PDA

View Full Version : loskomende jack/straphouder



greencharlie
27 maart 2007, 21:06
Het plaagt me reeds jaren, het is pas nu dat ik eraan denk om het op een forum te gooien : de loskomende jackinput/strapholder.
Na verloop van tijd komt die moer los en valt je jackinput bijna in je gitaar.
(dit komt natuurlijk door de draaiende beweging die ontstaat door je draagriem aan en uit te doen)

Kent er iemand een truc om te voorkomen dat die moer zich na verloop van tijd los draait?

'66 special
27 maart 2007, 21:07
Druppeltje super lijm?

-Yves-
28 maart 2007, 09:58
Een pro de zaak eens behoorlijk laten bevestigen. Als het dan later toch nog los zou komen, kan je altijd terug.

greencharlie
28 maart 2007, 12:50
Yves, ik ga niet elke keer dat ding loskomt naar een "pro" lopen en me blauw betalen.
Als er een truc vd pro's bestaat zou ik hem graag kennen.
Gitaarhals afstellen doe ik bv ook zelf.

bert k
28 maart 2007, 12:54
Lijm, of nog mooier Locktite, is er speciaal voor bedoeld. Bij de Gamma.

Yamhammer_71
28 maart 2007, 12:57
3 seconde-lijm :)

intGod
28 maart 2007, 12:58
Het plaagt me reeds jaren, het is pas nu dat ik eraan denk om het op een forum te gooien : de loskomende jackinput/strapholder.
Na verloop van tijd komt die moer los en valt je jackinput bijna in je gitaar.
(dit komt natuurlijk door de draaiende beweging die ontstaat door je draagriem aan en uit te doen)

Kent er iemand een truc om te voorkomen dat die moer zich na verloop van tijd los draait?

Jackinput is bij mij nog nooit losgekomen na al die jaren.

Strapholder heb ik straplocks voor. Een keer een probleem gehad met een schroef die gewoon uit het hout kwam zetten. Grotere schroef genomen, licht voorgeboord, mengsel gemaakt van houtlijm en zaagsel, in het gat gespoten en schroef er achteraan gezet. Zit vaster dan ooit.

Gisteren las ik toevallig dat Steve Vai op die manier ook zijn straplocks heeft vastgezet omdat die van hem onvermijdelijk ook loskwamen na een tijdje.

Makor1966
28 maart 2007, 13:26
Straplocks op de input??
Misschien een input die je nog extra met een schroefje kunt vastzetten, zie je ook wel op duurdere akoestische gitaren.
Ik had het ook op m'n APX, had 'm laten repareren week later weer los, toen maar even gevraagd of ze 'm goed wilden repareren, zit sinds die keer wel goed vast. Met lijm gedaan denk ik zijn want volgens mij is de input nog dezelfde.

intGod
28 maart 2007, 13:54
Straplocks op de input??
Misschien een input die je nog extra met een schroefje kunt vastzetten, zie je ook wel op duurdere akoestische gitaren.
Ik had het ook op m'n APX, had 'm laten repareren week later weer los, toen maar even gevraagd of ze 'm goed wilden repareren, zit sinds die keer wel goed vast. Met lijm gedaan denk ik zijn want volgens mij is de input nog dezelfde.

Niet gezien dat het om akoestische gitaren ging, mijn excuses.

bert k
28 maart 2007, 14:03
Hihi, forum heet ook Akoestische gitaren...


Bij die output/strapholders is het puur de moer die losloopt, dus geen houtschroeven bij betrokken. Vandaar lijm, Locktite oid.

greencharlie
28 maart 2007, 23:40
Locktite: kan je het dan nog los krijgen om een reparatie of vervanging van elementje te doen ofzo?
Of is dat zo straf als superlijm? kzalt eens uitchecken.
Bedankt voor de tip in ieder geval.

Liefhebber
29 maart 2007, 00:44
Het plaagt me reeds jaren, het is pas nu dat ik eraan denk om het op een forum te gooien : de loskomende jackinput/strapholder.
Na verloop van tijd komt die moer los en valt je jackinput bijna in je gitaar.
(dit komt natuurlijk door de draaiende beweging die ontstaat door je draagriem aan en uit te doen)

Kent er iemand een truc om te voorkomen dat die moer zich na verloop van tijd los draait?
Dan moet je toch eens kijken hoe dat bij goede acoustische gitaren geregeld is!.Ik weet niet met welke gitaar jij die problemen hebt! Heb je zelf iets ingebouwd?
Er zijn een aantal mogelijkheden(ik noem er maar een paar):
-strapholder op de gebruikelijke plaats en goed gefixeerd of meedraaiend over een vilten ringetje om beschadiging van het hout te voorkomen(bijv ColeClark). Input van de jack op een strategische plaats rechts onder in het zijblad.
-jack input op de strapholder plaats, een jackinput met schroefdraad naar buiten de gitaar. Een rubber ringetje. Hierop een moer. Hierop een veerring(evt met tandjes) en hierop een eindmoer in de vorm van een strapholder(bijv. B-band)
-een jackinput met een eindmoer met klein plaatje dat je aan de buitenkant vast schroeft met 3 hele kleine schroefjes in de klankkast. Moet je de zaak natuurlijk wel van binnen uit vast draaien.

Lijm is natuurlijk onzin!

bert k
29 maart 2007, 10:01
Lijm is helemaal geen onzin, als je de post van de topicstarter zou lezen dan zie je wat hij op zijn gitaar heeft zitten, en is jouw post overbodig.

Locktite (lijm) is in verschillende sterktes verkrijgbaar. De bekendste is blauwe, die ze bijvoorbeeld in auto's en machines gebruiken, dat zet de moeren behoorlijk stevig vast. Ik gebruik zelf de rode Locktite, die is wat minder sterk. Ik repareer blaasinstrumenten, en die zitten helemaal vol met kleine schroefjes. Rood is precies genoeg om de zaak vast te zetten en later weer normaal los te kunnen maken.

Liefhebber
29 maart 2007, 23:03
Lijm is helemaal geen onzin, als je de post van de topicstarter zou lezen dan zie je wat hij op zijn gitaar heeft zitten, en is jouw post overbodig.

Locktite (lijm) is in verschillende sterktes verkrijgbaar. De bekendste is blauwe, die ze bijvoorbeeld in auto's en machines gebruiken, dat zet de moeren behoorlijk stevig vast. Ik gebruik zelf de rode Locktite, die is wat minder sterk. Ik repareer blaasinstrumenten, en die zitten helemaal vol met kleine schroefjes. Rood is precies genoeg om de zaak vast te zetten en later weer normaal los te kunnen maken.
Nou, vertel jij het mij dan maar wat hij op zijn gitaar heeft zitten! En je moet helemaal geen blaaspijpjes repareren als je gitarist bent!

bert k
30 maart 2007, 09:58
de loskomende jackinput/strapholder.
Na verloop van tijd komt die moer los en valt je jackinput bijna in je gitaar.
Dit is uit de eerste post van dit topic. Dat is toch duidelijk? Het gaat hier om een moer op de schroefdraad van een jack/strapholder, dat is tamelijk standaard bij akoestische gitaren. Vrij zinloos om dan allerlei andere mogelijkheden te verzinnen, dit is gewoon wat er opzit. En dat is dus een metaal/metaal verbinding, dus Locktite werkt prima.

Kim Wilson
30 maart 2007, 10:05
+1 voor Bert.

greencharlie
31 maart 2007, 18:08
+5 voor Bert.
Bisonkit heeft ook zo'n product: ''moervast" maar is 4-5 euro goedkoper dan Loctite.
Dat zijn producten die voorkomen dat moeren door trillingen en dergelijke loskomen. Ik wist niet dat zoiets bestond, nu weet ik het wel en het is de oplossing voor het probleem, dat ik trouwens ook al bij electrische gitaren heb gehad: een loskomende moer.

Picker
31 maart 2007, 19:13
Lijm, of nog mooier Locktite, is er speciaal voor bedoeld. Bij de Gamma.Dat zeg ik: Gamma!
;)

Boom-chick-Franky
31 maart 2007, 21:21
En je moet helemaal geen blaaspijpjes repareren als je gitarist bent!


Woehahahahahah!!!!!!!!!!!! :seriousf: :p :seriousf: Die is goed!

Ik kon het niet laten ;)

bert k
31 maart 2007, 23:02
Lach maar... Als je net zoveel geld krijgt als ik voor die blaaspijpjes praten we verder :D

Liefhebber
3 april 2007, 00:02
Lach maar... Als je net zoveel geld krijgt als ik voor die blaaspijpjes praten we verder :D
Wacht maar als je zo'n stukje lijm in je luchtpijp krijgt! Hele dure doktersrekening!. Geen no kleem korting meer!!!!