PDA

View Full Version : Hoe maak ik mijn overdrive sound nog spannender?



josh
26 maart 2007, 15:14
Zo! mijn eerste post op dit forum en meteen een vraag. mijn speelstijl ligt vooral in de stoner/rocknroll zoals bv queens of the stone age, danko jones enzovoorts. Ik speel op een Gibson LP studio gitaar, een Marshall amp 2 kanaals en een Bogner 2x12 cab, maar ik zoek nog een effect om wat overdrive lead stukjes mee aan te kleden bovenop de 'standaard' overdrive die ik op mn 2e kanaal gebruik. Iets wat lekker in de mix ligt samen met drums en bass maar toch het verschil maakt en eruit knalt zeg maar. Ben ik een beetje duidelijk hierin?

Ik zoek dus geen booster of extra overdrive pedaal (naar mijn gevoel blijf ik dan toch altijd maar met de booster 'aan' spelen want t gaat zo lekker hard haha) maar ik zocht meer iets in een octavia achtigs of fuzz of vibe. Zou dit iets kunnen zijn voor me in die speelstijl? Ik kwam al uit op pedalen als de Roger Mayer Octavia, de Proctavia en Micro Vibe van Voodoo Lab, de Fulltone Octafuzz of zelfs de Dunlop Q-Zone...

Ik probeer sommige overdrive stukken wel eens aan te kleden/dikken met een delay maar dat wordt vaak te troebelig en totaal niet wat ik zoek. Ik hoop dat er mensen zijn die ideetjes voor me hebben zodat ik gerichter kan gaan testen!

Nellyrocks
26 maart 2007, 15:28
Welkom Josh

Ik zou een keer een blue box ding van MXR proberen. Zeker als je stoner speelt. Best bruut ding dat je zeker niet altijd aan laat staan maar juist voor kleine dingen heel te gek kan zijn. Ook niet duur overrigens.

Hier (http://www.musiciansfriend.com/product/MXR-M103-Blue-Box?sku=151107) is een sampletje.

Ltrz

the feable
26 maart 2007, 15:28
Delaytje, Booster, wah, Reverb.. Zoveel vet

Kijk eens voor een AD9, Vox wah, TS9 (oid) en Holy grail ofzo!

Kim Wilson
26 maart 2007, 15:30
Ja, en je complete geluid lekker dichtsmeren met die delay en reverb...

drap
26 maart 2007, 15:36
Stoner = Pro Co Rat of desnoods Big Muff :rockon: Ik weet het, vreselijk geijkt, maar ik kan er ook niks aan doen.

of een Boss Powerdriver (zie sig)...

josh
26 maart 2007, 15:40
die blue box van mxr heb ik paar jaar geleden al eens geprobeerd maar dat klonk nergens naar..wel geinig om 5 min mee te kloten maar ten 1e een fikse volume drop in alle posities in de chain en ten 2e geen mooie sound mee te krijgen haha.

met reverb heb ik vroeger ook wel eens gespeeld zoals een rv-3 of uit de tc g-force maar uiteindelijk gebruik ik het toch niet. En al helemaal niet live. Een delay dus meestal alleen in combi met clean. mensen die me bepaalde octaviafuzzvibe pedalen kunnen aanbevelen of staan ze haaks op mijn verhaal?

ik heb trouwens geen problemen met mn huidige overdrive sound, die vind ik goed genoeg. T gaat me meer om nog iets 'extra's' 8-)

TiLT
26 maart 2007, 15:49
Hey josh (je eigen naam of van josh homme?),

Als je in d tuning speelt kan je beter een octave up effect gebruiken, wil je een
beetje de sound van bv auto pilot (qotsa) kan je een vieze fuzz cobmineren met
veel delay (korte en intens). De delay die josh gebruikt is trouwens een SiB
echodrive. De fulltone ultimate octve kan ik sterk aanraden omdat je hem ook als
losse fuzz kan gebruiken erg veelzijdig wel weer een beetje prijzig (staat er
toevallig een op marktplaats als ik me niet vergis).

Jonatan

DiscoFreq
26 maart 2007, 16:41
Ipv de Blue Box is deze octave-down + distortion misschien iets (een clone van de Maestro Bass Brassmaster):

http://www.myspace.com/malekkoheavyindustry
http://www.malekkoheavyindustry.com/sound-media.html
(de samples op de 2de URL heb ik zelf nog niet beluisterd)

josh
26 maart 2007, 16:49
hey Tilt, nee ik heet niet echt Josh ;) maar dat had je vast al gedacht. ik speel nu nog voornamelijk in E en soms met 'Dropped D' erbij maar misschien komt daar binnenkort verandering in, eens experimenteren met D tuning.

zometeen eens zoeken naar die fulltone ultimate octave, goede tip! die SIB echodrive lijkt me erg 'hard to find' op de markt, en volgens mij erg prijzig. Ik gebruik zelf momenteel de T-rex replica als delay. Bedankt!

DiscoFreq
26 maart 2007, 17:12
Als je een octave-up wil proberen moet je ook de Danelectro French Toast eens proberen, dat is een copy van de Foxx Tone Machine. Of de Fender Blender reissue, die is waarschijnlijk ook wel stevig (ik kan enkel oordelen over een 70's Italiaans copietje ervan).

Negative K3 fan
26 maart 2007, 18:08
stereo gaan spelen :cooler:

Ash ketchum
26 maart 2007, 19:17
Een phaser, smallstone bijvoorbeeld.

TiLT
26 maart 2007, 19:36
stereo gaan spelen :cooler:
Wat is er spannend aan stereo?

Dan komt het geluid uit 2 versterkers ipv 1, SPANNEND !!(excuses voor mijn onwetendheid)

Ash ketchum
26 maart 2007, 19:39
Ik denk dat hij stereo bedoelt zoals;
- 1 amp met delay.
- ander zonder delay.

of;
1 amp clean
andere vervormd

Of iets anders, maar dat mag hij dan zelf uitleggen.

dunnoaname
26 maart 2007, 19:46
Miss. iets als een phaser of chorus of flanger en die dan stereo over 2 amps?

das echt gaaf hoor!!!!