PDA

View Full Version : Advies nieuwe amp!



the feable
26 maart 2007, 19:11
Ik wil een Nieuwe Versterker maar ik vroeg me af wat jullie me aanraden. Ik denk dat ik mijn topic het beste hier kan plaatsen want ik verwacht bij een vintage amp uit te komen.
Ik speel voornamelijk de volgende muziek of muziek die daar op lijkt:

Led Zeppelin

Pearl Jam
Queens of the Stone age
The Datsuns
Soundgarden
Radiohead
Pink Floyd
Smashing Pumpkins
Skunk Anansie
Black Sabbath
Tool
Fleetwood Mac


Ik gebruik dus voornamelijk overstuurd geluid, maar ik vind het wel belangrijk dat het clean geluid ook mooi is. Het mag gerust een 1-kanaals amp zijn, ik vind het ok om met pedalen te werken...
Wat raden jullie mij aan..

GuitarMaster
26 maart 2007, 19:22
Budget?

8910.....

the feable
26 maart 2007, 19:34
Duurder dan 2000,- euro moet het niet worden, het liefst blij ik daar wel uit de buurt, zo rond de 750,- ~ 1000,- euro zou ideaal zijn.

jerome
26 maart 2007, 23:22
Ik denk Marshall JCM 800 of een Marshall JMP Master Volume...

Dirkdewaard
27 maart 2007, 09:09
Al die band spelen op Marshall denk ik. Probeer een oude metalface te krijgen gemaakt tussen 1969 en 1974. Deze zijn nu nog te betalen en klinken te gek.
Succes

Jimwoud
27 maart 2007, 09:24
you've got mail...

gr Jim

DaveItUp
27 maart 2007, 09:47
Al die band spelen op Marshall denk ik. Probeer een oude metalface te krijgen gemaakt tussen 1969 en 1974. Deze zijn nu nog te betalen en klinken te gek.
Succes

Ook de pcb metalfaces zijn zeer goed. Wat agressiever though. En niet al die bands spelen op marshall.

Ik zou zeggen dat je met de meeste oudere non-mv bakken een eind komt. Ampeg(qotsa bijv.), marshall, orange, laney(sabbath).

Tristan
27 maart 2007, 10:11
Vlak Vox ook niet uit, het zou zeker ook kunnen zijn wat je zoekt, wat mij betreft zijn dat de meest veelzijdige Britse amps ooit...
Het staat, gezien de bands die je noemt, denk ik wel redelijk vast dat je qua sound een Britse amp zoekt...

Dirkdewaard
27 maart 2007, 11:28
Ook de pcb metalfaces zijn zeer goed. Wat agressiever though. En niet al die bands spelen op marshall.

Ik zou zeggen dat je met de meeste oudere non-mv bakken een eind komt. Ampeg(qotsa bijv.), marshall, orange, laney(sabbath).

Een pcb metalface is ook wel ok misschien, ik zou dan liever een buizen amp laten maken. Alle bands hebben wel een Marshall geluid, misschien radiohead en Pink f. niet.

Gewoon lekker proberen, dat gaat nog wel een aantal jaar duren. Zo is het bij mij tenminste....

DaveItUp
27 maart 2007, 16:47
Een pcb metalface is geen buizenamp?

Queens is zeker weten geen marshall, maar Ampeg(althans oude queens).
Iommi speelde altijd laney. Supergroups zijn weliswaar gebaseerd op de superlead, maar toch een tikje anders en zeker geen run of the mill marshall sound. Zeker Iommi z'n sound niet. Betekent niet dat t niet kan met een marshall. Het kan wel met meer britse bakken.

Dirkdewaard
27 maart 2007, 22:32
Een pcb metalface is geen buizenamp?

Queens is zeker weten geen marshall, maar Ampeg(althans oude queens).
Iommi speelde altijd laney. Supergroups zijn weliswaar gebaseerd op de superlead, maar toch een tikje anders en zeker geen run of the mill marshall sound. Zeker Iommi z'n sound niet. Betekent niet dat t niet kan met een marshall. Het kan wel met meer britse bakken.

Ja dat is zeker wel een buizenbak, ik zou er alleen eentje laten maken ipv een pcb marshall te kopen. Die zijn voor mij niet zo belangrijk om origineel te hebben.

OK ik zal het anders zeggen, voor de preciese mensen onder ons, met een oude Marshall zal je best dichtbij komen wbt het geluid van de hierboven genoemde bands.

Chris Winsemius
27 maart 2007, 22:58
Waarom zou 'n '73 ptp Marshall SuperLead beter klinken dan 'n iets latere '73 pcb SuperLead met precies dezelfde weerstanden en condensatoren op het board, dezelfde schakeling, pots en trafo's?

Harry
28 maart 2007, 09:52
ik zou die Bedrock van Jimwoud eens serieus uitproberen.

the feable
28 maart 2007, 09:59
Bedankt voor de reacties!

Ja ik ben niet zo voor een multi-channel head, ik ga denk ik liever voor een goede 1-kanaals amp. Clean sounds zijn meestal wel ok maar scheur klinkt meestal stuk minder...

Ik weet trouwens dat Tomy op Laney speelt, Page op marshall/orange, Pearl jam om marshall/matchless/fender/savatage, Soundgarden op Peavey/Fender, Radiohead op Vox, en Gilmour op Hiwatt... Maar ik zoek meer een amp die zegmaar beetje geschikt is voor de muziekstijlen..
Ik denk dat ik toch eens wat ga kijken naar marshall JMP oid!
Nog andere ideen?

Dirkdewaard
28 maart 2007, 10:00
Waarom zou 'n '73 ptp Marshall SuperLead beter klinken dan 'n iets latere '73 pcb SuperLead met precies dezelfde weerstanden en condensatoren op het board, dezelfde schakeling, pots en trafo's?

Hij klinkt anders, maar alleen omdat alle buizen versterkers anders klinken. Heeft niet met geluid te maken. Ik denk dat er hele goede les pauls worden gemaakt in de custom shop, maar toch wil ik een oude. Van Weelden kan ook goed marshalls ombouwen maar dat zal ik nooit laten doen. enz enz

Dirkdewaard
28 maart 2007, 10:20
Bedankt voor de reacties!

Ja ik ben niet zo voor een multi-channel head, ik ga denk ik liever voor een goede 1-kanaals amp. Clean sounds zijn meestal wel ok maar scheur klinkt meestal stuk minder...

Ik weet trouwens dat Tomy op Laney speelt, Page op marshall/orange, Pearl jam om marshall/matchless/fender/savatage, Soundgarden op Peavey/Fender, Radiohead op Vox, en Gilmour op Hiwatt... Maar ik zoek meer een amp die zegmaar beetje geschikt is voor de muziekstijlen..
Ik denk dat ik toch eens wat ga kijken naar marshall JMP oid!
Nog andere ideen?

Het probleem is dat ze vaak in de studio andere versterkers spelen dan op het podium. Page speelde vaak op een Supro of iets van in de studio en een marshall live.

Jimwoud
28 maart 2007, 11:55
ik zou die Bedrock van Jimwoud eens serieus uitproberen.

Ben ik helemaal met je eens Harry!

Vergis je niet in de distortions hoor, zijn erg goed en veelzijdig, altijd voller en harmonieuzer dan een pedaaltje, als je ook clean wilt hebben op een éénkanaals versterker.

the feable
28 maart 2007, 23:59
Het probleem is dat ze vaak in de studio andere versterkers spelen dan op het podium. Page speelde vaak op een Supro of iets van in de studio en een marshall live.

Dat probeer ik juist te zeggen..
Ik wil gewoon een sound, niet een versterker omdat Page, Mc cready, Iommy of wie dan ook dezelfde amp heeft!

Dirkdewaard
29 maart 2007, 02:52
Dat probeer ik juist te zeggen..
Ik wil gewoon een sound, niet een versterker omdat Page, Mc cready, Iommy of wie dan ook dezelfde amp heeft!

owww dan kan je elke versterker kopen die je tegen komt. Dan heb je een sound. :)



Sound zit in de vingers.

Squier4ever
29 maart 2007, 12:03
doe je die Einstein weg?

Tristan
29 maart 2007, 12:58
Dat probeer ik juist te zeggen..
Ik wil gewoon een sound, niet een versterker omdat Page, Mc cready, Iommy of wie dan ook dezelfde amp heeft!

Tsja, het is niet voor niks dat die gasten op de amp spelen waar ze op spelen...
De eerste keus die je moet maken is volgens mij tussen een moderne of een meer ouderwetse amp, klinkt heel anders, maar volgens mij zoek je gezien je omschrijvingen toch iets ouderwets (wat betreft ontwerp) en iets Brits...

the feable
29 maart 2007, 13:10
Ja, ik zoek een wat ouderwetsere britse sound! De vraag is nu dus:

Welke amp raden jullie me aan?

Marshall JMP?, Jcm 800?, Orange?,Hiwatt?

Tristan
29 maart 2007, 13:13
Allemaal en Vox zou ik ook zeker proberen...
Hiwatt is over het algemeen niet echt mijn smaak, klinkt heel hifi, clean en een beetje stug (vind ik), maar de Custom 20 vind ik dan weer wel lekker klinken, daar zit een mooie crunch in...

Marc Oblivian
29 maart 2007, 13:42
Ja, ik zoek een wat ouderwetsere britse sound! De vraag is nu dus:

Welke amp raden jullie me aan?

Marshall JMP?, Jcm 800?, Orange?,Hiwatt?

Ouderwetse britse sound: ouderwetse britse versterker.
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al.
Dus: zoveel mogelijk oude versterkers van de merken Orange, Vox, Marshall en Hiwatt bespelen en daaruit degene kiezen die je het meest aanstaat.
Wel wat moeilijk om direct met elkaar te vergelijken, omdat de meeste winkels niet zoveel van die oude dingen hebben staan. Ik zou een beetje naar winkels uitkijken waar ze redelijk wat 2de hands amps verkopen.

Als je er echt niet uitkomt met die oudjes kan je ook naar de moderne reissues van Marshall kijken of naar de Marshall Vintage/Modern: goede dingen over gehoord.
Een leuke Les Paul/SG of strat erbij wil trwns ook wel helpen.
Voor wat meer gain enzo kan je er gelijk een tubescreamertje/ander overdrive bijkopen.
Ik denk dat je op deze manier een heel eind gaat komen.

jerome
29 maart 2007, 21:25
En ook belangrijk op wat voor cab je de top aansluit!
Ik heb zelf een JMP 100 Watt Master Volume top.
Een zalige brulbak op een (Vox) cab met Celestion Alnico's of een Marshall cap met 4 x 12 inch Celestion 65 watters of van mij part met greenbacks....
Maar op zo'n moderne Marshall stereo cab 300 watt (4 x 75 wat) kwam er echt een kut geluid uit!!
Wat een verschrikkelijk zielloze en klinische speakers zijn dat en die verknallen het geluid compleet!

DaveItUp
29 maart 2007, 23:05
Maar op zo'n moderne Marshall stereo cab 300 watt (4 x 75 wat) kwam er echt een kut geluid uit!!
Wat een verschrikkelijk zielloze en klinische speakers zijn dat en die verknallen het geluid compleet!

100% waar. M'n superlead lijkt een totaal andere amp als ik m ipv op m'n blackback cab op een 300w marshall aansluit.

Tristan
30 maart 2007, 00:29
Tsja, ik heb al wel vaker gezegd hier, maar een Marshall klinkt gewoon het beste i.c.m. G12H's, G12M's of Alnico Blue's voor mijn part...

Chris Winsemius
30 maart 2007, 00:38
Op dit moment zijn qua moderne Celestions Alnico Blues en Golds, Heritage H30s en M20s en de reguliere H30 m'n favorieten. Ben ook zeer benieuwd naar de Heritage 65s...

T75s: er schijnen verschillen te zijn tussen de oude en nieuwere maar ik gebruik ze zelf regelmatig om amps te testen. Als 'n amp met die speakers goed klinkt klinkt ie met praktisch alle andere speakers ook goed of nog beter.

treblemaster
30 maart 2007, 15:31
Ik ben zelf een Laney pre-supergroup bezitter (vergelijkbaar met die van Black Sabbath in de begin jaren) en ben daar zéér tevreden over! Ze zijn niet echt duur (als je er 1 vind) ivm bijv. Marshall. Erg goeie componenten (partridge transformatoren als ik me niet vergis) en ze klinken super! Alleen geldt net als bij veel oude versterkers 'hoe harder je 'm zet hoe beter die klinkt!'. Ik heb zelf een 60 watt en die gaat toch erg hard. Van nature klinkt de versterker ook wat 'donkerder' dan een Marshall. Ik gebruik zelf een overdrive pedaal (meer als boost) en dan klinkt ie ideaal voor mijn gebruik (garagepunk/punk/old school hardcore/rock 'n roll). Er zit zeker niet alleen een Black Sabbath geluid in ;).