PDA

View Full Version : eindversterker issues



Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 16:35
ik blijf aan het kloten met eindversterkers, dus k heb weer eens een vraagje daarover. ik ga btw sowieso een amptech zoeken die er naar kan kijken, want ik wil deze amp eigenlijk niet kwijt, maar toch stel ik hier dezelfde vraag;

het gaat om het volgende. ik heb een peavey classic 50/50 waar ik best wel op ben gesteld. nu klapte pasgeleden de 10A zekering op het circuitboard er uit... kan kloppen dat dat de zekering is die naar de buizen gaat? er zitten er namelijk 8 in: EL84jes. Chris Winsemius wist te vertellen dat er wsl dan wel iets fout zou zitten in mijn amp en dat er even naar gekeken zou kunnen worden

anywho, ik eigenwijze flapdrol stop dr een nieuwe zekering in en alles lijkt weer koek en ei. nu haal ik recentelijk na het aanraden van een enkeling de helft van de buizen er uit: prima, eerder eindbuizen oversturing waardoor dat ding minder hard hoeft. tot op een gegeven moment ik het laag uit mn geluid kwijt ben; de ballen zijn verschrompelt en er blijft niets meer van mn geluid over. het lijkt alsof alle lage frequenties er uit gevallen zijn. Ik maak hem open, stop dr het andere setje buizen in en haal deze er uit (tja, je weet maar nooit een van die buisjes verrot is) en doe hem weer dicht: alles werkt weer... tot vanmiddag en ik heb hetzelfde probleem; geen laag in mn sound.

ik ga er dus naar laten kijken, maar chris heeft even voorlopig geen tijd en de andere dichtbijzijnde vogel ga ik niet nog een keer heen (ene meneer van Weelden... wat een flapdrol is dat; mijn vorige amp probleempje kon hij niet vinden wat het was, verkoop m aan een hobbyist, vervangt een elcootje en verkoopt m voor 2 keer zoveel: no problemo), dus twee vragen; 1 voor de techneuten en 1 voor de reparatiezaak kenners:

1. enig idee wat er mis kan zijn met mn amp
2. welke andere goede reperateur is er naast Chris in de buurt van Veenendaal (of minder in de buurt) te vinden?

Harrald

peter_heijnen
27 maart 2007, 16:46
Ik begrijp dus dat de amp op de helft van je buizen eerst een tijdje wel goed werkt en pas dan zijn laag verliest? En wat gebeurt er als je het eerste halve setje buizen dat je hiervoor gebruikte weer terugzet, ben je dan nog steeds je laag kwijt of doet de amp het eerst weer een tijdje wel goed? En wat als je gewoon weer alle buizen gebruikt?

Vervelend btw!

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 16:53
ik heb de andere helft van de eindbuizen dr in gezet en ik kreeg na verloop van tijd hetzelfde probleem... ik ga inderdaad zo nog even die andere buizen dr ook weer in terug zetten, you never know...

maar irri is het wel.

Harrald

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 17:41
het antwoord op die vraag is trouwens: ja hij blijft dat doen. net even getest en na een paar minuten flikkert de hele bodem er weer onderuit

harrald

glasbier
27 maart 2007, 18:37
tja,ik ga altijd naar Anne Doedens(Mr.Bassman).
Prima vakman en gunstig geprijst.
Woont wel een eindje uit de buurt(Eelde) maar dan weet je zeker dat je versterker weer goed is.

SimonS
28 maart 2007, 00:26
10A zekering op het circuitboard er uit... kan kloppen dat dat de zekering is die naar de buizen gaat?
'naar de buizen gaat'...ach... 't is waarsch. de eerste zekering in de versterker, nog voor de PT.

SimonS
28 maart 2007, 00:26
drTube heb ik btw wel prima ervaring mee. kun je een hapje komen eten indien nodig ;)

B_2_the_a
30 maart 2007, 18:00
esb al gemailed?

guitarnijboer
31 maart 2007, 12:32
De 10 A zekering is voor de gloeistroom van de buisjes. Dat die eens doorbrand hoeft niet perse veel te zeggen.

Verder kan het zijn dat je, als je de helft van je buizen verwijderd, je de overige buisjes overbelast. Dit zou goed kunnen verklaren waarom je na verloop van tijd je laag kwijt raakt. Als ik de helft van de poten onder mijn stoel vandaan zaag dan is die ook niet zo stevig meer en zak ik er vroeg of laat doorheen....

Gewoon 8 nieuwe geselecteerde buisjes erin, indien nodig de bais afstellen en niet meer aankomen.

Ibanez RuleZ
31 maart 2007, 12:46
nee, ik heb ze nog niet gemaild, ik ga eerst de lui van marble amps ff bellen, want die zitten een pak dichterbij... de volgende optie is idd esb...

@gitaarnijboer
bedankt voor de tip. ik heb het probleem ook als ik al mn buisjes dr in heb zetten. feit is wel dat er nieuwe buizen in moeten, want ze zijn al vrij oud.. mogelijk dat dat de oplossing is (zou wel zo aardig zijn)


Harrald