PDA

View Full Version : Hoe snaren onderhouden?



Damien666
27 maart 2007, 17:27
Hoe kan je het best je snaren onderhouden?
Elke avond na het spelen kuis ik ze met een droog doekje en er komt nogal wa zwarten bullsh*t van. Is dit goed om ze te kuisen of maak ik het erger?

greetz...

Tho
27 maart 2007, 17:29
Hoe kan je het best je snaren onderhouden?
Elke avond na het spelen kuis ik ze met een droog doekje en er komt nogal wa zwarten bullsh*t van. Is dit goed om ze te kuisen of maak ik het erger?

greetz...

Ik neem ze ook altijd even af met een doekje. Verder regelmatig vervangen, meer kan je niet doen

happynjitram
27 maart 2007, 17:30
regelmatig vervangen ja

Damien666
27 maart 2007, 17:33
binnen 2 weken doe ik mee aan een rock rally, zou ik dan opnieuw alle snaren vervangen? want ik wil echt niet op podium staan wnr er een snaar springt. Maar ik zit met 2 gitaren en als ik ze alle 2 moet voorzien van nieuwe snaren kom ik al aan 20 euro :s
En als ik in de toekomst meerdere optredens heb in een maand, moet ik dan ook voor elk optreden de snaren vervangen?

Greetz...

stefke_m
27 maart 2007, 17:52
binnen 2 weken doe ik mee aan een rock rally, zou ik dan opnieuw alle snaren vervangen? want ik wil echt niet op podium staan wnr er een snaar springt. Maar ik zit met 2 gitaren en als ik ze alle 2 moet voorzien van nieuwe snaren kom ik al aan 20 euro :s
En als ik in de toekomst meerdere optredens heb in een maand, moet ik dan ook voor elk optreden de snaren vervangen?

Greetz...


is 20 euro dan zo belachelijk veel ? ...

Damien666
27 maart 2007, 17:55
nee, maar kben aant sparen voor een nieuwe gitaar en elk geld dak in snaren steek kank nie in mijn gitaar steken :s

Tho
27 maart 2007, 18:02
binnen 2 weken doe ik mee aan een rock rally, zou ik dan opnieuw alle snaren vervangen? want ik wil echt niet op podium staan wnr er een snaar springt. Maar ik zit met 2 gitaren en als ik ze alle 2 moet voorzien van nieuwe snaren kom ik al aan 20 euro :s
En als ik in de toekomst meerdere optredens heb in een maand, moet ik dan ook voor elk optreden de snaren vervangen?

Greetz...

Dude.. wil je optreden of niet?


Je moet overigens nooit vlak voor een optreden nieuwe snaren op je gitaar zetten. Snaren moet 'ingewerkt' worden. Grote kans dat er een breekt

stefke_m
27 maart 2007, 18:13
Dude.. wil je optreden of niet?


+12345678910

Alberto
27 maart 2007, 18:19
Ik begrijp de topic starter ergens wel. 20 euro voor 2 gitaren te besnaren is veel. Maar nylon snaren voor een klassieke gitaar zijn net iets duurder dus troost je :satisfie: en nee snaren vlak voor een optreden vervangen is geen goed idee. Doe het zeker een week op voorhand dan zit je zeker safe.

En wat dat geld betreft, als je winst maakt met dat optreden verdien je die 20 euro toch zo terug!

Grrtz

Fenndangoband
27 maart 2007, 18:21
Ik speel persoonlijk het liefst met iets vuilere snaren... ze klinken ietsjes doffer. Het past dan ook bij onze stijl. Leer spelen met dikkere snaren, daar kan je langer mee spelen (ik speel op 0.13) als je het niet erg vindt wanneer de snaren ietsjes doffer gaan klinken. Heb ook al gehoord en gelezen dat je je snaren kan koken om het vuil te verwijderen en dat ze dan terug helder klinken.... ik vind het persoonlijk nogal absurd om te doen maar het kan je geld besparen. Anders investeer in Elexir... die klinken langer helder.

DarknessAwaits
27 maart 2007, 18:35
Ik weet niet welk merk snaren je altijd neemt, maar het is goed te doen om voor minder dan €10 2 setjes snaren te kopen. Mocht je echter een wat duurdere smaak hebben (D.R. ofzo) dan wordt het inderdaad lastiger.

20 euro is een aardig bedrag in principe, normaal gesproken vervang ik ook altijd maar de snaren op 1 gitaar per keer. Meestal is dat de gitaar die ik in die periode het meeste gebruik.

Verder kun je niet veel meer doen dan afvegen met een doekje als je klaar bent met spelen. Je zou nog je handen kunnen reinigen met alcohol, ik ken iemand die dat een tijd geleden altijd deed voordat hij ging spelen. Of het echt wat scheelt weet ik niet.

Samder
27 maart 2007, 18:57
Ik speel persoonlijk het liefst met iets vuilere snaren... ze klinken ietsjes doffer. Het past dan ook bij onze stijl. Leer spelen met dikkere snaren, daar kan je langer mee spelen (ik speel op 0.13) als je het niet erg vindt wanneer de snaren ietsjes doffer gaan klinken. Heb ook al gehoord en gelezen dat je je snaren kan koken om het vuil te verwijderen en dat ze dan terug helder klinken.... ik vind het persoonlijk nogal absurd om te doen maar het kan je geld besparen. Anders investeer in Elexir... die klinken langer helder.


Kijk maar uit met die 013.. Daar heb ik ook een tijdje mee gespeeld en heb nu een forse blessure aan mn linkerhand..

yhcmarc
27 maart 2007, 19:05
Dude.. wil je optreden of niet?


Je moet overigens nooit vlak voor een optreden nieuwe snaren op je gitaar zetten. Snaren moet 'ingewerkt' worden. Grote kans dat er een breekt

Wat is het verschil tussen 'inwerken' en optreden ? Je speelt er toch gewoon op in de ene situatie of de ander .. dus het statement slaat als een koe op een slagroomtaart. Ik zelf vervang voor een show gewoon de snaren en rek ze even goed op, werkt altijd.

Enne, 2 setjes D'addario of Ernie ball moet je echt wel rond een 10tje kunnen krijgen.