PDA

View Full Version : V60 of V30 speakers?



Frankiefrank2
26 maart 2007, 18:53
Hoogst waarschijnlijk ga ik dus een engl powerball kopen.
Ik heb hem naast de fireball en een aantal andere buizen tops bespeelt, en hij kwam keer op keer als beste (voor mijn smaak) uit de kast.

Nu heb ik niet super veel verstand van speakers. . . en de zoekfunctie.
Dus nu is mijn vraag, Ik ben op zoek naar een strak metal geluid welke speakers zou ik dan moeten nemen in de engl 4x12 kast. En zit er veel verschil in?

Bij de 4 x 12" Standard Slanted E 412 SS staat:
Less midrange, full bass response, silken treble. Very modern sounding.
De speakers: CelestionĆ V60
De kast: Standard plywood plus Siberian Birch baffle board.
Deze kast kost: 599 euro

Bij de 4 x 12" PRO Slanted E 412 VS staat:
Warm harmonic midrange, tight bass and silken treble. Very nice for lead sounds.
De speakers: CelestionĆ Vintage 30
De kast: Siberian Birch ń 14 times folded
Deze kast kost: 888 euro

Zou iemand me ook kunnen uitleggen wat het verschil is tussen die speakers in een beetje leken taal.

Verder zag ik nog op de site van musicstore.de een engl kast 4x12 met marshall greenbacks 25 voorbij komen de E-412GS Pro Cabinet 4x12 Greenback 25 Slanted. Deze staat niet (meer) op de site van engl, is deze verouderd oid of is er iets anders mee. En hoe klinken die greenbacks?

Alvast bedankt voor de gene die me wegwijs maakt in de speakers

MjS
26 maart 2007, 21:34
Wat voor muziek speel je dan?

casper innosence
26 maart 2007, 22:02
Ik ben op zoek naar een strak metal geluid

in de metal word er veel gebruik gemaakt van de V30's

interessander
26 maart 2007, 22:45
Kwestie van smaak net zoals welke soort metal je ligt smaakgebonden is.
Ik speel verschillende stijlen varierend van stoner rock tot death metal met V60 speakers, ik heb een marshall V30 kast gehad en vond het helemaal niks, schreeuwerig mid en niet strak. maar ik neem aan dat als je hem gaat kopen dat je hem wel op verschillende cabs kunt testen?

Frankiefrank2
27 maart 2007, 07:19
dat zou moeten kunnen, in rotterdam hebben ze bij feedback de top staan en bij peterverspuy die kast met V30's dus testen wordt lastig,
Ook zit ik 2dehands te kijken, dus ik zoek nog een adresje waar ze en die top en die kast met v30's en v60's hebben om even te vergelijken.

frank

ChiefRebelAngel
27 maart 2007, 07:52
ik ben dan weer onvoorwaardelijke V30 fan. Ik gebruik een Engl Savage120 en speel ook 'zware' muziek, van stoner tot Meshuggah-achtige toestanden, heel blij mee...

Nocki
28 maart 2007, 16:26
Ik speel nu vanaf november 2006 op 2x12 v30 kasten van mesa. het is nu bijna april 2007 en heb er een haatliefde verhouding mee.

met de mark IV klonken ze super
met de Engl tops wisselend maar wel erg lekker.
met de roadster top heb ik nu al gespeeld met heel veel typen buizen en heb er al alles uitgehaald wat er was. uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat een schreeuwerige amp m idd schreeuwerig laat klinken maar als je je amp goed insteld met de juiste buizen dan kan het geweldig gaan worden.

mijn vergelijkings materiaal zijn marshall 1960a kasten en mesa evm kasten die bijde altijd wel hetzelfde klonken. de v30's hebben een heel eigen geluid en het uiteindelijke effect komt echt uit de combinatie van buizen, amp, instellingen en jawel... daar komt ie... de kabels...

(ps om mijn amps aan te sluiten op het lichtnet gerbruik ik altijd kabels van broodroosters omdat deze tegen een hoge warmte kunnen en een stabiele gridspanning leveren.)

Dano1234
19 april 2007, 00:21
BUMP

Ik ben benieuwd of er al meerdere mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen. Binnenkort moeten ik en een maatje van me ook de keus maken vandaar (en ik ga uiteraard nog eerst ergens proberen te luisteren). Als tops gebruiken we de fireball en powerball.


Cheers.

pol
19 april 2007, 08:20
Kwestie van smaak net zoals welke soort metal je ligt smaakgebonden is.
Ik speel verschillende stijlen varierend van stoner rock tot death metal met V60 speakers, ik heb een marshall V30 kast gehad en vond het helemaal niks, schreeuwerig mid en niet strak. maar ik neem aan dat als je hem gaat kopen dat je hem wel op verschillende cabs kunt testen?


Als een marshall cab met V30 niet strak klinkt ligt het eerder aan je amp, ik heb totaal geen probleem qua strakheid met mijn 1960AV cab, en ik heb al vanalles gehad qua cabs (diezel, bogner, mesa)

Schreeuwerig mid kan ik wel inkomen, maar juist dat snijd zo goed door de mix, op zichzelf kan een V30 wel wat schreeuwerig overkomen, maar in de mix zit die prima.

Negative K3 fan
19 april 2007, 09:47
zelf luisteren is de enige manier om erachter te komen wat jij mooi vindt. Ik vind zelf bijvoorbeeld V30s helemaal niks, ik hou meer van greenbacks over het algemeen. Maar ook de ene v30 kast is de andere niet, zo klinkt een orange met V30 compleet anders dan een marshall v30 kast.

interessander
19 april 2007, 09:58
Als een marshall cab met V30 niet strak klinkt ligt het eerder aan je amp, ik heb totaal geen probleem qua strakheid met mijn 1960AV cab, en ik heb al vanalles gehad qua cabs (diezel, bogner, mesa)

Schreeuwerig mid kan ik wel inkomen, maar juist dat snijd zo goed door de mix, op zichzelf kan een V30 wel wat schreeuwerig overkomen, maar in de mix zit die prima.


Met mn oude jcm 800 2203 heb ik de kasten vergeleken, daar was niet erg veel verschil in strakheid, omdat de 2203 ook vrij losjes is in het laag. Ik kan mn mesa mark III gortdroog en strak krijgen op de ENGL V60 kast, de marshall trok hem al een stuk minder, een mesa heeft van zichzelf al veel mid, zelfs met de "californian smile" in de grafische EQ, dus dat extra door de mix snijden is niet nodig.

Einzeln
19 april 2007, 10:19
De kasten verschillen ook nog eens in materiaal! het russische hout zou beste keus moeten zijn om speaker kasten van te maken.

johantipker
20 april 2007, 11:36
en jawel... daar komt ie... de kabels...

(ps om mijn amps aan te sluiten op het lichtnet gerbruik ik altijd kabels van broodroosters omdat deze tegen een hoge warmte kunnen en een stabiele gridspanning leveren.)


hij is wel weer briljant gevonden....

...ik zou dan dat broodrooster echt wel op je top zetten.....

gloeidraden lichten mooi op + lekker branderig geureffect...

guitarnijboer
20 april 2007, 12:04
Zoals eerder gepost doet de kast erg veel met het geluid. Ik heb zelf een oude ENGL 4 x 12 kast met V30's. ( stereo 2 x 100 / mono 1 x 200 Watt) Uit de tijd dat alle celestion speakers nog uit Engeland kwamen. Deze is qua constructie niet te vergelijken met een marshall kast en is qua gewicht ook aanzienlijk veel zwaarder dan een marshall kast.

Dikker en beter hout, steviger constructie en padding in de kast.
Het ding klinkt fantastisch vet en zwaar (indien nodig) met mijn ENGL of ieder andere High Gain top. Hij blijft ook goed strak. Met oude mashall versterkers klinkt ie nog steeds goed maar iets minder dan bijvoorbeeld oude G12-65 speakers.

V60 speakers zijn volgens mij meer de budget V30's. Als ik het goed heb ook met neodium magneet. Het hoeft niet slecht te klinken natuurlijk en het scheelt in gewicht, maar ik heb me er nooit aan gewaagd.

interessander
20 april 2007, 12:28
....V60 speakers zijn volgens mij meer de budget V30's. Als ik het goed heb ook met neodium magneet. Het hoeft niet slecht te klinken natuurlijk en het scheelt in gewicht, maar ik heb me er nooit aan gewaagd.

Dat klopt dus niet, V60 speakers hebben een normale magneet, en zijn wat smoother gevoiced dan V30's, ze hebben ook een diepere basweergave.

specs ter vergelijking:

V60
Power Rating: 60W
Response: 70-5k
Voice Coil: 1.75"
Sensitivity: 96dB (1W@1m
Resonance: 70Hz

V30
Power Rating: 60W
Response: 80-5k
Voice Coil: 1.75"
Sensitivity: 100dB (1W@1m)
Resonance: 70Hz

pol
20 april 2007, 13:05
Engl kasten hebben vooral wat minder mids dan een marshall met V30's, en ze klinken wat "stijver", de kast geeft wat minder mee.

Echt beter vind ik ze niet, gewoon anders.
de Marshall kast klinkt wat smeriger, en daar hou ik wel van.

Dano1234
20 april 2007, 14:54
Het gewicht zit zo rond de 50 kg voor zowel de v30 als de v60. In duitse forums lees ik inderdaad veel over het gebruikte hout en ook wat een crap hout er in andere merken gebruikt wordt (spaanplaat etc :angry: ). Het klopt dat er veel mid wordt weggelaten maar dat komt omdat de amps al veel mid uitsturen en minder treble. Ik speel zelf nu met een Firebal over een Marshall 1960 A cab en mijn mid staat op 9 uur met de treble op 3 uur. Die maat van me speelt met een Powerball over een randal cab maar dat is compleet ruk. Zelfs met de treble en presence volledig volluit klinkt het dof en is niet om aan te horen. Afgelopen zaterdag een gig gehad en gelijk de Powerball getest op een Marshall 1960B, dit klonk al een stuk beter (goed zelfs) en ik vermoed dat de 1960 A nog beter klinkt. Ok ik wijk af, het gaat me eigenlijk om het verschil tussen de v30 en de v60, de V60 kost 680 Euro terwijl de V30 ruim 1000 Euro is. De vraag is of het die 400 Euro waaard is.

pol
20 april 2007, 14:59
Engl kast met V30's kost nog geen 900, jij hebt misschien de prijs van de oversized gezien ?

Rutger
20 april 2007, 16:06
Waarom geen combi? 2xV30 en 2xV60
Dan heb je een mooie mix van priemende mids en diep laag.

Kun je ook nog experimenteren met mic-en.

wipeout 2000
21 april 2007, 16:05
Een combi klinkt niet verkeerd, lijkt mij. Maar waar haal je zo`n ding vandaan? Of is de enige optie zelf maken?

Izegrim
21 april 2007, 16:30
V30 of V60? Ik zou me daar niet zo druk om maken. Ik heb met m'n bandmaatje twee Standart cabs en ze klinken fantastisch voor zowel mijn Fireball als zijn 5150II. Ik geloof ook niet dat het prijsverschil gerechtvaardigd is. Wil je het beste van het beste? Dan koop je de Professional. Ga je voor gewoon heel erg goed? Dan de Standart. Nu kan het alleen zo zijn dat jouw smaak misschien vind dat dat niet de goede keuze is. Net zoals ik altijd de Powerball wilde kopen, maar toen ik hem zij aan zij met een Fireball had (Professional cab trouwens) vond ik de Fireball toch veel lekkerder klinken. Ik vond het alleen achterlijk om een cab van €800 te kopen bij een €900 top. Dus ben ik voor de Standart gegaan.

Tho
21 april 2007, 16:32
V30 of V60? Ik zou me daar niet zo druk om maken. Ik heb met m'n bandmaatje twee Standart cabs en ze klinken fantastisch voor zowel mijn Fireball als zijn 5150II. Ik geloof ook niet dat het prijsverschil gerechtvaardigd is. Wil je het beste van het beste? Dan koop je de Professional. Ga je voor gewoon heel erg goed? Dan de Standart. Nu kan het alleen zo zijn dat jouw smaak misschien vind dat dat niet de goede keuze is. Net zoals ik altijd de Powerball wilde kopen, maar toen ik hem zij aan zij met een Fireball had (Professional cab trouwens) vond ik de Fireball toch veel lekkerder klinken. Ik vond het alleen achterlijk om een cab van €800 te kopen bij een €900 top. Dus ben ik voor de Standart gegaan.

inderdaad. De finaciële kloof die tussen de v30 en v60 zit is echt belachelijk. Ik heb v60's en ik ben er dik tevreden over!

RolandT
21 april 2007, 17:23
Ik heb 2x12 V30s in een cab van Matamp (http://www.10pont.net/pup.jpg). Ik heb geen idee hoe die V60s klinken maar ik ben tevreden over de V30. Ik weet niet wat de technische reden zou kunnen zijn maar ze klinken idd goed in de mix.

Negative K3 fan
22 april 2007, 17:19
Ik vond het alleen achterlijk om een cab van €800 te kopen bij een €900 top.

waarom is dat zo achterlijk dan?

Rutger
22 april 2007, 17:50
Ja, een goeie cab is minstens net zo belangrijk als een goeie amp. t Kan geen kwaad om daar wat extra euro's tegenaan te gooien!


Een combi klinkt niet verkeerd, lijkt mij. Maar waar haal je zo`n ding vandaan? Of is de enige optie zelf maken?
Je kunt gewoon een goeie kast kopen en die speakers er apart bijkopen. Even speakers erin hangen, sloderen en klaar :)

Raffel
23 april 2007, 11:34
ik kan alleen maar zeggen dat ik van ENGL bij de Powerball de V30 cab destijds stukken beter vond klinken dan de V60. Maar ja dat is smaak en stijl. De V30 klonk wat meer gesloten en dieper dan de V60 als ik het me goed herinner, maar ik vond de V60 in combinatie met de powerball wel erg open. Misschien leuk voor Thrash metal, maar niet mijn ding. Maar keur ze niet te snel af, je moet de amp wat anders afregelen om een goede vergelijking te kunnen treffen.

Izegrim
23 april 2007, 11:45
waarom is dat zo achterlijk dan?

Nou als het prima kan met een kast van €400 en het klinkt slechts een beetje anders dan beter, en zo anders was het niet eens (niets wat je niet met de bas en presence kan compenseren), dan ga ik toch echt voor de goedkopere kast. Bovendien vind ik de Standart toch nčt ietsje lekkerder voor een B-stemming dan de Professional. Maar ik snap je punt denk ik wel. Je kunt ook een €1200 cab koopen bij een €500 top als je dat lekker vind klinken.

jorrit
23 april 2007, 19:24
ik vind het prijsverschil tussen v60's en v30's wel gerechtvaardigd... v30's zijn naar mijn smaak beter en vond ze wat complexer dan de v60.. vond de v60 vrij saai... beetje v30 met een deken dr over..

maar goed smaken en eisen verschillen... ga testen zou ik zeggen, dan weet je wat jou oren vinden... en je kunt wel testen op afstand denk ik... gewoon vergelijken met een marshall ofzo die op biede plaatsen staat...

@ Izegrim.. waarom voor drop b juist de v60? juist daarvoor zou ik eerder voor de v30 gaan...

Brord
24 april 2007, 17:32
tien tekens

Corporal
24 april 2007, 20:17
Die V60 speakers kan je niet afzonderlijk kopen, of heb ik het verkeerd voor ?

Dano1234
25 april 2007, 21:31
Hmm? Ik had juist gehoopt dat de Engls specifiek wat meer hoog zouden laten klinken (laag zit wel snor neem ik aan). Met de marshall 1960A moeten de Engl's volluit in de treble (zeker de powerball).

Volgende maand maar lekker naar de Feedback of een andere zaak en die 2 naast elkaar zetten en gewoon maar luisteren.

Brord
25 april 2007, 22:19
tien tekens

artnaz
25 april 2007, 22:40
Zelf vond ik de ENGL V30 veel lekkerder klinken dan de V60. Maar in verband met financiën toch de V60-variant gekocht. Dat ding klinkt nog steeds super hoor, maar ik voel me toch niet voldaan wetende dat het nóg beter kan...

Maarja, iedereen zegt wat anders, dus we komen er weer bij uit dat je ze zelf moet testen...:)