PDA

View Full Version : Pedalboard maken; vraagje betreft adapter...



Reel Big Fish
27 maart 2007, 17:30
Hallo,

een nieuwe qua effecten hier. Ik heb al enige tijd een Dunlop Crybaby (waar de potmeter(s) van moeten worden vervangen) en sinds kort heb ik de Line 6 Uber Metal er ook bij, waar ik heel erg tevreden mee ben. Binnekort komt daar een Behringer TU 100 (de tuner) bij, omdat ik het tunen on stage toch een beetje professioneel wil doen :)

Nu wil ik van deze 3 pedalen een klein pedal board gaan maken mbv hout en klitteband, zoals ik op vele foto's in het 'Post je eigen pedalboard' topic heb gezien. Ik wil de 3 pedalen zonder batterijen laten werken, dus mbv een adapter (??). Nu vroeg ik mij af:

- wat heb ik hiervoor nodig (ook welke kabels)?
- waar haal ik het?
- hoeveel gaat dat kosten?

Graag in leken-taal aangezien ik toch al niet zo technisch ben. :p

Alvast bedankt!

Marshallover
27 maart 2007, 17:42
Ik heb zelf een zware adapter gekocht die de capaciteit heeft om meerdere pedaaltjes te voeden. Vervolgens verbind je het kabeltje van de adapter met een zogenaamde daisy chain die bestaat (in mijn geval) 5 connectors die je dus dan aan kunt sluiten op 5 pedaaltjes.

Mijn adapter was een Ibanez. Zware jongen, volgens mij iets van 20 euro. Zo'n daisy chain kost je rond een tientje denk ik.

peter_heijnen
27 maart 2007, 18:30
Je moet even uitzoeken hoe dat zit met je line6 pedaal en de rest. Ik ben er zelf niet bekend mee, maar heb wel al gelezen dat line6 pedalen voor problemen kunnen zorgen als ze geen aparte voeding krijgen.

Reel Big Fish
27 maart 2007, 19:18
Zoiets hoorde ik dus ook, vandaar dat ik het hier vraag :)

Marshallover
27 maart 2007, 19:28
Als je adapter toch de juiste spanning levert, voldoende vermogen voor de pedalen heeft én het juiste conectortje heeft moet het toch altijd goed gaan?

lampz
27 maart 2007, 21:41
De Tonecore-serie van Line6 gaat inderdaad niet goed samen met andere pedalen op een daisy chain. Aparte adapter dus!

Reel Big Fish
27 maart 2007, 23:36
Zoiets hoorde ik inderdaad, dus de Uber Metal moet een aparte adapter hebben,.. de wah en de behringer kunnen neem ik aan gewoon bij elkaar.

Waar haal ik zulke adapters, hoe heten die dingen (type bedoel ik) en waar haal ik die aansluitkabels (daisy chains?)?

Alvast bedankt!

Marshallover
28 maart 2007, 07:01
Alles bij de betere muziekzaak

Reel Big Fish
28 maart 2007, 09:24
Ik heb hier in Leuven ook nog een adapter van een router liggen, die ik niet meer gebruik. Nu heb ik mn Uber Metal niet hier, maar zou dat werken? Het is een AC/DC adapter (PRI: 230 V ~ 50 Hz, 93 mA; SEC: 7.5 V 1 A, 7.5 VA)...

Reel Big Fish
28 maart 2007, 10:48
Oh wat ik ook nog wil weten is: maakt de volgorde van de pedalen uit voor het geluid? Ik dacht zelf om deze volgorde te doen namelijk:

Amp (naar pedalboard toe) --> Tuner --> Uber Metal --> Wah (pedalboard uit) --> Gitaar.

Is dit een beetje logisch of zou het anders beter zijn? Zie ook mn post hierboven...

Alvast bedankt!

Reel Big Fish
28 maart 2007, 11:18
Heb even op de Line6 website gekeken en die zeggen:

Power Requirements
- Single 9-Volt Battery, or
- Line 6 DC-1 9-Volt DC Power Supply

Het lijkt mij dat het niet nodig is per se een Line 6 adapter te kopen, of wel dan? Zou die adapter van die router het gewoon doen?

Bedankt..

Reel Big Fish
28 maart 2007, 14:40
Hallo? Iemand? :(

Ik wil trouwens aan mn arsenaal een Behringer EQ pedaal gaan toevoegen.. is dit verstandig of ga ik er spijt van krijgen?

Alvast bedankt!

Kim Wilson
28 maart 2007, 16:17
Ik denk dat, als je de juiste verloop hebt, het geen probleem is. Als je maar 9 volt hebt, dan is het goed. Dat hoeft niet van Line6 te zijn.

Die Behringer EQ zóu je kunnen proberen, maar ik heb er diverse niet-positieve verhalen over gehoord. Een hoop ruis, veel toonverlies, verandering van karakter. Ik heb hem zelf (nog) niet geprobeerd, maar van wat ik van anderen gehoord heb, word ik nou ook nog niet direct enthousiast.

Maar ik zou zeggen, probeer het eens, en breng een verslagje/review uit. :)

almarvk
28 maart 2007, 16:20
Oh wat ik ook nog wil weten is: maakt de volgorde van de pedalen uit voor het geluid? Ik dacht zelf om deze volgorde te doen namelijk:

Amp (naar pedalboard toe) --> Tuner --> Uber Metal --> Wah (pedalboard uit) --> Gitaar.

Is dit een beetje logisch of zou het anders beter zijn? Zie ook mn post hierboven...

Alvast bedankt!

Je wah voor de uber metal zou ik zeggen. De tuner vreet wat tone weg bij het aan het uit zetten merk ik zelf. Ik heb 'm zelf ingeplugged in de bypass ingang.

ChiefRebelAngel
28 maart 2007, 16:22
en ik zou je wah voor je ubermetal zetten...
dus: gitaar->tuner(of nog beter, uit de keten via a/b-box)->wah->ubermetal->amp


haha, AlmarVK was sneller..

Reel Big Fish
28 maart 2007, 16:25
a/b box? Wat is dat dan? :chicken:

Bedankt

ChiefRebelAngel
28 maart 2007, 16:30
beschouw dat als een wissel (ja, van de treinen) in je signaalketen.
Je kan hiermee schakelen tussen twee takken van je keten. Eentje gaat naar de wah en verder... de ander naar de tuner. Zo zet je de tuner alleen inline als je hem gebruikt en degradeert je geluid verder niet...



gitaar____A/B---tuner
|
|____wah__ubermetal___amp

Reel Big Fish
28 maart 2007, 16:41
Ah zo, en hoeveel gaat de grap me in totaal kosten (incl adapters +kabels)?

Bedankt :)

ChiefRebelAngel
28 maart 2007, 17:10
als je zelf kan solderen nog geen 25€

Reel Big Fish
30 maart 2007, 14:28
Dat solderen is zeker betreffende de wah want ik zou niet kunnen verzinnen wat ik anders zou moeten solderen!?

Reel Big Fish
31 maart 2007, 14:00
Okay, ik heb nu dus die adapter geprobeer op mn Uber Metal... gebeurde helaas niks. Even afwachten dus of hij op dat Behringer tuner pedaal werkt dus...

Is er trouwens al ergens een tutorial gemaakt betreffende een pedal board maken? Zo niet, ik wil dat wel doen. Iedere stap met een foto en uitleg ofzoiets. Lijkt jullie dat wat?

Groeten
ps. dat solderen is toch voor die potmeters van de wah?

peter_heijnen
31 maart 2007, 17:33
Heb je de plus en min ook een keer omgedraaid? op zo'n beetje iedere voeding die je tegenwoordig kunt kopen zit wel zo'n reverseschakelaartje of de mogelijkheid om de draad andersom erin te steken. En is de 93 ma die je voeding levert wel voldoende? De ubermetal werkt wel op een batterij, maar ik weet niet hoeveel daar uit komt, dus probeer even uit te vissen hoeveel je ubermetal nodig heeft.

Ik meen me trouwens te herinneren dat een conventionele voeding voor audio gestabiliseerd moet zijn. Is ie dat niet dan ga je bijgeluiden krijgen, dus als je ergens zo'n ding gaat scoren wel even vragen om een gestabiliseerde.

Als je voeding op het board moet kun je sowieso beter iets investeren en een 1spot nemen. Deze straalt niet zo in op met name je wah. Het solderen trouwens was niet bedoeld voor je wah, maar voor een ev zelf te bouwen a/b box.

Wat betreft de volgorde van je pedalen: Je kunt uiteraard het best gewoon uitproberen wat je het mooist vind klinken, maar je tegelijkertijd ook afvragen of je het wah geluid door de vervorming wilt jagen, of dat je je vervormd geluid wilt wah'en. Dat zijn net twee verschillende dingen, de wah voor de vervorming heeft mijn eigen voorkeur.