PDA

View Full Version : Hoe meten jullie de ruststroom?



jpb
6 januari 2003, 09:13
Er zijn nogal wat methodes. Wat vinden jullie de beste/snelste/veiligste manier???

Zo doe ik het:
(Versterker uit): weerstand meten over 'center tap' van uitgangstrafo en pin 3 van elke eindbuis (2 in mijn geval).
(Versterker aan): Voltage meten over bovenstaande.
V/R=I dus zo ruststroom berekenen voor elke buis in mA.
Meten van 'plate voltage' over pin 3 van elke buis en de aarde (chassis van versterker). Dan neem ik de 'max. plate dissipation' waarde (daar zijn tabellen voor; hangt af van buis-type, bv 6V6) en die deel ik door de 'plate voltage'. Dan vermenigvuldig ik dit met 0,7 en het resultaat (in mA) mag niet overschreden worden door elk van de hierboven voor mijn eindbuizen berekende ruststroom. Zonodig stel ik bij met bias-weerstand en meet het hele zaakje opnieuw tot het goed is.

Nu weet ik dat het allemaal goed gaat met de buisjes, maar hoe stellen jullie de uiteindelijke ruststroom in zodat de versterker op z'n best klinkt? Die 0,7 (ofwel 70% van max plate diss.)is arbitrair? Of zijn de marges niet zo strikt?

EdJ
6 januari 2003, 15:54
ik heb tussen 1,8 en aarde(el34)een 1ohm
weerstand en meet daar overheen.
de bias doe ik op m`n gehoor.
blijf natuurlijk wel binnen de specificaties:)
Hoewel ik een versterkertje heb met 1 el84
eindbuis(militaire sovtec)die al een paar
jaar op precies 12 watt dissipatie staat.
klinkt erg goed maar mischien een beetje link.wil gewoon eens zien wat er gebeurt.

mathe
6 januari 2003, 17:03
JPB: Jij meet uitsluitend de ANODEstroom. Waarom verwerk jij een faktor 0,7 in je berekening? Zo stel je de buis in op 0,7 de maximaal toelaatbare anode dissipatie. je kunt er dus nog 30% meer uithalen als je wilt. Kun je dit voor me uitleggen?
Wat wel logisch is, is wanneer je de KATHODEstroom zou meten (door bv een 1 Ohm weerstand in de kathodeleiding te plaatsen en hierover de spanning te meten) en dan aan de hand van anode spanning x 0,7 de anodedissipatie te bepalen. Kathodestroom bestaat namelijk uit anodestroom+schermroosterstroom. Het blijkt dat bij de meeste buizen de schermroosterstroom ongeveer 30% is van de kathodestroom dus zo kom je uit op 70% (of 0,7 maal). Let wel op dat die 70% niet bij alle buizen opgaat dus kijk eens in een datasheet bij de klasse-instelling die je gebruikt voor een bepaalde buis.
Marc

FragDaddy
6 januari 2003, 17:48
jpb. je weet dat die methode (shunt-methode) niet goed werkt bij marshalls ? bij deze dus..

de shunt methode geeft bij marshalls te weinig stroom aan op de meter, er gaat om de een of andere vage reden toch nog wat stroom door de trafo ipv alles door de meter.. daardoor bias je veel te heet.

EdJ
6 januari 2003, 19:55
mathe,wat jij zegt dat doe ik dus;
voltage pin 3 miliamperage over 1 ohm weerstand;dit delen geeft dissipatie(is daar
een beter woord voor?)max diss is 20 de rest
is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
voor mijn cleane kanaal vind ik 16 a 17
perfect maar m`n scheur klinkt veel beter
boven 18.Voor opnames regel ik apart af
voor live staat `ie boven de 18.

mathe
6 januari 2003, 21:07
Edj: Wat voor versterker is dat precies? Je kunt ook leuk met je negatieve terugkoppeling 'spelen' om een mooi opname geluid in te regelen.

EdJ
6 januari 2003, 21:12
Hoi,een zelfbouw renegade van ax84.
ja dat is me bekend:)tot ergerniss van mijn
vrouw(mot dat ding nou alweer open)

EdJ
6 januari 2003, 21:16
sorry;stom antwoord.ik heb daar nogal wat
uitgeprobeerd namelijk:)

jpb
6 januari 2003, 21:17
FD, ja ik weet dat er een adder onder het gras zit bij Marshalls. Ben nu bezig met fenders maar mischien kom ik nog wel eens een leuke oude plexi tegen....

Marc, ik heb mijn informatie o.a. uit Randall Aiken's site http://www.aikenamps.com/Biasing.html Daar schrijft hij: [...]A general rule of thumb is that class AB amplifiers are operated at no more than 70% of the maximum plate dissipation of the tube (to account for the higher dissipation that occurs at full power),[...]

Die 70% gaat over de 'plate current' (=anodestroom en niet over anode + rooster). Ik heb die 70% wel vaker gehoord. Is het niet een veiligheidsmarge die sommige nuttig vinden en anderen niet.....?

jpb
6 januari 2003, 21:32
o ja Marc, mijn sf princeton mag met de 70% verrekening op max. 23.7 mA staan (bij 413 V). Bij 100% wordt dat dan ver boven de 30mA. Dat is dan toch veel te hoog (bij 413 V)?
Alvast bedankt voor je reactie; ik leer hier veel van.

mathe
6 januari 2003, 22:13
14 Watt is iets teveel voor de anode, klopt.
Ik hou zelf van 'heet' biassen omdat dat mijn geluid ten goede komt. Naar mijn smaak is 23mA bij 413V vrij koud maar het komt zeker de levensduur van je buizen ten goede.

jpb
6 januari 2003, 22:33
Klopt het dat ik bij 'heter' biassen de anode-platen in de gaten moet houden (gloeien) en bij 'kouder' biassen de anode-spanning, zodat 'ie niet te hoog wordt? Is dat dan het "raam" waarbinnen je je eigen voorkeur kunt instellen?

mathe
6 januari 2003, 22:42
Klopt.
Maar als de anode gloeit ben je wel iets te ver :smile:

McCloud
7 januari 2003, 01:11
Hier voor de liefhebber een Excel bestandje met een tooltje om je kathodestroom te bepalen.
http://www.duncanamps.com/zips/load.zip



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: McCloud op 2003-01-07 01:14 ]</font>

jpb
7 januari 2003, 10:26
Op 2003-01-07 01:11, schreef McCloud:
Hier voor de liefhebber een Excel bestandje met een tooltje om je kathodestroom te bepalen.
http://www.duncanamps.com/zips/load.zip

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: McCloud op 2003-01-07 01:14 ]</font>


Ik kan hem niet openen. Is WP file, werkt toch niet in Excel?

McCloud
7 januari 2003, 10:54
Het is gewoon een zip-bestand met het bestand 'load.xls' erin. Dit is een gewoon Excel bestand.

jpb
7 januari 2003, 13:41
Op 2003-01-07 10:54, schreef McCloud:
Het is gewoon een zip-bestand met het bestand 'load.xls' erin. Dit is een gewoon Excel bestand.


Lukt me niet. Zou je hem als xls-file naar me kunnen mailen? Zo ja, alvast bedankt.

McCloud
7 januari 2003, 22:56
Als je je e-mail adres geeft moet dat wel lukken.