PDA

View Full Version : Gitaar zoeken



kderksen
26 maart 2007, 23:08
Hey allemaal,

Mijn naam is Koen Derksen en ik speel al een tijdje gitaar. ik ben begonnen met een akoestische gitaar, maar wil nu ook een elektrische aanschaffen. Kheb al een beetje aan mijn leraar gevraagd en wil nu ook aan jullie vragen of jullie me kunnen adviseren.
Een mooie leek mij de EPIPHONE LES PAUL STUDIO SPECIAL VS.
http://www.peterverspuy.nl/xx/images/catalogus/11892.jpg
Uw mening alstublieft.

Alvast bedankt,
Koen:dance:

jimihattricks
26 maart 2007, 23:10
drie vragen:

1. wat is je budget?
2. wat voor muziek wil je er op spelen?
3. tweedehands of nieuw?

Lennert
26 maart 2007, 23:12
Nou, persoonlijk zou ik een andere uitvoering nemen van de epi les paul, maar opzich zijn epiphone gitaren prima! Genoeg bang for the buck om het zo maar te zeggen. Maar zorg wel dat je de gitaar die je uiteindelijk mee naar huis neemt zelf hebt getest en goed hebt bekeken want er kunnen exemplaren bijzitten die wat minder goed afgewerkt zijn.

DarknessAwaits
27 maart 2007, 00:37
Ik ga met Lennert mee, deze uitvoering is niet echt veel soeps. Ik heb zelf een Les Paul Special II gehad (het was m'n tweede gitaar *snif*) maar objectief gezien stelde het niet veel voor. Platte body van multiplex (!), twee 'redelijke' humbuckers en de tuners werkten ook. Maar dan heb je ook echt alles gehad.

De Les Paul Standards van Epi zijn al een heel ander verhaal, maar ook direct een heel ander budget.

The Underdog
27 maart 2007, 00:38
Ik ga met Lennert mee, deze uitvoering is niet echt veel soeps. Ik heb zelf een Les Paul Special II gehad (het was m'n tweede gitaar *snif*) maar objectief gezien stelde het niet veel voor. Platte body van multiplex (!), twee 'redelijke' humbuckers en de tuners werkten ook. Maar dan heb je ook echt alles gehad.

De Les Paul Standards van Epi zijn al een heel ander verhaal, maar ook direct een heel ander budget.

Het gaat hier wel om een Les Paul STUDIO.

DarknessAwaits
27 maart 2007, 00:43
Studio SPECIAL

LP_CL
27 maart 2007, 00:58
mja, ik zou je ook afraden om gelijk wat van epiphone met 'special' erop te kopen. Die dingen zijn echt wel LOW budget gemaakt.

The Underdog
27 maart 2007, 01:03
Studio SPECIAL
Het is een gewone studio, met gelijmde nek.

DarknessAwaits
27 maart 2007, 01:13
Zonder carved top en gewoon algemeen gezien mindere onderdelen dan een standaard (of studio) zou hebben.

kderksen
27 maart 2007, 08:19
Ok, zo te horen is dit dus niet een goeie keus, ik ben opzoek naar een goeie gitaar en ben ook bereid daar even wat dieper voor in de buidel te tasten.
Suggesties?

Gr. Koen:dance:

almarvk
27 maart 2007, 08:35
Kijk maar eens in de koopadvies topics bovenaan!

kderksen
27 maart 2007, 09:50
Is dit misschien iets?
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/fender-strat_liteash_350_fffef1_75.jpg

Fender Lite Ash Stratocaster

Hij ziet er in ieder geval vet uit!

Gr. Koen:dance:

a darker shade of grey
27 maart 2007, 10:30
Is dit misschien iets?
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/fender-strat_liteash_350_fffef1_75.jpg

Fender Lite Ash Stratocaster

Hij ziet er in ieder geval vet uit!

Gr. Koen:dance:

Das wel weer meteen een heel andere gitaar! Van LP naar strat, van humbuckers naar single coils. Misschien moet je eerst even bedenken wat je nou écht wilt, en intussen weten we nog steeds je muziekstijl niet.
En denk eraan: don't judge a book by its cover!

kderksen
27 maart 2007, 13:22
Mijn muziek stijl is Rock, ik luister naar (en wil ook leren spelen als) Muse, Arctic Monkeys, The Fratellis, etc.

Wat mijn kennis van elektrische gitaren betreft, die is ongevereer 0
Ik weet niks af van verschillende soorten elektrische gitaren. Waarschijnlijk kan ik daarover nog een heleboel leren van jullie.

Groeten Koen:dance:

Rormo
27 maart 2007, 13:28
Bij muse en Arctic monkeys denk ik toch gelijk aan telecaster. En daarbij denk ik dan weer aan London city comet. Kun je onder de 250 euro krijgen, erg goede gitaar. Je zou ook voor een Squier kunnen gaan, maar die London city is beter imo. Of een Fender lite ash telecaster. Vond ik persoonlijk erg goed (maar niet mooi).

kderksen
27 maart 2007, 13:43
Maar kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen stratocaster, telecaster, les paul, etc.

b.v.d.

Gr. Koen:dance:

Fenndangoband
27 maart 2007, 13:51
Reactie op Jimi hattricks (2de post) zou ons al heel wat helpen om jou te helpen 8-) .

Fenndangoband
27 maart 2007, 13:52
sorry had nog niet verder gelezen... negeer bovenstaande post... me is stupid :satisfie:

Fenndangoband
27 maart 2007, 14:02
zeer beknopt... Telecaster/ stratocaster = Fender en werken meestal met single coils (er zijn er ook met humbuckers). Les Paul = Gibson en zijn steeds met humbuckers tenzij je P90 hebt (die zien er uit als humbuckers maar zijn soort single coil). Fender en Gibson zijn de merken die deze types groot hebben gemaakt... natuurlijk heb je tal van andere merken die deze types/modellen ook maken. Zowel zeer kwalitatieve merken (die soms zelfs beter zijn dan de Fender en Gibson), als el cheapo merken. Er zijn ook budget merken die zeer goede kwaliteit leveren (en zeker voor beginners). Richwood, Eastwood, London City zijn budgetmerken die kwaliteit leveren, natuurlijk zijn er altijd mindere exemplaren tussen, dus even uitkijken. Voor de stijl die jij wil spelen zou ik eerder naar Tele-style gaan, tele met 1 humbucker aan de brug misschien (als je dan toch Muse wil spelen moet je er de ballen ook bij nemen hé :cooler: ) Zeer simpel gezegd klinken humbuckers voller en iets minder gedefinieerd als single coils en met meer output. Single coils zijn scherper van klank en brom is sneller mogelijk. Nogmaals dit alles zeer simpel uitgelegd en er zijn altijd veel uitzonderingen op de algemene stelregels.

kderksen
27 maart 2007, 14:15
Ok, jij raad dus voor mijn stijl een Telecaster aan,
zou bijvoorbeeld dit dan een goede keus zijn:
http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0265102521_xl.jpg
Fender Ash Lite Telecaster met Seymour Duncan Alnico Pro2 pickups
?

Gr. Koen:dance:

Fenndangoband
27 maart 2007, 14:28
Het is zeer moeilijk te weten wat voor jou een goede keuze is... ik ben jou niet :) maar dat is een zeer lam antwoord.... wel laat me zeggen dat deze zeker in aanmerking zou kunnen komen. Je moet je niet blind staren op grote merken als Fender er kan ook crap tussen zitten. Wat ik je eerder zou aanraden is naar een grote winkel gaan en eens wat tijd nemen om een aantal modellen/ merken te testen die binnen je budget liggen. Gitaren op fotootjes kunnen mooi zijn en er kwalitatief uitzien maar je moet ze toch zelf eens in je handen gehad hebben voor je ze aankoopt. Zo heb ik toen ik men Fender Jaguar re-issue USA aankocht op 3 Jaguar's gespeeld en alle 3 waren ze verschillend terwijl het toch terug dezelfde gitaren waren... ik heb er voor mij de beste uitgenomen en gekocht. Zelf testen is uiteindelijk de boodschap en ben je niet vertrouwd of onzeker... probeer iemand te zoeken met een beetje ervaring die je op weg kan helpen. Er zijn gitaristen genoeg :hippie: .

almarvk
27 maart 2007, 14:52
Ga naar een gitaarwinkel...

Rormo
27 maart 2007, 15:25
Die Fender die je post is zeker goed. Heb hem meerdere malen getest, maar uiteindelijk niet gekocht. Ik prefereerde de London City comet. Die is slecht half zo duur en zeker zo goed. Maar ook die Fender is een hele goede gitaar hoor. Ga naar een wat grotere gitaar winkel en ga lekker testen. En zoals gezegd, als je zelf denkt niet genoeg verstand te hebben van electrische gitaren, neem dan iemand mee die weet waar hij op moet letten.

kderksen
27 maart 2007, 15:35
Kee tnx iedereen, khou wel beetje op de hoogte en als ik er een na testen van plan ben te kopen zal ik jullie zeker inlichten!

Gr. Koen:dance:

Tankman
29 maart 2007, 19:47
Als ik jou was zou ik toch voor iets met een humbucker in de brugpositie gaan. Daar kun je echt veel meer mee dan met een single coil in de brug. Bekijk eens Epiphone LP series, of zoals ik altijd zeg, neem gewoon een ibanez, daar kan je alles mee. Ibanez S-series lijkt mij een goede keuze.