PDA

View Full Version : Geluid Ebow



Hydra
27 maart 2007, 12:31
Dag ebow gebruikers ff een vraag heb de ebow net een week of 3 binnen en probeeer de sound van with or without you te maken maar kom niet verder dan een blokfluitachtig geluid (gebruik halselement, toonregeling bijna uit, cleane kanaal en speel op hoge E na de octaaf)

Heb zelf het idee dat hij een octaver of iets gebruikt maar iemand enig idee hoe hem meer te laten fluiten... en dan geen blokfluit :P

sugarfish
27 maart 2007, 12:38
Bij gebruik van de ebow, en ook in het nummer van U2 wordt meestal delay gebruikt. (geen overdaad overigens).

Je moet even gaan proberen denk, met toonregeling, plaatsing van ebow op de snaren.

Verder kun je proberen wat je met je volumeknop, of liever volumepedaal nog kunt doen. Daarmee hou je de ebow onder controle, maar geeft ook een mooi fade-in/out effect, vooral in combinatie met de delay.

Oh ja, dat octaver-idee, dat krijg je ook door de knop van de ebow te veranderen (ik geloof naar rechts).

EDIT: volgens mij kun je beter een andere snaar dan de hoge E gebruiken. Even proberen in ieder geval!

Hydra
27 maart 2007, 13:08
Bij gebruik van de ebow, en ook in het nummer van U2 wordt meestal delay gebruikt. (geen overdaad overigens).

Je moet even gaan proberen denk, met toonregeling, plaatsing van ebow op de snaren.

Verder kun je proberen wat je met je volumeknop, of liever volumepedaal nog kunt doen. Daarmee hou je de ebow onder controle, maar geeft ook een mooi fade-in/out effect, vooral in combinatie met de delay.

Oh ja, dat octaver-idee, dat krijg je ook door de knop van de ebow te veranderen (ik geloof naar rechts).

EDIT: volgens mij kun je beter een andere snaar dan de hoge E gebruiken. Even proberen in ieder geval!

Die knop naar rechts is de harmonizer volgens mij, en brengt bij mij weinig verschil met de funktie links... Hoort dat ? En ja de delay gebruik ik uiteraard en speel met vlume en toon maar euhh iemand ervaring met en ebow en dit nummer ?

Nocki
27 maart 2007, 14:42
Hoi,

inderdaad kan je de knop naar rechts gebruiken om boventonen te krijgen ipv de normale toon. delay staat bij mij op ongeveer 350 ms wat fantastisch werkt voor een hoop U2 nummers. een beetje chorus erbij en reverb en het werkt.
de chorus en een beetje reverb maken het geluid net wat breden en smeuiger.

sugarfish
27 maart 2007, 14:51
Die knop naar rechts is de harmonizer volgens mij, en brengt bij mij weinig verschil met de funktie links... Hoort dat ? En ja de delay gebruik ik uiteraard en speel met vlume en toon maar euhh iemand ervaring met en ebow en dit nummer ?

De knop maakt degelijk verschil; naar rechts krijg je zoals Nocki zegt de boventonen.

Hydra
27 maart 2007, 14:53
Hoi,

inderdaad kan je de knop naar rechts gebruiken om boventonen te krijgen ipv de normale toon. delay staat bij mij op ongeveer 350 ms wat fantastisch werkt voor een hoop U2 nummers. een beetje chorus erbij en reverb en het werkt.
de chorus en een beetje reverb maken het geluid net wat breden en smeuiger.


Mag ik vragen welke snaar je speelt en onder of boven de octaaf speelt.

Als je hetzelfde doet als ik is de harmonizer functie kapot ... heb ik weer :P

Nocki
27 maart 2007, 15:14
er zijn in het verleden ook E-bows gemaakt met maar 1 optie en dat was aan. als je er zo een hebt doet ie de boventonen niet.

ik speel zelfmeestal op de B snaar en boven fret 5 of 7 moet ie zeker d eboventonen geven. daaronder is het vaakl wat moeilijk.

succes!

qwertyuiop
27 maart 2007, 16:08
volgens mij heb je voor een nummer als "with or without you" ook je drivekanaal nodig..... een beetje scheur dus (kan ook een pedaaltje zijn natuurlijk...) en delay.

Nocki
27 maart 2007, 16:17
helaas klinken overdrive en distortion pedalen niet zo lekker met de ebow. tenminste bij mij is het zo. ik speel altijd clean met de ebow.

Swan
27 maart 2007, 16:58
ik speel juist met fuzzfactory en ebow, klinkt heerlijk :)
je kan ook met de normale stand boventonen krijgen bij raar gefrette noten of als jeje ebow raar houdt...

Hydra
27 maart 2007, 18:29
er zijn in het verleden ook E-bows gemaakt met maar 1 optie en dat was aan. als je er zo een hebt doet ie de boventonen niet.

ik speel zelfmeestal op de B snaar en boven fret 5 of 7 moet ie zeker d eboventonen geven. daaronder is het vaakl wat moeilijk.

succes!

Nocki moet vanavond toch oefenen met de band dus ga het gelijk uitproberen thanks voor de tip en ik laat weten of dat lukt ....

qwertyuiop
27 maart 2007, 22:02
helaas klinken overdrive en distortion pedalen niet zo lekker met de ebow. tenminste bij mij is het zo. ik speel altijd clean met de ebow.

he, dat is raar. ik zou toch zweren dat the edge echt een overdrive onder z'n ebow zet. Bij mij klinkt dat in ieder geval top, en het benadert heel dicht het origineel van bijv. "with or without you".

Harald
28 maart 2007, 06:55
Heb zo'n oude, zonder extra knop. Die springt eigenlijk heel gemakkelijk naar boventonen. En dan op akoestisch. Elektrisch gebruik ik hem niet. Maar bij elektrisch maakt de plek waar je hem houdt heel veel uit. Als je hem recht boven het element dat aanstaat houdt moet er een punt zijn dat het behoorlijk overstuurd, ook zonder drive. En die boventonen willen dan bij mij ook wel. Kan het zijn dat je een oude batterij hebt? Misschien even een nieuwe proberen. Als de batterij wat leger wordt spreekt het allemaal een stuk trager aan bij mij.

Hydra
28 maart 2007, 08:04
Gisteren geoefend en voor de zekerheid een andere battery gebruikt, heb nu wel in 1 keer de boventonen. Nu zijn beide functies wel degelijk verschillend.

Ik is blij en bedankt allemaal...

sugarfish
28 maart 2007, 08:56
Is het nog gelukt om van dat "blokfuiterige" af te komen?

Hydra
28 maart 2007, 09:07
Is het nog gelukt om van dat "blokfuiterige" af te komen?

Ja super zelfs wat ik al zei die harmonizer functie werkt nu goed met die andere battery... De blokfluit kan nog steeds maar dan op de linkse stand..

Thanks

Btw Marillion liefhebber toevallig ?

sugarfish
28 maart 2007, 11:36
Btw Marillion liefhebber toevallig ?
Als je het nu over mijn naam hebt ben je denk ik in de war met het album Starfish! Maar desalniettemin vind ik Marillion inderdaad goed!!


Goed dat je eruit bent gekomen met de ebow. Misschien is het toch een idee om ook eens met wat OD, of "gain" te proberen, vooral om meer iets van een randje te creeëren bij de tonen.

Hydra
28 maart 2007, 11:54
Gisteren ook gedaan gain op een kwart en meer word het een beetje oncontroleerbaar, maar dat beetje gain geeft meer boventonen merk ik ..

Nocki
30 maart 2007, 12:41
Ik gebruikte vroeger altijd een volume pedaal. zodra het "out of controll" raakt gooi je het volume wat naar beneden. wel even oefenen want je bent ook genijgt om de ebow weg te halen waardoor je geen geluid meer hebt. ik ken vershillende gitaristen in de omgeving met een ebow en sommige is het gewoon niet gegeven moet ik eerlijk zeggen. je kanb er geweldige dingen mee maar niet al te veel en al te vaak!

Chorus, Delay en volume doen wonderen...

succes

qwertyuiop
30 maart 2007, 13:14
Ik gebruikte vroeger altijd een volume pedaal. zodra het "out of controll" raakt gooi je het volume wat naar beneden. wel even oefenen want je bent ook genijgt om de ebow weg te halen waardoor je geen geluid meer hebt. ik ken vershillende gitaristen in de omgeving met een ebow en sommige is het gewoon niet gegeven moet ik eerlijk zeggen. je kanb er geweldige dingen mee maar niet al te veel en al te vaak!

Chorus, Delay en volume doen wonderen...

succes

ik heb eerlijk gezegd nog nooit problemen gehad zoals "out of control" raken... hooguit een beetje extra feedback, maar dat verhoogt het effect van de e-bow alleen maar. het feedbacken is juist de kern van het geluid van een e-bow (daar is-ie voor gemaakt notabene!), dus wat kan er nou "out of control" raken dan? ik snap niks van jullie... ;-)

Nocki
30 maart 2007, 13:22
Ik denk dat het ligt aan de manier waarop je het gebruikt. ik gebruik de ebow vaak bij hele gevoelige stukjes waarbij ik een grondtoon leg en de pianist een mooi stukje speelt. op heb moment dat de ebow dan alles gaat overstemmen en een heel eigen leven gaat lijden is het fout.

maar bij bevoorbeeld david bowies heroes kan je wel lekker tekeer gaan met dat ding. het ligt eraan hoe je m gebruikt en in welk nummer...

ik gebruik m echt als sfeermaker voor op de achtergrond. ik merk dat zangers en zangeressen er moeite mee hebben als je harder speeld ermee en bends doet enzo. dan raken ze gauw uit balans omdat het een beetje in hun bereik zit te klooien...

rjong999
30 maart 2007, 13:58
ebow voor feedback gemaakt ? Dacht het niet eigenlijk. Er is 1 vorm van feedback (speaker->snaar) die wel wat lijkt op sommige effecten van de ebow, maar de meeste feedback (speaker->element) is toch gewoon ongewenst ? De ebow geeft electromagnetische feedback, dat is toch eigenlijk wel heel iets anders.

dacht ik.

Swan
30 maart 2007, 14:23
hangt helemaal van de muziekstijl af, wij gebruiken juist feedback als een wezelijk onderdeel van de sound, de muziek..
ik vind de ebow juist erg goed controleerbaar, zelfs met veel gain, delay etc...

Einzeln
30 maart 2007, 14:25
In zekere zin gebeurd er het zelfde. Als gevolg van feedback worden je snaren in trilling gebracht. Dus zonder aan slag van een plectrum of vingers. In plaats van geluidsgolven zoals bij feedback ( zoals hier bedoeld, geen gepiep of zo) wordt de snaar door de ebow en als ik het goed begrijp door een magnetisch veld in beweging gezet.

qwertyuiop
30 maart 2007, 15:11
ebow voor feedback gemaakt ? Dacht het niet eigenlijk. Er is 1 vorm van feedback (speaker->snaar) die wel wat lijkt op sommige effecten van de ebow, maar de meeste feedback (speaker->element) is toch gewoon ongewenst ? De ebow geeft electromagnetische feedback, dat is toch eigenlijk wel heel iets anders.

dacht ik.

Nico heeft het al uitgelegd eigenlijk. Een ebow veroorzaakt (volgens mij dan) dezelfde trilling van de snaar zoals een speaker dat kan doen. in principe gewoon hetzelfde dus. De feedback vanuit de speaker vind ook niet plaats op het element, maar op de snaar; de snaar wordt in trilling gebracht, wat vervolgens weer opgepikt wordt door het element uiteraard. volgens mij (maar misschien vergis ik mij) is het zelfs precies hetzelfde; een magnetisch veld wat de snaar doet trillen veroorzaakt een lang aanhoudende toon. of het nou een ebow en een element zijn die dit doen, of een speaker en een element, doet er feitelijk niet toe dan. zijn er anderen die zeker weten hoe dit werkt? ben wel benieuwd eigenlijk.

overigens is dat wel de reden waarom ik denk dat een ebow beter werkt met een beetje (of veel) overdrive; tenslotte werkt de feedback veroorzaakt door je speaker ook het makkelijkst/lekkerst met overdrive. maar goed, zonder overdrive werkt een ebow uiteraard ook. vind het zelf alleen niet mooi.... ;-)

Einzeln
30 maart 2007, 15:23
Nico heeft het al uitgelegd eigenlijk. Een ebow veroorzaakt (volgens mij dan) dezelfde trilling van de snaar zoals een speaker dat kan doen. in principe gewoon hetzelfde dus. De feedback vanuit de speaker vind ook niet plaats op het element, maar op de snaar; de snaar wordt in trilling gebracht, wat vervolgens weer opgepikt wordt door het element uiteraard. volgens mij (maar misschien vergis ik mij) is het zelfs precies hetzelfde; een magnetisch veld wat de snaar doet trillen veroorzaakt een lang aanhoudende toon. of het nou een ebow en een element zijn die dit doen, of een speaker en een element, doet er feitelijk niet toe dan. zijn er anderen die zeker weten hoe dit werkt? ben wel benieuwd eigenlijk.

overigens is dat wel de reden waarom ik denk dat een ebow beter werkt met een beetje (of veel) overdrive; tenslotte werkt de feedback veroorzaakt door je speaker ook het makkelijkst/lekkerst met overdrive. maar goed, zonder overdrive werkt een ebow uiteraard ook. vind het zelf alleen niet mooi.... ;-)

Met overdrive of distortion is het denk ik als het geven van een zetje, en dan gaat het vanzelf.

rjong999
30 maart 2007, 17:43
Nico heeft het al uitgelegd eigenlijk. Een ebow veroorzaakt (volgens mij dan) dezelfde trilling van de snaar zoals een speaker dat kan doen. in principe gewoon hetzelfde dus. De feedback vanuit de speaker vind ook niet plaats op het element, maar op de snaar; de snaar wordt in trilling gebracht, wat vervolgens weer opgepikt wordt door het element uiteraard. volgens mij (maar misschien vergis ik mij) is het zelfs precies hetzelfde; een magnetisch veld wat de snaar doet trillen veroorzaakt een lang aanhoudende toon. of het nou een ebow en een element zijn die dit doen, of een speaker en een element, doet er feitelijk niet toe dan. zijn er anderen die zeker weten hoe dit werkt? ben wel benieuwd eigenlijk.

overigens is dat wel de reden waarom ik denk dat een ebow beter werkt met een beetje (of veel) overdrive; tenslotte werkt de feedback veroorzaakt door je speaker ook het makkelijkst/lekkerst met overdrive. maar goed, zonder overdrive werkt een ebow uiteraard ook. vind het zelf alleen niet mooi.... ;-)
Als je elementen niet lekker gewaxed-pot zijn en je speelt met wat veel gain krijg je toch wel degelijk feedback op je elementen, en ik kan me niet zo goed voorstellen dat je dat muzikaal gebruikt - een gilletje hier en daar uitgesloten.
Verder kun je ook nog feedback rechtstreeks op je buizen krijgen, zowel microfonisch - de buis piept me de speaker mee - als electro-magnetisch - een buis pakt het magnetisch veld van een kabel of draad op en gaat zo rondzingen. Ook niet erg fijne feedback.
De enige soort die ik - naast de ebow - dus wel muzikaal kan gebruiken is die van geluid op mijn gitaar, volgens mij nog meer op het hout dan op de snaar rechtstreeks. En ja, dat lijkt soms wel een beetje op de "feedback" die je met een ebow op de snaar geeft. Een belagnrijk verschil is natuurlijk dat de ebow het signaal zelf nog kan moduleren, waardoor je ook hogere harmonischen kunt laten resoneren, en dat de plaats waarom je met de ebow op je snaar inwerkt ook behoorlijk van invloed op je geluid is.

Distortion heeft zelf geen invloed op de werking van de ebow maar kan het acoustische 'rondzingen' wel versterken natuurlijk. Mooi is een kwestie van smaak - ik vind een clean ebow geluid ook mooi.

qwertyuiop
31 maart 2007, 10:08
Als je elementen niet lekker gewaxed-pot zijn en je speelt met wat veel gain krijg je toch wel degelijk feedback op je elementen, en ik kan me niet zo goed voorstellen dat je dat muzikaal gebruikt - een gilletje hier en daar uitgesloten.
Verder kun je ook nog feedback rechtstreeks op je buizen krijgen, zowel microfonisch - de buis piept me de speaker mee - als electro-magnetisch - een buis pakt het magnetisch veld van een kabel of draad op en gaat zo rondzingen. Ook niet erg fijne feedback.


ja natuurlijk is dit zo, maar: dit heeft er niet zoveel mee te maken; in beide gevallen is de apparatuur niet in orde; heeft dus ook helemaal niets met het feedbacken van de e-bow te maken.
daar ging het overigens ook helemaal niet om; ik vroeg me alleen af wat men bedoelde met het "out of control" raken van het geluid bij gebruik van de ebow. Als het om bovenstaande zaken gaat zijn je spullen gewoon niet goed; elementen laten waxen (of opnieuw wikkelen) of buizen vervangen, et voila... you're on the roll again.

harrie-beton
31 maart 2007, 11:40
ik lees het nu pas. Op mijn site www.besidesthat.nl is een video met with or without you met e-bow.

Ik speel op de G snaar en begin op positie 11, glij dan door naar 12 en 14. Ik gebruik de harmonische stand van de e-bow. Ik heb inderdaad Vox ac30 simulatie plus overdrive erbij aan plus delay. Voor mijn e-bow heb ik aparte patches omdat een e-bow harder is dan een normale gitaar slag.

Massygo
8 april 2007, 01:22
ik lees het nu pas. Op mijn site www.besidesthat.nl is een video met with or without you met e-bow.

Ik speel op de G snaar en begin op positie 11, glij dan door naar 12 en 14. Ik gebruik de harmonische stand van de e-bow. Ik heb inderdaad Vox ac30 simulatie plus overdrive erbij aan plus delay. Voor mijn e-bow heb ik aparte patches omdat een e-bow harder is dan een normale gitaar slag.

Yep, zo doe ik het ook...MAAR met een paar extra's. :B

Enkel, voor U2's "With or without you" gebruik ik GEEN octaver maar wel een Line 6 Verbzilla, of kortweg "zilla (zie line6.com)
Een kei van een patented effect btw.
Deze gaat pitchshiften in de hogere tertsen en bezorgd je die extra synthsound die men zoekt, en je zal merken dat die verbzilla ook in andere U2-nr's nodig zal hebben. Door dit effekt kan je wel beter wisselen van snaar 3 2 en ev. 1. :cooler:

Bij me klinkt dit voor "wowy" met een Ebow>Gretsch>GT8>Verbzilla(loop) als volgt.
Ik heb enkel de intro met wat afwijking ingespeeld overheen een backingtrack.

http://www.esnips.com/doc/f913e111-54bf-46be-ac7f-53d5a91922b1/wowybeatzilla2

De sustain van je comp. of limiter verhogen helpt ook al aardig om de ebow (clean) feller te maken.
Infinity-sound is niet zo makkelijk te produceren.

Bye bye

harrie-beton
8 april 2007, 09:58
Heb je mp3 gehoord.
mm, die tweede toon er doorheen is tegen het valse aan en klinkt wat goedkoop. Ik vind de mijne mooier met een enkele toon. Ach, smaken verschillen.