PDA

View Full Version : gitaarwissel



Danny0166
26 maart 2007, 19:17
Hallo,

Binnenkort hebben we een belangrijk optreden waarbij ik nogal veel van gitaar moet wisselen. Ik beschik over een persoonlijke gitaarrroadie (alleen voor dit optreden hoor!)
Nu vraag ik me af wat daarvoor de beste manier is?
Wie moet aan welke kant (links rechts) wat aangeven ?

groeten
danny

Bl44t44p
26 maart 2007, 20:00
Dat moeten wij weten?

Je kunt het zelf toch wel bedenken op basis van posities op podium en plaats van je gitaartech? Beetje rare vraag...

happynjitram
26 maart 2007, 23:04
Niet laten aangeven. Maar gooien! das veel vetter :rockon:

john5
27 maart 2007, 08:35
of misschien gewoon al je gitaren op het podium zetten??? ik vraag me uberhaupt af waarom je een roadie hebt, en dan niet eens weet waar zo iemand moet gaan staan. donder je gitaren gewoon in een rek op het podium, heb je ook geen roadie nodig :hippie:

yanto
27 maart 2007, 09:30
Dan heb je toch zeker twee roadies nodig. Eén die je gitaar afdoet en meeneemt en een tweede die je nieuwe gitaar netjes omhangt :D
Als een roadie dat alleen moet doen wordt het toch wat lastig.

Butcher
27 maart 2007, 10:47
Okay, dit is niet iets wat je "on the fly" doet, het is een kwestie van teamwork en coordinatie, dus het vergt wat oefening. Ik ga ervan uit dat je rechtshandig bent.

Voor de tech:

1) Je tech heeft de nieuwe gitaar op z'n rechter schouder hangen en houdt de neck vast met z'n rechter hand
2) Hij benadert je van achteren.
3) Hij geeft je de gitaar aan terwijl hij de strap over z'n schouder laat hangen, waardoor hij een lus maakt waardoor jij je rechterarm en schouder kunt steken.
4) De tech legt de strap op jouw rechter schouder.
5) Zodra de gitaar op jouw schouder ligt glijd hij terug uit de lus, en grijpt de oude gitaar met zijn linkerhand

Voor jou:
1) Terwijl je de neck met je linkerhand vasthoudt: met je rechterhand trek je je kabel uit de jack, en vervolgens trek je de strap van de button.
2) Steek je oude gitaar uit met je linkerhand naar links, en met je rechter arm ga je door de lus, terwijl je je kabel vasthoud.
3) Zodra de strap op je rechter schouder ligt en je linkerhand vrij is grijp je de strap met je linkerhand en legt hem over je hoofd op je linker schouder.
4) Plug in and play.

In het geval dat je een wireless gebruikt zijn alle stappen hetzelfde behalve dat van de kabel. En als je straplocks gebruikt, oefen totdat je die in een keer zonder gefriemel af kunt doen. Hetzelfde voor een kabel. Ik heb een tijdje een wit streepje op m'n body's gehad zodat ik precies zag waar de jack-input zat.

Ik heb dit "the hard way" geleert. En voor wie zich afvraagt waarom de tech de gitarist van achteren benadert: Behalve dat het het meest praktisch is, is het natuurlijk taboe voor een tech om tijdens een optreden oogcontact te hebben met de artiest, tenzij de artiest aangeeft dat 'ie aandacht nodig heeft.

Spitfire
27 maart 2007, 10:54
Okay, dit is niet iets wat je "on the fly" doet, het is een kwestie van teamwork en coordinatie, dus het vergt wat oefening. Ik ga ervan uit dat je rechtshandig bent.

Voor de tech:

1) Je tech heeft de nieuwe gitaar op z'n rechter schouder hangen en houdt de neck vast met z'n rechter hand
2) Hij benadert je van achteren.
3) Hij geeft je de gitaar aan terwijl hij de strap over z'n schouder laat hangen, waardoor hij een lus maakt waardoor jij je rechterarm en schouder kunt steken.
4) De tech legt de strap op jouw rechter schouder.
5) Zodra de gitaar op jouw schouder ligt glijd hij terug uit de lus, en grijpt de oude gitaar met zijn linkerhand

Voor jou:
1) Terwijl je de neck met je linkerhand vasthoudt: met je rechterhand trek je je kabel uit de jack, en vervolgens trek je de strap van de button.
2) Steek je oude gitaar uit met je linkerhand naar links, en met je rechter arm ga je door de lus, terwijl je je kabel vasthoud.
3) Zodra de strap op je rechter schouder ligt en je linkerhand vrij is grijp je de strap met je linkerhand en legt hem over je hoofd op je linker schouder.
4) Plug in and play.

In het geval dat je een wireless gebruikt zijn alle stappen hetzelfde behalve dat van de kabel. En als je straplocks gebruikt, oefen totdat je die in een keer zonder gefriemel af kunt doen. Hetzelfde voor een kabel. Ik heb een tijdje een wit streepje op m'n body's gehad zodat ik precies zag waar de jack-input zat.

Ik heb dit "the hard way" geleert. En voor wie zich afvraagt waarom de tech de gitarist van achteren benadert: Behalve dat het het meest praktisch is, is het natuurlijk taboe voor een tech om tijdens een optreden oogcontact te hebben met de artiest, tenzij de artiest aangeeft dat 'ie aandacht nodig heeft.

:o

Ik mis alleen nog de hypothese...

Kim Wilson
27 maart 2007, 10:55
Wat een flauwekul, zou ik bijna zeggen. Dan duurt zo'n wissel 2 seconden langer, nou en? Dan moet de zanger maar even een verhaaltje doen, of vragen of iedereen er nog een beetje zin in heeft.

Just my €0,02. :)

Butcher
27 maart 2007, 10:56
Ik heb het ook niet verzonnen, maar het werkt...

Kim Wilson
27 maart 2007, 11:01
Ik heb het ook niet verzonnen, maar het werkt...
Nee, ik bedoel de vraag, de startpost. Jouw verhaal klinkt best aannemelijk. Als je veel waarde hecht aan een gitaarwissel, vind ik dit een goeie methode. Maar ik hecht niet zo aan een snelle wissel. :)

Butcher
27 maart 2007, 11:14
Weet je,

het hangt van de setlist af. Behalve keys en tempo's denken sommige acts ook aan energy-flow. Als je ieder nummer stopt en de zanger voor een paar seconden laat praten vloeit de energie van de show niet echt, dus wil je nummers later overvloeien. De setlist van mijn band heeft de nummers in groepen van 3 of 4. Dan staat er letterlijk wat de zanger gaat zeggen en kondigt hij het volgende nummer aan, normaal gesproken een ballad. Gedurende deze speech heb je ruim de tijd voor een instrument switch. Maar gedurende het blok van 4 nummers is snelheid een vereiste, niet op de laatste plaats dat je je tech niet langer op een podium wilt hebben dan dat absoluut nodig is, omdat hij met z'n aanwezigheid aandacht van de band afneemt. Vandaar dat een tech altijd zwarte kleren aan moet. Als je met twee gitaristen op een podium staat die allebei switches nodig hebben, kun je je setlist zo uitschrijven dat er nooit een simultane wissel plaatsvindt, zodat er altijd een gitaar paraat is, en je iets meer tijd hebt.

Kim Wilson
27 maart 2007, 11:26
Je moet ook zorgen dat je niet bij elk nummer een wissel hebt. Dat maakt het onrustig. Zoek de nummers bij elkaar waar je dezelfde gitaar bij gebruikt, en breng op die manier het aantal wissels omlaag.

Nou heb ik makkelijk lullen, ik heb maar één gitaar. :D

Butcher
27 maart 2007, 11:48
Een maat van me was de tech voor Rick Robinson van de Black Crowes. Dat gastje heeft nogal een ego. (Tijdens een rechtzaak die tegen de Black Crowes aangespannen was omdat iemand vond dat hij niet betaald kreeg (The bar napkin case) droeg hij iedere dag een gloednieuw Armani pak, dat hij aan het eind van de dag in de fik stook om vervolgens een nieuw pak op maat te laten maken... in ieder geval heeft 'ie gevoel voor humor) Rond die tijd vond hij het ook nodig om voor ieder nummer een nieuwe gitaar te spelen. De set was 40-45 nummers lang...

Toen Waylon Jennings nog leefde nam hij iedere gitaar in z'n collectie op tour en eiste van z'n tech dat alle gitaren iedere dag werden gecheckt en afgesteld, plus alle snaren moesten vervangen worden. 60 Gitaren. Hij speelde er twee of drie...

Hank Williams Jr. hetzelfde liedje. Het verhaal hier is dat hij tijdens het begin van z'n carriere een Strat speelde en na verloop van tijd naar Les Pauls overstapte. Een anderhalf, twee jaar geleden vroeg een fan, tijdens een show, of hij z'n Strat bij zich had. Yep, en Hank kondigde over de microfoon aan dat hij het volgende nummer op z'n Strat ging spelen, om z'n tech een hint te geven. Probleem: gitaar lag in de tourbus. De tech rent naar de bus, grijpt de gitaar en had net genoeg tijd om het kreng te stemmen. Jammer genoeg was de gitaar niet goed afgesteld en en intonatie was fout. Gedurende het eerste couplet word de gitaar over het podium naar de tech terug gesmeten en werd hij, GEDURENDE HET NUMMER op staande voet ontslagen.

Danny0166
27 maart 2007, 19:20
Weet je,

het hangt van de setlist af. Behalve keys en tempo's denken sommige acts ook aan energy-flow. Als je ieder nummer stopt en de zanger voor een paar seconden laat praten vloeit de energie van de show niet echt, dus wil je nummers later overvloeien. De setlist van mijn band heeft de nummers in groepen van 3 of 4. Dan staat er letterlijk wat de zanger gaat zeggen en kondigt hij het volgende nummer aan, normaal gesproken een ballad. Gedurende deze speech heb je ruim de tijd voor een instrument switch. Maar gedurende het blok van 4 nummers is snelheid een vereiste, niet op de laatste plaats dat je je tech niet langer op een podium wilt hebben dan dat absoluut nodig is, omdat hij met z'n aanwezigheid aandacht van de band afneemt. Vandaar dat een tech altijd zwarte kleren aan moet. Als je met twee gitaristen op een podium staat die allebei switches nodig hebben, kun je je setlist zo uitschrijven dat er nooit een simultane wissel plaatsvindt, zodat er altijd een gitaar paraat is, en je iets meer tijd hebt.

Zie, dat is nu de reden waarom ik mijn vraag in de eerste plaats stelde.
Niet om de "gitaargod" te gaan uithangen.
We hebben inderdaad nummers die in blok worden gespeeld en waarbij ik wissel van akoestische naar elektrische.
Heb het gewoon nog nooit zo gedaan....vandaar de vraag.

Pun
27 maart 2007, 21:36
Sorry Butcher, ik weet niet of het van jouw persoonlijk is, maar wat een arrogantie druipt er van die posts van jouw af, alsof een guitar tech minder is dan de artiest. Wat maakt het nauw weer uit dat hij 5 seconden langer op het podium staat?

En als je nummers hebt die je in een blok speelt, is het dan niet logischer om gewoon 1 gitaar voor al die nummers te gebruiken? Kun je ze zelfs in één keer door spelen...

Wat betreft het wisselen van gitaren, waarom zo moeilijk doen met al die technieken? Gewoon als gitarist je gitaar af doen, terwijl de guitar tech de andere gitaar in zijn ene hand heeft, neemt hij de gitaar van de gitarist aan met zijn andere hand, en de gitarist doet hetzelfde met de nieuwe gitaar, en doet hem weer om. Simpel zat...

Wat betreft al uitgeschreven hebben wat de zanger gaat zeggen, sorry hoor, maar dat klink wel erg lame. Het beste van concerten is juist de onvoorspelbaarheid, anders kun je net zo goed een CD opzetten.

Ook de staaltjes van die bekende gitaristen die jij op noemt vindt ik van een dergelijk rockstar ego getuigen dat ik er bijna misselijk van wordt. Bij Hank Williams jr, dat hij die gitaar terug gooit, ok, maar om dan publiekelijk hem op staande voet te ontslaan, jonge jonge....


Maar goed, dat is mijn mening. Verder on topic zou ik zeggen.

john5
28 maart 2007, 10:14
Tis inderdaad een beetje onzin om erg veel werk te maken van een gitaarwissel. Als je dus aan elke gitaar gewoon een riem hebt zitten(wat mij vrij logisch lijkt). Is het een kwestie van kabel eruit trekken gitaar af doen, nieuwe gitaar pakken en kabel erin.. een werkje van nog geen 7 seconden. Zelfs de zanger hoeft dan niet eens een lulverhaaltje op te hangen.
Maar van de andere kant staat het natuurlijk wel stoer zo’n roadie. :hippie: ik zelf vind het irritant als iemand anders mijn gitaar komt geven en de andere komt ophalen, daar zit volgens mij nog meer tijd in als je nvantevoren geen afspraken hebt gemaakt

Danny0166
28 maart 2007, 10:59
Nogmaals...het is niet om stoer te doen of om gelijk dan wat te zijn, maar ik maak nogal vrij veel gebruik van een tremolo en daarbij kan de gitaar wat gemakkelijker ontstemmen.
Ik vind het zelf vervelend als gitaristen de snelheid uit een optreden halen omdat ze tussendoor moeten staan stemmen.
Ook de wissel tussen een akoestische en electrische moet vrij vlug gebeuren.

Butcher
28 maart 2007, 11:11
Sorry Butcher, ik weet niet of het van jouw persoonlijk is, maar wat een arrogantie druipt er van die posts van jouw af, alsof een guitar tech minder is dan de artiest. Wat maakt het nauw weer uit dat hij 5 seconden langer op het podium staat?

En als je nummers hebt die je in een blok speelt, is het dan niet logischer om gewoon 1 gitaar voor al die nummers te gebruiken? Kun je ze zelfs in één keer door spelen...

Wat betreft het wisselen van gitaren, waarom zo moeilijk doen met al die technieken? Gewoon als gitarist je gitaar af doen, terwijl de guitar tech de andere gitaar in zijn ene hand heeft, neemt hij de gitaar van de gitarist aan met zijn andere hand, en de gitarist doet hetzelfde met de nieuwe gitaar, en doet hem weer om. Simpel zat...

Wat betreft al uitgeschreven hebben wat de zanger gaat zeggen, sorry hoor, maar dat klink wel erg lame. Het beste van concerten is juist de onvoorspelbaarheid, anders kun je net zo goed een CD opzetten.

Ook de staaltjes van die bekende gitaristen die jij op noemt vindt ik van een dergelijk rockstar ego getuigen dat ik er bijna misselijk van wordt. Bij Hank Williams jr, dat hij die gitaar terug gooit, ok, maar om dan publiekelijk hem op staande voet te ontslaan, jonge jonge....


Maar goed, dat is mijn mening. Verder on topic zou ik zeggen.

Again... ik heb zelf ge-techt, en ik heb daar het besproken ritueel geleert, inclusief de rol van een tech/roadie. Als tech/roadie is het jouw taak om evoor te zorgen dat een artiest zich 100% met optreden kan bezighouden. Daarvoor word je ingehuurt. Je vroeg je af of een tech minder was dan een artiest, alsof een schappenvuller gelijk staat aan de eigenaar van de supermarkt. Dit is vanzelfsprekend. De tickets worden verkocht op naam van de artiest; zonder artiest is de tech/roadie werkeloos. Persoonlijk heb ik hier nooit een probleem mee gehad. Als ik dat wel had had ik nooit een tech-job gekregen.

hendrix2
28 maart 2007, 11:19
Op m'n eerste optredens had ik bijna altijd 2 of drie gitaren bij. Op voorhand dacht ik dan goed na welk nummer op welke gitaar moest gespeeld worden.
Tijdens de show vergat ik steeds te wisselen :D
Achteraf bleek ik die 2 andere gitaren dus gewoon voor niets meegehad te hebben :)

guitarchris
28 maart 2007, 11:49
Ik heb er altijd 2 mee. Wat ik doe is gewoon kijken welke nummers we achter elkaar zitten in de setlist, zodat ik zo weinig mogelijk hoef te verwisselen.

Maar eigenlijk zijn wij gitaristen grote miereneukers! We willen voor elk liedje het perfecte geluid, maar de mensen uit het publiek zijn dronken, dus who cares??