PDA

View Full Version : Presets en switches



rjong999
27 maart 2007, 15:13
Niet helemaal zeker of ik in het goede forum zit, maar anders help een mod daar vast wel mee ;-)

Ik heb net mijn rack herzien, na een paar maanden experimenteren heb ik vastgesteld welke dingen ik wel en welke niet (veel) gebruik, dus de ongebruikte dingen vliegen er nu uit - de studio quad (die ik alleen gebruikte voor het Leslie-effect) en verschillende preamps - uiteindelijk zijn de verschillen niet significant genoeg voor de gebruikte rack-space.
Ter vervanging van de Leslie komt er nog wel een Roger Mayer Voodoo Vibe in de loop.

Nu de hele boel toch uit elkaar lag, ben ik ook eens na gaan denken over de manier van bedienen. Ik regel nu alles vanuit het floorboard van de G-System, met daar twee pedalen op aangesloten: 1 vast voor volume, de andere als modulator voor verschillende effecten.

Met de G-System kan ik, naast de interne effecten, ook veel externe zaken schakelen: er zijn 5 loops en vier switches aan te sturen. Met die switches schakel ik o.m de 4 channels van de Fish preamp, verder de BBE Sonic Maximizer aan of uit, en er is er nog 1tje vrij.
De eerste loop zit in een soort van lus met de JoeMeek preamp/eq/compressor: ik kan er de TC preamp mee kiezen, of de JoeMeek (die laatste is vooral mooier voor acoustische en semi-acoustische geluiden, en er zitten van die aardige lampjes op).

Het bedienen van het spul dus. Ik was gewend om overal presets voor te maken. Voor ieder nummer een bank en dan binnen iedere bank 5 presets die ik gebruik. Dat werkte op zich wel aardig, maar geeft wel wat beperkingen, het aantal variaties is binnen 1 bank tot 5 beperkt en het is nogal onderhouds-intensief, je moet bovendien nogal goed bijhouden welke presets bij welk nummer enzo. Wel aardig dus, maar niet ideaal.

Het alternatief: ik kan eigenlijk alles dat ik switch en schakel vanaf mijn floorboard bedienen, kwestie van een keer goed instellen. Ik heb dan eigenlijk gewoon 15 effect-schakelaars, waarmee ik naar believen effecten aan en uit kan schakelen, loops kan switchen of channels kan kiezen. Voordeel: veel vrijheid, nadeel: veel tapdansen, en nogal lastig te wennen (denk ik).

Ander alternatief: een mengvorm maken: Een paar (4, 5) basis presets maken en de overige knoppen gebruiken om effecten aan- en uit te schakelen. Voordeel is 'best of both worlds', nadeel is veel programmeerwerk.

Wat doen jullie ? Vooral fx aan- en uit of vooral presets ? En hoeveel presets gebruik je dan ? Eventueel andere tips ?

Jimi Hendrix
27 maart 2007, 15:18
Ander alternatief: een mengvorm maken: Een paar (4, 5) basis presets maken en de overige knoppen gebruiken om effecten aan- en uit te schakelen. Voordeel is 'best of both worlds', nadeel is veel programmeerwerk.


dat is wat ik doe. (we hebben het hier over live spelen toch?)
10 presets.
Heb 6 geluiden beschikbaar op m'n amp, daar zijn de eerste 8 presets voor(aparte fx-instellingen voor glad clean en normaal clean en twee verschillende cleane solo patches).
Dan 2 met 'speciale' delays: zo'n u2 in tempo, en eentje die goed klinkt met 'zwel'-akkoorden. Met de 8 CC-knoppen kun je dan nog aan/uitzetten in een preset en tap-tempo'en.
Werkt voor mij veel intuitiever dan voor elke scheet presets maken :B

rjong999
27 maart 2007, 15:24
Ja, sorry, bedoel idd voor live spelen!

boss
27 maart 2007, 21:24
Ander alternatief: een mengvorm maken: Een paar (4, 5) basis presets maken en de overige knoppen gebruiken om effecten aan- en uit te schakelen. Voordeel is 'best of both worlds', nadeel is veel programmeerwerk.

Wat doen jullie ? Vooral fx aan- en uit of vooral presets ? En hoeveel presets gebruik je dan ? Eventueel andere tips ?
Dit is wel de vorm die het beste omschrijft hoe ik het doe.
Midipedaal = Ground Control Pro
Rack heeft G-Major + GCX met 2 pedalen in loops

4 presets voor (onderste 4 knoppen GCP):
Clean
Crunch
Lead
Lead Boost (+ delay)

8 overige knoppen van GCP:
1: Tuner mute
2: loop GCX (OD-1)
3: loop GCX (CE-3)
4: tap-tempo
5: mod (G-Major fx verschillend per preset)
6: Chorus (G-Major)
7: Delay (tempo verschillend per preset)
8: Comp (G-Major)

Wat ik vaak doe is bv. preset 2 (Crunch) en knop 2 erbij (OD).
Wanneer ik vervolgens weer op preset 2 trap ben ik weer in de startmodus van die preset (en dus zonder de OD).
Zelfde voor bv. delay of chorus, Clean preset heeft geen van beide maar kan ik er dus allebei bij aan zetten. Om dan vervolgens met 1 klik beide weer uit te zetten.

qwertyuiop
27 maart 2007, 21:50
ik werk met een midi-mate en heb 5 presets;
clean (cleane kanaal van mijn boogie)
crunch (1e overdrivekanaal van de boogie met een lichte overdrive)
drive (2e overdrivekanaal van de boogie met een wat steviger overdrive)
lead (2e overdrivekanaal + rat-pedaal, dus behoorlijk stevig geluid)
solo (2e overdrivekanaal + vox-overdrive (ook pedaal)

met deze 5 presets doe ik de meeste nummers. vooral ook omdat ik verschil in gain/drive/overdrive belangrijker vind dan effecten.
deze 5 presets zijn dus ook zonder effecten, behalve de "solo"preset, daar zit een klein beetje delay op.

dan heb ik 5 CC's voor het individueel in/uitschakelen van effecten uit de g-major;
1e CC; chorus
2e CC; delay
3e CC; temolo of phaser, afhankelijk van preset
4e CC; compressor (vooral voor toevoegen van volume voor solo's)
5e CC; tap-tempo voor de delay.

daarnaast gebruik ik dan nog 5 a 10 andere presets met heel specifieke effecten voor specifieke stukken van nummers.

dus de 5 "basis"presets doen het meeste werk.
Ik vind dat wel lekker werken; best of both worlds; minder tapdansen dan met gewone pedalen, maar ook weer niet 50 presets die je moet onthouden....

edit; het voordeel van de midimate is dat je met 2 knoppen ff snel de chorus en delay in je cleane preset bijvoorbeeld aan kunt zetten voor 1 nummer. Als je dan binnen 1 nummer een aantal keer switched tussen presets, hoef je niet iedere keer chorus en delay bij je cleane preset te trappen.... na het nummer zet je dat dan weer ff uit. Programmeren on the fly zeg maar.

morris
27 maart 2007, 22:21
Ander alternatief: een mengvorm maken: Een paar (4, 5) basis presets maken en de overige knoppen gebruiken om effecten aan- en uit te schakelen. Voordeel is 'best of both worlds', nadeel is veel programmeerwerk.

Wat doen jullie ? Vooral fx aan- en uit of vooral presets ? En hoeveel presets gebruik je dan ? Eventueel andere tips ?

Ik weet niet of de GSystem en vrije toewijzing kent van de knoppen, dwz of je per knop kunt bepalen of je hem als PC of CC wil gebruiken. Ook is belangrijk of de on/off status van de IA switch meegeprogrammeerd kan worden.

Ik gebruik normaal gesproken 8 presets en heb 16 CC's tot mijn beschikking. Hiermee kan ik alle geprogrammeerde instellingen zoals effect blocks, input mutes, 8 pedaaltjes, 4 kanalen of tap tempo van die preset on the fly aanpassen. Druk ik nog een keer op de preset, gaat ie weer terug naar de oorspronkelijk geprogrammeerde staat.

In mijn b-rack (met de MFC5) werk ik in principe hetzelfde, ik maak geen aparte preset voor elk programma, maar door verschillende blocks via CC's aan en uit te zetten heb ik maar een of twee presets op mijn gforce nodig.

Hope this helps...
Morris

boss
27 maart 2007, 22:24
lead (2e overdrivekanaal + rat-pedaal, dus behoorlijk stevig geluid)
solo (2e overdrivekanaal + vox-overdrive (ook pedaal)
En waar zitten deze pedalen mee gekoppeld qwertyuiop? In loops van ??

qwertyuiop
28 maart 2007, 10:31
En waar zitten deze pedalen mee gekoppeld qwertyuiop? In loops van ??

in de loops van een axxes electronics looper. heeft 4 loops, maar ik gebruik er momenteel dus maar 2. de andere 2 ga ik nog leuke pedaaltjes voor zoeken dit voorjaar.

rjong999
28 maart 2007, 15:26
Hey, bedankt allemaal voor je input, ik zit dus min of meer op de zelfde (goede ?) weg als de meesten van jullie.
De G-System kan zowel PC's als CC's versturen, die zijn vrij toe te wijzen aan iedere knop, maar omdat de rack unit van de G-System zelf ook al 5 loops en 4 switch channels heeft gebruik ik op dit moment helemaal geen midi-functies icm de G-System (wel in mijn synth-rack, maar die hou ik voorlopig even helemaal gescheiden, ook de gitaar heeft daar een eigen amp sectie).

Dus ik schakel additionele geloopde (-te?) effecten bij door de betreffende loop in een preset aan te zetten, of door de betreffende loop-switch in te drukken (loops 1,2 en 3 hebben een vaste aan/uit switch op het floorboard).
De switches hebben geen eigen aan/uit knoppen, je kunt wel een bepaalde switch-setting-combinatie aan een preset toewijzen (dus bijv. switch B lead 1 en 2 open, lead 3 en 4 dicht, dat schakelt de Fish in Channel 4, "Brown"). Of switch A Lead 1 open, dat schakelt de Sonic Maximizer uit. Mocht er nog additionele Midi switching nodig zijn dan kan dat nog wel, maar verder schakel ik de interne effecten (comp, mod, delay, reverb, filter, eq) gewoon rechtstreeks met een button aan en uit. Of kan ik ze binnen een preset opnemen - dat laatste geeft ook de mogelijkheid bepaalde settings van die effecten mede vast te leggen, die ik anders aan modifiers (bijv. de pedalen) moet gaan verbinden. Dat doe ik op dit moment eigenlijk alleen met Volume (het totaalvolume zit altijd aan 1 pedaal vast), en modifiers zoals Wah (bij de Wah dus), Speed of Depth voor Chorus, Pitch voor Pitchshifter, die dingen, zeg maar.

Op het gevaar af te zeuren: gebruiken jullie in de praktijk vaak nog modifiers voor effecten, dus bijv. tap-tempo voor delay, reverb time, chorus of phaser speed etc ? Wah en Pitch ligt voor de hand, dat geeft ook een bepaalde directe expressie.

Jimi Hendrix
28 maart 2007, 23:05
Op het gevaar af te zeuren: gebruiken jullie in de praktijk vaak nog modifiers voor effecten, dus bijv. tap-tempo voor delay, reverb time, chorus of phaser speed etc ? Wah en Pitch ligt voor de hand, dat geeft ook een bepaalde directe expressie.

ik gebruik tap-tempo....