PDA

View Full Version : looper's A/B's ABY's ABCD's maar welke heb k nodig?



TiLT
27 maart 2007, 21:08
looper's A/B's ABY's ABCD's . . . . . ik weet het niet meer ik zoek een looper die met één klik kan switchen tussen twéé effecten loop's wat heb ik nodig? Ik heb al gezocht op het forum maar kon nergens vinden welke ik nou nodig heb.

hugo123
27 maart 2007, 21:16
Dat wil ik ook graag weten!
Ik dacht als ik een a/b switch neem en dan kan kiezen maar dan moet ik iets maken waardor het signaal weer in een kabel komt. (geen enkel probleem) of kan ik betert een looper kopen?


hugo

Speeddemon
27 maart 2007, 22:08
Dus je wilt Loop A (met bijv. comp/chorus/delay) aanhebben, switch indrukken en dan Loop B (overdrive/fuzz/EQ) aanhebben?

Dan moet je een A/B Loop Box hebben. In 't totaal 6 jack aansluitingen en 1 footswitch. Zou je dan alsnog volledig clean en true bypass van gitaar naar amp willen, moet er een Master Bypass bijkomen.

TiLT
27 maart 2007, 23:17
Dus je wilt Loop A (met bijv. comp/chorus/delay) aanhebben, switch indrukken en dan Loop B (overdrive/fuzz/EQ) aanhebben?

Dan moet je een A/B Loop Box hebben. In 't totaal 6 jack aansluitingen en 1 footswitch. Zou je dan alsnog volledig clean en true bypass van gitaar naar amp willen, moet er een Master Bypass bijkomen.

Ja precies, ik gebruik voor m'n ritme sound een distortion en voor m'n solo geluid weer andere pedaaltjes en daar wil tussen kunnen switchen, met één klikje. nou kwam ik langs loooper en dan zie ik dit onder a/b staan:

http://www.loooper.com/ABs.htm

En dat is volgens mij een kanaal splitter.

Speeddemon
27 maart 2007, 23:52
Dat is een A/B Box. Die heeft 1 input en 2 outputs, om tussen 2 versterkers of 1 versterker en 1 tuner te schakelen.

Ze bestaan ook met 2 inputs en 1 output, om bijvoorbeeld tussen 2 verschillende gitaren te schakelen, die allebei aangesloten zijn.

Maar een A/B LOOP Box is iets wezenlijk anders. Die heeft dus 2 Loops, A en B en schakelt hiertussen.

Het verschil tussen een A/B Loop Box en een Dual Loop (of 2TB) Box is, dat bij de laatste beide Loops afzonderlijk true bypass zijn en ook beide aan en uit te schakelen zijn. Maar wil je Loop 1 uit en Loop 2 aan, moet je daar 2 handelingen voor verrichten. Bij een A/B Loop Box schakelt ie OF-OF.

Hierop zijn natuurlijk allerlei varianten en uitbreidingen te verzinnen, zoals Master Bypass, Tuner Out, etc.

boss
28 maart 2007, 00:19
Neem hier eens een kijkje: http://www.lehle.com/frameset.php?country=nl&lang=nl&A_Link=products

En dan bijvoorbeeld dit apparaat: http://www.lehle.com/products/frameset_l1.php?country=nl&lang=nl&L1_Link=D_Loop

Speeddemon
28 maart 2007, 01:06
Die Lehle doet volgens mij juist NIET wat de TS wil, namelijk met 1 switch schakelen tussen 2 Loops.
(om nog maar niet over 't prijsverschil tussen een luxe Lehle bakkie of een DIY A/B Loop te beginnen... :stop: :hippie: )

TiLT
28 maart 2007, 14:36
Die Lehle doet volgens mij juist NIET wat de TS wil, namelijk met 1 switch schakelen tussen 2 Loops.
(om nog maar niet over 't prijsverschil tussen een luxe Lehle bakkie of een DIY A/B Loop te beginnen... :stop: :hippie: )

Idd ik wil een knopje omdat ik m'n amp nooit clean gebruik, ik speel altijd met een overdrive, dus die lehle kan ik niet gebruiken. Misschien kan iemand mij aan een goed schema helpen van een A/B LOOP box

Speeddemon
28 maart 2007, 14:44
Ervan uitgaand dat een 3PDT zo z'n pootjes heeft
1a - 1 - 1b
2a - 2 - 2b
3a - 3 - 3b

En 1,2,3 dus de middelste lugs zijn die naar de a of b kant schakelen, moet je 'm als volgt aansluiten:

1= guitar input
1a= FX Send Loop A
1b= FX Send Loop B
2= A/B Loop Box output
2a= FX Return Loop A
2b= FX Return Loop B
3= massa
3a= kort pootje LED Loop A
3b= kort pootje LED Loop B

de lange pootjes van de LEDs, daar komen daar weerstanden aan (2k2 voor een rode LED, 1k voor een groene LED), en die weerstanden moeten naar de + pool van de 9V DC jack. de - van de 9V DC jack is je massa, hier moeten de sleeves van In, Out en de 2 FX Sends (en de massa aan de 3PDT) aan hangen.

That's it.

TiLT
1 april 2007, 01:15
Nog even een vraagje, moet ik de aansluitbussen isoleren van de metalen behuizing?

boss
1 april 2007, 09:20
Die Lehle doet volgens mij juist NIET wat de TS wil, namelijk met 1 switch schakelen tussen 2 Loops. Ah... juist

(om nog maar niet over 't prijsverschil tussen een luxe Lehle bakkie of een DIY A/B Loop te beginnen... :stop: :hippie: ) Point taken ;)

Speeddemon
1 april 2007, 16:37
Nog even een vraagje, moet ik de aansluitbussen isoleren van de metalen behuizing?
Nee, behuizing is ook geaard. Mocht je nou wel last van brom krijgen, zou je de jacks van de Send en Returns kunnen isoleren/vervangen met kunstof jacks en alleen de Sends aarden.

@Boss: You know I'm right, and when I'm right, I'm right, you know? :satisfie:

TiLT
1 april 2007, 20:50
Nee, behuizing is ook geaard. Mocht je nou wel last van brom krijgen, zou je de jacks van de Send en Returns kunnen isoleren/vervangen met kunstof jacks en alleen de Sends aarden.
DANK U DANK U DANK U. Ik zal even de benodigdheden bestellen bij newtone-online. Als het pedaaltje een beetje mooi uit de verf komt post ik het bouwproces.