PDA

View Full Version : advies: Vox ac30cc1



peppie
27 maart 2007, 11:55
Hallo, Ik had een klein probleempje met me vox amp dus is hij naar de leverancier gestuurd een tijdje terug.
(is ook al weer wat tijd overheen)
Nu heb ik 2 keuzes voorgelegd gekregen:

De vox inruilen bij de winkel en een andere amp daar kopen of gewoon de vox gerepareerd terug krijgen.

Ik heb hier advies voor nodig.
Wat moet ik doen?
1. Ik speel veel muziek stijlen (alles wel behalve metal) (voornamelijk: blues , jazz en rock)
2. Ik wil een goede clean die niet te snel overstuurt (vond ik achteraf wat minder van de vox , mischien met andere pre amp buisjes op te lossen? advies graag)
3. Ik wil tevens een goede rock sound er uithalen ,mag ook via pedalen als het maar goed klinkt.
4. reverb is geen pre maar wel leuk (ik til hier niet te zwaar aan ik gebruik een delay)
5. Mijn gitaar: een ibanez rg-1570lh met een Fred en een Paf propick up. Ik wil dit nog uitbreiden met een semi hollow voor de cleane dingen en de jazz dingen.
6. geld is geen probleem tenzij het natuurlijk te overdreven wordt ( bogner bijvoorbeeld)

Dingen die ik minder vond aan de vox:
Te snel oversturen, geen Eq op het clean kanaal, Geen aparte master volume op beide kanalen, en te veel trebble als ik hem hard zet (kan ook komen dat hij al een beetje kuren had dat weet ik niet)

Dingen die op mijn droom versterker zitten:
Mooie clean : sprankelend, warm , niet dof , clean = clean (randje krijg ik wel met een booster)
Goede od: Voor rock, transparant , strak laag , best wat mids , smooth en niet korrelig.
Beide met master volume afte stemmen en een fx-loop is ook een pré.
Head of combo maakt niet uit als het maar tilbaar blijft.
het liefste Veelzijdig als in goede eq (actief ).

wie kan mij helpen? Ik bedoel hier mee dus: Advies over evt. vervanger met mijn wensen of aanpassingen op de vox om dichterbij mijn wensen te komen (buizen ed.)

excuus voor de lange post maar dit leek me nodig om een goed advies aan mij te kunnen geven.

Bijvoorbaad dank,
Pepijn

heavy-metal-thunder
27 maart 2007, 12:35
ik heb al veel goede dingen gehoord over die nieuwe Fender (duotone of zoiets) en vooral dan over de top met 2*12 cab. Volgens wat ik gelezen heb, zou je er wel jouw gading in vinden.

Prijs is wel hoger dan de Vox

peppie
27 maart 2007, 12:44
ik kan me vergissen maar is de duo tone niet van H&K?

en gelijk een van de dure :O

Kim Wilson
27 maart 2007, 13:01
ik heb al veel goede dingen gehoord over die nieuwe Fender (duotone of zoiets) en vooral dan over de top met 2*12 cab. Volgens wat ik gelezen heb, zou je er wel jouw gading in vinden.

Prijs is wel hoger dan de Vox
Bedoel je wellicht de Prosonic?

Johnny V
27 maart 2007, 13:15
Ik denk dat hij de Supersonic bedoelt :)

Kim Wilson
27 maart 2007, 13:20
Dat kon ook nog wel eens. :)

Rormo
27 maart 2007, 13:32
Ik denk dat hij de Supersonic bedoelt :)

yes. Fender supersonic is zeker de moeite waard om even uit te testen. Fender clean is toch volgens zeer velen het beste wat er is. En de supersonic schijnt heel goed te zijn. Ga hem eens testen en beslis dan.

LCH
27 maart 2007, 13:35
Hallo, Ik had een klein probleempje met me vox amp dus is hij naar de leverancier gestuurd een tijdje terug.
(is ook al weer wat tijd overheen)
Nu heb ik 2 keuzes voorgelegd gekregen:

De vox inruilen bij de winkel en een andere amp daar kopen of gewoon de vox gerepareerd terug krijgen. Zou je wat preciezer kunnen zijn in dit voorstel? Als je die Vox inruilt bij de winkel en daar een nieuwe amp kunt kopen tegen aftrek van de nieuwwaarde van de Vox is dat een leuk alternatief. Als je het echter moet doen met de tweedehands waarde zoals zij die bepalen is het al heel wat minder interessant.

Die Marshall VintageModern-serie schijnt behoorlijk goed te zijn. Daar kun je naar kijken. En anders lijkt de nieuwe serie van Vox me ook de moeite waard: handwired AC15, AC50 enz.

peppie
27 maart 2007, 13:37
ik heb de vox maar heel kort gehad dus ik neem aan het eerste (aftrek nieuw waarde)

Maar het punt is ik ga hier pas verder op in als ik uberhaupt een reëël alternatief heb.

en de winkel is niet echt in de buurt :S
Dus moet het testen in andere winkels inde omgeving hilversum (adam utreg , amesfoort) ed.

ColourofFire
27 maart 2007, 14:34
Fender twin reverb + pedalen?

heavy-metal-thunder
27 maart 2007, 15:16
Ik denk dat hij de Supersonic bedoelt :)

Na een bezoek aan www.fender.com weet ik terug welke ik bedoelde : de super-sonic. Klein schrijffoutje :-)

heavy-metal-thunder
27 maart 2007, 15:19
ik ken de nieuwe AC-30 niet zo best, maar mijn AC-30 (is al niet meer van de jongste) heeft meer dan genoeg headroom. Eer gaat oversturen, gaat het al kei luid.

peppie
27 maart 2007, 15:22
ik ken de nieuwe AC-30 niet zo best, maar mijn AC-30 (is al niet meer van de jongste) heeft meer dan genoeg headroom. Eer gaat oversturen, gaat het al kei luid.

De nieuwe heeft het sowiso minder dat de oude, maar ikweet niet ik had snel een randje als ik de pre amp al hoger zette dan uhm....30-40% van zijn max.

mischien ligt het aan de chineze no-brand buisjes?
geen ide daarom ook de vraag of het met buisjes o1d optelossen is.

jonesd
27 maart 2007, 17:28
Met de master voluit en het kanaalvolume op 30% gaat hij toch al heel hard m.i.

Mensen vergeten blijkbaar dikwijls dat de ac 30 cc niet echt een clean kanaal heeft. Het top boost channel heeft natuurlijk wel iets meer hoog en gain dan het normal channel maar het normal channel is ook gemaakt om lekker te kunnen oversturen. Zie bv. Brian May, deze gebruikt enkel het normal channel maar dan met een trble booster ervoor.

In ieder geval, voor meer headroom:

master voluit en desnoods volumeknop op gitaar iets naar beneden, zou echt voldoende hard moeten zijn.

peppie
27 maart 2007, 17:35
hm...nou ik heb andere ervaringen

mischien omdat hij al een beetje gek begon te doen maar wat mij best tegen viel aan de vox is dat ik of 2 clean of 2 gain kanalen heb wil ik het volume enig sinds gelijk houden, nutteloos??? imo wel een beetje...

jonesd
27 maart 2007, 17:35
Oja, heb je ook al geprobeerd vanachter op de versterker de biasschakelaar van warm naar hot te zetten?

Dit genereert ook meer headroom.

peppie
27 maart 2007, 17:37
Oja, heb je ook al geprobeerd vanachter op de versterker de biasschakelaar van warm naar hot te zetten?

Dit genereert ook meer headroom.

ja gedaan hij staat altijd al op hot.
MAar dat is alleen maar eindbuizen headroom ik wil gewoon een clean en een drive uit me vox zonder dat als ik schakel ik me oren en evt publiek weg blaas door het volume verschil als je begrijpt wat ik bedoel.

jonesd
27 maart 2007, 17:38
hm...nou ik heb andere ervaringen

mischien omdat hij al een beetje gek begon te doen maar wat mij best tegen viel aan de vox is dat ik of 2 clean of 2 gain kanalen heb wil ik het volume enig sinds gelijk houden, nutteloos??? imo wel een beetje...

Het is dan ook eigenlijk een 1-kanaalsverker, alleen kan je kiezen wel 1 kanaal je wil gebruiken... :)

peppie
27 maart 2007, 19:03
iemand suggesties voor pre amp buisjes die wat minder ?versterking? hebben?

wat is het verschil tussen: ecc83, ecc803 en kunnen ze door elkaar gebruikt worden?

peppie
27 maart 2007, 21:35
Het is dan ook eigenlijk een 1-kanaalsverker, alleen kan je kiezen wel 1 kanaal je wil gebruiken... :)

om die reden combineerde ik beide kanalen ook vond ik het beste klinken.

Chris Winsemius
27 maart 2007, 23:44
Ik zou 'm eerder op 82 ohm (warm) zetten dan op 50 ohm (hot).

Qua pre-amp-buisjes probeer wat 5751 buisjes. Eerst als V1, dan ook bij de fasedraaier en dan bij V2(?) als het topboost-kanaal nog te veel overstuurd.

Ik heb hier laatst trouwens aan wat 90s AC30 reïssues gewerkt. Uitgangstrafo's vervangen door verschillende types... sommige waren veel cleaner dan anderen qua sound en voicing maar dit is geen goedkope mod :)

peppie
28 maart 2007, 13:10
Ik zou 'm eerder op 82 ohm (warm) zetten dan op 50 ohm (hot).

Qua pre-amp-buisjes probeer wat 5751 buisjes. Eerst als V1, dan ook bij de fasedraaier en dan bij V2(?) als het topboost-kanaal nog te veel overstuurd.

Ik heb hier laatst trouwens aan wat 90s AC30 reïssues gewerkt. Uitgangstrafo's vervangen door verschillende types... sommige waren veel cleaner dan anderen qua sound en voicing maar dit is geen goedkope mod :)

ik heb er nog garantie over dus dat soort aanpassingen doe ik nu liever niet.]

pre amp buisjes kan nog wel.

Volgens Guitar Amplifier MAgazine:

When ‘Hot’ is selected, the cathode bias value is set to 50 Ohms which is the norm for the vast majority of six-input AC30s. When ‘Hot’ is selected, as its name suggest, the output valves run hot and the amplifier’s clean output power (i.e. before clipping occurs) is approximately 33 Watts – providing a goodly amount of clean headroom. FYI, at this setting the amplifier is operating in class AB1.

When ‘Warm’ is selected, the cathode bias resistance is set to 82 Ohms, which is similar to early four-input AC30s. As a result of this the output valves run cooler than they do in ‘Hot’ mode and the clean headroom is reduced.

Dus Hot is toch juist beter voor de headroom?

Chris Winsemius
28 maart 2007, 13:56
Meestal zijn iets kouder gebiaste amps wat langer clean...

peppie
29 maart 2007, 14:33
ok ik heb het volgende besloten denk ik....:P

Ik hou gewoon de vox ac30cc1
want ik bedenk me net dat de amp het wel gewoon goed deed toen ik hem net had alleen daarna ging hij heel snel kuren krijgen (iets met de eindtrap is mij vertelt)

Ga de buizen vervangen JJ el84's en wss in v1 een Tung sol ecc83 en een 5751.
ik kan die 5751 toch wel er gewoon zonder problemen er in doen he?
En later wss de speaker vervangen voor een weber blue 50watts of een celestion gold .

Over die laatste 2 twijvel ik nog.
Zijn er mischien andere geschikte speakers?
Is er een groot verschil in kwaliteit tussen de weber en de celestion? (scheelt wel geld namelijk)

Thanks. pepijn

want ik bedenk me net dat de amp het wel gewoon goed deed

Swampash
31 maart 2007, 14:24
heeft je gitaar niet te veel output, heb je single coils of humbuckers?
Heb je geen last van string pulling, kijk daar eens naar want de vox kan echt wel clean op hogere volumes.

peppie
31 maart 2007, 15:24
heeft je gitaar niet te veel output, heb je single coils of humbuckers?
Heb je geen last van string pulling, kijk daar eens naar want de vox kan echt wel clean op hogere volumes.

volgens dimarzio heb ik medium output buckers.

en me snaren lopen nagenoeg recht.