PDA

View Full Version : Marshall JMP-1 vs Mesa quad



a darker shade of grey
26 maart 2007, 17:43
Nou kijk het zit zo: ik wil een nieuwe versterker en was heel lang aant kijken naar combo's en tops. Maar ik raakte steeds meer geïnteresseerd in rack vanwege de flexibiliteit. Preamp bevalt je niet meer: nieuwe erin. Dat gaat bij een top wat moeilijker :P

Ik heb wat gespeurd op marktplaats en gitaarmarkt en er vielen mij twee preamps op, die twee uit de titel dus.
Ik wil mooie clean voor rock en blues, mooie crunch voor rock en blues, mooie distortion voor rock en hard rock, en superhoge gain voor metal (metallica via dream theater tot CoB achtige riffjes en solo's, behoorlijk wat gain dus).

Welke van de twee is meer geschikt? Ik heb tot nu toe lichte voorkeur voor de marshall, want die heeft midi. Maar toch nu al een mesa hebben is ook erg aanlokkelijk.

En zijn er wellicht andere preamps die net zo duur en misschien nog wat beter zijn?

Dank!

AART
26 maart 2007, 18:00
Mesa Quad:

+Goede Clean
+Goede clean met een randje voor blues
+Geweldige high gain sounds

-Geen midi(wel external switching jacks om een MS 4 aan te hangen>MIDI)
-Groot
-Geen 'britse' rocksound, hij behoudt zijn amerikaanse karakter in het crunch kanaal.


JMP:

+Goede britse rocksound
+Gata voor een marshall redelijk high gain
+Compact
+Midi

-Geen echte Metallica sound, het blijft brits.
-Clean valt tegen.

kirk19
26 maart 2007, 19:08
je hebt ook quads met midi opties

AART
26 maart 2007, 19:15
je hebt ook quads met midi opties

haha, nog geen 250 in totaal. Veelal gemaakt voor eigen markt(VS dus).

Als je al een exportversie met MIDI vindt zul je ze eerst nog hierheen moeten krijgen.
Ik weet er eentje in Italie en een in Finland, in NL heb ik ze nog nooit gezien.
En waarschijnlijk gaat het in europa om enkele tientallen.

a darker shade of grey
26 maart 2007, 20:06
Okee....2-0 voor de mesa dus...
Maar kijk hier (http://www.youtube.com/watch?v=vnNegvolkSQ) eens naar! Al die filmpjes van die gast zijn gemaakt met een JMP-1, in combinatie met een BBE sonic maximizer.
Maar slechte clean is wel een afknapper!

AART
26 maart 2007, 20:11
de sonic maximiser speelt daar ook een grote rol in he.

maar de quad heeft een hele andere scheur.

zoek wel even wat goede voorbeelden.

edit: http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?t=11360

a darker shade of grey
26 maart 2007, 20:22
Dat zijn wel hele vette clips! Dank daarvoor! Klinkt erg goed! Maar ik hoef niet precies te klinken als tellica, ik gebruik ook mn eigen sound, metallica speelt met scopped mids, ik speel vaak met treble rond 3 uur, mid rond 1 uur en bas varierend tussen 11 en 2 uur. Maar ik weet nu al zeker dat ik míjn sound uit die quad kan halen! :D

en edit: wel misschien f belangrijk: ik begin niet meteen met een dure pwr-amp. Ik ga eerst ff een rocktron velocity erbij halen, goedkoop, transparant, maar solid state, schijnt toch wel aardig te zijn. Koop ik daarna wel een keertje een mesa 20/20 ofzo. Als cab zat ik te denken aan de framus classic 212, met vintage 30 dus. Is dit wat?

Jimwoud
26 maart 2007, 20:27
Okee....2-0 voor de mesa dus...
Maar kijk hier (http://www.youtube.com/watch?v=vnNegvolkSQ) eens naar! Al die filmpjes van die gast zijn gemaakt met een JMP-1, in combinatie met een BBE sonic maximizer.
Maar slechte clean is wel een afknapper!

Vette sound! wist niet dat die JMP-1 zo vet was, maar die BBE zal ook wel veel invloed hebben.

AART
26 maart 2007, 20:58
Dat zijn wel hele vette clips! Dank daarvoor! Klinkt erg goed! Maar ik hoef niet precies te klinken als tellica, ik gebruik ook mn eigen sound, metallica speelt met scopped mids, ik speel vaak met treble rond 3 uur, mid rond 1 uur en bas varierend tussen 11 en 2 uur. Maar ik weet nu al zeker dat ik míjn sound uit die quad kan halen! :D

en edit: wel misschien f belangrijk: ik begin niet meteen met een dure pwr-amp. Ik ga eerst ff een rocktron velocity erbij halen, goedkoop, transparant, maar solid state, schijnt toch wel aardig te zijn. Koop ik daarna wel een keertje een mesa 20/20 ofzo. Als cab zat ik te denken aan de framus classic 212, met vintage 30 dus. Is dit wat?

Metallica speelt zeker niet met scooped mids hoor. Misschien op load en reload, maar black album en daarvoor zeker niet, let maar eens op.

Je kan de mids op een Mark series amp trouwens nauwelijks scoopen.
De JMP zal met zware gain settings minder mids hebben dan de quad.

BTW: mocht je de quad testen: vergeet alles wat je weet van amps instellen en lees de manual door. Marks hebben een hele andere manier van de werking van de knoppen dan andere amps.

Ibanez RuleZ
26 maart 2007, 22:59
ik heb al 5 jaar een quad en dat ding gaat ook niet meer weg... hands down beste amp die ik ooit heb gehad. je kan dr ook gewoon alles uit halen warme clean, wat je te horen krijgt op die clips als clean klinkt gewoon te kut voor woorden, voor een mooie clean moet je dan maar eens hier komen luisteren ;). de drive sounds zijn ook niet zoals ik het heb staan. het klinkt niet slecht, maar er is beter uit te halen.

ik zou zelf voor een quad gaan als je m kan krijgen. ik wil der zelf nog een soldano bij voor de over the top marshall sound, maar thats it.

Harrald

EpiCenturiesAWAy
26 maart 2007, 23:29
No shit!
Die Quad klinkt ongelofelijk!! Niets wat ik me nog herinner van m'n oude mark Iv zit hierin lijkt me :s

btw PM AART! ;)

T

a darker shade of grey
27 maart 2007, 08:50
Ja het lijkt me ook een erg leuk ampje! Maar ik kan de jimi-sound en de kravitz-sound natuurlijk wel vergeten? Die speelden immers allebei marshall...maar daar kan ik natuurlijk ook een guv'nor pedaaltje voor kopen.

Nog een vraagje: is die quad nou 2 of 4 HE? (ik kan het ook opzoeken, maar er zijn vast mensen die het direct weten, zoals ibbi rules :p)

En nog een: kun je twee preamps op 1 pwr-amp aansluiten?
En kun je een stereo power-amp mono aansluiten op 1 cabinet, zonder dat je het geluid van alleen rechts hebt ofzo?

Nogmaals dank!

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 10:36
Ja het lijkt me ook een erg leuk ampje! Maar ik kan de jimi-sound en de kravitz-sound natuurlijk wel vergeten? Die speelden immers allebei marshall...maar daar kan ik natuurlijk ook een guv'nor pedaaltje voor kopen.

Nog een vraagje: is die quad nou 2 of 4 HE? (ik kan het ook opzoeken, maar er zijn vast mensen die het direct weten, zoals ibbi rules :p)

En nog een: kun je twee preamps op 1 pwr-amp aansluiten?
En kun je een stereo power-amp mono aansluiten op 1 cabinet, zonder dat je het geluid van alleen rechts hebt ofzo?

Nogmaals dank!


het is een lomp groot ding van 3 HE. dat betekent wel een overzichtelijke lay out. je hebt gewoon 2 bedieningspaneeltjes van een mark 1,2 of 3 boven elkaar zitten.

natuurlijk kan je er geen marshall sound uithalen, want het is een mesa, maar eigenlijk moet je dat ook niet willen. kanaaltje rhytm 2 is misschien een kanaaltje (claimt mesa trouwens ook) dat een beetje marshallachtig kan klinken maar dat red je nooit. hoeft ook niet, want de sounds zelf zijn al gewoon goed zat.

bij de meeste cabinets zit er wel een mono stand op. let alleen op de ohmages: die moeten gelijk zijn op de speaker en de amp.

Harrald

PJWB
27 maart 2007, 10:59
Ik heb zelf een Quad en vind hem super. Het is inderdaad een 3HE.

De amp is opgedeeld in 2 kanalen met daarbinnen Rhythm en Lead. Je heb dus 4 kanalen + nog 2 EQ's dus 6 kanalen. Een JPM kan er echt niet tegenaan.

En qua poweramp. Ik heb een peavey 50/50, veel beter dan de mesa poweramps, waaraan ik 2 preamps kan koppelen.

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 11:18
Ik heb zelf een Quad en vind hem super. Het is inderdaad een 3HE.

De amp is opgedeeld in 2 kanalen met daarbinnen Rhythm en Lead. Je heb dus 4 kanalen + nog 2 EQ's dus 6 kanalen. Een JPM kan er echt niet tegenaan.

En qua poweramp. Ik heb een peavey 50/50, veel beter dan de mesa poweramps, waaraan ik 2 preamps kan koppelen.


haha, veel beter zou ik niet direct zeggen ;), ze zijn anders. ik heb zowel de 50/50 als de 20/20 van mesa gehad en ik ben het met je eens dat de peavey lekkerder klinkt, in ieder geval naar mijn oren en daarom hangt die tegenwoordig ook onder mn quad. waarschijnlijk dat die nog wordt vervangen door een mesa 2:90 ooit eens als dat nodig mocht zijn.

het is gewoon maar net wat je zoekt... de peavey is neutraler en heeft wat mij betreft een mooiere sprankel in het geluid wat de mesa niet heeft: die drukt er gewoon een mesastempel op, iets wat de peavey gewoon nalaat, waardoor je flexibeler bent in je sounds

h.

Michael AE
27 maart 2007, 13:39
Metallica speelt zeker niet met scooped mids hoor. Misschien op load en reload, maar black album en daarvoor zeker niet, let maar eens op.

Euhm, Metallica is echt wel scooped. Black album is juist een voorbeeld van een scooped sound en And Justice For All al helemaal.

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 13:45
waren zij niet een beetje de uitvinder van de V voor de mesa amps? :p

harrald

interessander
27 maart 2007, 14:09
waren zij niet een beetje de uitvinder van de V voor de mesa amps? :p

harrald

Een high gain sound zonder V is wel heel erg vervelend bij een mesa amp, en met V heb je nog mids zat.

Michael AE
27 maart 2007, 14:17
waren zij niet een beetje de uitvinder van de V voor de mesa amps? :p

harrald

Dat ook, maar dan heb je meestal nog wel mids te over. Alleen Metallica gebruikt nog eens een parametrische EQ in de studio om....jawel...de mids te scoopen.

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 14:21
Een high gain sound zonder V is wel heel erg vervelend bij een mesa amp, en met V heb je nog mids zat.

valt best mee... ik heb mn midden niet gescoopt, alleen een iets meer bas en treble op de EQ. mid is neutraal en toch heb ik best aardige high gain sounds in mn amp zitten... al zeg ik het zelf :p

Harrald

interessander
27 maart 2007, 14:30
Ik heb de 750HZ slider op mn mark III aardig naar beneden want ik vind het niet mooi met, alleen krijg je wel een beetje een dip in je geluid, met de eq uit gaat hij dan ook veel harder, misschien moet ik eens een grafische eq in de loop zetten om hem wat subtieler in te stellen ipv dat dal rond de 750 Hz. En eigenlijk zou dat ook prima gaan met een parametrische eq denk ik.

Maar Ontopic: Ik zou ook zeker voor de quad gaan.

AART
27 maart 2007, 14:46
No shit!
Die Quad klinkt ongelofelijk!! Niets wat ik me nog herinner van m'n oude mark Iv zit hierin lijkt me :s

btw PM AART! ;)

T

Ik denk toch dat je hem verkeerd instelde, want ze klinken echt meesterlijk, mits goed ingesteld.

@ Michael: Als je goed oplet hoor je dat de gitaar heel vaak gedubbeltracked is op Black Album, maar de mids zijn niet echt scooped zoals idd op AJFA(daar hebben ze best rukgeluid btw). De gitaar is alleen zo vaak opgenomen dat het zo lijkt omdat ie ook iets meer op de achtergrond zit.

Mara het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder scoopen verstaat.
Marks hebben nou eenmaal van zichzelf nogal veel mid, dus een normale high gain riffing sound zonder de 750 Hz slider richting onderste streep te halen lukt niet.

@ Ibbi Rules: Volgens mij zijn ze idd de uitvinder van de 'classic V'. Het wordt ook vaak de 'California Smile' genoemd.

@Thomas: PM back.

interessander
27 maart 2007, 15:40
Ik moet zeggen dat ik betere clips van een quad heb gehoord, en die gast mag nog wel eens naar zn tabs van battery kijken.

a darker shade of grey
27 maart 2007, 16:36
Maar ik vraag me nog een ding af....ik speel dus veel metal, en wat dat betreft krijg ik MIJN sound echt wel uit die quad :)
Maar wat blues betreft, hoe klinkt het als je er een strat doorheen jaagt, want tot nu toe krijg ik het idee alsof dat ding gemaakt is voor humbuckers...en tot nu toe speel ik blues over mijn fake stratje (dat stiekem erg lekker speelt)...

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 17:02
ik speel op beide: zowel een charvel model 6 met tonezone en lil' screaming demon en met een fender highway1 strat met quarterpounder en SSL1 pikcupjes.

hoe lekker alles communiceert hangt af van het kanaal en de instellingen (doh). zo is lead 1 in combinatie met mijn strat niet je van het voor hogere gain instellingen; te indirect, haal ik er een pak gain vanaf, zodat er een randje overblijft en er een mooie blues sound overblijft, zeg maar lichte overdrive, dan klinkt het weer super.

eigenlijk vind ik mn stratje lekkerder klinken dan mn humbucker gitaar, maar dat ligt wel aan je instellingen.

Harrald

AART
27 maart 2007, 17:03
Laat ik het zo zeggen, Rhy 1 en Rhy 2 zijn perfect voor blues.

Mesa Mark IIA like(Rhy 1 iets cleaner).

Rhy 2 is lekker om zo'n donkere bluessound met een randje uit te halen op lage gain settings.

Ik heb bijv mijn 1e Mark IV gekocht van een bluesgitarist. Die vond het wel grappig dat je er ook zware metal mee kon maken ;)

Michael AE
27 maart 2007, 17:09
Ik denk toch dat je hem verkeerd instelde, want ze klinken echt meesterlijk, mits goed ingesteld.

@ Michael: Als je goed oplet hoor je dat de gitaar heel vaak gedubbeltracked is op Black Album, maar de mids zijn niet echt scooped zoals idd op AJFA(daar hebben ze best rukgeluid btw). De gitaar is alleen zo vaak opgenomen dat het zo lijkt omdat ie ook iets meer op de achtergrond zit.

Die dubbeltracking is inderdaad zo, maar dat heeft geen tot weinig effect op het middengebied, meer op de druk en de volheid van de sound. Sterker nog, als je een scooped geluid dubbeltracked lijkt het meer aanwezig te zijn in het midden, maar dat is dus niet zo. Het tegenovergestelde van wat jij zegt is wat ik hoor, namelijk een meerdere keren opgenomen scooped sound.


Mara het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder scoopen verstaat.
Marks hebben nou eenmaal van zichzelf nogal veel mid, dus een normale high gain riffing sound zonder de 750 Hz slider richting onderste streep te halen lukt niet.

Dat is waar, maar Metallica scooped dan ook nog eens met een parametrische EQ in de loop.

AART
27 maart 2007, 17:25
Die dubbeltracking is inderdaad zo, maar dat heeft geen tot weinig effect op het middengebied, meer op de druk en de volheid van de sound. Sterker nog, als je een scooped geluid dubbeltracked lijkt het meer aanwezig te zijn in het midden, maar dat is dus niet zo. Het tegenovergestelde van wat jij zegt is wat ik hoor, namelijk een meerdere keren opgenomen scooped sound.



Dat is waar, maar Metallica scooped dan ook nog eens met een parametrische EQ in de loop.

Daar heb je opzich een punt ja. Je hoort wel duidelijk middengebied als je erop let, maar of dat dan aan het dubbeltracken of aan de amp zelf ligt is dan een beetje vaag.

Load en Reload bijv, dat is recto met parametrische eq....

Dat is pas scoopen.

Rinze
27 maart 2007, 19:32
Ik heb destijds toen het Black Album uitkwam (en Metallica voor mij eigenlijk toch wel finito was, maar goed) een aantal interviews met de heren (vooral JH natuurlijk) gelezen waarin gemeld werd dat het nieuwe gitaargeluid te maken had met een minder gescooped geluid, waardoor de gitaren beter door de mix komen.

Dat is natuurlijk ook wel logisch, je verliest toch een behoorlijk deel van je presentie als je mid weghaalt. Maar goed, ik dacht, ik meld het toch even.

a darker shade of grey
27 maart 2007, 19:38
Toch zijn nummers als Enter Sandman toch behoorlijk gescooped naar mijn idee.

Maar ik had nog ff iets: voor blues zoek ik niet alleen clean met een randje, wat ik hier nu heel vaak lees, maar nog belangrijker: echt een volle crunch, denk aan Hendrix in Purple Haze en Kravitz in dingen als Are You Gonna Go My Way. Een lekkere volle crunch, krijg ik die ook uit die mesa gesleept?
En zo niet, hoe reageert dat ding op marshall pedaaltjes? Want uit een BluesBreaker of een Guv'nor is dat wel te halen denk ik toch.
Of moet ik voor zoiets toch echt naar een marshall kijken? En dat zou me weer terug brengen bij de vraag: is die JMP echt zo veel slechter dan de mesa? Maar beantwoordt deze laatste vraag vooral niet als het ook uit de mesa te halen valt ;)

edit: jezus man wat een absurde versterkereis eigenlijk...Kravitz en powermetal uit dezelfde bak...misschien kan ik toch beter voor een Engl screamer gaan....of niet? :dontgeti:

AART
27 maart 2007, 21:10
Hmm.

Hij zal je geen marshall crunch geven. Daarvoor moet je een Marshall hebben.

Marks reageren over het algemeen goed op pedaaltjes(tip: gewone ts 9).
Maar je zal dus een keuze moeten maken.

De mesa heeft verreweg de beste clean en lead, maar levert in op het gebied van britse sounds.

De Marshall heeft vette britse sounds, maar blijft niet zo strak als de mesa in de high gain gebieden en heeft een matig clean kanaal.

Dus je zal moeten kijken waar je prioriteiten liggen.

Jimwoud
27 maart 2007, 22:38
...misschien kan ik toch beter voor een Engl screamer gaan....of niet? :dontgeti:

Of een Marshall Valvestate....

@Ibanez: wat heeft je toonregeling te maken met high gain???

@Intressander: Volgens mij is zn gitaar gewoon niet goed gestemd, ik snap niet dat, als je dat opneemt dat niet meteen hoort dat het vals of niet goed gespeeld is.

interessander
27 maart 2007, 22:44
@jimwoud, ik bedoelde niet het valse intro, maar de riffs opzich, en vooral het ritme.

Ibanez RuleZ
27 maart 2007, 23:50
@Ibanez: wat heeft je toonregeling te maken met high gain???


2 antwoorden: in de eerste plaats werd er gesteld dat voor en goede high gain riffsound de mids gescooped moeten zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. ik vind gescoopte geluiden kut, period, al dan niet voor high gain. gewoon kwestie van smaak.

op de quad: de toonregeling is actief, dat wil gewoon zeggen dat het niet lekker gescheiden is en dat je instellingen vaak er bizar uitzien als je kijkt naar de cijfertjes. bij de quad is bijvoorbeeld de treble, zeker als die "gepulled" is ook een extra boostje voor de gain. het heeft niet alleen invloed op de EQing, maar ook op de grit en de bite in de overstuurde geluiden. voor een goede high gain moet je op de quad, zeker op kanaal 2, de treble bizar hoog hebben en op 7.5 of zelfs 8, anders is het dof en mist het power.
dit laatste geeft aan hoe complex de toonregeling van de quad is en hoe breed de mogelijkheden zijn om de sound te vormen. as a result: je bent jaren aan het draaien, ik heb m 5 jaar en ben NOG bezig met finetunen van mn geluid. een tweede resultaat met de quad is dat er een heleboel kut sounds in zitten en een heleboel goede, maar die moet je wel zien te vinden.

al met al is het een geweldig stuk equipment, breed inzetbaar, dynamisch, breed instelbaar, maar je hebt wel tijd nodig om je vertrouwd te maken met de instelmogelijkheden. je hebt geen goede basissound, die moet je zelf maken.

voor de topicstarter: wil je makkelijk; ga voor de JPM, wil je echt goed, ga voor de quad. ik kan funk, blues, rock, powermetal en misschien ook nog wel country met mijn huidige instellingen spelen met mn quad. ik ga weer optreden met mn oude coverband en daar speelden we alle stijlen in en die quad is perfect daarvoor.

(tering, wat een lange post :p)

harrald

a darker shade of grey
28 maart 2007, 08:54
2 antwoorden: in de eerste plaats werd er gesteld dat voor en goede high gain riffsound de mids gescooped moeten zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. ik vind gescoopte geluiden kut, period, al dan niet voor high gain. gewoon kwestie van smaak.

op de quad: de toonregeling is actief, dat wil gewoon zeggen dat het niet lekker gescheiden is en dat je instellingen vaak er bizar uitzien als je kijkt naar de cijfertjes. bij de quad is bijvoorbeeld de treble, zeker als die "gepulled" is ook een extra boostje voor de gain. het heeft niet alleen invloed op de EQing, maar ook op de grit en de bite in de overstuurde geluiden. voor een goede high gain moet je op de quad, zeker op kanaal 2, de treble bizar hoog hebben en op 7.5 of zelfs 8, anders is het dof en mist het power.
dit laatste geeft aan hoe complex de toonregeling van de quad is en hoe breed de mogelijkheden zijn om de sound te vormen. as a result: je bent jaren aan het draaien, ik heb m 5 jaar en ben NOG bezig met finetunen van mn geluid. een tweede resultaat met de quad is dat er een heleboel kut sounds in zitten en een heleboel goede, maar die moet je wel zien te vinden.

al met al is het een geweldig stuk equipment, breed inzetbaar, dynamisch, breed instelbaar, maar je hebt wel tijd nodig om je vertrouwd te maken met de instelmogelijkheden. je hebt geen goede basissound, die moet je zelf maken.

voor de topicstarter: wil je makkelijk; ga voor de JPM, wil je echt goed, ga voor de quad. ik kan funk, blues, rock, powermetal en misschien ook nog wel country met mijn huidige instellingen spelen met mn quad. ik ga weer optreden met mn oude coverband en daar speelden we alle stijlen in en die quad is perfect daarvoor.

(tering, wat een lange post :p)

harrald

Okee....das duidelijk :)

SimonS
28 maart 2007, 10:27
op de quad: de toonregeling is actief, dat wil gewoon zeggen dat het niet lekker gescheiden is en dat je instellingen vaak er bizar uitzien als je kijkt naar de cijfertjes.
de toonregeling is dan niet actief, maar interactief. 't is gewoon een passieve toonregeling (hoewel wel pre-gain, instellingen hebben dus invloed op karakter van oversturing).

Mirakels
28 maart 2007, 11:48
2 antwoorden: in de eerste plaats werd er gesteld dat voor en goede high gain riffsound de mids gescooped moeten zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. ik vind gescoopte geluiden kut, period, al dan niet voor high gain. gewoon kwestie van smaak.

op de quad: de toonregeling is actief, dat wil gewoon zeggen dat het niet lekker gescheiden is en dat je instellingen vaak er bizar uitzien als je kijkt naar de cijfertjes. bij de quad is bijvoorbeeld de treble, zeker als die "gepulled" is ook een extra boostje voor de gain. het heeft niet alleen invloed op de EQing, maar ook op de grit en de bite in de overstuurde geluiden. voor een goede high gain moet je op de quad, zeker op kanaal 2, de treble bizar hoog hebben en op 7.5 of zelfs 8, anders is het dof en mist het power.
dit laatste geeft aan hoe complex de toonregeling van de quad is en hoe breed de mogelijkheden zijn om de sound te vormen. as a result: je bent jaren aan het draaien, ik heb m 5 jaar en ben NOG bezig met finetunen van mn geluid. een tweede resultaat met de quad is dat er een heleboel kut sounds in zitten en een heleboel goede, maar die moet je wel zien te vinden.

al met al is het een geweldig stuk equipment, breed inzetbaar, dynamisch, breed instelbaar, maar je hebt wel tijd nodig om je vertrouwd te maken met de instelmogelijkheden. je hebt geen goede basissound, die moet je zelf maken.

voor de topicstarter: wil je makkelijk; ga voor de JPM, wil je echt goed, ga voor de quad. ik kan funk, blues, rock, powermetal en misschien ook nog wel country met mijn huidige instellingen spelen met mn quad. ik ga weer optreden met mn oude coverband en daar speelden we alle stijlen in en die quad is perfect daarvoor.

(tering, wat een lange post :p)

harrald

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Heb een tijdje met een Quad icm met een Mesa 295 <spam>zie sig :cooler: </spam> gespeeld. Als ik moest kiezen, dan zou ik zeker de Quad eens nader aan de tand voelen. MAARRRR...je moet dan wel bereid zijn om er alle tijd in te steken om de Quad te leren kennen. De meeste Mesa's zijn idd niet als de meeste 'normale' versterkers. De ene instelling is weer van invloed op de andere...draaien, testen, draaien...er zitten echt de sounds in die je zoekt en is zeer veelzijdig, maar je moet ze wel eerst zien te vinden.

Ik heb de Quad met een Nobels MS-8 gebruikt om alle 8 kanalen midi te kunnen aansturen samen met mijn FX apparaat. Werkte als een zonnetje.

Sinds kort een Bogner Shiva thuis staan...das weer een hele andere wereld 8-)

AART
28 maart 2007, 15:52
Dat verhaal van Ibanez Rules klopt idd als een bus.

Ik speel nu 2 jaar op Mark IV's en ik snap nu pas echt hoe het ding goede sounds produceert.

Lees vooral de manual echt goed door!

En bij het testen moet je zeker de voorbeeldinstellingen uit de manual gebruiken(en eventueel uit de manuals van de Mark IIC/III en IV. Die staanop de mesa site en boven die settingblaadjes staan vaak de stijlen. Wijst zich allemaal vanzelf.

Maar je moet er idd tijd in steken.

Ibanez RuleZ
28 maart 2007, 19:07
@simons

idd mijn verhaal duidt op interactief en dat is OOK nog eens waar. maar actief zijn ze ook. als ik mn EQ pots allemaal dicht heb (op 0), dan komt er ook geen geluid uit, dus actief zijn ze sowieso.

harrald

SimonS
28 maart 2007, 20:12
lijkt mij dan juist niet.

a darker shade of grey
29 maart 2007, 17:06
Ik zag laatst op YouTube iemand, die had zijn preamp gewoon voor een Epi ValveJr gehangen. Ik vind dit eigenlijk wel een meesterlijk plan! Prima voor thuisgebruik, toch buizen en het kost geen drol!
Is dit aan te raden, of is die Epi echt geen match met die mesa of die marshall?

Jimwoud
29 maart 2007, 18:41
dan heb je 2 preamps, de kans is groot dat het voor geen meter klinkt. Hoewel de preamp van de valve jr natuurlijk wel nihil is qua regeling

a darker shade of grey
30 maart 2007, 12:30
dan heb je 2 preamps, de kans is groot dat het voor geen meter klinkt. Hoewel de preamp van de valve jr natuurlijk wel nihil is qua regeling

Daarom...geen tonecontrols...alleen volume

j.augustus
18 april 2007, 10:58
Ik denk,dat het een kwestie is van een combinatie.

Ik speel met een setje JMP1 ,jfx en een 9200 eindversterker.Ik heb ook een eindtrap uit de 9000 serie en dan heb je een compleet andere sound.

Mijn broer speelt met een combi van een JMP 1 ,een Roland effect en een Boogie eindtrap en dat klinkt gewoon heel anders.Niet slechter of beter ,maar wel anders.

Ik ben persoonlijk geen fan van Boogie.Het geluid heeft gewoon geen ballen.Clean is het wel verrassend.Maardan klinkt Fender eigenlijk beter.

Dit heb ik met een jmp een jfx en een 9200 opgenomen.Het geluid is vervormd door een volume overload,maar dit is wat ik zoek.En een boogie doet dit niet.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=2020384726

jw009
18 april 2007, 12:58
Ik ben persoonlijk geen fan van Boogie.Het geluid heeft gewoon geen ballen.


:roll:

Op welke Boogies is dit gebaseerd dan?

Raffel
18 april 2007, 13:13
Rectifiers hebben sowieso ballen. Misschien niet de mooiste ballen in alle situaties, maar er groeit in ieder geval flink wat haar op.

j.augustus
18 april 2007, 13:22
Ik vond die single rectifier echt heel erg goed.Het vervormde kanaal dan.Clean was niet helemaal wat ik zoek.

Toen dacht ik:"Die triple zal wel echt heel goed klinken".Dat was echt een grote tegenvaller.Ik kon er niet uit halen wat in mijn hoofd zat.

Ik heb die mark 1V ook even gehad en het clean vond ik heel mooi.Overdrive in lage standen was OK.In de hogere gains mij te vlak.

Die rectifiers100 en 150 watt)reageren trager of zo ik weet t niet.

Ik heb een ENGL blackmore en daar kan ik in mijn Pink Floyd tribute groep heel goed mee uit de voeten.Maar met snelle solo's volgt ie mijn handen niet snel,maar het ding heeft een hele mooie toon.

AART
18 april 2007, 14:59
Dat clipje van je is alleen maar ruis en gebrom, en in de verte nog wat gitaargepiel. Betere opname zou helpen, nu kan ik er niks mee.

En een Mark IV heeft zeker wel ballen, maar het is geen amp voor pink floyd dingen.

Metallica, Lamb of God, Chevelle. Dat soort dingen moet je van een Mark IV verwachten.

j.augustus
18 april 2007, 15:41
Ik weet t ,toen ik t clipje uploadde vervormde het als de hel.Thuis niet .Ik heb geen idee hoe t kwam,maar het gaat om het idee.Ik maak nog even een nieuw filmpje ,dan hoor je de sound beter.Het is natuurlijk persoonlijk,maar dit is echt mijn sound de high gain in ieder geval).

De combi ,daar gaat het om.Je kunt een goede pre amp hebben bv een Engl.Maar zet er de verkeerde power amp achter of een verkeerd effect en het geheel klinkt niet meer.

En ik ben er van overtuigd ,dat de 9200 op de JMP-1 is is ontworpen.En ik heb er een major tussen fgehad en de tone was way gone.

AART
18 april 2007, 16:02
Ik weet t ,toen ik t clipje uploadde vervormde het als de hel.Thuis niet .Ik heb geen idee hoe t kwam,maar het gaat om het idee.Ik maak nog even een nieuw filmpje ,dan hoor je de sound beter.Het is natuurlijk persoonlijk,maar dit is echt mijn sound de high gain in ieder geval).

De combi ,daar gaat het om.Je kunt een goede pre amp hebben bv een Engl.Maar zet er de verkeerde power amp achter of een verkeerd effect en het geheel klinkt niet meer.

En ik ben er van overtuigd ,dat de 9200 op de JMP-1 is is ontworpen.En ik heb er een major tussen fgehad en de tone was way gone.


Denk dat je uploaader verder comprimeert, dan krijg je dit, net zoals met youtube.

Over die poweramps: als je het echte geluid van de preamp zoekt wel, maaar het kan soms ook verassend goed klinken(wel anders ofcourse).

Je hebt btw pm terug.