan dan nagenoeg clean worden. Verder heeft ie geen mid-hump, maar is ie behoorlijk lineair qua klank bij lage gainstanden.

Heb zelf de vervorming op de DOD250 verijwel op nul staan. Dan krijgt het
clean een mooi randje....De BYOC heeft mijn XOTIC RC Booster vervangen.

Groet,
Vinni

Jimwoud
30 maart 2007, 09:24
TS9 met gain op 0 vervormt al. De DOD 250 kan dan nagenoeg clean worden. Verder heeft ie geen mid-hump, maar is ie behoorlijk lineair qua klank bij lage gainstanden.

Toch dan ook nog maar een kijken voor een DOD 250, als er in je booster als teveel gain zit wordt je distortion vaak te gruizig/ fizzig. Zijn die dingen nog een beetje goed te vinden? wat kosten ze nieuw?

gr Jim

Einzeln
30 maart 2007, 09:43
Wat is het verschil met de Mig*Boost?

Speeddemon
30 maart 2007, 10:50
Wat is het verschil met de Mig*Boost?
niet veel, aangezien toen ik m'n DOD 250 voor 't eerst modde, die aan een aantal mensen heb laten horen, en vanwege de goede reacties is daar de MiG*Boost uit ontstaan.

MiG*Boost zitten wel metaalfilm weerstanden (minder ruis), een andere (single) op-amp (DOD 250 RI werkt met een dual op-amp), MiG*Boost heeft een grotere input-cap, 5mm groene LEDs (ipv 3mm geel, voor meer output) en ipv 2 1N4148's (voor de Si(Ge) zijde), zitten er 4 diodes (waaronder 2 germanium) in, voor meer volume EN asymmetrische vervorming.

Overigens, vanwege deze nieuwe mod op m'n eigen DOD 250, overweeg ik om een 3-standen 'bas' schakelaar op de volgende MiG*Boosts te implementeren, zodat ie ook beter met dik- en dun-klinkende gitaren overweg kan.

@Jim: de 2e Reissue versie is gewoon te verkrijgen, en 2e hands moet je ze zeker voor een eurootje of 40-50 kunnen vinden.

zoon van Piet
30 maart 2007, 10:56
Dus gisteren naar de repetitie, met alle inspiratie van dit topic en mijn afgetrapte, zeg maar gerust afgeleefde, ouwe gele:

http://img144.imageshack.us/img144/2985/img0004gs4.jpg (http://imageshack.us)

De rechtstreekse vergelijking TS/250 heb ik al snel opgegeven. Ik ben teveel vergroeid met de ts en ik vond het klankverschil dusdanig dat ze naast elkaar bestaanrecht hebben.

maar omdat de DOD behoorlijk over de rooie kan gaan ( veel meer dan een TS) heb ik m ingezet als 'tweede trap', die normaliter door de SD9 wordt gedaan. En dat beviel behoorlijk! hij rockt lekker en is heerlijk dynamisch. En als ik de 250 boostte met de TS ging het bloedhard, rauw en ruig, maar toch heel open en duidelijk. En heel dynamisch, ik kon met die combinatie alles spelen en mijn sound regelen met de volumeknop...
Dus nu zit ik weer in dubio... SD9 of 250...?

Mijn ouwe gele blijkt niet de door Speed genoemde IC te hebben:

http://img90.imageshack.us/img90/4000/img0008ie6.jpg (http://imageshack.us)

Ik heb geen verstand van die dingen, maar een keer googlen bracht me (natuurlijk!) bij analogman, die de LM741CN en UA741CP noemt. Ik heb niks tegen Analogman, maar ik hou Analog Mike persoonlijk verantwoordelijk voor de TS808/JRC4558D hype en vrees dat de man hetzelfde dogma legt op de 250: je telt niet mee zonder het juiste IC!

Maar is dat zo? mag ik wonderen verwachten van een mod? Die UA741CP zit in mijn (block) MXR, trouwens.

En dan zit ik nog met de vergelijking Tussen de DOD en de Ibanez ODII (eerste versie). dat ze behoorlijk in elkaars buurt komen, kan ik horen. Kan iemand me zeggen of ze ook technisch gerelateerd zijn?

Nog maar een plaatje:

http://img220.imageshack.us/img220/3496/img0014gp9.jpg (http://imageshack.us)

Een redelijk minty vintage klassieker en twee totaal naar de filistijnen gerockte pedalen van minder legendarisch allooi. Kennen we de Wet van Peer (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79347&highlight=Peer) nog? Die deed me die DOD onbeluisterd kopen. De groene kreeg ik cadeau bij de bruine.

Dirk_Hendrik
30 maart 2007, 11:20
Maar is dat zo? mag ik wonderen verwachten van een mod? Die UA741CP zit in mijn (block) MXR, trouwens.


OP het moment dat je daar wonderen van verwacht doe je mee aan dezelfde terreur als Mike Pierra.
De 741 is van origine ontwikkeld voor analoge computers. Dat zal in de tijd zijn geweest dat Piet nog een zeer jonge zoon had die waarschijnlijk net op de lagere school zat. Om je een beeld te geven.

De 741 heeft beperkte specificaties die van fabrikant tot fabrikant ook nog eens behoorlijk verschillen. Ik denk dus niet dat je extreme wonderen kunt verwachten. Er zijn andere factoren in een 250 die veel meer invloed hebben.

zoon van Piet
30 maart 2007, 11:43
OP het moment dat je daar wonderen van verwacht doe je mee aan dezelfde terreur als Mike Pierra.


Wees niet bang, mijn vraag was omgeven door een behoorlijke dosis twijfel. Ik waardeer Mike's inzet voor de legendevorming rond de tubescreamer, maar gebruik zelf nog steeds de TS9, terwijl ik ook een 808 heb. En mijn Ouwe Gele DOD klinkt zo goed, dat ik er niks in ga veranderen.

Maar je kunt niks zeggen over de ODII? ken je m niet? Ik ben nu nog effe blut, maar tzt moet die groene toch eens langs de pedalendokter, vanwege een midlifecrisis. het zou me niet verbazen als je dan direct een technische gelijkenis ontwaard tussen de ODII en de DOD...

Dirk_Hendrik
30 maart 2007, 11:48
Jazeker. Ook de OD II is uit dezelfde school als de 250. D+, en later ook de SD-9

zoon van Piet
30 maart 2007, 12:04
Kijk daar leer ik weer wat! De SD9 klinkt weer anders ( cleanboost? forget it!) maar wel lekker...

Einzeln
30 maart 2007, 12:32
Verrassend. Ik heb de maxon sd9 eens ingeplugd bij Eric van de Haar. Een accoordje aangeslagen en meteen weer uitgeplugd. Heel andere ervaring met de Mig Boost.

Dirk_Hendrik
30 maart 2007, 12:37
Guys,

School! Dat betekent niet dat ze exact hetzelfde klinken.

zoon van Piet
30 maart 2007, 12:48
precies. De MXR<>DOD vergelijking maakt dat duidelijk: technisch nauwelijks verschillend, maar muzikaal zeer uiteenlopend...

Mijn SD9/DOD dilemma heb ik opgelost: DOD wordt TBP en dan gaan ze gewoon allebei in mn bak!

MXRphase90>JEN Crybaby>TS9>DOD>SD9>Korg tuner

Einzeln
30 maart 2007, 13:34
Guys,

School! Dat betekent niet dat ze exact hetzelfde klinken.

Dat begreep ik. Desondanks verrassend. Wat Speeddemon over de distortion + schreef, herinner ik me van de SD9 krasserig!

Speeddemon
30 maart 2007, 13:55
Ik heb nog welgeteld 1 originele LM741CN liggen thuis, te wachten voor een greybox 250 clone. Net nog in Breda bij 3 zaken op jacht geweest, maar die hadden alleen UA741's liggen. Klankverschil of niet, als IK een exact parts clone bouw, dan doe ik dat EXACT. Mijn FA-1's zijn daar bewijs van.

(en 47nF keramische schijfcaps zijn ook niet te vinden... :sneaky: )
Misschien es een beroep doen op D_H's meuk-bak? :satisfie:

Tristan
30 maart 2007, 14:27
Dat begreep ik. Desondanks verrassend. Wat Speeddemon over de distortion + schreef, herinner ik me van de SD9 krasserig!

Inderdaad, dat idee had ik ook bij die Maxon SD9 Reissue...

@Speedy:
Die FA1 van jou heb ik weleens gehoord, Gvees heeft er volgens mij een, dat ding klonk echt te gek...

Speeddemon
30 maart 2007, 14:28
Inderdaad, dat idee had ik ook bij die Maxon SD9 Reissue...

@Speedy:
Die FA1 van jou heb ik weleens gehoord, Gvees heeft er volgens mij een, dat ding klonk echt te gek...
Klopt, Gerard zou nog steeds een review doen... :chicken:
Bob van Dijkmans heeft er ook één en elke keer als ik 'm spreek is ie er lyrisch over... dus ik zal wel iets goed doen. :satisfie: 8-)

Tristan
30 maart 2007, 14:37
Of Boss heeft iets goed gedaan, geen idee... :D

Speeddemon
30 maart 2007, 14:47
Of Boss heeft iets goed gedaan, geen idee... :D
duh, maar behalve een clone van Prophecysound had niemand er zich nog aan gewaagd!
AnalogMike of all people heeft bij MIJ toen printjes en de op-amps ingekocht voor zijn clones. :cooler:

Dirk_Hendrik
30 maart 2007, 15:04
Ik zal es voor je kijken speedy. Ik vrees echter het ergste. Voor LM741's zal ik ook even gluren.

zoon van Piet
30 maart 2007, 15:13
Maar hoe zit het met het chippie in de mijne? LF351N? Lijkt me volkomen origineel, voor zover ik kan zien...


krasserig!

achja, de SD is voor fijnproevers. Tis net als orale seks: als je het eenmaal kent, wil je niet anders meer...

Einzeln
30 maart 2007, 15:16
Maar hoe zit het met het chippie in de mijne? LF351N? Lijkt me volkomen origineel, voor zover ik kan zien...



achja, de SD is voor fijnproevers. Tis net als orale seks: als je het eenmaal kent, wil je niet anders meer...

Das verrassend. Komt orale sex ook al uit die school? Die kan ik weer wel waarderen!

zoon van Piet
30 maart 2007, 15:19
Zie je? Het is gewoon een kwestie van even door de zure appe... eh.. pruim bijten!

(Niet te hard bijten, he?)