PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar?



nerdd
26 maart 2007, 11:43
Ik wil een nieuwe gitaar kopen maar heb er totaal geen verstand van.. ik heb beetje op internet gekeken en ben allerlei soorten gitaren tegengekomen linnen/massief ofzo & stalen/nylon snaren maar ik snap er niets van ik wil gewoon een goedkoop gitaar kopen die lekker klinkt, kan iemand mij hier verder mee helpen?

Kim Wilson
26 maart 2007, 11:49
Welkom, nerdd. :)

Ja, een goeie muziekzaak. Daar kun je veel meer leren dan hier op een forum. Begrijp me goed, er staat hier info genoeg, en iedereen is ook best bereid om te helpen, maar als je er zo weinig van weet, zegt één bezoek aan een muziekwinkel veel meer dan 100.000 posts. Je kunt het even vasthouden en even luisteren. Een beeld vormen van ervaringen van anderen is echt iets anders.

Als je na dat bezoekje nog specifieke vragen, zijn die hier op het forum wel goed te beantwoorden. Maar voor zulke algemene vragen als deze moet je echt in de winkel zijn.

Just my €0,02...


Suc6!

Steven.
26 maart 2007, 11:52
Waarschijnlek is deze vraag al tientalle keren gesteld, maar ja :)

De keuze hangt af van wat je erop wil gaan spelen.
In acoustische gitaren kan je 2 belangrijke groepen onderscheiden, de klassieke gitaren welke nylon snaren hebben, en staalsnarige gitaren.

Klassieke gitaren hebben een bredere toets, wat voor of nadelig kan zijn voor de gebruiker, en klinken wat warmer door de nylon snaren.

Staalsnarige gitaren hebben een luidere metaalklank, afhankelijk van het type kom je meestal de standaard 'dreadnought" tegen, welke een grote klankkast, breede taille heeft.

Maar je moet natuurlijk eerst weten wat soort muziek je erop wil spelen...

kornelius
26 maart 2007, 12:00
plus 1 bij Kim Wilson, loop lekker en winkel binnen en laat je adviseren, pak wat gitaren vast, etc.

nerdd
26 maart 2007, 12:21
oké.

dus het beste is om bij een zaak binnen te lopen en daar meer informatie te vragen.

Weten jullie mischien dan een goeie zaak in Utrecht/Gorinchem?

Bedankt trouwens voor de hulp..

kornelius
26 maart 2007, 13:06
als je vanuit utrecht naar amersfoort kan, kan je bij Kees Dee voorbij.

maar utrecht heeft vast ook goede shops, ik ken utrecht niet zo goed.

Liefhebber
26 maart 2007, 13:11
als je vanuit utrecht naar amersfoort kan, kan je bij Kees Dee voorbij.

maar utrecht heeft vast ook goede shops, ik ken utrecht niet zo goed.
Die Kees Dee is altijd een goed advies, heeft heel veel(van goede starters gitaren tot echte topgitaren) en iha. goede voorlichting!
In Utrecht heb je bijvoorbeeld Dirk Witte(zit ook in Amsterdam)

nerdd
26 maart 2007, 13:13
Santos Mayor GSM-7

Klassieke gitaar met massief bovenblad
Bovenblad in Fichte, Agaten zij en achterkant
Nato hals met 19 frets
Met solide stemmechanieken, uitgevoerd in naturel

----------------------------------------------------

wat vinden jullie hiervan?

79,00€

prullos
26 maart 2007, 13:41
heb je dikke vingers? :)

nerdd
26 maart 2007, 14:12
nee :roll:

Don Capo
26 maart 2007, 14:22
Snap hier de bedoeling niet helemaal van Prullos, maar echt behulpzaam is het niet.

Een gitaar van 79 euro KAN in mijn ogen niet heel veel goeds hebben, maar ook mijn mening word regewlmatig door anderen in twijfel getrokken. 1 Tip, g amet iemand die gitaar speelt naar een gitaarzaak en laat je door hem EN de verkopen adviseren.

Hou in ieder geval rekening met 150 euro. Dat is het minimale wat je kwijt bent voor een redelijke gitaar. Zo'n gitaar kan je, als je er niks meer aan vindt, ook nog gewoon verkopen, dit in tegenstelling tot een zeer goedkope.

Succes met het vinden van een gitaar

kornelius
26 maart 2007, 14:24
zie eerste advies: ga lekker langs een winkel.

als de zij en achterkant van agaten zijn is 79 euri een koopje: agaten:
http://www.mtn.nl/images/agaatausglad.gif

nerdd
26 maart 2007, 14:31
Bdankt allemaal, ik ben wel 1 ding vergeten te zeggen ik wil niet een perfecte gitaar maar gwo0n een simpele om mee te beginnen, ik wil er ook niets mee maar gewo0n in me vrije tijd een beetje spelen met dat ding :p

dus zo duur hoeft het niet te zijn, als het maar lekker klinkt..

Kim Wilson
26 maart 2007, 14:34
Ja, oke. Maar dan is €80 nog heeeeeel erg weinig. Plus dat je eigenlijk nog niet eens weet wat je wil hebben. Misschien vind je een western wel veel mooier. Maar daar kom je in de winkel wel achter, wat je het liefst hebt.

nerdd
26 maart 2007, 14:36
ik ga zo ff langs,, ik heb er 1 in amsterdam gezien toen ik kaartjes voor een concert ging halen bij zo een turkse winkel, alleen weet niet wat voor 1 dat is ik vond hem wel lekker klinken, anders wordt die het gewo0n want als ik me er in ga verdiepen denk ik dat ik er nooit uit ga komen :p zoveel soorten enzo, ik heb zo een ding nooit in mijn handen gehad maar ik weet cker dat ik geen elektrische wil hebben da is niet echt rustgevend het lijkt mij lekker om met zoiets (klassiek, akoestisch) ding in de nacht bij het kampvuur te gaan zitten en spelen :p als je het kunt (A)

Don Capo
26 maart 2007, 14:38
Bdankt allemaal, ik ben wel 1 ding vergeten te zeggen ik wil niet een perfecte gitaar maar gwo0n een simpele om mee te beginnen, ik wil er ook niets mee maar gewo0n in me vrije tijd een beetje spelen met dat ding :p

dus zo duur hoeft het niet te zijn, als het maar lekker klinkt..
Nogmaals, voor 150 euro heb je een hele simpele basisgitaar. In je vrije tijd spelen met een hele slechte bart smit gitaar is gewoon zonde van je geld en tijd. Een iets duurdere gitaar behoudt zijn waarde.

Kim Wilson
26 maart 2007, 14:56
ik ga zo ff langs,, ik heb er 1 in amsterdam gezien toen ik kaartjes voor een concert ging halen bij zo een turkse winkel, alleen weet niet wat voor 1 dat is ik vond hem wel lekker klinken, anders wordt die het gewo0n want als ik me er in ga verdiepen denk ik dat ik er nooit uit ga komen :p zoveel soorten enzo, ik heb zo een ding nooit in mijn handen gehad maar ik weet cker dat ik geen elektrische wil hebben da is niet echt rustgevend het lijkt mij lekker om met zoiets (klassiek, akoestisch) ding in de nacht bij het kampvuur te gaan zitten en spelen :p als je het kunt (A)
Je hebt ruwweg twee soorten akoestische gitaren (welke ook weer onder te verdelen zijn in weet ik hoeveel types, maar dat is nu nog niet echt interessant). De ene groep is de klassieke gitaar (met nylon snaren, de Spaanse gitaar), de andere groep is de Western, een akoestische gitaar met stalen snaren. Met beide gitaren kun je bij het kampvuur zitten, maar het zijn twee volstrekt verschillende gitaren. Daarom is het gewoon erg verstandig dat je even wat verschillende dingen moet gaan bekijken.

Trouwens, die kampvuur-romantische gedachte is wel leuk om over te fantaseren (deed ik ook), maar volgens mij heb ik in de laatste 7 jaar nog nooit met mijn gitaar bij een kampvuur gezeten...

kornelius
26 maart 2007, 15:17
bij een BBQ wel al meerdere keren laatste tijd. kampvuur idd is al weer zo'n 12 jaar geleden voor het laatst.

Liefhebber
26 maart 2007, 15:25
Nouh,

Iedere zomer wel een keer een kampvuur met getokkel op een Bart Smit gitaartje en dan na een paar nummers gitaarje lekker op stoken!!

Kim Wilson
26 maart 2007, 15:26
Ja, sommige gitaren zijn prima aanmaakhoutjes. :)

Pais
26 maart 2007, 15:34
Alsnog zonde van je geld joh, hoe beroerd die gitaren ook zijn.

Ik heb een startersgitaar waar ik ~180 voor betaald heb (weet niet presies meer) en mn beide leraren vonden dit een goede keus. Zo'n gitaar kan echt een instrument genoemd worden en speelt vele malen lichter dan het allergoedkoopste spul.

Als ik iets van 70 euro had gekocht en ik was er na een paar lessen achter gekomen dat ik echt met gitaarspelen door zou gaan, dan had ik waarschijnlijk alsnog iets van 200 gekocht, om na een jaar of wat te willen investeren in een serieuze studiegitaar om heel wat jaartjes mee verder te leren.
Ben je alsnog duurder uit, inclusief het risico dat een crappy 1ste gitaar demotiverend werkt.


Oh en over kampvuurtjes. Ik ben nu een half jaartje toch redelijk gemotiveerd en serieus aan het gitaar leren spelen maar vind mezelf nog lang niet goed genoeg om plesier te hebben met non-gitaristen op zomeravondjes.
Dan wel weer op zomeravondjes met mn zwager, die veel beter speelt dan en en waar ik veel van kan leren :)

Morihei Ueshiba
26 maart 2007, 15:47
Tja, 't lijkt me wel sneu als ze je vragen of je die gitaar alsjeblieft op het vuur wil gooien.

Trouwens, ik wil zelf ook echt eens beginnen met gitaarspelen en ben voornemens morgen eens een muziekwinkel binnen te stappen. Kan ik enige objectiviteit van verkopers vragen? Ik ken namelijk niemand uit mijn omgeving die verstand heeft van gitaren, ik ben dus helemaal op de verkopers aangewezen. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar ik heb met andere dingen weleens meegemaakt dat een verkoper me de grootst mogelijke rotzooi probeerde te verkopen. Of hij wilde er vanaf, of hij had geen idee wat hij nou eigenlijk verkocht.

Bij die verkoper had ik het voordeel dat ik zelf wel wat wijsheid in pacht had, maar als het op gitaren aankomt zouden ze me gerust een viool aan kunnen smeren en mij daarbij in de waan laten dat ik een mooi gitaartje heb gekocht. Ik heb wel wat op 't forum zitten snuffen, maar de adviezen zijn nogal, euh, divers.

... en zo kan je een korte vraag onnodig lang maken. :chicken:

Liefhebber
26 maart 2007, 15:49
Ik ben het geheel met je eens dat je toch rond de 200 euro moet investeren om een gitaar te kopen die niet demotiveert.

kornelius
26 maart 2007, 15:55
mijn ouwe yamaha klassieke was destijds 385 gulden en die is prima.

Don Capo
26 maart 2007, 16:02
200 euro is wel eenmooi bedrag, 385 gulden toen is nu ver over de 200 Euro Kornelius.... Ik weet nog wel dat ik mijn eerste gitaar kocht voor 200 gulden en dat was ook echt een redelijke gitaar bij Bergman muziek in Arnhem. Prijzen zijn weldegelijk erg gestegen.



@Pais, je PMbox zit vol ;)

Pais
26 maart 2007, 16:25
... en zo kan je een korte vraag onnodig lang maken. :chicken:

Met presies dezelfde know-how als jij ben ik ook destijds een muziekwinkel binnengestapt, en heb daar presies het advies gekregen wat me achteraf zelf ook het beste lijkt :) Verkopers zijn vaak muziekanten vol enthousiastme voor muziek. Het lijkt me niet dat ze je graag rotzooi aansmeren.


@ DonCapo - niettes :satisfie:

Morihei Ueshiba
28 maart 2007, 14:11
Met presies dezelfde know-how als jij ben ik ook destijds een muziekwinkel binnengestapt, en heb daar presies het advies gekregen wat me achteraf zelf ook het beste lijkt :) Verkopers zijn vaak muziekanten vol enthousiastme voor muziek. Het lijkt me niet dat ze je graag rotzooi aansmeren.

Ik ben benieuwd! ;)

Ik was eigenlijk van plan om gisteren te gaan kijken, ik had een 'vrije' dag. Dat bleek achteraf nog tegen te vallen... Nu ontdekte ik vanmorgen dat Speelonk op - letterlijk - een steenworp afstand van mijn werk zit, dus wilde ik daar in mijn pauze eens een kijkje nemen.

"We zijn tot vrijdag gesloten. Vanaf aanstaande zaterdag zijn we weer geopend." http://www.motor-forum.nl/global/smileys/nopompom.gif

Nou ja, dan probeer ik het zaterdag nog maar eens.

sandra-kane
28 maart 2007, 21:14
heey,
ik raad je een alvarez aan.
niet zo duur en klink ``lekker``.
m.v.g. sandra

Morihei Ueshiba
2 april 2007, 09:29
Goed, ik heb zaterdag maar eens de stoute schoenen aangetrokken en ben voor een gitaar gaan kijken. Ik ben uiteindelijk naar de feedback gegaan. Ik kreeg ironisch genoeg trouwens wel weinig feedback van de verkoper. :dontgeti:

Uiteindelijk ben ik thuisgekomen met een Ibanez PF-60, een standaard en een vrij overbodige tuner/metronoom. De gitaar heeft een ingebouwde tuner en m'n telefoon blijkt een metronoom te hebben...

Nog geen uur later stond ik bij een andere muziekwinkel voor een setje nieuwe snaren. M'n vader vind muziekinstrumenten altijd wel leuk en ik zat bij m'n ouders de gitaar te tunen. "Kijk," zei hij, "hier staan de noten! Ik zeg wel welke noten het moeten zijn, dan kan jij hem afstemmen." Die laatste snaar moest dus een hoge E zijn in plaats van een hoge A. Weer wat geleerd. :chicken:

Met behulp van Picker's site heb ik er inmiddels een D-, een E- en een G-akkoord uit weten te krijgen. De volgende stap is om te zorgen dat ik ze vlot over kan pakken. Dat zal nog wel even duren...

Ik kijk nu trouwens wel met hele andere ogen naar het filmpje van Guitar Boogie van Tommy Emmanuel....



edit: Nu snap ik het regeltje "played it till my fingers bled" in Summer of '69. ;)